پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

تفسیر ادبی انوار درخشان آیه دوم سوره بقره

يكشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷ ق.ظ

ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ (2)

«ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ»: اسم اشاره مبتدا، الکتاب بیان و تفسیر و الف و لام آن عهد که مراد قرآن کریم است. الکتاب بمعنى مکتوب و مبدء آن کتابت بمعنى ثبوت زیرا فرامین پروردگار ثابت بوده و هرگز زوال پذیر نمیباشد. «لا رَیْبَ فِیهِ» جمله معدوله و خبر یا صفت الکتاب لا حرف نفى و ریب اسم مصدر و منصوب، و توصیف آن بنفى نقص و تردید بهترین تعبیریست از اینکه قرآن کریم بدلائل قطعیّه بیشمار استناد بپروردگار عالم دارد و هرگز شایسته تردید نیست.

«هُدىً لِلْمُتَّقِینَ» هدى اسم مصدر که بطور مبالغه خبر واقع شده و یا بمعنى فاعل و هادى، و از آنست هدایت بمعنى راهنمائى و یا رسانیدن بمقصد که در کریمه بر حسب شایستگى پیروان متفاوت و داراى درجاتیست (از اینکه بپذیرند) و یا مجرّد تعلیم و ارشاد باشد.

«لِلْمُتَّقِینَ»: لام حرف اختصاص متعلّق بکلمه هدى یعنى براى غیر اهل تقوى مجرّد ارشاد و تهدید خواهد بود، «لِلْمُتَّقِینَ»، بهیئت جمع و مفرد آن متّقى اسم فاعل و مصدر آن اتّقاء که از تقوى و وقایت گرفته شده و بمعنى خوددارى و پرهیزست و چون بر حسب متعلّق اختلاف مى‏یابد، بدین لحاظ اتّقاء در کریمه بمعنى ثبات عقیده بر توحید و پرهیز از شرک و مخالفت پروردگار میباشد، و متّقى کسیست که در عقیده و ایمان ثابت بوده و از تزلزل و مخالفت جوارحى بپرهیزد.

تعریف ایمان و ارکان تقوى بر حسب مقامات سه گانه آن (عقیده و خلق و عمل) در سه کریمه بعد ذکر میشود، و چون تقوى حفظ اعتقاد از شکّ و مخالفت عملیست؟

بدین تناسب عقیده بتوحید هر چه ثابت‏تر و مصون از تزلزل باشد ایمان زیاده خواهد بود، یعنى فصل اخیر و روح ایمان، تقواى اعتقادى و جوارحیست و داراى مراتب بیشمار بلکه غیر متناهیست، زیرا در صورتى که ایمان مشوب بتزلزل در عقیده و یا مخالفت پروردگار باشد در حقیقت تحقّق نداشته و بر حسب کریمه‏ «الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ» انعام: 82. آنانکه در ایمان خود شائبه ظلم و تزلزل نداشته و از اداء وظائف سرپیچى ننموده‏اند تنها از عقوبت ایمن بوده و راه سعادت را مى‏پیمایند.

مفهوم کریمه آنستکه کسانیکه ایمانشان آمیخته بگناهان بوده هرگز از عقوبت ایمن نیستند.

و کریمه داراى سه جمله است و بطور توصیف و بدون حرف عطف ذکر شده از نظر تأکید در وضوح آن و ذکر کلمه‏ «لِلْمُتَّقِینَ» تخصیص هدایت قرآن کریمست در باره آنان و مشعر بآنستکه هدایت قرآن بطور اطلاق میباشد، فقط شرط آن قابلیّت مورد و پذیرفتن مردمانست.

 

 

 

انوار درخشان در تفسیر قرآن، ج‏1، ص: 35

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی