پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 28 سوره بقره

پنجشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۸:۲۰ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه بیست و هشتم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : مراحل پنج گانه سیر تکاملی انسان

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

28. کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏
چگونه خدا را انکار مى‏ کنید و حال آنکه مردگانى بودید و شما را زنده کرد، سپس شما را مى‏میراند، سپس شما را زنده مى‏کند. سپس فقط به سوى او باز گردانده مى‏شوید.

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

این آیه ‏به پنج مرحله‏ ى سیر تکاملى بشر اشاره مى ‏کند که از نقطه ‏ى صفر شروع مى ‏شود و تا بى ‏نهایت ادامه مى‏ یابد:

الف) انسان‏ها نخست عناصرى مرده، هم‏چون خاک و سنگ بودند.
ب ) در مرحله‏ ى دوم موجوداتى زنده شدند.
ج  ) آن‏گاه در دنیا زندگى مى ‏کنند تا این‏که مى‏ میرند.
د  ) آنان در برزخ یا رستاخیز دوباره زنده مى‏شوند.
هـ ) آنان فقط به سوى خدا بازگردانده شده، با عذاب یا نعمت‏هاى الهى روبه ‏رو مى ‏شوند.

2) نکته اوّل

 پدیده ‏ى حیات یکى از پیچیده ‏ترین مسائل بشر است که هنوز علم بشر معماى آن را نگشوده و یکى از نعمت‏هاى الهى است که نشان دهنده ‏ى قدرت و علم بى‏ کران خداست.
کسى که پدیده ‏ى حیات انسانى را به‏ خوبى بشناسد، بى‏ تردید مى‏ فهمد که این نعمت از ناحیه ‏ى خود او نیست؛ و به علم و قدرت الهى اعتراف مى ‏کند و کفر نمى ‏ورزد، در غیر این صورت نعمت‏هاى الهى را ناسپاسى کرده و سزاوار سرزنش و توبیخ است.
«1»

3) نکته سوّم

 مرگ انسان‏ها نشان دهنده ‏ى آن است که انسان جاویدان نیست و حیات او در دست دیگرى است که هرگاه بخواهد به او جان مى‏ دهد و هرگاه بخواهد جانش را مى‏ گیرد؛ آرى، مرگ انسان نیز نشانه ‏ى قدرت پروردگار اوست.

4) نکته چهارم

 مرگ انسان به معناى تعطیل سیر تکاملى انسان و توقف او نیست.
خدایى که یک بار انسان را زنده ساخت، مى‏ تواند بار دیگر در برزخ یا رستاخیز او را زنده نماید و در صحنه ‏ى قیامت حاضر سازد و به حساب او رسیدگى کند و نیکوکاران را به نعمت‏هاى بهشت، ره‏نمون شود و بدکاران کافر کیش را به عذاب دوزخ بسپارد.

از جمادى مُردم و نامى شدم

و ز نما مُردم به حیوان سرزدم‏

مردم از حیوانى و آدم شدم

پس چه ترسم؟ کى زمُردن کم شدم؟

5) نکته پنجم

در رستاخیز همگان فقط به سوى خدا بازگردانده مى‏ شوند و به ملاقات او مى ‏روند؛ یعنى همه ‏ى انسان‏ها مسیر تکاملى خویش را از صفر شروع مى‏ کنند و به سوى بى‏ نهایت، یعنى ذات پاک پروردگار رهسپارند، لیکن هر گروه، براساس کردار و عقاید خویش، به سوى عذاب الهى یا نعمت‏هاى بهشتى او مى‏ روند.

6) نکته ششم

 برخى از مفسران از آیه ‏ى فوق استفاده کرده ‏اند که قرآن دو مرگ و دو حیات براى انسان برمى ‏شمارد؛ پس این آیه، تناسخ (بازگشت مکرر ارواح به‏ بدن‏هاى دیگران) را نفى مى ‏کند. «1»
__________________________________________________
 (1). «کَیْفَ» براى توبیخ و سرزنش یا امتنان است و نوعى استفهام ‏انکارى است‏


7) نکته هفتم

 برخى از مفسران این آیه ‏را اشاره به حیات دنیوى و برزخى مى‏ دانند؛ یعنى انسان یک بار در دنیا زنده مى‏ شود و بار دیگر، پس از مرگ، در برزخ (فاصله ‏ى بین دنیا و رستاخیز) زنده مى‏ شود و صبر مى ‏کند تا رستاخیز بر پا شود و همگى به سوى عذاب یا نعمت‏هاى بهشتى خدا بازگردانده مى‏ شوند. «2»


 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1)  با مطالعه در مراحل پنج گانه ‏ى سیر تکاملى خویش خداشناس شوید.
2)مرگ و حیات از نعمت‏ها و نشانه ‏هاى خداست.
3)هر کس پاس نعمت‏هاى الهى را نگاه ندارد و کفر ورزد سزاوار سرزنش و توبیخ است.
4) حرکت تکاملى شما از صفر شروع مى‏ شود و به سوى خداى بى‏ نهایت ادامه مى‏ یابد.
5) بازگشت شما فقط به سوى (نعمت‏ها یا عذاب‏هاى) خداست (پس خود را براى آن روز آماده سازید و کفر نورزید).


                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 215

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی