پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری رضوان آیه اول سوره حمد - بسم الله

سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه نوزدهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : مثال دیگرِ درماندگی و هراس منافقان 

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------



پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه اول سوره حمد

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : یاد و نام خدا و یاد مهر خداوند 

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

 

1. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

به نام خداى گسترده مهرِ مهرورز

نکته ‏ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اول 

  • در بین مردم مرسوم است که هر کار مهم و پرارزشى را با نام بزرگى یا چیزى که دوست دارند آغاز مى‏کنند. سوره ‏هاى قرآن کریم نیز با نام خدا آغاز مى‏شوند که موجودى پایدار و جاویدان است.

اى نام تو بهترین سرآغاز

 

بى‏نام تو نامه کى کنم باز

     

(نظامى)

2) نکته دوم

  • در حدیثى از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله مى‏ خوانیم:
    • هر کار مهمّى که بدون نام خدا شروع شود، نافرجام است.[1]
  • گر لبت بوسم زبِسمِل چاره نیست‏

3) نکته سوّم 

  • همه‏ ى سوره‏ هاى قرآن با «بِسْمِ اللَّهِ» آغاز مى‏ شود و آن جزئى از قرآن است‏[2] ولى سوره‏ ى برائت بدون‏ «بِسْمِ اللَّهِ» شروع شده است؛ شاید به این دلیل که در آن‏جا سخن از قهر و اعلان جنگ به مشرکان است که با توصیف خدا به رحمت ناسازگار است.

4) نکته چهارم

  • «بِسْمِ اللَّهِ» گفتن در آغاز کار و سوره ‏ها، هم به معناى کمک خواستن از خدا و هم به معناى شروع کار به نام خداست.[3]

 

به نام آن‏که هستى از او نام یافت‏

 

فلک جنبش زمین آرام یافت‏

     

5) نکته پنجم

  • «اللَّه» جامع‏ترین نام خداست‏[4] و تمام صفات او را در بر مى‏ گیرد[5] ولى نام‏هاى دیگر او، مثل رحمان و غفور و رازق و ... هر کدام به صفتى خاص اشاره دارند.

به نام خداوند جان و خرد

 

کزین برتر اندیشه برنگذرد

     

(فردوسى)

6) نکته ششم

  • واژه‏ ى «رحمان» و «رحیم»، هر دو از ریشه‏ ى «رحمت» است و مشهور بین مفسّران آن است که صفت «رحمان» اشاره به رحمت عام خدا دارد[6] که شامل دوست و دشمن و مؤمن و کافر مى‏ شود؛ زیرا بر وفور و کثرت رحمت و فراگیرى آن دلالت دارد.
  • امّا واژه‏ى «رحیم»، به رحمت خاص خدا نسبت به بندگان شایسته و با ایمان اشاره دارد؛ چرا که این صیغه دلالت بر دوام و ثبات رحمت دارد.[7]

7) نکته هفتم

  • در آیه‏ ى‏ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»- که 114 بار در قرآن تکرار شده است- بر دو صفت رحمان و رحیم تأکید شده و صفات دیگر ذکر نشده است، چرا که بهتر است انسان در آغاز هر کار از صفتى استمداد بجوید که آثارش بر سراسر جهان پرتو افکن مى‏شود؛ و رحمت الهى این گونه است.[8]

به نام خداوند جان آفرین‏

 

حکیم سخن در زبان آفرین‏

     

 

خداوند بخشنده‏ى دست‏گیر

 

کریم خطابخش پوزش‏پذیر

     

(سعدى)

8) نکته هشتم

  • به نام او آغاز کنیم نه نام دیگران. شهید مطهرى رحمه الله در این مورد مى‏نویسند:
  • انسان که احساس فطرى از خدا دارد و او را به عنوان یک موجود قدّوس و منبع خیرات مى‏شناسد، وقتى کارش را به نام او نامید، معنایش این است که در سایه‏ى قدس و شرافت و کرامت او این عمل نیز مقدس مى‏گردد ... و مى‏خواهد عملش را با انتساب به او برکت بخشد؛ لذا کارها را به نام هیچ کس، حتى نام پیغمبر، نمى‏توان آغاز کرد و این است معناى تسبیح نام اللَّه.[9]

 

صد هزاران عاقل اندر وقت درد

 

جمله نالان پیش آن دیّان فرد

     

 

بلکه جمله ‏ى ماهیان در موج‏ها

 

جمله‏ ى پرندگان در اوج‏ها

     

 

بلکه جمله‏ى موج‏ها بازى‏کنان‏

 

ذوق و شوقش را عیان اندر عیان‏

     

 

(مولوى)

9) نکته نهم

  • درس‏ «بسم اللَّه»:
    • شهید مطهرى رحمه الله بر آن است که درس این آیه‏ آن است که:
      • آنچه از خدا به عالم مى‏رسد دو گونه نیست: خیر و شر؛ بلکه آنچه از او مى‏رسد جمله نیکو و رحمت است و این رحمت شامل جماد و نبات و حیوان و انسان به تمام اقسامش مى‏گردد؛ چون اصولًا فاتحه و گشایش هستى با رحمت حق است.[10]
      • این‏جاست که به خوبى مى‏توان درک کرد که چرا «بسم اللَّه» قرآن با «رحمن و رحیم» توأم است، نه مثلًا با «جبار و منتقم»؛ زیرا نمایش هستى از نظر قرآن، نمایش اللَّه رحمان و رحیم است و حتى جباریت و منتقمیّت نیز شکل دیگرى از رحمانیت و رحیمیت است.[11]

آموزه ‏ها و پیام‏ها :

  • 1. پیام‏ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» در آغاز سوره ‏ها آن است که جهت‏ گیرى سوره‏ هاى قرآن، توحیدى و جلوه‏ گر رحمت اوست.
  • 2. سخن و کار خویش را با نام خدا شروع کنید و از او کمک بگیرید.
  • 3. در آغاز هر کار به یاد مهر و لطف حق باشید.

 

 

منابع تفمناتسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 127

[1] .« کُلُّ أَمرٍ ذى بالٍ لمْ یُذکَرْ فیه بِسم اللَّه فَهُو أَبتر»( بحارالانوار، ج 89، ص 242 باب فضل سوره‏ى فاتحه و ...)

[2] . علماى شیعه اتفاق دارند که« بسم اللَّه» جزء قرآن است ولى در بین اهل سنت اختلاف‏هست، اما بیش‏ترشان آن را جزء قرآن مى‏دانند. ر. ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 17 و تفسیر المنار، ج 1، ذیل سوره‏ى حمد

[3] . یعنى متعلّق« بسم اللَّه»، هم مى‏تواند« استعین» و هم« ابتدى» باشد. ریشه‏ى اسم را« سمو» یا« وسم» دانسته‏اند و« اسم» در اصل به معناى بلندى یا علامت است و به« نام» هر چیزى« اسم» گویند، چون علامت اوست و پس از نام‏گذارى از مرحله‏ى پنهانى بیرون مى‏آید و بروز و ارتفاع پیدا مى‏کند

[4] . واژه‏ى« اللَّهِ» در اصل لغت به معناى معبود یا پناهگاه یا مایه‏ى آرامش و یا پوشیده، ویا به معناى چیزى است که انسان در مورد آن متحیّر است و یا واله و شیداى اوست. ر. ک: مجمع البیان، ج 1، ذیل آیه‏ى اول سوره‏ى حمد؛ المفردات فى غریب القرآن و قاموس قرآن، ج 1، واژه‏ى« اللَّهِ»؛ که برخى ریشه‏ى اللَّه را الَه( عَبَد)، الِهَ( تحیّر)، لاه( احتجب) و ولاه( محبوب) و برخى آن را غیر مشتق دانسته‏اند

[5] .« اله» اسم عام است که در فارسى به خدا ترجمه مى‏شود و به آلهه(/ خدایان) جمع بسته مى‏شود ولى« اللَّهِ» اسم خاص است که باز هم در فارسى، خدا و گاهى خداوند، یزدان و ایزد ترجمه مى‏شود؛ بنابراین واژه‏ى خدا در فارسى به دو صورت عام و خاص استعمال مى‏شود، مثل«dog »(/ اله) و«doG »(/ اللَّهِ) در انگلیسى.( خدا از دیدگاه قرآن، ص 112- 114) البته واژه‏ى« خدا»( خودآ) نزدیک به معناى« واجب الوجود» است و واژه‏ى«dog » تحت تأثیر فرهنگ مسیحیت است و هیچ کدام معناى دقیقى براى اللَّه نیست

[6] . وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ.( سوره‏ى اعراف، آیه‏ى 156)

[7] . برخى« رحمن» را صیغه‏ى مبالغه و« رحیم» را صفت مشبه دانسته‏اند و برخى رحیم را نیز صیغه‏ى مبالغه دانسته‏اند.( ر. ک: صرف ساده، ص 140)

[8] . تفسیر نمونه، ج 1، ص 24

[9] . آشنائى با قرآن، ج 2، ص 9

[10] . همان، ص 15

[11] . همان، ص 34

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی