پژوهش های تفسیری آیه 19 و 20 سوره بقره
پژوهش های تفسیری آیه نوزدهم سوره بقره
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : مثال دیگرِ درماندگی و هراس منافقان
--------------------------------
19. أَوْ کَصَیِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللَّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ
یا همچون (گرفتاران در) رگبارى از آسمان که در آن تاریکىها و رعد و برق است؛ بر اثر (صداى) آذرخشها از بیم مرگ، انگشتانشان را در گوشهاى خود مىگذارند و خدا بر کافران احاطه دارد.
20. یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
نزدیک است که برق، چشمانشان را بگیرد؛ هر گاه که بر آنان روشنى بخشد، در آن گام زنند؛ و هنگامى که بر آنان تاریک شود، مىایستند. و اگر (بر فرض) خدا مىخواست، حتماً گوش آنان و چشمهایشان را [از بین] مىبرد، [چرا] که خدا بر هر چیز تواناست.
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
در این آیات نیز قرآن با استفاده از روش تربیتى تشبیه و مثال، حالات منافقان را به کسى تشبیه کرده که در شبى تاریک در بیابانى پر خطر قرار گرفته است و باران و رعد و برق ضربات خود را همچون شلاقى بر پیکر او وارد مى سازند؛ او چهره ى وحشتناک مرگ را در برابر خود مى بیند و غرش صاعقه ها بر وحشت او مى افزاید، به طورى که انگشتان خود را در گوشهاى خویش قرار مى دهد تا حداقل صداى غرش رعد و برق را نشنود؛ او هیچ پناهگاهى ندارد اما هرگاه صاعقه راه او را روشن مى سازد چند گامى به جلو مى رود ولى به زودى همه جا تاریک مى شود و او از حرکت بازمى ایستد و بار دیگر درحیرت و وحشت فرو مى رود؛ آرى، حالت منافقان در دنیا اینگونه است.
2) نکته دوّم
منافقان در میان سیل خروشان مؤمنان قرار گرفته اند و صاعقه هاى نزول آیات الهى، جهاد مسلمانان و مجازاتهاى الهى بر سر آنان فرو مىریزد و نور آیات الهى و پیشرفت سریع اسلام چشم آنان را مى زند و گاهى اندیشه و فطرت آنان را بیدار مى کند و چند گامى به پیش مى آیند، اما این حرکت استمرار نمى یابد و به زودى به تاریکى کفر و نفاق خود بازمى گردند.
3) نکته سوّم
در این آیات فضا و محیط منافقان به تصویر کشیده شده است. آرى، منافقان صدر اسلام، در شهر مدینه، در عصر پیامبر صلى الله علیه و آله، در وحشت و سرگردانى بودند و لحن کوبندهى آیات، همچون صاعقه بر سر آنان فرود مىآمد و هر لحظه احتمال مىدادند که دستور مجازات یا اخراج آنان از مدینه صادر شود.
آرى، سرنوشت منافقان در جوامع اسلامى در طول تاریخ همین گونه است. همانطور که در عصر خودمان شاهد سرگردانى و آوارگى و ترس آنان هستیم.
4) نکته چهارم
در این آیات، بیان شده که خدا بر هر چیزى تواناست و قدرت او حد و مرز و مکان و زمان ندارد؛ از این رو، او بر همه چیز، از جمله کافران، تسلّط و احاطه دارد، به طورى که مىتواند فرمان نابودى چشم و گوش آنان را صادر کند، چرا که همه ى وجود، جان و اعضاى مردم از خدا و به دست خداست.
5) نکته پنجم
رعد و برق دو پدیده ى طبیعى است که در اثر برخورد توده هاى ابر پیدا مى شود. هنگامى که ابرهایى با بار مثبت به ابرهایى با بار منفى برخورد مىکنند، جرقهها و صاعقه هایى تولید مىشوند که به آنها برق گفته مىشود و این صاعقه ها به هر چیزى که برخورد کنند آن را مى سوزانند و نابود مىکنند.
خطر این صاعقه ها در بیابانهایى که ساختمان و درخت ندارد براى انسان شدیدتر است. صداى مهیب حاصل از برخورد ابرها و تولید صاعقه ها، رعد نامیده مىشود که گاهى بسیار وحشتناک است.
آموزه ها و پیام ها :
1) منافقان در جامعهى اسلامى درمانده و هراسناک اند.
2) منافقان از مرگ خود و حوادث اطراف خویش سخت بیمناک اند.
3) منافقان تحت قدرت الهى هستند (و راه گریزى ندارند).
4) حرکتهاى منافقان نافرجام و ناپایدار است.
5) براى نشان دادن حالات افراد، از مثالهاى ملموس استفاده کنید.
مقایسه ى ویژگىهاى
پارسایان، کافران و منافقان
پارسایان منافقان کافران خود نگهدارى خود فریبى حق پوشى هدایت پذیرى هدایت نایافتگى هدایت ناپذیرى غیب باورى دو چهره بودن (بى ایمانى درونى و تظاهر به ایمان در برون) بى ایمانى ارتباط با خدا (نماز) فسادگرى بخشش به خلق نیرنگ بازى قرآن باورى تکذیب گرى ایمان به کتابهاى آسمانى ادعاى اصلاح گرى معادباورى سرگردانى حرکت در مسیر هدایت سرکشى گرفتارى در عذاب بزرگ رستگارى زیانکارى در بازار و تجارت دنیا ناآگاهى (جهل مرکب) کرى، کورى، لالى (ناکارآمدى ابزارهاى شناخت) ریشخند و تحقیر مؤمنان گرفتارى در تاریکى و محرومیت از نور الهى ترس و درماندگى حرکت در مسیر نافرجام و ناپایداررها شدن در سرکشى گرفتار شدن به ریشخند الهى
تذکر :
مقایسه ى فوق نشان دهنده ى خطر نفاق از منظر آیات 2- 20 سوره ى بقره است، ولى در قرآن نشانه هاى منافقان، کافران و پارسایان مؤمن در آیات و سوره هاى متعددى بیان شده است. ذیل آیات 7- 8 سوره ى منافقین مجموعه اى از این موارد را یادآور مى شویم.
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 195
در این دو آیه بخصوص آیه ۱۹ هیچ اشارهای به منافقین نشده بلکه کافران به باران شدیدی که رعد و برق با خود دارد توصیف کرده است