پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 37 سوره بقره

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۹، ۰۹:۳۵ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه سی و هفتم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : توبه آدم و پذیرش مهربانانه توبه او 

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

 

http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png

37. فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ‏

و آدم از پروردگارش کلماتى را دریافت نمود؛ و [خدا] توبه او را پذیرفت، [چرا] که تنها او بسیار توبه ‏پذیر [و] مهرورز است.

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

«توبه» در اصل به معناى «بازگشت» است و در قرآن کریم در دو معنا به کار رفته است:

الف) «توبه‏ ى مردم» که در این صورت به معناى بازگشت گناهکار و ترک گناه و طلب پوزش از خداست.
ب ) «توبه‏ ى خدا» که در این صورت به معناى بازگشت رحمت خدا به فرد گناهکار و پذیرش توبه‏ ى اوست.
«1»

2) نکته دوّم

آدم علیه السلام در اثر فریبکارى شیطان گرفتار لغزش و ترک اولى‏ و مخالفت در برابر امر ارشادى شد. هر چند گناه آدم علیه السلام گناه مطلق نبود، اما از فردى هم‏چون او چنین لغزش کوچکى، بزرگ شمرده مى‏شود؛ چرا که او از مقرّبان درگاه الهى بود و مشمول نعمت حق شده بود؛ از این رو، از گناه نسبى و لغزش خود پوزش خواست و توبه کرد.

3) نکته سوّم

 خوردن از درخت ممنوع اولین لغزش بشر بود و به همین سبب تجربه ‏اى در زمینه‏ ى توبه و بازگشت و کیفیت عذرخواهى نداشت؛ بنابراین پروردگار کلماتى را به او آموزش داد و راه توبه را به او آموخت و وى به سوى خدا بازگشت.
به عبارت دیگر، توبه ى آدم با دو توبه‏ ى خدا همراه بود: نخست خدا با رحمت به سوى آدم بازگشت و توفیق توبه به او داد و روش توبه را به او آموخت، سپس آدم توبه کرد و در پایان، خدا توبه‏ ى او را پذیرفت. آرى هر توبه‏ ى انسان با دو توبه و بازگشت رحمت الهى همراه است.
«2»

4) نکته چهارم

مفسران در مورد کلماتى که به آدم آموزش داده شد احتمالاتى داده‏اند و در احادیث نیز مطالبى آمده است که مهم‏ترین آنها عبارت است از:

الف) این کلمات همان سخنانى است که در جاى دیگر از آدم و حوا نقل شده که گفتند:
اى پروردگار ما، ما به خودمان ستم کردیم، واگر ما را نیامرزى و بر ما ترحّم ننمایى حتماً از زیانکاران خواهیم بود.
«3»

ب ) این کلمات، نام‏هاى بهترین انسان‏ها، یعنى محمد صلى الله علیه و آله، على، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام بود که با توسل آدم علیه السلام به آن بزرگواران توبه ‏اش پذیرفته شد.
ج ) این کلمات یک سلسله ادعیه و مناجات با خدا بود.
البته مانعى ندارد که همه ‏ى این معانى مقصود آیه ‏باشد.
«1»

__________________________________________________
 (1). ر. ک: تفسیر کبیر؛ صافى و تفسیر نمونه ذیل آیه‏
 (2). تفسیر المیزان، ج 1، ص 133
 (3). «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ» (سوره‏ى اعراف، آیه‏ى 23)

 

5) نکته پنجم

این آیه ‏خدا را با دو صفت «توّاب» (بسیار توبه ‏پذیر) و «رحیم» (مهرورز و مهربان) یاد کرده است. خدا نسبت به بندگانش از مادر نسبت به فرزند مهربان‏تر است و اگر لغزشى از آنان سر زند ضمن بخشودن آنها به آنان لطف مى‏کند و مهر مى‏ورزد.

در تو تنها عشق و مهر مادرى است

شیوه ‏ى تو عدل و بنده پرورى است

 (مولوى)

6) نکته ششم

 توبه در جوانى نیکوست:
پس اى عزیز! هر چه زودتر دامن به کمر بزن و عزم را محکم و اراده را قوى کن و از گناهان تا در سنّ جوانى هستى، یا در حیات دنیایى مى‏باشى، توبه کن و مگذار فرصت خداداد از دستت برود و به تسویلات (فریبکارى) شیطانى و مکاید (نیرنگ‏هاى) نفس امّاره اعتنا مکن.
پس بهار توبه، ایام جوانى است، که بار گناهان کم‏تر و کدورت قلبى و ظلمت باطنى ناقص‏تر و شرایط توبه سهل ‏تر و آسان‏تر است.
«2»

__________________________________________________
 (1). تفسیر نمونه، ج 1، ص 197- 199
 (2). چهل حدیث، ص 233- 234


 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1)  پس از لغزش توبه کنید و به سوى خدا بازگردید.
2) راه توبه و توسل را نیز از خدا بیاموزید.
3) خدا آن قدر مهربان و توبه ‏پذیر است که حتى راه توبه را نیز به گناهکاران آموزش مى ‏دهد.
4) هر توبه ‏ى انسان با دو توبه و بازگشت رحمت الهى همراه است.

 

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 240

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی