پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 23 و 24 سوره بقره

سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۲۳ ق.ظ

پژوهش های تفسیری آیه بیست و سوّم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : فراخوانی مخالفان به مبارزه و اعجاز قرآن 

اعلام شکست مخالفان و معرفی آتش آماده برای آنها

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------


23. وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ‏
و اگر از آنچه که بر بنده خود (/ پیامبر) فرو فرستادیم در تردید هستید، پس اگر راست گویید سوره‏اى از همانندش بیاورید، و گواهانتان را که جز خدایند، فرا خوانید.
24. فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ‏
و اگر (چنین) نکردید- و (هرگز) نخواهید کرد- پس [خود را] از آتشى حفظ کنید که هیزم آن مردم و سنگ‏هاست در حالى که براى کافران آماده شده است.

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

پیامبر شخصى است که از طرف خدا مى ‏آید و سخن خدا را حکایت، و دستورات او را ابلاغ مى ‏کند. هر چند پیامبران افرادى معصوم و پاک هستند، ولى از آن‏جا که ممکن است شیّادانى به دروغ ادعاى نبوّت کنند، خدا به ‏فرستادگانش معجزه مى‏ دهد تا گواه راست‏گویى و حقّانیّت آنها باشد.

2) نکته دوّم

پیامبران الهى هر کدام معجزه‏ اى داشتند و معجزه ‏ى پیامبر اسلام قرآن است. آیات‏ فوق منکران و مخالفان را به مبارزه و آوردن یک سوره، همانند سوره ‏هاى آن، فرا مى‏ خواند، این مبارزه‏ طلبى را «تحدّى» مى‏نامند.

3) نکته سوّم

وقتى مخالفان قرآن در مبارزه شکست بخورند و نتوانند سوره ‏اى همانند سوره‏ هاى قرآن بیاورند، همین عجز و ناتوانى آنان گواه حقانیّت قرآن و آورنده‏ ى آن است و ثابت مى‏ کند که قرآن از سنخ کلام بشر نیست و سخن خداست.

4) نکته چهارم

قرآن کریم از جهات گوناگون معجزه است:

الف) قرآن داراى معارف بلند و عمیق و قوانین عالى است که توسط فردى درس ناخوانده آورده شده است.
بـــ) قرآن در طول بیست و سه سال در وطن و مسافرت و شهرها و جنگ‏ها بر پیامبر صلى الله علیه و آله فرود آمد، اما هیچ اختلاف و تناقضى در آن نیست؛ در حالى که اگر از فکر انسان بود با تکامل علمى و روحى او سخنانش تغییر مى‏کرد و گرفتار اختلاف مى‏شد.
جــ) بلاغت و فصاحت قرآن در اوج و اعجازآمیز است؛ یعنى جملات آن رسا و گویاست، به طورى که طى هزار و چهارصد سال گذشته، هیچ عربى نتوانسته است مثل آن را بیاورد.
«1»
د ) قرآن شامل اخبار غیبى است و در مواردى از وقایع آینده خبر داده است (مثل خبر پیروزى رومیان و داخل شدن پیامبر صلى الله علیه و آله در مسجدالحرام)؛ «2» هم‏چنین، اشارات علمى اعجاز آمیز دارد، یعنى به مسائل علمى (هم‏چون زوجیّت عام موجودات، نیروى جاذبه ‏ى‏ کرات آسمانى، لقاح ابرها، چینش مراحل خلقت انسان و حرکت‏هاى خورشید) «3» اشاره کرده است که قرن‏ها بعد از آن، دانشمندان علوم تجربى توانستند آن را کشف کنند.
هـ ) قرآن کتابى گویا، جاودانى، جهانى و روحانى است؛ یعنى نیاز به معرفى ندارد و خود با مردم سخن مى‏گوید و زمان و مکان، آن را کهنه نم ى‏سازد و در هر زمان و مکانى سخن تازه و رهنمود دارد و قابل اجراست و معجزه‏اى روحانى و فرهنگى است و جنبه ‏ى جسمانى و فناپذیر و گذرا ندارد.
«1»

__________________________________________________
 (1). در مورد معجزه و اعجاز قرآن، ر. ک: تفسیر المیزان، ج 1، ص 58 به بعد
 (2). ر. ک: سوره‏ى روم، آیات 1- 5 و سوره‏ ى فتح، آیه‏ى 27
 (3). ر. ک: پژوهشى در اعجاز علمى قرآن‏

5) نکته پنجم

 قرآن براى هر گروه از مخاطبان خود، اعجاز خاصى است؛ یعنى براى ادیبان اعجازِ ادبى است، براى متخصصان علوم و قانون‏ دانان و سیاست‏مداران، از جهت ویژه ‏اى معجزه است و از نظر اخبار غیبى و عدم اختلاف و ... براى همه‏ ى مردم اعجاز به حساب مى‏ آید. «2»

6) نکته ششم

 قرآن کریم گاهى از مخالفان و منکران مى‏ خواهد که «مثل قرآن» را بیاورند «3» و بعد تخفیف مى ‏دهد و مى‏ فرماید «ده سوره‏ همانند قرآن» بیاورید، باز هم تخفیف مى‏ دهد و در آیات‏ فوق مى‏ فرماید: «یک سوره ‏همانند قرآن بیاورید.» «4» و حتى از منکران مى‏ خواهد که گواهان و دوستان خود را به کمک بطلبند و همگى دست به دست هم بدهند تا سوره ‏اى همانند قرآن بیاورند.

7) نکته هفتم

این آیات‏ نوعى مبارزه ‏طلبى است؛ از این رو، بارها منکرانِ قرآن را تحریک مى ‏کند؛ یعنى گاهى به آنان مى‏ فرماید: «اگر راست مى‏ گویید یک‏ سوره‏ همانند آن بیاورید.» و گاهى مى‏ فرماید: «قبلًا نتوانستید مانند قرآن بیاورید.» و باز مى‏ فرماید: «در آینده هم نمى ‏توانید همانندش را بیاورید.»
آرى، این تحریک‏ها براى آن است که ناتوانى مخالفان و اعجاز قرآن را بهتر نشان دهد؛ و تاریخ اسلام نشان داده است که هر گاه کسى اقدام به آوردن مثل قرآن کرده، شکست خورده است.
«5»
__________________________________________________
 (1). در مورد هماورد طلبى قرآن و اعجاز آن و نیز اعجازهاى علمى قرآن، مطالب مبسوطى ذیل آیه‏ى 13، سوره ‏ى هود و نیز آیه‏ى 10، سوره‏ ى لقمان بیان خواهد شد
 (2). تفسیر المیزان، ج 1، ص 60
 (3). سوره‏ى هود، آیات 13- 14
 (4). سوره‏ى یونس، آیه‏ى 38
 (5). ر. ک: اعجاز القرآن و بلاغت محمد صلى الله علیه و آله، ترجمه‏ى عبدالحسین ابن الدین و قرآن و آخرین پیامبر

 

8) نکته هشتم

در این آیات‏ بیان شده که هیزم آتش دوزخ از انسان‏ها و سنگ‏ هاست. «2» این تعبیر یا اشاره به شدّت حرارت آتش دوزخ است که سنگ و انسان را هم‏چون هیزم شعله ‏ور مى ‏کند و یا اشاره به بت هاست که در دوزخ مى‏ سوزند و یا اشاره به آتشى است که از درون انسان و سنگ شعله مى کشد، یعنى انرژى‏ هاى نهفته در درون اتم‏ هاست که اگر آزاد شود مى‏ تواند همه چیز را بسوزاند و نابود سازد. «3»
البته این معانى منافاتى با هم‏دیگر ندارند و مانعى ندارد که همه ‏ى این معانى مقصود آیه ‏باشد. «4»

9) نکته نُهُم

در این آیات‏ اشاره شده که آتش دوزخ آماده است. این مطلب یا بدین معنا است که دوزخ هم اکنون آفریده شده و آماده‏ى پذیرش کافران است و یا آتش دوزخ در باطن همین جهان آماده است، آتشى که در ذرّات وجود انسان و سنگ‏ هاست و در حقیقت این آتش نتیجه‏ ى اعمال زشت انسان است که درون خود او شکل مى‏گیرد و سر برمى‏ آورد و دوزخ را تشکیل مى ‏دهد.
__________________________________________________

 (2). واژه‏ى «وقود» به معناى هیزم و نیز شعله‏ى آتش است (المفردات فى غریب القرآن، ماده‏ى «وقد»)
 (3). ر. ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 127- 128
 (4). از آن‏جا که مبناى برخى مفسران بزرگ معاصر و نویسنده بر آن است که استعمال لفظ در بیش‏تر از یک معنا مانعى ندارد، پس مانعى ندارد که یک جمله و آیه‏چند معنا داشته باشد

 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1) قرآن معجزه ‏اى شکست ‏ناپذیر است.
2) منکران و مخالفان قرآن را در طول تاریخ به مبارزه بطلبید.
3) سزاى مخالفت با قرآن، شکست و آتش دوزخ است.
4) آتش دوزخ از وجود خود انسان‏هاست.
5) قرآن سند زنده ‏ى حقانیت وحى و نبوّت است.

 

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 204

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی