پژوهش های تفسیری آیه دوم سوره بقره
جمعه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۵:۲۵ ق.ظ
2) ذلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ
آن کتاب [با عظمت] هیچ تردیدى در آن نیست.
[و] راهنماى پارسایان (خود نگهدار) است.
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اول
- «ذلک» در ادبیات عرب براى اشاره به دور به کار مى رود و به معناى «آن» است، در حالى که قرآن نزدیک است؛ این به خاطر نشان دادن عظمت قرآن است که گویى در نقطه اى دور دست و در اوج آسمانها قرار گرفته است.
2) نکته دوم
- «کتاب» به معناى «نوشته شده» است و در اینجا مقصود، قرآن کریم است که در صفحه ى علم الهى (لوح محفوظ) نوشته شده، یا منظور بخشى از آن است که فرود آمده و نوشته شده یا آماده ى نوشته شدن است.
3) نکته سوم
- «هدایت» و راهنمایى درجات و مراتبى دارد که برخى براى همه ى مردم و برخى مخصوص مؤمنان ، نیکوکاران و پارسایان است؛ یعنى براى استفاده از برخى مراتب محتواى عالى قرآن نیاز به زمینه سازى درونى است و افراد هوا پرست و خود بین و متعصب یا لجوج نمى توانند از همه ى مراحل هدایت قرآن استفاده کنند؛ همانند زمین شوره زارى که نمى تواند از زلال باران استفاده کند و لاله برویاند.
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد
که دارالملک ایمان را مجرد یابد از غوغا
(سنائى)
4) نکته چهارم
- قرآن هدایتگر است و نور هدایتش مى درخشد و اگر کسى این نور را دریافت نکند، زمینه و آمادگى دریافت این نور را نداشته و اشکال از خود اوست و گرنه چراغ نور افشان قرآن مشکل و بُخلى در هدایتگرى ندارد.
جمال چهره ى جانان اگر خواهى که بینى تو
دو چشم سرت نابینا و چشم عقل بینا کن
5) نکته پنجم
- «رَیب» به معناى «توهّم درباره ى چیزى» است؛ یعنى به کوچکترین شکى که ریشه در توهّمات انسان دارد، ریب گفته مىشود. این تعبیر مى رساند که هیچ تردیدى در مورد قرآن وجود ندارد و آیات و مطالب قرآن خود شاهد راستى و عظمت و استحکام آن است و با گذشت زمان و پیشرفت علوم بشرى، درخشش آیات آن بیشتر مىشود.
6) نکته ششم
- چگونه در قرآن تردیدى نیست؟
-
شهید مطهرى با طرح این پرسش اینگونه پاسخ مى دهد:
- 1)ممکن است کسى در اصالت قرآن شک بکند، ولى تا هنگامى که دور است، و همین که با خود قرآن نزدیک شد (یعنى قرآن را خواند و فهمید و به آن عمل کرد)، دیگر شک نخواهد داشت.
- 2)قرآن یک کتاب نظرى صرف نیست، نظر و عمل در آن توأم است؛ پس مى خواهد بفرماید: اى مردمى که در قرآن شک دارید و حق دارید شک داشته باشید، زیرا نه در قرآن نظر نموده و از نزدیک آن را مطالعه کرده اید و نه در عمل آزمایش نموده اید، اگر شما با قرآن نزدیک شوید و آن را لمس نمایید، دیگر در اصالت آن تردیدى نخواهید داشت.
7) نکته هفتم
- «تقوا» در اصل به معناى حفظ خود از ضرر جسمى و روحى است و از این رو معناى خود نگهدارى و پارسایى دارد و «مُتّقى» کسى است که مواظب خویش باشد که به دام گناه و کارهاى مضرّ نیفتد و در میان اجتماع بماند ولى خود را گرفتار عذاب الهى ننماید. تقوا یک نیروى کنترل درونى است که همچون ترمز نیرومندى، ماشین وجود انسان را از تندروى و انحرافات حفظ مىکند.
- و مراد از «متقین» در اینجا همان هایى هستند که بر فطرت پاک اولیه باقى مانده اند و اگر کسى چنین باشد این کتاب او را به سر منزل مقصود راهنمایى مى کند.
تفسیر قرآن مهر (ویژه جوانان)، ج1، ص: 162
۹۹/۰۲/۱۹