پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 29 سوره بقره

پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۶ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه بیست و نهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع :  خلقت آسمانها - انسان هدف آفرینش

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------


29. هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏
او کسى است که همه آنچه در زمین است را براى شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت، و آنها را [بصورت‏] هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چیزى داناست.


 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

در آیات ‏زیادى از قرآن اشاره شده که خدا روز و شب و دریا و خورشید و ماه را در خدمت انسان قرار داده است. «1» در آیه‏ ى فوق نیز بر این مطلب تأکید شده که آنچه در زمین است، از معادن، گیاهان، حیوانات و انواع نعمت‏ها، براى انسان آفریده شده است؛ آرى، انسان گل سرسبد هستى و هدف آفرینش جهان است.

2) نکته دوّم

در نزد خدا انسان ارجمندترین موجود است و همه ‏ى جهان را براى خدمت به او آفریده است. برخى انسان‏ها این مقام و ارزش را مى‏شناسند و خداشناس‏تر مى‏شوند و از نعمت‏هاى الهى در راستاى تکامل خویش استفاده مى‏کنند اما برخى انسان‏ها نیز ناسپاسى مى‏کنند و قدر خود را نمى‏شناسند و با سوء استفاده از نعمت‏هاى الهى، به کژراهه مى‏روند؛ البته هدف نهایى آفرینش، گروه اول هستند نه گروه دوم، هر چند هر دو گروه از نعمت‏هاى الهى استفاده مى‏کنند.

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند

تا تو نانى به کف آرى و به غفلت نخورى‏

همه از بهر تو سر گشته و فرمان‏بردار

شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبرى‏

3) نکته سوّم

چرا در این آیه، نخست به آفرینش نعمت‏هاى زمینى سپس به آفرینش و تدبیر آسمان‏ها اشاره شده است، «1» در حالى که در آفرینش کرات‏ آسمانى و زمین، مقدم بودن زمین معنا ندارد؟ مفسران در تبیین این مطلب گفته ‏اند تقدیم و تأخیر همیشه زمانى نیست، بلکه گاهى به معناى تأخیر در بیان است. «2»
البته مانعى ندارد که به معناى تأخیر در رتبه یا سامان‏دهى هم باشد؛ یعنى از آن‏جا که مقام زمین، به خاطر وجود انسان، بالاتر از مقام آسمان‏هاست، زمین را مقدم آورده است.

__________________________________________________
 (1) ر. ک: سوره‏ ى ابراهیم، آیات 32- 33 و سوره ‏ى جاثیه، آیه ‏ى 12
 (2) واژه‏ ى «استواء» به معناى «تسلّط، قدرت بر آفرینش و تدبیر» است‏

4) نکته چهارم


«سماء» در اصل به معناى جهت بالا «2» و «ارض» به معناى جهت پایین است،

اما در قرآن واژه‏ى «سماء» در معانى زیر به کار مى ‏رود:

الف) جهت بالا؛ «3»
ب) جوّ اطراف زمین که از آن‏جا باران مى‏بارد؛ «4»
ج) کرات آسمانى و یا جایگاه آنها؛ «5»
د) آسمان معنوى، یعنى مراتب عالى وجود. «6»

اما در آیه ‏ى فوق ممکن است به معناى دوم یا سوم باشد.

__________________________________________________
 (1) تفسیر نمونه، ج 1، ص 163 و من وحى القرآن، ج 1، ص 141
 (2) واژه ‏ى «سماء» از ریشه ‏ى «سمو» به معناى بلندى است، از این رو، آسمانِ هر چیز ى‏الاى آن است‏
 (3) سوره ‏ى ابراهیم، آیه ‏ى 24
 (4) سوره ‏ى ق، آیه ‏ى 9 و سوره ‏ى انبیاء، آیه‏ ى 32
 (5) سوره ‏ى فصلت، آیه ‏ى 11
 (6) «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ» (سوره‏ ى سجده، آیه ‏ى 5)

 

5) نکته پنجم

 مقصود از «هفت آسمان» چیست؟
ممکن است «هفت» به معناى کثرت باشد، یعنى در جهان آسمان‏ها و کرات زیادى وجود دارد؛ و یا عدد واقعى باشد، یعنى هفت آسمان وجود دارد که آنچه از ستارگان، سیارات و کهکشان‏ها مى‏بینیم آسمان اول است و آسمان‏هاى دیگرى نیز وجود دارند که هنوز کشف نشده ‏اند؛
«1» و یا منظور آن است که جوّ زمین و هواى متراکم آن، از طبقات هفتگانه یا طبقات زیادى تشکیل شده است. «2»

______________________________
(1) صاحب تفسیر نمونه معناى دوم را مى‏پذیرد و شاهد آن را آیه‏ ى 12 سوره ‏ى فصل ت‏و آیه‏ى 6 سوره ‏ى صافات مى‏ داند (ر. ک: ج 1، ص 167)

(2) براى اطلاع بیش‏تر از آخرین مسائل علمى و مسائل جزئى قرآنى و دیدگاه‏ها در مورد هفت آسمان، ر. ک: پژوهشى در اعجاز علمى قرآن‏

 

6) نکته ششم

 خدا از همه چیز آگاه است اما علم او حضورى است؛ یعنى همه چیز از خدا و معلول اوست، پس در نزد خدا حاضر است و او بر همه چیز احاطه دارد؛ و همین علم او پایه و اساس تدبیر و آفرینش اوست.


 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1) هدف آفرینش جهان، خدمت به انسان است و انسان گل سرسبد هستى است.
2) جهان و آفرینش هدفمند است (و بیهوده و باطل نیست).
3) با مطالعه در آفرینش موجودات در صحنه ‏ى زمین و آسمان، و هدفمندى آنها خداشناس شوید.
4) تدبیر و سامان‏دهى آسمان‏ها (ى هفتگانه یا کرات و کهکشان‏هاى زیاد) به دست خداست.
5) با مطالعه ‏ى جهان، آفرینشگرى، سامان‏دهى و تدبیر آن، خداشناس شوید و به علم بى‏ کران الهى پى ببرید.
                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 218

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی