پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه سوم سوره بقره

جمعه, ۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۴۱ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه سوم سوره بقره

معنى ایمان‏
 یؤمنون :

ایمان، عبارتست از جای گیر شدن اعتقاد در قلب،

و این کلمه از ماده ( ء  .  م  .  ن  ) اشتقاق یافته،

کانه شخص با ایمان،

بکسى که بدرستى و راستى و پاکى وى اعتقاد پیدا کرده،

امنیت مى ‏دهد،

یعنى آن چنان دل گرمى و اطمینان مى دهد

که هرگز در اعتقاد خودش دچار شک و تردید نمى ‏شود،

چون شک آفت اعتقاد و ضد آن شک و تردید است.

مراتب ایمان

  • ایمان معنایى است داراى مراتبى بسیار
  • چون اذعان و اعتقاد
    • گاهى بخود چیزى پیدا می شود
      • و تنها اثر وجود آن چیز بر آن اعتقاد مترتب میشود،
    • و گاهى از این شدیدتر است
      • بطورى که به پاره ‏اى لوازم آن نیز متعلق مى‏ گردد
    • و از همین جا نتیجه مى‏ گیریم :
      • که مؤمنین هم در اعتقادشان
        • بغیب ،
        • و بخداى حاضر و ناظر،
        • و بروز جزاى او ،
          • در یک طبقه نیستند،
            • بلکه طبقات مختلفى دارند.

معنى غیب و ایمان به غیب
بالغیب :

  • کلمه غیب بر خلاف شهادت،
  • عبارتست از چیزى که در تحت حس و درک آدمى قرار ندارد،
    • و آن عبارتست از خداى سبحان ،
    • و آیات کبراى او،
      • که همه از حواس ما غایبند،
    • و یکى از آنها وحى است،
      • (وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ) 
    • پس مراد از ایمان به غیب
    • در مقابل ایمان بوحى 
  • و ایمان بآخرت ،  عبارتست از ایمان بخداى تعالى
    • و در نتیجه در این چند آیه
      • به ایمان به همه اصول سه ‏گانه دین اشاره شده است،
  • و قرآن کریم همواره اصرار و تاکید دارد
    • در اینکه بندگان خدا نظر خود را منحصر در محسوسات و مادیات نکنند
  • و ایشان را تحریک مى ‏کند به اینکه:
    • از عقل سلیم و لب خالص پیروى کنند.

                        ترجمه تفسیر المیزان، ج‏1، ص: 73

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی