پژوهش های تفسیری آیه 5 سوره حمد
پژوهش های تفسیری آیه پنجم سوره حمد
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : توحید عبادی و توحید افعالی
--------------------------------
5. إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ
(خدایا) تنها تو را مىپرستیم و تنها از تو یارى مىجوییم.
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
از این آیه تا آخر سوره ى حمد، لحن سخن تغییر مى کند و از زبان بنده و خطاب به پروردگار سخن گفته مى شود.
گویا انسان با اعتراف به توحید و صفات خدا در آیات قبل، پایگاه معرفتى خود را نسبت به خدا محکم مى کند، سپس خود را در حضور ذات پاکش مى یابد و او را مخاطب ساخته، نخست زبان به پرستش مى گشاید، آنگاه از او امداد مى جوید.
شهید مطهرى رحمه الله مى فرمایند:
آنچه از اول سوره ى حمد تا اینجا آمد مربوط به توحید نظرى است و از اینجا به بعد بیان توحید عملى است. اینجاست که انسان به عظمت بى مانند این سوره ى کوچک پى مى برد و نمونه ى واضحى از اعجاز این کتاب کریم را در این سوره ى کوچک درمى یابد. «1»
2) نکته دوم
این آیهبه توحید عبادى اشاره دارد؛ «2» یعنى هیچ کس و هیچ چیز غیر از خدا را شایستهى پرستش نمىدانیم و تنها از او اطاعت مىکنیم و از تسلیم و بندگى در برابر غیر او مى پرهیزیم.
غیر از در دوست در جهان کى یابى
جز او به زمین و آسمان کى یابى
(امام خمینى)
_____________________________
(1). آشنایى با قرآن، ج 2، ص 31
(2). توحید را به دو قسم نظرى و عملى تقسیم مىکنند؛ توحید نظرى همان توحید ذاتىو توحید صفاتى است و توحید عملى شامل توحید عبادى وافعالى مىشود. البته توحید تقسیم بندىهاى دیگرى نیز دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد
3) نکته سوم
این آیه به توحید افعالى نیز اشاره دارد؛ یعنى تنها مؤثر حقیقى در جهان، خداست؛ پس تنها بر او تکیه مى کنیم و از او امداد مى جوییم.
البته این بدان معنا نیست که عوامل و اسباب مادى و معنوى تأثیرى ندارند، بلکه آنها نیز وجود و تأثیر خود را از خدا مىگیرند و اگر در راستاى فرمان خدا از آنها کمک گرفته شود، منافاتى با توحید ندارد؛ پس مقصود از توحید افعالى نفى استقلال اسباب و عوامل در تأثیر است.
این شاخهى توحید آن قدر مهم است که بزرگان فرمودهاند:
تمام ریاهاى افعالیّه و اکثر ریاهاى قلبیّه از نقصان توحید افعالى است. «1»
چون کسى که غیر خدا را مؤثر مىداند، ریا مىکند تا آنها ببینند.
4) نکته چهارم
این آیه انسان را از غیر خدا جدا مى کند و تنها به خدا پیوند مىدهد.
انسان این جملات را در هر صبحگاه و شامگاه تکرار مىکند تا از او نیرو بگیرد و به یاد داشته باشد که در برابر هواى نفس و ستمگران سر تعظیم فرود نیاورد.
خیمه زد چون در دلت سلطان عشق مُلک دل گردید شهرستان عشق
هم هوى زآن جا گریزد هم هوس جز یکى آن جا نیابى هیچ کس
آنچه او خواهد همى خواهى و بس نى هوى باشد تو را و نى هوس
(نراقى)
به عبارت دیگر، معناى «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» این است: خدایا ما مردم جامعهى توحیدى، در حرکتى هماهنگ، همه با هم، به سوى تو و گوش به فرمان تو روانیم. «1»
__________________________________________________
(1). آداب الصلوة، ص 122
5) نکته پنجم
این آیه از نظر ادبیات عرب «انحصار» را مى رساند؛ «2» یعنى مىگوید:
«تنها تو را مىپرستیم و تنها از تو امداد مىجوییم.» به طورى که حتى در بندگى و پرستش خدا نیز از او کمک مى خواهیم تا در عبادت خود گرفتار انحراف و خودبینى نشویم.
رضاى دوست به دست آور و دیگران بگذار
هزار فتنه چه غم باشد ار برانگیزند
(سعدى)
6) نکته ششم
واژه هاى «نَعْبُدُ» و «نَسْتَعِینُ» در این آیه به صورت جمع به کار رفته است؛ یعنى «ما تو را مى پرستیم» و «ما تو را عبادت مى کنیم». این تعبیرات به یک نکته ى جامعه شناختى عبادت در اسلام اشاره دارد و آن این که اساس عبادت، به ویژه نماز، بر جمع و جماعت استوار است و هرگونه فردگرایى و تکروى و انزواطلبى، مردود است.
__________________________________________________
(1). آشنایى با قرآن، ج 2، ص 43
(2). مقدم شدن «إِیَّاکَ» بر «نَعْبُدُ» و «نَسْتَعِینُ»، دلیل حصر است
7) نکته هفتم
از این آیاتاستفاده مىشود که براى درخواست از خدا باید زمینه سازى کنیم؛ یعنى اول نام او را ببریم و صفات نیکوى او را یادآور شویم و او را ستایش نماییم، سپس از او اطاعت کنیم و آنگاه که بندهى او شدیم، از او استمداد بطلبیم.
گر مذهب عاشقان عاقل دارى
یک دوست بسنده کن که یک دل دارى
و احتمالًا نکته ى روانشناختىاش این است که توحید عبادى زمینهساز توحید افعالى است و با تمرین و استمرار عبادت خالصانه، از جهت روانى آماده مىشویم که فقط از او مدد جوییم.
8) نکته هشتم
خودپرستى یا خداپرستى:
مادرِ بتها، بت نفس شماست ... توجهش به این بیشتر است و تا این بت را نشکند نمى تواند الهى بشود. نمى شود هم بت باشد و هم خدا، این نمى شود هم انانیّت (خودخواهى) باشد و هم الهیّت باشد. تا از این بیت (/ خانه) از این بتخانه، از این رها نشویم و پشت نکنیم به این بت، و رو نکنیم به خداى تبارک و تعالىو از این خانه خارج نشویم، یک موجودى هستیم به حسب واقع بتپرست، ولو به حسب ظاهر خداپرست باشیم. ما خدا را به لفظ مىگوییم و آنکه در دل ماست خود ماست. خدا را هم براى خودمان مىخواهیم. اگر خدا هم بخواهیم براى خودمان. لفظاً مىایستیم و نماز مىخوانیم: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» مى گوییم ولى واقعاً عبادت، عبادت نفس است. «1»
گر از دوست چشمت به احسان اوست
تو در بند خویشى نه در بند دوست
خلاف طریقت بود کاولیا
تمنا کنند از خدا جز خدا
(سعدى)
و اى خوشا به حال بندهاى که پروردگارش را به خاطر خود او عبادت کند و خالص براى او شده باشد و به جز او منظورش نباشد و شهوتهاى دنیوى و مقامات اخروى را خریدار نباشد. «1»
غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود
زهر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است
(حافظ)
__________________________________________________
(1). تفسیر سوره حمد، ص 30
9) نکته نهم
عبادت تسلیم محض خدا و عصیان محض غیرخداست. شهید مطهرى در این زمینه سخن جالبى دارد:
در زبان عربى وقتى که چیزى رام، نرم و مطیع بشود به طورى که هیچ گونه عصیان و تعدّى و مقاومتى نداشته باشد، این حالت را «تعبّد» مىگویند ...
انسانِ عبد و معبّد، یعنى کسى که رام و تسلیم و مطیع است و هیچ گونه عصیانى ندارد. این حالتى است که انسان باید فقط نسبت به خداوند داشته باشد ... که در مقابل هیچ موجود دیگر و هیچ فرمان دیگرى این حالت را نداشته باشد، بلکه نسبت به غیرخدا حالت عصیان و تمرّد داشته باشد. «2»
__________________________________________________
(1). شرح دعاى سحر، ترجمهى سید احمد فهرى، ص 44
(2). آشنائى با قرآن، ج 2، ص 36
آموزه ها و پیام ها :
1) هیچ کس را غیر از خدا نپرستید و تنها او را عبادت کنید.
2) از غیر خدا به طور مستقل کمک نخواهید و تنها از او مدد بجویید.
3) در دعا جمعگرا باشید.
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 142