پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

تجزیه آیه بیست و چهارم سوره بقره

يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳ ب.ظ

تجزیه آیه بیست و چهارم سوره بقره

 

« فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِینَ(24) »

«پس اگر نکردید و هرگز نمى ‏توانید کرد از آن آتشى که سوختش مردمان و سنگها هستند و براى کافران آماده شده بپرهیزید.»

فَ

تجریه: حرف عطف، مبنی، غیر عامل؛

 

إِنْ

تجریه: حرف شرط جازم، مبنی، عامل جزم فعل مضارع؛

 

لَمْ

تجریه: حرف جازم، مبنی، عامل جزم فعل مضارع و نفی و قلب آن به ماضی؛

 

تَفْعَلُوا

تجریه: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر مخاطب، ثلاثی مجرد، از ماده فَعَلَ، سالم، متعدی، معلوم، معرب، متصرّف؛

 

وَ

تجریه: حرف «واو»، اعتراضیه (معترضه)*، مبنی، غیر عامل؛

 

 

لَنْ

تجریه: از حروف ناصبه، مبنی،عامل نصب فعل مضارع، مفید نفی ابد؛

 

تَفْعَلُوا

تجریه: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر مخاطب، ثلاثی مجرد، از ماده فَعَلَ، سالم، متعدی، معلوم، معرب، متصرّف؛

 

فَ

تجریه: حرف ربط( رابط شرط و جزاء) بر سر جواب شرط می آید، مبنی، غیر عامل؛

 

اِتَّقُوا

تجریه: فعل امر، صیغه جمع مذکر مخاطب، ثلاثی مزید، از باب افتعال، از ماده (وقی)، مثال واوی، ناقص یایی، لفیف مفروق، متعدی، معلوم، مبنی، متصرّف؛

] فاءالفعل آن در باب افتعال، قلب به «تاء» شده است و در «تاء» باب افتعال ادغام شده است.[

 

النَّارَ

تجریه: اسم ثلاثی مجرد، از ماده «نور»، اجوف واوی(«الف» آن مقلوب از «واو» است)، منصرف، متصرّف، جامد، نکره، معرفه به الف و لام تعریف ماهیت و یا عهد ذهنی؛

 

الَّتِی

تجریه: موصول اسمی، موصول خاص، مفرد مؤنث، معرفه، مبنی، غیر متصرّف،

 

وَقُودُ

تجریه: اسم ثلاثی مزید، از مادّه وقد، مثال واوی، جامد، معرب ،مذکر، نکره، منصرف، متصرّف، معرفه به ا ضافه؛

 

هَا

تجریه: ضمیر متصل، مفرد مؤنث غایب، معرفه، غیر متصرّف، جامد، مبنی؛

 

النَّاسُ

تجریه: ال: الف و لام تعریف عهد خارجی، مبنی بر سکون، غیر عامل،  مختص به اسم؛

ناس: اسم ثلاثی مجرد، ناسالم، اجوف واوی اصل آن «نوسٌ» بوده است و «واو» آن قلب به «الف» شده است، منصرف، غیر متصرّف، جامد، لفظاً مفرد و معنی جمع، معرفه به الف و لام ، اسم جمع؛

به عقیده سیبویه: اصل آن «أناس» می‌باشد، همزه آن حذف و به «ناس» تبدیل شده است.

 

وَ

تجریه: حرف عطف، مبنی، غیر عامل؛

 

الْحِجَارَةُ

تجریه:  ال: الف و لام تعریف ماهیت، مبنی بر سکون،  غیر عامل، مختص به اسم؛

حجارة: اسم ثلاثی مزید، از ماده حجر، سالم، منصرف، متصرّف، جامد، نکره، معرفه، به الف و لام تعریف، جمع حَجَر؛

 

أُعِدَّتْ

تجریه: فعل ماضی مجهول، صیغه مفرد مؤنث غایب، ثلاثی مزید، باب افعال، از ماده عدّ، ناسالم، مضاعف، متعدی، مبنی، متصرّف؛

 

لِ

تجریه: حرف جر، مبنی، عامل، مختص به اسم؛

 

الْکَافِرِینَ

تجریه: ال: الف و لام جنس یا استغراق و یا موصول اسمی، غیر عامل، مختص به اسم؛

کافرین: اسم ثلاثی مزید، بر وزن اسم فاعل، مفرد آن: کافر، از ماده کفر، سالم، جمع مذکر سالم، منصرف، متصرّف، مشتق؛

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی