پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 38 | 39 سوره بقره

پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۰۰ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه سی و هشتم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : اخراج آدم و حوا از باغ بهشتی و دو مسیر فرا روی انسان یعنی راه هدایت و کفر  و پیامد های آن

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

38. قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمِیعاً فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدایَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ‏
گفتیم: «همگى از آن، فرو آیید! و اگر رهنمودى از طرف من براى شما آمد، پس کسانى که از رهنمود من پیروى کنند، پس نه هیچ ترسى بر آنان است و نه آنان اندوهگین مى‏شوند.
39. وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ‏
و کسانى که کفر ورزیدند، و نشانه‏هاى ما را دروغ انگاشتند آنان اهل آتشند؛ در حالى که ایشان در آنجا ماندگارند.»

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

در آیه ‏ى سى و ششم سوره‏ ى بقره به هبوط و سقوط آدم، یعنى اخراج او از باغ بهشت‏ نما، قبل از توبه‏ ى آدم، اشاره شد و اینک، در این آیه‏ نیز، بار دیگر به همان مطلب، بعد از توبه‏ ى آدم، اشاره شده است. این تکرار و تأکید، اشاره به آن است که اگر چه توبه‏ ى آدم پذیرفته و لغزش او بخشوده شد، پیامدها و آثار وضعى و تکوینى کار آدم برطرف نمى‏ شود و در هر حال از باغ‏ بهشت ‏نما اخراج مى‏ شود؛ «1» هم‏چون بیمارى که با دستور پزشک مخالفت مى‏کند، سپس پوزش مى‏طلبد و بخشوده مى‏شود، ولى آثار غذاى نامناسب در بدن او باقى مى‏ماند، چون از پیامدها و لوازم کار اوست.

2) نکته دوم

دنیا محل مادیات، کشمکش و سقوط است ولى چیزى که انسان را نجات مى ‏دهد همان هدایت‏ها و ره‏نمودهاى خداوند است که به وسیله ‏ى رهبران الهى و کتاب‏هاى آسمانى به دست بشر مى‏رسد.

3) نکته سوّم

انسان مى‏ اندیشد و در زندگى دنیا دغدغه دارد، این آیه ‏در صدد رفع دغدغه ى انسان است، تا او را از روز اول از وحشت بیرون آورد، از این رو خدا به انسان وعده داد که با هدایت خویش او را همراه مى‏سازد. (م)

4) نکته چهارم

ترس مى‏تواند منشأ اضطراب (نوعى ترس مبهم و نامعین) باشد و اندوه مى‏تواند منشأ افسردگى شود. آیه‏ اشاره‏ ى ظریفى به بهداشت روانى دارد و آن این که پذیرش هدایت الهى و عمل براساس آن، از اضطراب و افسردگى (دو بیمارى روانى شایع عصر ما) پیش‏گیرى مى‏کند. (آ)

5) نکته پنجم

این آیات‏ اولین شریعت براى انسان بود و خلاصه ‏ى ادیان الهى را در سه رکن هدایت، هدایت ‏پذیرى و ضلالت و کفر براى آدم بیان کرد. «2»

6) نکته ششم

مردم در برابر هدایت الهى دو مسیر مختلف انتخاب مى‏ کنند :
گروهى در مسیر خدا و پیامبران حرکت مى‏ کنند و به سعادت مى رسند.
اینان از هیچ چیز نمى ‏هراسند و اندوهناک نیستند چون از عذاب نجات یافته، به بهشت بازمى ‏گردند.
گروه دوم از رهنمودهاى الهى روى بر مى‏تابند و راه ناسپاسى و انکار در پیش مى‏ گیرند و حتى آیات‏و نشانه ‏هاى خدا را دروغ مى‏شمارند. آنان‏ اند که باید بترسند و اندوهناک باشند؛ چرا که به سوى آتش دوزخ گام برمى ‏دارند و در آن‏جا جاودانه مى‏ مانند.

__________________________________________________
 (1). تفسیر نمونه، ج 1، ص 199
 (2). تفسیر المیزان، ج 1، ص 137

 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1)  پیامدهاى تکوینى و آثار وضعى گناه با توبه بر طرف نمى‏شود.
2)  گناه موجب سقوط انسان، و هدایت‏پذیرى موجب صعود و سعادت او مى‏ شود.
3)  اگر مى‏خواهید از ترس و غم آزاد شوید و بهداشت روانى شما تأمین گردد، از برنامه‏ هاى هدایت‏گرانه ‏ى الهى پیروى کنید.
4)  فرجام کفر و تکذیب عذاب الهى است.

 

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 242

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی