پژوهش های تفسیری آیه 29 سوره بقره
پژوهش های تفسیری آیه بیست و نهم سوره بقره
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : خلقت آسمانها - انسان هدف آفرینش
--------------------------------
29. هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
او کسى است که همه آنچه در زمین است را براى شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت، و آنها را [بصورت] هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چیزى داناست.
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
در آیات زیادى از قرآن اشاره شده که خدا روز و شب و دریا و خورشید و ماه را در خدمت انسان قرار داده است. «1» در آیه ى فوق نیز بر این مطلب تأکید شده که آنچه در زمین است، از معادن، گیاهان، حیوانات و انواع نعمتها، براى انسان آفریده شده است؛ آرى، انسان گل سرسبد هستى و هدف آفرینش جهان است.
2) نکته دوّم
در نزد خدا انسان ارجمندترین موجود است و همه ى جهان را براى خدمت به او آفریده است. برخى انسانها این مقام و ارزش را مىشناسند و خداشناستر مىشوند و از نعمتهاى الهى در راستاى تکامل خویش استفاده مىکنند اما برخى انسانها نیز ناسپاسى مىکنند و قدر خود را نمىشناسند و با سوء استفاده از نعمتهاى الهى، به کژراهه مىروند؛ البته هدف نهایى آفرینش، گروه اول هستند نه گروه دوم، هر چند هر دو گروه از نعمتهاى الهى استفاده مىکنند.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نانى به کف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سر گشته و فرمانبردار
شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبرى
3) نکته سوّم
چرا در این آیه، نخست به آفرینش نعمتهاى زمینى سپس به آفرینش و تدبیر آسمانها اشاره شده است، «1» در حالى که در آفرینش کرات آسمانى و زمین، مقدم بودن زمین معنا ندارد؟ مفسران در تبیین این مطلب گفته اند تقدیم و تأخیر همیشه زمانى نیست، بلکه گاهى به معناى تأخیر در بیان است. «2»
البته مانعى ندارد که به معناى تأخیر در رتبه یا ساماندهى هم باشد؛ یعنى از آنجا که مقام زمین، به خاطر وجود انسان، بالاتر از مقام آسمانهاست، زمین را مقدم آورده است.
__________________________________________________
(1) ر. ک: سوره ى ابراهیم، آیات 32- 33 و سوره ى جاثیه، آیه ى 12
(2) واژه ى «استواء» به معناى «تسلّط، قدرت بر آفرینش و تدبیر» است
4) نکته چهارم
«سماء» در اصل به معناى جهت بالا «2» و «ارض» به معناى جهت پایین است،
اما در قرآن واژهى «سماء» در معانى زیر به کار مى رود:
الف) جهت بالا؛ «3»
ب) جوّ اطراف زمین که از آنجا باران مىبارد؛ «4»
ج) کرات آسمانى و یا جایگاه آنها؛ «5»
د) آسمان معنوى، یعنى مراتب عالى وجود. «6»
اما در آیه ى فوق ممکن است به معناى دوم یا سوم باشد.
__________________________________________________
(1) تفسیر نمونه، ج 1، ص 163 و من وحى القرآن، ج 1، ص 141
(2) واژه ى «سماء» از ریشه ى «سمو» به معناى بلندى است، از این رو، آسمانِ هر چیز ىالاى آن است
(3) سوره ى ابراهیم، آیه ى 24
(4) سوره ى ق، آیه ى 9 و سوره ى انبیاء، آیه ى 32
(5) سوره ى فصلت، آیه ى 11
(6) «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ» (سوره ى سجده، آیه ى 5)
5) نکته پنجم
مقصود از «هفت آسمان» چیست؟
ممکن است «هفت» به معناى کثرت باشد، یعنى در جهان آسمانها و کرات زیادى وجود دارد؛ و یا عدد واقعى باشد، یعنى هفت آسمان وجود دارد که آنچه از ستارگان، سیارات و کهکشانها مىبینیم آسمان اول است و آسمانهاى دیگرى نیز وجود دارند که هنوز کشف نشده اند؛ «1» و یا منظور آن است که جوّ زمین و هواى متراکم آن، از طبقات هفتگانه یا طبقات زیادى تشکیل شده است. «2»
______________________________
(1) صاحب تفسیر نمونه معناى دوم را مىپذیرد و شاهد آن را آیه ى 12 سوره ى فصل تو آیهى 6 سوره ى صافات مى داند (ر. ک: ج 1، ص 167)
(2) براى اطلاع بیشتر از آخرین مسائل علمى و مسائل جزئى قرآنى و دیدگاهها در مورد هفت آسمان، ر. ک: پژوهشى در اعجاز علمى قرآن
6) نکته ششم
خدا از همه چیز آگاه است اما علم او حضورى است؛ یعنى همه چیز از خدا و معلول اوست، پس در نزد خدا حاضر است و او بر همه چیز احاطه دارد؛ و همین علم او پایه و اساس تدبیر و آفرینش اوست.
آموزه ها و پیام ها :
1) هدف آفرینش جهان، خدمت به انسان است و انسان گل سرسبد هستى است.
2) جهان و آفرینش هدفمند است (و بیهوده و باطل نیست).
3) با مطالعه در آفرینش موجودات در صحنه ى زمین و آسمان، و هدفمندى آنها خداشناس شوید.
4) تدبیر و ساماندهى آسمانها (ى هفتگانه یا کرات و کهکشانهاى زیاد) به دست خداست.
5) با مطالعه ى جهان، آفرینشگرى، ساماندهى و تدبیر آن، خداشناس شوید و به علم بى کران الهى پى ببرید.
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 218