پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 5 سوره حمد

پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۰۴:۴۵ ق.ظ

  پژوهش های تفسیری آیه پنجم سوره حمد

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : توحید عبادی و توحید افعالی

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------


5. إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ‏
 (خدایا) تنها تو را مى‏پرستیم و تنها از تو یارى مى‏جوییم.

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل



پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

از این آیه ‏تا آخر سوره ‏ى حمد، لحن سخن تغییر مى‏ کند و از زبان بنده و خطاب به پروردگار سخن گفته مى ‏شود.
گویا انسان با اعتراف به توحید و صفات خدا در آیات ‏قبل، پایگاه معرفتى خود را نسبت به خدا محکم مى‏ کند، سپس خود را در حضور ذات پاکش مى‏ یابد و او را مخاطب ساخته، نخست زبان به پرستش مى‏ گشاید، آن‏گاه از او امداد مى‏ جوید.
شهید مطهرى رحمه الله مى‏ فرمایند:
آنچه از اول سوره ‏ى حمد تا این‏جا آمد مربوط به توحید نظرى است و از این‏جا به بعد بیان توحید عملى است. این‏جاست که انسان به عظمت بى ‏مانند این سوره‏ ى کوچک پى مى ‏برد و نمونه‏ ى واضحى از اعجاز این کتاب کریم را در این سوره ‏ى کوچک درمى‏ یابد.
«1»

2) نکته دوم

این آیه‏به توحید عبادى اشاره دارد؛ «2» یعنى هیچ کس و هیچ چیز غیر از خدا را شایسته‏ى پرستش نمى‏دانیم و تنها از او اطاعت مى‏کنیم و از تسلیم و بندگى در برابر غیر او مى‏ پرهیزیم.

غیر از در دوست در جهان کى یابى

 جز او به زمین و آسمان کى یابى‏

 (امام خمینى)


_____________________________
 (1). آشنایى با قرآن، ج 2، ص 31
 (2). توحید را به دو قسم نظرى و عملى تقسیم مى‏کنند؛ توحید نظرى همان توحید ذاتى‏و توحید صفاتى است و توحید عملى شامل توحید عبادى وافعالى مى‏شود. البته توحید تقسیم بندى‏هاى دیگرى نیز دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد

 

3) نکته سوم

این آیه ‏به توحید افعالى نیز اشاره دارد؛ یعنى تنها مؤثر حقیقى در جهان، خداست؛ پس تنها بر او تکیه مى‏ کنیم و از او امداد مى‏ جوییم.
البته این بدان معنا نیست که عوامل و اسباب مادى و معنوى تأثیرى ندارند، بلکه آنها نیز وجود و تأثیر خود را از خدا مى‏گیرند و اگر در راستاى فرمان خدا از آنها کمک گرفته شود، منافاتى با توحید ندارد؛ پس مقصود از توحید افعالى نفى استقلال اسباب و عوامل در تأثیر است.
این شاخه‏ى توحید آن قدر مهم است که بزرگان فرموده‏اند:
تمام ریاهاى افعالیّه و اکثر ریاهاى قلبیّه از نقصان توحید افعالى است. «1»
چون کسى که غیر خدا را مؤثر مى‏داند، ریا مى‏کند تا آنها ببینند.

4) نکته چهارم


این آیه ‏انسان را از غیر خدا جدا مى‏ کند و تنها به خدا پیوند مى‏دهد.
انسان این جملات را در هر صبحگاه و شامگاه تکرار مى‏کند تا از او نیرو بگیرد و به یاد داشته باشد که در برابر هواى نفس و ستمگران سر تعظیم فرود نیاورد.

خیمه زد چون در دلت سلطان عشق             مُلک دل گردید شهرستان عشق‏

هم هوى زآن جا گریزد هم هوس             جز یکى آن جا نیابى هیچ کس‏

 آنچه او خواهد همى خواهى و بس             نى هوى باشد تو را و نى هوس‏

 (نراقى)

به عبارت دیگر، معناى «إِیَّاکَ نَعْبُدُ»  این است: خدایا ما مردم جامعه‏ى توحیدى، در حرکتى هماهنگ، همه با هم، به سوى تو و گوش به فرمان تو روانیم. «1»


__________________________________________________
 (1). آداب الصلوة، ص 122


5) نکته پنجم

این آیه ‏از نظر ادبیات عرب «انحصار» را مى‏ رساند؛ «2» یعنى مى‏گوید:
 «تنها تو را مى‏پرستیم و تنها از تو امداد مى‏جوییم.» به طورى که حتى در بندگى و پرستش خدا نیز از او کمک مى‏ خواهیم تا در عبادت خود گرفتار انحراف و خودبینى نشویم.
      

   رضاى دوست به دست آور و دیگران بگذار

هزار فتنه چه غم باشد ار برانگیزند

 (سعدى)

6) نکته ششم


واژه ‏هاى «نَعْبُدُ» و «نَسْتَعِینُ» در این آیه ‏به صورت جمع به کار رفته است؛ یعنى «ما تو را مى‏ پرستیم» و «ما تو را عبادت مى‏ کنیم». این تعبیرات به یک نکته ‏ى جامعه‏ شناختى عبادت در اسلام اشاره دارد و آن این که اساس عبادت، به ویژه نماز، بر جمع و جماعت استوار است و هرگونه فردگرایى و تک‏روى و انزواطلبى، مردود است.
__________________________________________________
 (1). آشنایى با قرآن، ج 2، ص 43
 (2). مقدم شدن «إِیَّاکَ» بر «نَعْبُدُ» و «نَسْتَعِینُ»، دلیل حصر است‏

 

7) نکته هفتم

از این آیات‏استفاده مى‏شود که براى درخواست از خدا باید زمینه سازى کنیم؛ یعنى اول نام او را ببریم و صفات نیکوى او را یادآور شویم و او را ستایش نماییم، سپس از او اطاعت کنیم و آن‏گاه که بنده‏ى او شدیم، از او استمداد بطلبیم.

گر مذهب عاشقان عاقل دارى

یک دوست بسنده کن که یک دل دارى‏

و احتمالًا نکته ‏ى روان‏شناختى‏اش این است که توحید عبادى زمینه‏ساز توحید افعالى است و با تمرین و استمرار عبادت خالصانه، از جهت روانى آماده مى‏شویم که فقط از او مدد جوییم.

 

8) نکته هشتم

خودپرستى یا خداپرستى:

مادرِ بت‏ها، بت نفس شماست ... توجهش به این بیش‏تر است و تا این بت را نشکند نمى ‏تواند الهى بشود. نمى‏ شود هم بت باشد و هم خدا، این نمى‏ شود هم انانیّت (خودخواهى) باشد و هم الهیّت باشد. تا از این بیت (/ خانه) از این بت‏خانه، از این رها نشویم و پشت نکنیم به این بت، و رو نکنیم به خداى تبارک و تعالى‏و از این خانه خارج نشویم، یک موجودى هستیم به حسب واقع بت‏پرست، ولو به حسب ظاهر خداپرست باشیم. ما خدا را به لفظ مى‏گوییم و آن‏که در دل ماست خود ماست. خدا را هم براى خودمان مى‏خواهیم. اگر خدا هم بخواهیم براى خودمان. لفظاً مى‏ایستیم و نماز مى‏خوانیم: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» مى‏ گوییم ولى واقعاً عبادت، عبادت نفس است. «1»

گر از دوست چشمت به احسان اوست

 تو در بند خویشى نه در بند دوست‏

             خلاف طریقت بود کاولیا

             تمنا کنند از خدا جز خدا

 (سعدى)

و اى خوشا به حال بنده‏اى که پروردگارش را به خاطر خود او عبادت کند و خالص براى او شده باشد و به جز او منظورش نباشد و شهوت‏هاى دنیوى و مقامات اخروى را خریدار نباشد. «1»
غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود 

زهر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است‏

 (حافظ)

__________________________________________________
 (1). تفسیر سوره حمد، ص 30


9) نکته نهم

 عبادت تسلیم محض خدا و عصیان محض غیرخداست. شهید مطهرى در این زمینه سخن جالبى دارد:
در زبان عربى وقتى که چیزى رام، نرم و مطیع بشود به طورى که هیچ گونه عصیان و تعدّى و مقاومتى نداشته باشد، این حالت را «تعبّد» مى‏گویند ...
انسانِ عبد و معبّد، یعنى کسى که رام و تسلیم و مطیع است و هیچ گونه عصیانى ندارد. این حالتى است که انسان باید فقط نسبت به خداوند داشته باشد ... که در مقابل هیچ موجود دیگر و هیچ فرمان دیگرى این حالت را نداشته باشد، بلکه نسبت به غیرخدا حالت عصیان و تمرّد داشته باشد. «2»

__________________________________________________
 (1). شرح دعاى سحر، ترجمه‏ى سید احمد فهرى، ص 44
 (2). آشنائى با قرآن، ج 2، ص 36

 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1)  هیچ کس را غیر از خدا نپرستید و تنها او را عبادت کنید.
2)  از غیر خدا به طور مستقل کمک نخواهید و تنها از او مدد بجویید.
3)  در دعا جمع‏گرا باشید.

 

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 142

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی