پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 26 سوره بقره

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۴۸ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه بیست و ششم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : مثالهای حق و حقیقت قرآن و تاثیرات متفاوت آنها  

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------


26. إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَ یَهْدِی بِهِ کَثِیراً وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِینَ‏
در حقیقت خدا شرم نمى‏کند که به پشه‏اى و فراتر از آن مَثَلى بزند، و امّا کسانى که ایمان آورده‏اند پس مى‏دانند که آن [مَثَل‏]، حقیقتى از طرف پروردگارشان است، و امّا کسانى که کفر ورزیدند، پس مى‏گویند: «خدا از این مَثَل چه اراده کرده است؟ بسیارى را با آن گمراه مى‏نماید و بسیارى‏را با آن راه‏نمایى مى‏کند.» در حالى که جز نافرمانبرداران را بدان گمراه نمى‏سازد.

شأن نزول :

داستان نزول آیه ‏ى فوق را این‏گونه حکایت کرده ‏اند که پس از نزول مثال‏هاى قرآن (در مورد منافقان یا مشرکان)، منافقان گفتند «خدا برتر از آن است که چنین مثال‏هایى بزند.» و در وحى بودن آیات ‏قرآن تردید کردند.
آیه ‏ى فوق فرود آمد و به آنان پاسخ داد که مثال‏هاى قرآن حق است.
«1»

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

یکى از روش‏هاى تعلیم و تربیت، استفاده از مثال‏هاى مناسب است.
قرآن کریم مکرر از این روش براى بیان حقایق و تربیت و هدایت مردم استفاده کرده است.
مثال مناسب چند فایده و نتیجه دارد:
اول آن‏که حقایق نامحسوس و علمى را به صورت محسوس مجسّم مى ‏کند، در نتیجه ، مطالبى را که دانش‏ پژوهان به سختى درک مى‏ کنند براى آنان زود فهم و آسان ‏فهم مى‏ سازد، و نیز مطالب علمى پیچیده را براى عموم مردم ساده مى‏ سازد.
دوم آن‏که مثال‏هاى جالب و زیبا تأثیر زیادى بر روح و روان انسان دارد و او را به عمل تشویق مى ‏کند و گاهى بهانه ‏تراشى‏ هاى افراد لجوج را خاموش مى‏ سازد.

__________________________________________________
 (1). برخى نقل کرده ‏اند که منافقان نسبت به آیات 73، سوره‏ ى حج و 41 سوره‏ ى عنکبوت اشکال کردند که به مگس و عنکبوت مثال مى‏زند و برخى گفته ‏اند بعد از آیات 17- 20 سوره‏ ى بقره اشکال کردند که در مورد حالات منافقان مثال‏هایى  بیان کرد (تفسیر نمونه، ج 1، ص 6- 145)

 

2) نکته دوّم

 قرآن کریم، براى نشان دادن ناتوانى مشرکان از مثال مگس ، «1» و براى نشان دادن ضعف تکیه‏ گاه ‏هاى بت‏ پرستان از مثال خانه‏ ى عنکبوت استفاده کرده «2» و براى نشان دادن حیرت و سرگردانى منافقان، به شب تاریک و رعد و برق و رگبار مثال زده است «3» و ...
از این روست که در آیه‏ ى فوق مى‏ فرماید: خدا شرم ندارد که هر گونه مثالى بزند و حتى به حیوان کوچکى مثل پشه یا ریزتر از آن یا بزرگ‏تر از آن،
«4» تا حقایق را روشن سازد.
آرى بیان حقایق به وسیله‏ ى مثال‏هاى حق، نه تنها شرم ندارد، بلکه نوعى هنرنمایى در سخن گفتن است.

3) نکته سوّم

«پشه» موجود ریزى است که ساختمان بدنش ظرافت‏ هاى زیادى دارد این حیوان کوچک همان اندام‏ هایى را دارد که حیوان بزرگى چون فیل دارد، حتى خرطوم او هم‏چون خرطوم فیل، توخالى، و هم‏چون سرنگ، باریک و مکنده است. حواس پشه فوق‏العاده حسّاس است و خطرها را به‏ خوبى درک مى‏کند. آرى، پشه و اندام ریز و ظریف او نشانه‏ هایى از قدرت و علم خداست که مثال زدنى است.

4) نکته چهارم

در این آیه ‏بیان شده که مؤمنان مى‏ دانند مثال‏هاى الهى، حق و از طرف پروردگار است. حق بودن مثال به آن است که حقایق را به‏ خوبى روشن‏ مى‏سازد و مثال دروغین و غیرمنطبق با واقع نیست، بلکه اگر در آن دقت شود، انسان را به حق مى‏رساند. «1»
مثال‏هاى قرآن جلوه‏اى از «ربوبیت» خداست؛ یعنى وسیله‏اى براى پرورش و هدایت و راه‏نمایى انسان‏هاست.

__________________________________________________
 (1). سوره‏ ى حج، آیه‏ ى 73
 (2). سوره ‏ى عنکبوت، آیه‏ ى 41
 (3). سوره‏ ى بقره، آیات 17- 20
 (4). واژه ‏ى «فَما فَوْقَها» دو گونه تفسیر شده است: بالاتر از پشه در ریزى یا بالاتر از آن دردرشتى (تفسیر نمونه، ج 1، ص 147)

 

5) نکته پنجم

کافران افرادى بهانه‏ جو و بهانه ‏تراش‏اند، از این رو، به جاى آن‏که در مثال‏هاى حقّ خدا دقت کنند و مقصود را دریابند، ایراد مى‏گیرند و تردید مى ‏کنند و مى ‏گویند: مقصود خدا از این مثال‏ها چیست؟ این مثال‏ها براى گروهى هدایت‏گر و براى گروهى گمراه کننده است. «2»

6) نکته ششم

در این آیه ‏اشاره شده که هدایت و گمراهى به خود انسان و مسیرى که انتخاب مى‏ کند بستگى دارد؛ یعنى کردار و عقاید و مسیر فکرى و عملى انسان زمینه ‏ساز پذیرش هدایت یا گمراهى است وگرنه کسى در پیمودن راه گمراهى مجبور نیست. اگر انسان مسیر ایمان و حق را انتخاب کند، در اثر توجه به آیات‏ قرآن، هدایت بیش‏ترى مى‏ یابد ولى اگر نافرمانى نماید و مسیر فسق و کفر را انتخاب کند و به کژ راهه برود، هر چه بیش‏تر آیات‏ الهى را بشنود لجاجت بیش‏ترى مى ‏کند و گمراه ‏تر مى‏شود.


 باران که در لطافت طبعش ملال نیست

در باغ لاله روید و در شوره زار خس‏

7) نکته هفتم

«فسق» در اصل به معناى خارج شدن هسته از درون خرماست؛ سپس به کسانى که از مسیر حق خارج شدند و به نافرمانى خدا و گناه روى آوردند «فاسق» گفته شد؛ از این رو کافران، منافقان و گناهکاران، افرادى نافرمانبردار و فاسق هستند.
__________________________________________________
 (1). واژه‏ ى «حق» در اصل به معناى ثبوت، مطابقت و موافقت است، و یا «حق» آن است که چیزى در جاى خود قرار گیرد
 (2). برخى مفسران احتمال داده‏اند که جمله ‏ى «یُضِلُّ بِهِ ...» کلام خدا باشد، نه گفتار کافران، (تسنیم، ج 2، ص 515)، ولى برخى مفسران برآن‏اند که معناى دوم که در متن آوردیم مناسب‏تر است (تفسیر نمونه، ج 1، ص 148)


 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1)  یکى از روش‏هاى تربیتى مفید، استفاده از مثال‏هاى مناسب است.
2)  خدا از مثال‏زدن به حق شرم نمى‏ کند (شما نیز از بیان حقایق شرم نکنید).
3)  مثال‏هاى قرآن، جلوه ‏اى از ربوبیت خداست که به حق رهنمون مى‏ شود.
4)  مثال مناسب آن است که حق‏نمون بوده، فایده ‏ى تربیتى و پرورشى داشته باشد.
5)  واکنش‏هاى مردم در برابر مثال‏هاى قرآنى متفاوت است و کافران در برابر آن بهانه و ایراد مى ‏گیرند.
6)  افراد نافرمانبردار زمینه‏ ى بهره‏ ورى از مثال‏هاى قرآنى را در خود از بین مى‏برند و گمراه مى ‏شوند.
7)  در ظرافت‏ هاى موجودات ریز (هم‏چون پشه)، دقت کنید که مثال ‏زدنى است.

 

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 210

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی