پژوهش های تفسیری آیه 22 سوره بقره
پژوهش های تفسیری آیه بیست و دوم سوره بقره
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : گریز از شرک به وسیله یا آوری نعمتهای الهی
--------------------------------
22. الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
(همان) کسى که زمین را بسترى و آسمان را بنایى براى شما قرار داد و از آسمان آبى فرو فرستاد، و بوسیله آن از محصولات رزقى براى شما بیرون آورد، پس براى خدا همانندهایى (معبودگونه) قرار ندهید، در حالى که شما مىدانید.
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
1. زمین با سرعت سرسام آورى حرکات وضعى و انتقالى دارد و در همان حال مرکبى راهوار و آرام است، به طورى که انسانها مىتوانند بهراحتى بر آن راه بروند، خانه بسازند، استراحت کنند، کشاورزى کنند و به زندگى آرام خود ادامه دهند و همچون بسترى آرام و گرم و معتدل از زمین استفاده کنند.
بر آن آفرین کو جهان آفرید
زمین و زمان و مکان آفرید
که آرام از اوى است و هم کار ازو
هم آغاز از اوى است و انجام ازو
جز او را مَخوان کردگار جهان
شناسنده ى آشکار و نهان
2) نکته دوّم
هدف آفرینش جهان چیست؟
در این آیه و آیات دیگر قرآن اشاره شده «1» که آفرینش نعمتهاى الهى و جهان براى انسان بوده است؛ یعنى انسان گل سر سبد خلقت است که همه چیز براى او آفریده شده تا از این نعمتها در راه تکامل و سعادت خویش استفاده کند و به لقاى الهى برسد.
3) نکته سوّم
آسمان که بالاى سر انسان بنا شده و همچون خیمه اى بر زمین قرار گرفته و محل نظام کیهانى و ستارگان و سیارات است، یکى از نعمتهاى الهى است و شکر آن لازم است.
__________________________________________________
(1) ر. ک: سورهى ابراهیم، آیات 32- 34؛ سورهى نحل، آیات 5- 14؛ سوره ى جاثیه، آیهى 13 و سوره ى لقمان، آیهى 20
4) نکته چهارم
گاهى در قرآن از آسمان به عنوان سقف محفوظ یاد شده است. «1» آرى جوّ زمین هوایى به ضخامت دهها کیلومتر است «2» که اطراف زمین را احاطه کرده و مردم را در برابر شهاب سنگها و اشعه هاى خطرناک حفظ مى کند؛ یعنى بیشتر آنها را قبل از رسیدن به زمین نابود مىکند.
5) نکته پنجم
گاهى منظور از آسمان در قرآن، جو زمین است؛ همانطور که در این آیهبه نعمت نزول باران از جوّ زمین و پیدایش گیاهان و میوهها از زمین اشاره شده است «3» تا حسّ شکرگزارى انسان را برانگیزد و او را به سوى پرستش خدا سوق دهد و از شرکورزى دور سازد.
برگ درختان سبز در نظر هوشیار
هر ورقش دفترى است معرفت کردگار
(سعدى)
6) نکته ششم
مشرکان مى پندارند که بتها و معبودهاى دروغین شبیه خدا هستند؛ «4» از این رو آنها را شریک او قرار مى دهند و مى پرستند؛ در حالى که به خوبى آگاه اند که از دست این بتها کارى ساخته نیست و آفریدگار و نعمت دهنده فقط خداست و هیچ چیز شبیه گوهر ذات او نیست.
7) نکته هفتم
در حدیثى حکایت شده که مردى در برابر پیامبر صلى الله علیه و آله گفت: «هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى.» پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «مرا شریک و هم ردیف و شبیه خدا قرار دادى؟!» «1» البته اینگونه احادیث اشاره به آن دارد که شرک ورزیدن منحصر در شرک جلىّ و آشکار، همچون بت پرستى نیست، بلکه شرک خفى را نیز شامل مى شود.
__________________________________________________
(1) «وَ جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً» (سوره ى انبیاء، آیه ى 32)
(2) واژه ى «سماء» به معناى جهت بالاست و در قرآن در معانى متعددى، از جمله جوّ زمین، جایگاه ستارگان و آسمان معنوى به کار رفته است (ر. ک: ذیل آیه ى 29، سوره ى بقره)
(3) برخى مفسران معاصر برآناند که تکرار واژه ى «سماء» در آیهى فوق، به جاى آوردن ضمیر، اشاره به تعدد معناى آسمان در این آیه است (تفسیر تسنیم، ج 2، ص 392)
(4) واژه ى «انداد» به معناى شبیه و شریک در گوهر ذات است و برخى گفته اند که «نِدّ» به معناى مخالفى است که در مقابل قرار گرفته است و خود یا دیگران ادعاى همانندى او را مىکنند
8) نکته هشتم
اقسام شرک:
الف) شرک جلىّ ، مثل: بت پرستى، دوگانه پرستى، سه گانه پرستى و ...
بـــــــ) شرک خفى ، مثل: هوا پرستى، «2» دانشمندان و راهبان را ارباب دانستن «3» و بندگى طاغوتها «4». «5»
9) نکته نُهم
خطّ توحید و شرک، حتى براى مشرکان روشن است و آنان با توجه به نعمتهاى الهى و وسایل شناختى که در اختیار دارند، مى دانند که خدا شریک ندارد، ولى باز هم از روى تعصب، عناد و لجاجت شرک مى ورزند.
10) نکته دهم
نعمتها براى همه ى مردم، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، آفریده شده است و همگان حق استفاده از مواهب طبیعى را دارند. «6»
___________________________
(1). تفسیر نمونه، ج 1، ص 124
(2). «أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» (سورهى فرقان، آیهى 43)
(3). «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ» (سوره ى توبه، آیه ى 31 و سورهى آلعمران، آیه ى 64)
(4). «عَبَّدْتَ بَنِی إِسْرائِیلَ» (سوره ى شعراء، آیه ى 22)
(5). برگرفته از: آشنایى با قرآن، ج 2، ص 37- 40
(6). چون آیه ى قبل خطاب به «ناس» بود و «مقصود از ضمیر «کم» همه ى انسانهاست (ن)
آموزه ها و پیام ها :
1) به نعمتهاى الهى توجه کنید (و سپاسگزار و پرستشگر او باشید) و شرک نورزید.
2) به صحنه ى آسمان و زمین و چرخه ى آب و حیات گیاهى نظر کنید و درس توحید بیاموزید.
3) راه توحید و شرک براى انسانها روشن است.
4) خدا شریک و شبیه ى ندارد و همتایان دروغین ساخته و پرداخته ى مشرکان است.
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 200