پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 17 و 18 سوره بقره

سه شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۱۳ ق.ظ

پژوهش های تفسیری آیه هفدهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : تصویر حالات منافقان با مثال 

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------


17. مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُماتٍ لا یُبْصِرُونَ‏

مثال آنان همانند مثال کسانى است که آتشى افروختند و هنگامى که (آتش) پیرامونشان را روشن ساخت، خدا نورشان را برد، و در تاریکى‏ها رهایشان کرد در حالى که نمى‏بینند.

18. صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ‏

 [آنان‏] ناشنوا، گنگ [و] نابینایند و آنان (از راه خطا) باز نمى‏گردند.


 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

  یکى از روش‏هاى تربیتى قرآن آن است که براى بیان حقایق از مثال‏هاى جالب و گویا استفاده مى‏ کند؛ یعنى مطالب معنوى و معقول را به صورت محسوس بیان مى ‏کند تا مردم بهتر و زودتر حقایق را بفهمند.

2) نکته دوّم

در این آیات‏ حالات منافقانى بیان مى‏شود که نخست ایمان آوردند و از نور الهى استفاده ‏ى مختصرى کردند ولى ایمانشان پابرجا نبود و به زودى به کژ راهه رفتند و منافق شدند؛ «1» از این رو خدا آنها را در تاریکى‏ هاى جهل و کفر و شرک و نفاق رها کرد و توفیق ایمان راستین را از دست دادند.

3) نکته سوّم

در این آیات‏ بیان شده که منافقان ، براى رسیدن به نور، از نار و آتش استفاده کردند، آتشى که دود و خاکستر دارد و خالص نیست؛ در حالى که مؤمنان از نور خالص ایمان بهره مى‏ برند.

4) نکته چهارم

مقصود از نورى که اطراف منافقان را به طور موقت روشن مى‏ سازد چیست؟
برخى مفسران برآن‏اند که این نور همان فروغ وجدان و فطرت آنهاست و یا نور ایمانِ نخستین آنهاست که بر اثر تقلید کورکورانه و تعصب و لجاجت، پرده ‏هاى ظلمانى بر آن مى ‏افتد و بى‏ فروغ مى ‏شود.
«2» آرى تلاش‏هاى منافقان‏ براى روشن کردن راه و رسیدن به مقصود بى‏ ثمر و نافرجام است. «1»

____________________
 (1). تفسیر نمونه، ج 1، ص 115
 (2). همان، ص 110


5) نکته پنجم

 منافقان مانند همه ‏ى انسان‏هاى دیگر چشم و گوش و زبان طبیعى دارند، در حالى که در این آیات ‏آنان ناشنوا، نابینا و گنگ معرفى شدند؛ این مطلب اشاره به آن است که پرده ‏هاى ظلمانى جهل، تعصب، تقلید و کفر بر چشم و گوش آنها سایه افکنده، به طورى که ابزارهاى شناخت آنان کار آمد نیست و حقایق را درک نمى ‏کنند و به بن بست معرفتى رسیده ‏اند؛ از این رو باز نمى‏ گردند. آرى، گویا آنان اصلًا حقایق را نمى ‏بینند و نمى‏ شنوند و حتى حقایق را بر زبان جارى نمى‏ کنند، به طورى که گویا گنگ هستند.


چشم باز و گوش باز و این عَمى‏!

حیرتم از چشم بندىِ خدا

 (مولوى)

6) نکته ششم

 در این آیات ‏واژه‏ ى «نور» مفرد، ولى واژه ‏ى «ظُلُماتٍ» جمع آمده و در آیات‏ دیگر قرآن نیز چنین است؛ شاید به این دلیل که راه راست و منبع نور و هدف یکى است، اما راه‏ هاى انحرافى هم‏چون شرک، کفر، تعصب، جهل و گناه، متعدد است.

7) نکته هفتم

مقصود از این‏که خدا نور منافقان را از بین مى‏برد آن است که منافقان در اثر کردار ناپسند و دورویى و کفر باطنى خودشان، توفیق‏ هاى خود را از دست مى ‏دهند و نمى ‏توانند از نور الهى بهره ‏ى کافى ببرند؛ یعنى خدا به آنان کمک نمى‏ کند و آنها را رها مى‏ سازد. البته این به معناى جبر نیست، چرا که‏ آنان خودشان این راه را انتخاب کرده‏اند و این از دست دادن توفیق نتیجه‏ى کارهاى منافقانه ‏ى خودشان است. آرى، یکى ازعذاب‏هاى الهى آن است که افراد منحرف و لجوج را به حال خود رها مى‏ کند تا در تاریکى‏ها سرگردان بمانند.

چون که بد کردى ز بد ایمن مباش

زآن‏که تخم است و برویاند خداش‏

__________________________________________________
 (1). شهید مطهرى رحمه الله بر آن است که «منظور از آتش و نور آن، همان نقشه‏هاى فریبکارانه‏ى گروه پیروان باطل است نه نور حق، ... فکر آدمى- هر چه باشد- براى انسان نور است و روشنایى مى‏بخشد، البته گاهى این نور را انسان مطابق با نظام خلقت و در مسیر آنچه خدا فرموده به کار مى‏برد، ... ولى گاهى کسى راه هدایت را رها کرده و فکر را در طریق ضلالت به کار مى‏برد؛ یعنى با عقل و اندیشه‏ى خود نقشه مى‏کشد و همه‏ى نقشه‏ها (یش) بر خلاف مسیر الهى است ... (آشنایى با قرآن، ج 2، ص 119)

 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1) براى بیان حقایق از مثال‏هاى گویا و محسوس استفاده کنید.
2) تلاش‏هاى منافقان نافرجام است.
3) نفاق مانع استفاده ‏ى مستمر از نور الهى است.
4) خدا به منافقان امدادرسانى نمى ‏کند و آنان را رها مى‏سازد.
5) راه‏هاى انحراف و ظلمت زیاد است، اما نور الهى یکى است.
6) یکى از نشانه ‏هاى منافقان ناکارآمدى ابزارهاى شناخت و بن بست معرفتى آنان است.
7) منافقان اهل بازگشت و بیان کردن حقایق نیستند.

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 190

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی