پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

تجزیه آیه اول سوره بقره

جمعه, ۱۳ دی ۱۳۹۸، ۰۶:۰۷ ب.ظ

تجزیه آیه اول سوره بقره

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

الم (1)

جمله‏ «الم» که مرکّب است از الف و لام و میم

با دیگر صور هیئاتى که در صدر سوره ‏هاى دیگر مرقوم و مکتوب است،

هریک مانند دیگر همنوعان خود، اسم هستند براى کلّیه مسمّیات خود در اینجا

و هم در صدر سوره ‏هاى دیگر، ترسیمشان به این هیئت و این صورت،

به خاطر اختصار در مقام کتابت بوده و هست؛

چنان که این روش، روّیه اهل منطق، در باب کتابت اشکال و قیاسات نیز بوده و هست،

به طورى که مى‏بینم مى‏نویسند: کلّ «ج ب» و کلّ «ب د»

که آنان هم، براى اختصار در مقام کتابت، به این طریق اسماى حروف هجا را مرقوم داشته و مى‏دارند که این از باب وضع مسمّا، به جاى اسماء است اگر نه به خاطر اختصار، در مقام کتابت بود، هر آینه مى‏بایست در مقام کتابت، این اسماء را این چنین بنویسند «الف باء تاء ثاء جیم حاء خاء الخ» چنان که مشهود و مرسوم است که تمام علماى ادبیات و خطّاطان در تألیفات ادبى و غیر ادبى خود، تمام این اسامى حروف هجاى را به همین هیئت و همین صورت دوم مى‏نویسند و اینکه اینها را حروف گویند،

مرادشان این نیست که اسما نیستند، بلکه حروف به معناى کلمات است،

بنابراین تفصیل این کلمات، اگر به هیئت و صورت دوم نوشته شوند، همه اسمائند و همه معرب و اگر به صورت و هیئت اوّل نوشته شوند، همگى مسمّیاتند و مسمّیات به این صورت چنان که در فواتح سور است «ب ج د» لا معربة و لا مبیّنه، مانند مسمّاى ما و شما و مسمّیات دیگر اسماء و معذالک علما و ادبا فرموده ‏اند: این کلماتى که با این هیئتها در فواتح سوره ‏ها هستند، تمامى اسمائند براى معانى و مسمّیات منظوره و مربوطه به خودشان و همگى مبنى بر سکونند. مانند اسماى عدد که در حال شمارش، همه مبنى بر سکونند، مانند «واحد»، «اثنان»، «ثلاثه»، «اربعه و الخ» و علت مبنى بودن فواتح سوره‏ها را، شباهت اهمالى آنها به حروف مهمله دانسته‏اند و حروف مهمله آن حروفى است که نه عامل‏اند و نه معمول، مانند «قد»، «سین»،

«سوف»، «همزه» و «هل» استفهام. به هرحال چون عدّه‏ اى از علما و مفسّرین فواتح سوره ‏ها را اسما مى‏دانند، از این جهت براى آنها، محلّ از اعراب قائل‏اند، از این رو بعضى فرموده‏اند: «الم» خبر براى مبتداى محذوف و محلا مرفوع است و تقدیرش چنین است‏ «هذه الم» یعنى این سوره اسمش الف لام میم است، یا خبر مقدّم است براى‏ «ذلِکَ الْکِتابُ» و ذالک‏ مبتداى موخرّ است و الکتاب‏ عطف بیان یا بدل است براى‏ ذالک‏ و معنا چنین است: «الم» است این کتاب و بعضى گفته‏اند: «الم» منصوب است به فعل مقدّر و تقدیرش چنین است‏ «اقرء الم» و بعضى اظهار داشته‏اند که: «اقسم بالم» یا در محلّ جرّ است به اسقاط باى جارّه به عقیده بعضى هیچ‏کدام از فواتح سور محلّى از اعراب ندارند، پس حروف هستند.

آیه 3:

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی