پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 31 و 32 و 33 سوره بقره

جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۰۶ ق.ظ

پژوهش های تفسیری آیه سی و یکم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع :  آموزش آدم و آزمایش فرشتگان به وسیله آن

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

31. وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ‏
و [خدا] همه نام‏ها را به آدم آموخت؛ سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و گفت: «اگر راست گویید، نام‏ هاى ایشان را به من خبر دهید.»
32. قالُوا سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ‏
 (فرشتگان) گفتند: «منزّهى تو! ما هیچ دانشى جز آنچه به ما آموخته‏اى نداریم، [چرا] که تنها تو دانا [و] فرزانه ‏اى.»
33. قالَ یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمائِهِمْ قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ‏
 [خدا] فرمود: «اى آدم! آنان را به نام‏ هایشان خبر ده.» و هنگامى که [آدم‏] آنان را به نام‏هایشان خبر داد، (خدا) گفت: «آیا به شما نگفته ‏ام که من نهان آسمان‏ها و زمین را مى‏ دانم؟! و (نیز) آنچه را آشکار مى‏کنید و آنچه را همواره پنهان مى‏ داشتید، مى‏ دانم.»

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

  در این آیات‏ صحنه ‏اى از امتحان آدم علیه السلام و فرشتگان به تصویر کشیده شده که آدم علیه السلام در آن پیروز شد، ولى فرشتگان موفق نشدند و بار دیگر برترى انسان بر فرشتگان روشن شد.

 

2) نکته دوّم

 آزمایش فرشتگان و آدم، یک ارزیابى علمى بود؛ یعنى آنان را در برابر نام‏ها (و حقایق و اسرار و علوم هستى) قرار دادند و انسان به خاطر ظرف وجودى وسیع خود آنها را آموخت و بیان کرد، ولى فرشتگان به خاطر ظرف وجودى محدود خود نتوانستند پاسخ پرسش‏هاى علمى را تهیه کنند و در امتحان شکست خوردند.
 

3) نکته سوّم

مقصود از «نام‏ها» در این آیات‏ چیست؟
در این مورد چند احتمال داده ‏اند:

الف) در احادیثى آمده است که مقصود از این نام‏ها همان نام‏هاى رهبران الهى و حجت‏هاى اوست. «1»
ب ) در احادیث دیگرى آمده که مقصود از نام‏ها، زمین‏ها، کوه‏ها، دره‏ها و همه‏ى موجودات است. «2»
ج ) منظور از این نام‏ها، همان استعداد نام‏گذارى چیزهاست که خدا به انسان عطا فرموده است و براساس همین نام‏گذارى است که علوم بشر شکل مى‏گیرد و نسل به نسل منتقل مى‏شود. «3»
د ) منظور اعطاى معانى و مفاهیم و مسمّاى این نام‏ها به آدم علیه السلام بوده است که همان علوم و اسرار مربوط به آفرینش و موجودات است؛ پس مقصود، منابع و خزاین چیزهاست، نه صرف لغات. «4»
هـ ) آموزش نام‏ها، کنایه از قدرت شناخت حقایق و آثار چیزهاست که خدا در نهاد انسان قرار داده و تنها انسان چنین توانى دارد و با استفاده از این توانایى در اسرار جهان مى‏اندیشد و تمام اکتشافات و اختراعات علمى بشر نیز نتیجه‏ى همین مطلب است. (م)
و) مقصود همان حقایق غیبى عالم است که نشانه‏ى خدا هستند؛ حقایقى که باشعور و عاقل و خزاین چیزهاى جهان هستند و نزد خدا ذخیره‏اند.
«5»
البته این معانى با هم‏دیگر منافاتى ندارند و جمع آنها مشکل نیست و همه ‏ى این معانى مى ‏تواند مقصود آیه ‏باشد، هر چند احتمال پنجم جالب‏تر است.

__________________________________________________
 (1). تفسیر المیزان، ج 1، ص 120
 (2). همان و تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه‏
 (3). تفسیر نمونه، ج 1، ص 176
 (4). همان و المیزان، ج 1، ص 117
 (5). ر. ک: تفسیر تسنیم، ج 3، ص 169

 

4) نکته چهارم

برخى مفسران بر آن ‏اند که خداى متعال این علوم را به صورت تکوینى به انسان آموخت؛ یعنى در نهاد و وجود او قرار داد و در مدت کوتاهى بارور ساخت؛ «1» همان‏طور که بیان را به صورت تکوینى به انسان تعلیم داد؛ «2» یعنى استعداد فهم این نام‏ها و اسرار و علوم را در فطرت و سرشت انسان قرار داد.

5) نکته پنجم

آیا اگر خدا آن علوم و نام‏ها را به فرشتگان یاد مى‏داد آنها نیز نمى‏توانستند مثل آدم بیاموزند و در آزمایش موفق شوند؟
تفاوت فرشتگان با انسان در این بود که انسان‏ها ظرفیت وجودى بیش‏ترى داشتند؛ از این رو این نام‏ها و علوم در ظرف وجودى آنان قرار گرفت و بارور شد، ولى فرشتگان چون براى اهداف دیگرى آفریده شده بودند، ظرفیت خاصى داشتند که آماده‏ى پذیرش این همه علوم و اسرار نبود؛ به عبارت دیگر علوم انسان‏ها با تفکر و خلاقیت افزایش مى‏یابد، اما علوم فرشتگان مثل رایانه با حافظه‏ ى محدودى است که هر چه به او مى‏دهند بازمى‏گوید و هنگامى که در این آزمایش معلوم شد که آنان ظرفیت علوم و اسرار نام‏ها را ندارند و از انسان برتر و شایسته‏تر به خلافت نیستند، به‏خوبى این حقیقت را پذیرفتند و تسلیم شدند.

6) نکته ششم

 در این آیات‏ براى آموزش انسان تعبیر «تعلیم» به کار رفته، اما براى فرشتگان تعبیر «عرضه» به کار رفته است که بالاتر از آموزش است، همان‏طور که نوار آموزشى با فیلم آموزشى تفاوت دارد؛ پس ممکن است گفته شود که فرشتگان نتوانستند چیزى را که به صورت صدا و تصویر به آنان عرضه شد دریابند، در حالى که انسان با آموزش نازل‏ترى آنها را دریافت و این برترى‏ انسان را نشان مى‏داد.
__________________________________________________
 (1). تفسیر نمونه، ج 1، ص 178
 (2). «عَلَّمَهُ الْبَیانَ» (سوره‏ى الرحمن، آیه‏ى 4)

 

7) نکته هفتم

 برخى مفسران برآن‏اند که مقصود از «چیزى که فرشتگان مخفى مى‏ کردند» آن است که فرشتگان، در دل، خود را شایسته ‏تر از انسان براى جانشینى خدا در زمین مى‏ دانستند و این مطلبى بود که در آیه ‏ى قبل بدان اشاره شد، اما تصریح نکردند.
برخى دیگر برآن‏ اند که آیه‏ به ابلیس اشاره دارد که در صف فرشتگان قرار داشت و تصمیم داشت در برابر انسان سجده نکند، ولى این مطلب را در دل پنهان مى‏ کرد.
«1»
این احتمال نیز هست که این آیه‏به علم وسیع الهى و قلمرو بى‏کران آن در امور آشکار و پنهان اشاره داشته باشد، همان‏طور که به مخاطب خود مى‏گوییم «ما همه چیز پنهان و آشکار شما را مى‏ دانیم» و لازمه ‏ى این سخن آن نیست که حتماً چیز مخفى وجود داشته باشد؛ البته مانعى ندارد که هر سه مطلب مقصود آیه ‏باشد.
 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1) با ارزیابى علمى، شایستگى و برترى افراد را ثابت کنید.
2) ظرفیت علمى و معلومات افراد، معیار برترى آنها در انتصاب به پست و مقام است.
3) دانشمندترین افراد را براى جانشینى خدا و رهبرى و خلافت در زمین برگزینید.
4) ظرفیت علمى انسان از فرشتگان بیش‏تر است.
5) خدا نام‏ها (و علوم و اسرارى) را در نهاد انسان به ودیعت نهاده است.
6) در هنگام شکست علمى (تکبّر نورزید) برترى علمى دیگران را بپذیرید و اعتراف کنید (که این روش فرشته ‏خویان است).

__________________________________________________
 (1). تفسیر نمونه، ج 1، ص 178
پیام هشدارآمیز آیه‏ى سى و سوم آن است که علم خدا بى‏کران است (پس شما نمى‏توانید چیزى را از او مخفى سازید).

 

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 227

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی