پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

إعجاز بلاغی آیه دوم سوره بقره

شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۸، ۰۶:۰۸ ب.ظ

إعجاز بلاغی آیه دوم سوره بقره

نکات بلاغی:

در تعبیر «هدیً للمتقین» از فنون بلاغت فن مجاز مرسل به کار رفته است، برای اینکه به افرادی که استعداد ایمان و تقوی دارند و در پی رسیدن به حقیقت تقوی، اطلاق متقین درست است و متقی گفته می‌شود علاقه مجاز به اعتبار (مایُؤَؤّل) و (مایکون) و با نظر به آینده می‌باشد، پس متقین، یعنی افرادی که در پی تقوی می‌باشند، اگر چه فعلا تمامی شرایط آن را دارا نبوده و به آن صفت، متصف نیستند. به عبارت دیگر: متضمن مجاز عقلی است که هدایت را به قرآن نسبت داده و از قبیل اسناد به سبب است، چون راهنمایی حقیقی خداست.

 

 

البلاغة

1- التقدیم: فقد قدم (الریب) على الجار و المجرور لأنه أولى بالذکر و لم یقل سبحانه و تعالى (لا فیه ریب) على حد «لا فِیها غَوْلٌ» لأن تقدیم الجار و المجرور یشعر بما یبعد عن المراد و هو أن کتابا غیره فیه الریب کما قصد فی الآیة تفضیل خمر الجنة على خمور الدنیا بأنها لا تغتال العقول کما تغتالها فلیس فیها ما فی غیرها من العیب.

2- وضع المصدر «هدى» موضع الوصف المشتق الذی هو هاد و ذلک أوغل فی التعبیر عن دیمومته و استمراره.

3- فإن قلت: کیف قال‏ «هُدىً لِلْمُتَّقِینَ» و فیه تحصیل حاصل، لأن المتقین مهتدون؟

قلت: إنما صاروا متقین باستفادتهم الهدى من الکتاب، أو المراد بالهدى الثبات و الدوام علیه. أو أراد الفریقین و اقتصر على المتقین، لأنهم الفائزون بمنافع الکتاب، و للإیجاز کما فی قوله تعالى‏ سَرابِیلَ تَقِیکُمُ الْحَرَّ أی و البرد فحذف الثانی للإیجاز.

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی