پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 9 سوره بقره

شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه نهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : خود فریبی منافقان

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------


9. یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ‏

با خدا و کسانى که ایمان آورده‏اند، نیرنگ مى‏بازند، در حالى که جز برخودشان نیرنگ نمى ‏زنند و (با درک حسّى) متوجه نمى‏ شوند.


 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

این آیه ‏به مطلب روان‏ شناختى «خود فریبى» اشاره دارد. آنان مى‏ پندارند که با نیرنگ و اظهار ایمان دروغین، خدا و مؤمنان را فریب مى‏ دهند، در حالى که با این کار به سوى گمراهى مى‏ روند و خود را از سعادت دنیا و آخرت محروم مى‏ سازند؛ پس خودشان زیان مى‏ کنند و فریب مى‏ خورند؛ هم‏چون بیمارى که نسخه ‏ى پزشک را مخفیانه دور مى ‏اندازد و مى‏ پندارد که پزشک را فریب داده است، در حالى که با خود نیرنگ کرده است.

2) نکته دوّم

برخى مطالب، فرا حسّى ‏اند و یا به سختى با حواس درک مى ‏شوند؛ هم‏چون امور معنوى و روان‏ شناختى که انسان به سادگى متوجه آنها نمى‏ شود. در این آیه ‏اشاره شده است که منافقان متوجه نمى‏ شوند که خودشان را فریب مى‏ دهند (نه خدا و مؤمنان را)، چرا که این مطلب با دقت حسّى قابل درک نیست، در حالى که قلمرو دید منافقان مطالب حسّى است. «1»

3) نکته سوّم

 هیچ کس نمى ‏تواند خدا را فریب دهد؛ چرا که او از آشکار و نهان آگاه‏ است و حتى افکار و نقشه‏ ها و نیرنگ ‏هاى افراد را مى‏ داند.
پس مقصود از نیرنگ با خدا، همان نیرنگ با پیامبر
صلى الله علیه و آله و مؤمنان است و گویا نیرنگ با مؤمنان نیرنگ با خداست و این تعبیر براى احترام به مؤمنان و دفاع خدا از آنان است که خود را در صف آنها قرار مى‏ دهد. «2»
البته این احتمال نیز هست که مقصود از نیرنگ با خدا، خدعه به احکام خدا و دین او باشد. «3»
__________________________________________________

(1). تعبیر «لا یَشْعُرُونَ» از ماده‏ى «شَعر» به معناى «مو» است و این تعبیر را در مورد چیزهاى دقیق که با حواس به‏سختى درک مى‏شوند، به کار مى‏برند؛ پس مفهوم فارسى‏اش این است که منافقان با درک دقیق حسّى این مطالب را متوجه نمى‏شوند. (التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ماده‏ى «شَعر»)

(2). ر. ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 104
(3). تفسیر نور، ج 1، ص 57

4) نکته چهارم

یکى از نشانه ‏هاى روان‏ شناختى منافقان آن است که خود را زیرک مى‏ دانند و مى‏ پندارند که خدا و مؤمنان را فریب داده ‏اند.

5) نکته پنجم

نتیجه ‏ى نیرنگ بازى با حقیقت، فریب دادن خود است:
هیچ‏گاه حقیقت و واقعیت را نمى‏ شود فریب داد و هر کس که به فکر فریب دادن حقایق بیفتد، در واقع خودش را فریب داده است. طبیب را مى‏ شود فریب داد اما طب را نمى‏ شود فریب داد ....
در این‏جا نیز مسلمانان را مى‏ توان گول زد و با آنها از در نیرنگ وارد شد ولى هیچ‏گاه به خداوند که عین حق و حقیقت است نمى ‏توان نیرنگ زد.
«1»

 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1)   منافقان خودفریب و ناآگاه‏اند.
2)   کسانى که با خدا و مؤمنان نیرنگ مى‏ بازند، گرفتار خودفریبى شده ‏اند.
3)   منافقان را از نیرنگ ‏بازى آنان بشناسید.
_______________________
  (1). آشنایى با قرآن، ج 2، ص 85
                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 178

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی