پژوهش های تفسیری رضوان آیه اول سوره حمد - بسم الله
پژوهش های تفسیری آیه نوزدهم سوره بقره
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : مثال دیگرِ درماندگی و هراس منافقان
--------------------------------
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
پژوهش های تفسیری آیه اول سوره حمد
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : یاد و نام خدا و یاد مهر خداوند
--------------------------------
1. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداى گسترده مهرِ مهرورز
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اول
- در بین مردم مرسوم است که هر کار مهم و پرارزشى را با نام بزرگى یا چیزى که دوست دارند آغاز مىکنند. سوره هاى قرآن کریم نیز با نام خدا آغاز مىشوند که موجودى پایدار و جاویدان است.
اى نام تو بهترین سرآغاز |
بىنام تو نامه کى کنم باز |
|
(نظامى)
2) نکته دوم
-
در حدیثى از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله مى خوانیم:
- هر کار مهمّى که بدون نام خدا شروع شود، نافرجام است.[1]
- گر لبت بوسم زبِسمِل چاره نیست
3) نکته سوّم
- همه ى سوره هاى قرآن با «بِسْمِ اللَّهِ» آغاز مى شود و آن جزئى از قرآن است[2] ولى سوره ى برائت بدون «بِسْمِ اللَّهِ» شروع شده است؛ شاید به این دلیل که در آنجا سخن از قهر و اعلان جنگ به مشرکان است که با توصیف خدا به رحمت ناسازگار است.
4) نکته چهارم
- «بِسْمِ اللَّهِ» گفتن در آغاز کار و سوره ها، هم به معناى کمک خواستن از خدا و هم به معناى شروع کار به نام خداست.[3]
به نام آنکه هستى از او نام یافت |
فلک جنبش زمین آرام یافت |
|
5) نکته پنجم
- «اللَّه» جامعترین نام خداست[4] و تمام صفات او را در بر مى گیرد[5] ولى نامهاى دیگر او، مثل رحمان و غفور و رازق و ... هر کدام به صفتى خاص اشاره دارند.
به نام خداوند جان و خرد |
کزین برتر اندیشه برنگذرد |
|
(فردوسى)
6) نکته ششم
- واژه ى «رحمان» و «رحیم»، هر دو از ریشه ى «رحمت» است و مشهور بین مفسّران آن است که صفت «رحمان» اشاره به رحمت عام خدا دارد[6] که شامل دوست و دشمن و مؤمن و کافر مى شود؛ زیرا بر وفور و کثرت رحمت و فراگیرى آن دلالت دارد.
- امّا واژهى «رحیم»، به رحمت خاص خدا نسبت به بندگان شایسته و با ایمان اشاره دارد؛ چرا که این صیغه دلالت بر دوام و ثبات رحمت دارد.[7]
7) نکته هفتم
- در آیه ى «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»- که 114 بار در قرآن تکرار شده است- بر دو صفت رحمان و رحیم تأکید شده و صفات دیگر ذکر نشده است، چرا که بهتر است انسان در آغاز هر کار از صفتى استمداد بجوید که آثارش بر سراسر جهان پرتو افکن مىشود؛ و رحمت الهى این گونه است.[8]
به نام خداوند جان آفرین |
حکیم سخن در زبان آفرین |
|
خداوند بخشندهى دستگیر |
کریم خطابخش پوزشپذیر |
|
(سعدى)
8) نکته هشتم
- به نام او آغاز کنیم نه نام دیگران. شهید مطهرى رحمه الله در این مورد مىنویسند:
- انسان که احساس فطرى از خدا دارد و او را به عنوان یک موجود قدّوس و منبع خیرات مىشناسد، وقتى کارش را به نام او نامید، معنایش این است که در سایهى قدس و شرافت و کرامت او این عمل نیز مقدس مىگردد ... و مىخواهد عملش را با انتساب به او برکت بخشد؛ لذا کارها را به نام هیچ کس، حتى نام پیغمبر، نمىتوان آغاز کرد و این است معناى تسبیح نام اللَّه.[9]
صد هزاران عاقل اندر وقت درد |
جمله نالان پیش آن دیّان فرد |
|
بلکه جمله ى ماهیان در موجها |
جمله ى پرندگان در اوجها |
|
بلکه جملهى موجها بازىکنان |
ذوق و شوقش را عیان اندر عیان |
|
(مولوى)
9) نکته نهم
-
درس «بسم اللَّه»:
-
شهید مطهرى رحمه الله بر آن است که درس این آیه آن است که:
- آنچه از خدا به عالم مىرسد دو گونه نیست: خیر و شر؛ بلکه آنچه از او مىرسد جمله نیکو و رحمت است و این رحمت شامل جماد و نبات و حیوان و انسان به تمام اقسامش مىگردد؛ چون اصولًا فاتحه و گشایش هستى با رحمت حق است.[10]
- اینجاست که به خوبى مىتوان درک کرد که چرا «بسم اللَّه» قرآن با «رحمن و رحیم» توأم است، نه مثلًا با «جبار و منتقم»؛ زیرا نمایش هستى از نظر قرآن، نمایش اللَّه رحمان و رحیم است و حتى جباریت و منتقمیّت نیز شکل دیگرى از رحمانیت و رحیمیت است.[11]
-
شهید مطهرى رحمه الله بر آن است که درس این آیه آن است که:
آموزه ها و پیامها :
- 1. پیام «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» در آغاز سوره ها آن است که جهت گیرى سوره هاى قرآن، توحیدى و جلوه گر رحمت اوست.
- 2. سخن و کار خویش را با نام خدا شروع کنید و از او کمک بگیرید.
- 3. در آغاز هر کار به یاد مهر و لطف حق باشید.
منابع تفمناتسیر قرآن مهر، ج1، ص: 127
[1] .« کُلُّ أَمرٍ ذى بالٍ لمْ یُذکَرْ فیه بِسم اللَّه فَهُو أَبتر»( بحارالانوار، ج 89، ص 242 باب فضل سورهى فاتحه و ...)
[2] . علماى شیعه اتفاق دارند که« بسم اللَّه» جزء قرآن است ولى در بین اهل سنت اختلافهست، اما بیشترشان آن را جزء قرآن مىدانند. ر. ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 17 و تفسیر المنار، ج 1، ذیل سورهى حمد
[3] . یعنى متعلّق« بسم اللَّه»، هم مىتواند« استعین» و هم« ابتدى» باشد. ریشهى اسم را« سمو» یا« وسم» دانستهاند و« اسم» در اصل به معناى بلندى یا علامت است و به« نام» هر چیزى« اسم» گویند، چون علامت اوست و پس از نامگذارى از مرحلهى پنهانى بیرون مىآید و بروز و ارتفاع پیدا مىکند
[4] . واژهى« اللَّهِ» در اصل لغت به معناى معبود یا پناهگاه یا مایهى آرامش و یا پوشیده، ویا به معناى چیزى است که انسان در مورد آن متحیّر است و یا واله و شیداى اوست. ر. ک: مجمع البیان، ج 1، ذیل آیهى اول سورهى حمد؛ المفردات فى غریب القرآن و قاموس قرآن، ج 1، واژهى« اللَّهِ»؛ که برخى ریشهى اللَّه را الَه( عَبَد)، الِهَ( تحیّر)، لاه( احتجب) و ولاه( محبوب) و برخى آن را غیر مشتق دانستهاند
[5] .« اله» اسم عام است که در فارسى به خدا ترجمه مىشود و به آلهه(/ خدایان) جمع بسته مىشود ولى« اللَّهِ» اسم خاص است که باز هم در فارسى، خدا و گاهى خداوند، یزدان و ایزد ترجمه مىشود؛ بنابراین واژهى خدا در فارسى به دو صورت عام و خاص استعمال مىشود، مثل«dog »(/ اله) و«doG »(/ اللَّهِ) در انگلیسى.( خدا از دیدگاه قرآن، ص 112- 114) البته واژهى« خدا»( خودآ) نزدیک به معناى« واجب الوجود» است و واژهى«dog » تحت تأثیر فرهنگ مسیحیت است و هیچ کدام معناى دقیقى براى اللَّه نیست
[6] . وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ.( سورهى اعراف، آیهى 156)
[7] . برخى« رحمن» را صیغهى مبالغه و« رحیم» را صفت مشبه دانستهاند و برخى رحیم را نیز صیغهى مبالغه دانستهاند.( ر. ک: صرف ساده، ص 140)
[8] . تفسیر نمونه، ج 1، ص 24
[9] . آشنائى با قرآن، ج 2، ص 9
[10] . همان، ص 15