پژوهش های تفسیر آیات پنجم تا هفتم سوره مبارکه مؤمنون
پژوهش های تفسیری آیات 5 تا 7 سوره مؤمنون
--------------------------------
قرآن کریم در آیات پنجم تا هفتم سوره ى مؤمنون به پاکدامنى مؤمنان و قانون روابط جنسى آنان اشاره مى کند و مى فرماید:
5- 7. وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ (5) إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ (6) فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ (6)
و همان کسانى که دامانشان را (در امور جنسى) حفظ مىکنند؛ (5) مگر در مورد همسرانشان یا آنچه (از کنیزان) مالک شده اند؛ که در حقیقت آنان (در این موارد) سرزنش نمىشوند؛ (6) و کسانى که فراتر از این جُویند، پس تنها آنان تجاوزگرند. (7)
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اول
- «فَرْج» در اصل به معناى شکاف بین دو پاى انسان است که در قرآن کنایه از آلت تناسلى مرد و زن است،[1] ولى در زبان فارسى در مورد زنان به کار مى رود.
- این تعبیر کنایهاى دور و مؤدبانه است، ولى در اثر مرور زمان از الفاظ صریح شده است و معادل مناسب آن در عصر ما، همان «دامن» در واژه ى «پاکدامنى» است.
2) نکته دوم
- این آیه یکى از ویژگىهاى مؤمنان را محافظت بر پاکدامنى خویش معرفى کرده است؛ یعنى مردان و زنان مؤمن با مراقبت مستمر، خود را از آلودگىها حفظ مى کنند.[2]
3) نکته سوم
- در این آیه همسران استثنا شده اند؛ یعنى مانعى نیست که انسان از همسر دایم یا موقت خویش کامجویى کند.
- یعنى اسلام نه شهوترانى را مطلقاً آزاد گذاشته و نه این غریزه ى انسانى را سرکوب کرده، بلکه راه میانه اى پیموده است؛ یعنى راههاى قانونى براى ارضاى غریزه ى جنسى انسان قرار داده و غیر از آن را ممنوع کرده است.
4) نکته چهارم
- در این آیه به حلال بودن کنیزان براى صاحبان آنها اشاره شده است.
- البته این مطلب داراى شرایط ویژه است که در بسیارى از موارد، مشابه شرایط همسر انسان است.[3]
- ذکر این نکته در این آیه نشان مىدهد که خداى متعال، به غرایز جنسى کنیزان نیز توجه نموده و آنها را محروم و سرکوب نکرده است.
5) نکته پنجم
- از این که در آیات فوق راه غیر از ازدواج و کنیزان ممنوع شده است، مىتوان استفاده کرد که راه هاى نامشروع دیگر همچون زنا و خود ارضایى ممنوع است.
آموزه ها و پیامها :
- 1) پاکدامنى از نشانه هاى مؤمنان است.
- 2) غریزه ى جنسىِ خود را قانونمند کنید.
- 3) از نظر قرآن، ازدواج و ارضاى صحیح غریزه ى جنسى ناپسند نیست.