پژوهش های تفسیری آیه 23 و 24 سوره بقره
پژوهش های تفسیری آیه بیست و سوّم سوره بقره
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : فراخوانی مخالفان به مبارزه و اعجاز قرآن
اعلام شکست مخالفان و معرفی آتش آماده برای آنها
--------------------------------
23. وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ
و اگر از آنچه که بر بنده خود (/ پیامبر) فرو فرستادیم در تردید هستید، پس اگر راست گویید سورهاى از همانندش بیاورید، و گواهانتان را که جز خدایند، فرا خوانید.
24. فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ
و اگر (چنین) نکردید- و (هرگز) نخواهید کرد- پس [خود را] از آتشى حفظ کنید که هیزم آن مردم و سنگهاست در حالى که براى کافران آماده شده است.
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
پیامبر شخصى است که از طرف خدا مى آید و سخن خدا را حکایت، و دستورات او را ابلاغ مى کند. هر چند پیامبران افرادى معصوم و پاک هستند، ولى از آنجا که ممکن است شیّادانى به دروغ ادعاى نبوّت کنند، خدا به فرستادگانش معجزه مى دهد تا گواه راستگویى و حقّانیّت آنها باشد.
2) نکته دوّم
پیامبران الهى هر کدام معجزه اى داشتند و معجزه ى پیامبر اسلام قرآن است. آیات فوق منکران و مخالفان را به مبارزه و آوردن یک سوره، همانند سوره هاى آن، فرا مى خواند، این مبارزه طلبى را «تحدّى» مىنامند.
3) نکته سوّم
وقتى مخالفان قرآن در مبارزه شکست بخورند و نتوانند سوره اى همانند سوره هاى قرآن بیاورند، همین عجز و ناتوانى آنان گواه حقانیّت قرآن و آورنده ى آن است و ثابت مى کند که قرآن از سنخ کلام بشر نیست و سخن خداست.
4) نکته چهارم
قرآن کریم از جهات گوناگون معجزه است:
الف) قرآن داراى معارف بلند و عمیق و قوانین عالى است که توسط فردى درس ناخوانده آورده شده است.
بـــ) قرآن در طول بیست و سه سال در وطن و مسافرت و شهرها و جنگها بر پیامبر صلى الله علیه و آله فرود آمد، اما هیچ اختلاف و تناقضى در آن نیست؛ در حالى که اگر از فکر انسان بود با تکامل علمى و روحى او سخنانش تغییر مىکرد و گرفتار اختلاف مىشد.
جــ) بلاغت و فصاحت قرآن در اوج و اعجازآمیز است؛ یعنى جملات آن رسا و گویاست، به طورى که طى هزار و چهارصد سال گذشته، هیچ عربى نتوانسته است مثل آن را بیاورد. «1»
د ) قرآن شامل اخبار غیبى است و در مواردى از وقایع آینده خبر داده است (مثل خبر پیروزى رومیان و داخل شدن پیامبر صلى الله علیه و آله در مسجدالحرام)؛ «2» همچنین، اشارات علمى اعجاز آمیز دارد، یعنى به مسائل علمى (همچون زوجیّت عام موجودات، نیروى جاذبه ى کرات آسمانى، لقاح ابرها، چینش مراحل خلقت انسان و حرکتهاى خورشید) «3» اشاره کرده است که قرنها بعد از آن، دانشمندان علوم تجربى توانستند آن را کشف کنند.
هـ ) قرآن کتابى گویا، جاودانى، جهانى و روحانى است؛ یعنى نیاز به معرفى ندارد و خود با مردم سخن مىگوید و زمان و مکان، آن را کهنه نم ىسازد و در هر زمان و مکانى سخن تازه و رهنمود دارد و قابل اجراست و معجزهاى روحانى و فرهنگى است و جنبه ى جسمانى و فناپذیر و گذرا ندارد. «1»
__________________________________________________
(1). در مورد معجزه و اعجاز قرآن، ر. ک: تفسیر المیزان، ج 1، ص 58 به بعد
(2). ر. ک: سورهى روم، آیات 1- 5 و سوره ى فتح، آیهى 27
(3). ر. ک: پژوهشى در اعجاز علمى قرآن
5) نکته پنجم
قرآن براى هر گروه از مخاطبان خود، اعجاز خاصى است؛ یعنى براى ادیبان اعجازِ ادبى است، براى متخصصان علوم و قانون دانان و سیاستمداران، از جهت ویژه اى معجزه است و از نظر اخبار غیبى و عدم اختلاف و ... براى همه ى مردم اعجاز به حساب مى آید. «2»
6) نکته ششم
قرآن کریم گاهى از مخالفان و منکران مى خواهد که «مثل قرآن» را بیاورند «3» و بعد تخفیف مى دهد و مى فرماید «ده سوره همانند قرآن» بیاورید، باز هم تخفیف مى دهد و در آیات فوق مى فرماید: «یک سوره همانند قرآن بیاورید.» «4» و حتى از منکران مى خواهد که گواهان و دوستان خود را به کمک بطلبند و همگى دست به دست هم بدهند تا سوره اى همانند قرآن بیاورند.
7) نکته هفتم
این آیات نوعى مبارزه طلبى است؛ از این رو، بارها منکرانِ قرآن را تحریک مى کند؛ یعنى گاهى به آنان مى فرماید: «اگر راست مى گویید یک سوره همانند آن بیاورید.» و گاهى مى فرماید: «قبلًا نتوانستید مانند قرآن بیاورید.» و باز مى فرماید: «در آینده هم نمى توانید همانندش را بیاورید.»
آرى، این تحریکها براى آن است که ناتوانى مخالفان و اعجاز قرآن را بهتر نشان دهد؛ و تاریخ اسلام نشان داده است که هر گاه کسى اقدام به آوردن مثل قرآن کرده، شکست خورده است. «5»
__________________________________________________
(1). در مورد هماورد طلبى قرآن و اعجاز آن و نیز اعجازهاى علمى قرآن، مطالب مبسوطى ذیل آیهى 13، سوره ى هود و نیز آیهى 10، سوره ى لقمان بیان خواهد شد
(2). تفسیر المیزان، ج 1، ص 60
(3). سورهى هود، آیات 13- 14
(4). سورهى یونس، آیهى 38
(5). ر. ک: اعجاز القرآن و بلاغت محمد صلى الله علیه و آله، ترجمهى عبدالحسین ابن الدین و قرآن و آخرین پیامبر
8) نکته هشتم
در این آیات بیان شده که هیزم آتش دوزخ از انسانها و سنگ هاست. «2» این تعبیر یا اشاره به شدّت حرارت آتش دوزخ است که سنگ و انسان را همچون هیزم شعله ور مى کند و یا اشاره به بت هاست که در دوزخ مى سوزند و یا اشاره به آتشى است که از درون انسان و سنگ شعله مى کشد، یعنى انرژى هاى نهفته در درون اتم هاست که اگر آزاد شود مى تواند همه چیز را بسوزاند و نابود سازد. «3»
البته این معانى منافاتى با همدیگر ندارند و مانعى ندارد که همه ى این معانى مقصود آیه باشد. «4»
9) نکته نُهُم
در این آیات اشاره شده که آتش دوزخ آماده است. این مطلب یا بدین معنا است که دوزخ هم اکنون آفریده شده و آمادهى پذیرش کافران است و یا آتش دوزخ در باطن همین جهان آماده است، آتشى که در ذرّات وجود انسان و سنگ هاست و در حقیقت این آتش نتیجه ى اعمال زشت انسان است که درون خود او شکل مىگیرد و سر برمى آورد و دوزخ را تشکیل مى دهد.
__________________________________________________
(2). واژهى «وقود» به معناى هیزم و نیز شعلهى آتش است (المفردات فى غریب القرآن، مادهى «وقد»)
(3). ر. ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 127- 128
(4). از آنجا که مبناى برخى مفسران بزرگ معاصر و نویسنده بر آن است که استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا مانعى ندارد، پس مانعى ندارد که یک جمله و آیهچند معنا داشته باشد
آموزه ها و پیام ها :
1) قرآن معجزه اى شکست ناپذیر است.
2) منکران و مخالفان قرآن را در طول تاریخ به مبارزه بطلبید.
3) سزاى مخالفت با قرآن، شکست و آتش دوزخ است.
4) آتش دوزخ از وجود خود انسانهاست.
5) قرآن سند زنده ى حقانیت وحى و نبوّت است.
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 204