پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه چهارم سوره بقره

يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۲:۵۹ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه چهارم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : دو ویژگی دیگر پارسایان

 

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

دو ویژگى دیگر پارسایان

4) وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ‏

و کسانى که به آنچه به سوى تو فرو فرستاده شده، و آنچه پیش از تو [بر پیامبران‏] فرو فرستاده شده، ایمان مى‏آورند، و آنان به آخرت یقین دارند.

نکته‏ ها و اشاره ‏ها :

1) نکته اول 

  • پارسایان ، همان‏گونه که به قرآن ایمان دارند، به برنامه ‏ها و کتاب‏هاى الهى پیامبران پیشین نیز ایمان دارند؛ یعنى پیامبران را معلمان دانشگاه بشریت مى‏ دانند که هر کدام در یک رتبه و کلاس به آموزش بشر مشغول بوده ‏اند، از اصول و برنامه‏ ى واحدى پیروى مى‏ کرده ‏اند که مرحله به مرحله بر آنان فرود مى ‏آمده است و کامل‏ ترین این برنامه ‏ها توسط پیامبر اسلام عرضه شده است و از این روست که دین اسلام آخرین حلقه ‏ى تکاملى ادیان الهى است.

2) نکته دوّم

  •  پارسایان همان‏گونه که به مبدأ غیبى جهان ایمان دارند، به فرجام هستى و معاد آن نیز یقین دارند؛ چرا که مى‏ دانند او جهان را بى‏ هدف نیافریده است و جهان فرجامى حسابگرانه دارد.

3) نکته سوّم

  •  اعتقاد به جاودانگى ، مانع پوچ‏گرایى :
  • اعتقاد به جاودانگى از امتیازات مکتب‏هاى الهى است و چنین اندیشه ‏اى است که مى ‏تواند جهان را توجیه کند؛ زیرا لازمه ‏ى مکتب‏ هاى مادى که به جاودانگى معتقد نیستند و انسان را هم‏چون حبابى مى‏ دانند که پس از ترکیدن هیچ و فانى مى ‏گردد، پوچى‏ گرایى و بدبینى به هستى است.

4) نکته چهارم

  • اعتقاد به معاد، انسان را در برابر مشکلات زندگى و مصیبت‏ها مقاوم ، و به کارهاى نیک براى به دست آوردن پاداش تشویق مى ‏کند و از گناه بازمى ‏دارد؛ یعنى شخصى پارسا و خود نگه‏دار مى‏ سازد.

              هم گروهى بر هدایت از رب ‏اند    در حساب نفسِ خود، روز و شب‏ اند
                  رستگاران‏ند آزاد از قیود            فارغ از اندیشه‏ ى بود و نبود

آموزه ‏ها و پیام‏ها :

 

  • 1) ایمان به کتاب‏هاى آسمانى و معاد از نشانه ‏هاى پارسایان است.
  • 2)امت اسلام وارث تمام کتاب‏هایى است که ریشه در وحى الهى دارند.
  • 3) اگر مى‏ خواهید با تقوا شوید از ایمان به وحى و معاد غافل نشوید.
     

                        تفسیر قرآن مهر (ویژه جوانان)، ج‏1، ص: 167

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی