پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری سوره بقره آیه 49

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۹، ۱۱:۳۴ ق.ظ

پژوهش های تفسیری آیه چهل و نهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : نعمت آزادى ملت بنى اسرائیل

و آزمایش‏هاى مشکل آنان

و نسل کشى فرعونیان

وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ وَ فِی ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ‏

و [یاد کنید] هنگامى را که شما را از (چنگ) فرعونیان نجات دادیم، در حالى که شما را (با شکنجه و) عذاب بدى مى‏آزردند؛ پسران شما را سر مى‏بریدند؛ و زنان شما را زنده نگاه مى‏داشتند و در این‏ [ها] آزمایش بزرگى از [جانب‏] پروردگارتان بود.

نکته‏ ها و اشاره ‏ها :

۱)  تحمیل بدترین شکنجه ها بر بنی اسرائیل

تعبیر «یَسُومُونَکُمْ» در اصل به معناى جستجوى چیزى است و به معناى تحمیل کار بر دیگران نیز مى ‏آید.[۱] این تعبیر اشاره دارد که فرعونیان بدترین شکنجه ‏ها و عذاب‏ها را بر بنى ‏اسرائیل تحمیل مى ‏کردند.

۲) یادآوری روز نجات بنی اسرائیل

این آیه ‏روز نجات و آزادى بنى اسرائیل را به آنان یادآور مى‏ شود که یکى از روزهاى الهى و ایّام اللَّه بوده است. هر ملتى باید روز آزادى خود را بزرگ بدارد. این مطلب آثار روان‏ شناختى مهمى دارد؛ یعنى سبب مى ‏شود که شکر آن را به جا آورند و قدر آزادى خود را بدانند و از ارتجاع و بازگشت به وضع سابق جلوگیرى شود.

۳) پیشرفت ملتها در گرو استقلال

این آیه ‏تقریباً با همین عبارات در سوره ‏ى ابراهیم نیز آمده است[۲] و تکرار آن براى یادآورى برترین نعمت‏ هاست، و هیچ ملتى بدون استقلال و آزادى از چنگ طاغوت‏ها و مستکبران نمى ‏تواند پیشرفت کند؛ چرا که ملتى که از نظر اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و فکرى اسیر دیگران باشد، نیروها و ذخایرش به غارت مى‏ روند و فرصت رشد و پیشرفت پیدا نمى‏ کند.

۴) زمینه های نابودی و اسارت جامعه 

فرعونیان نیروهاى فعال جامعه‏ ى بنى‏ اسرئیل را نابود مى‏ کردند ؛ و این روش استعمارگران و مستکبران در طول تاریخ بوده و در عصر ما نیز هست که با طرح نقشه ‏هاى ماهرانه، مى‏ کوشند جوانان را به فساد و تباهى بکشند تا زمینه‏ ى تضعیف و اسارت ملت‏ها فراهم شود و از این روست که انواع اعتیاد، فحشا و فساد را در جهان سوم ترویج مى‏ کنند.

۵) تکامل با مشکلات و امتحانات الهی

برخى مشکلات و گرفتارى‏ هاى بشر براى امتحان اوست و این از شئون ربوبیّت و پرورش ‏دهندگى خداست که از این راه انسان‏ها را مى‏ آزماید تا رشد و تربیت و تکامل پیدا کنند.

آموزه ‏ها و پیام‏ها :

۱)  یادآوری روز نجات مردم

روز نجات و آزادى ملت‏ها را به آنان یادآورى کنید (تا قدر آن را بدانند).

۲) مهمترین نعمت برای هر ملت

آزادى و استقلال هر ملت از مهم‏ترین نعمت‏هاست.

۳) واکنش مناسب در مقابل مشکلات

گاهى مشکلات براى آزمایش شماست (پس واکنشى مناسب داشته باشید و سپاس‏گزار باشید).

۴) اقدامات مستکبران جهان 

مستکبران جهان در پى نسل‏ کشى و تباه کردن نیروى جوان ملت‏ها هستند (پس مراقب توطئه‏ ها باشید!).

۵) چشم طمع مستکبران جهان

مستکبران جهان چشم طمع به دختران ملت‏ هاى مستضعف دارند (پس مراقب توطئه ‏ها باشید!).

[۱] . ر. ک: المفردات فى غریب القرآن؛ تفسیر ابوالفتوح رازى، ج ۷، ص ۷ و المنار، ج ۱ ص ۳۰۸

[۲] . البته قاعدتاً نخست آیه‏ى ۶ سوره‏ى ابراهیم، سپس آیه‏ى ۴۹ سوره‏ى بقره فرود آمده‏است؛ چرا که سوره‏ى ابراهیم مکى و سوره‏ى بقره مدنى است. البته در آیه‏ى ۴۹ سوره‏ى بقره« واو» عاطفه بر سر« ویذبحون» نیامده است و در سوره‏ى طه واو آمده تا آن را بر« سُوءَ الْعَذابِ» عطف کند، در حالى که« سر بریدن» خود یکى از مصداق‏هاى عذابِ بد است و این به خاطر اهمیت عذاب سربریدن کودکان و زنده نگه داشتن زنان است که جداگانه آمده است( تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۲۷۴)

 

تفسیر قرآن مهر، ج‏۱، ص: ۲۶۲

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹/۰۵/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی