ترجمه تفسیر المیزان جلد 19
شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱ ق.ظ
ترجمه تفسیر المیزان جلد 19
ترجمه تفسیرالمیزان (مکارم شیرازی) جلد 19
- مشخصات کتاب
-
(52)سوره طور مکی است و چهل و نه آیه دارد (49)
- سوره الطور (52): آیات 1 تا 10
-
سوره الطور (52): آیات 11 تا 28
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- عذاب مکذبان عین عمل آنها است و چه صبر کنند و چه بی تابی از آن جدا شدنی نیست
- معنای اینکه در وصف متقین بهشتی فرمود: " فاکِهِینَ بِما آتاهُمْ رَبُّهُمْ..."
- توضیح آیه: " وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإِیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ..." و چند وجه در معنای آن
- معنای جمله: " کُلُّ امْرِئٍ بِما کَسَبَ رَهِینٌ" و جمع آن با آیه" کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهِینَةٌ إِلَّا أَصْحابَ الْیَمِینِ"
- معنای اینکه بهشتیان می گویند: " ما در خانواده مان مشفق بودیم"
- بحث روایتی (روایاتی در ذیل آیه: " أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ....." در باره ملحق گشتن فرزندان مؤمنین به ایشان در قیامت)
- سوره الطور (52): آیات 29 تا 44
- سوره الطور (52): آیات 45 تا 49
-
(53)سوره نجم مکی است و شصت و دو آیه دارد (62)
-
سوره النجم (53): آیات 1 تا 18
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات اشاره به غرض و محتویات سوره مبارکه نجم و مکی بودن آن
- اشاره
- چند قول در باره مراد از" نجم" در آیه: " وَ النَّجْمِ إِذا هَوی"
- مقصود از اینکه فرمود: " وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی..."
- وجوه مختلف در معنای آیات: " ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوی وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلی ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی..."
- شرح مفاد آیه: " ما کَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی"
- مقصود از" نَزْلَةً أُخْری" و رؤیت رسول خدا (صلی اللَّه علیه و آله و سلم)، در آیه: " وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری"
- بحث روایتی چند روایت در باره مراد از نجم در" وَ النَّجْمِ إِذا هَوی"، و روایاتی در ذیل آیات مربوط به معراج پیامبر اسلام (صلی اللَّه علیه و آله و سلم)
-
سوره النجم (53): آیات 19 تا 32
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات احتجاج علیه بت پرستی و اعتقاد به اینکه ملائکه دختران خدا و شفعایند
- اشاره
- شفاعت ملائکه مشروط به اذن و رضای خدای سبحان است
- مقصود از اینکه فرمود مشرکین بدانچه می گویند علم ندارند و جز" ظن" را پیروی نمی کنند...
- وجه تفریع جزاء بد کاران و نکو کاران بر مالکیت خدای سبحان
- مقصود از استثنای" الا اللمم" در آیه: " الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ..."
-
سوره النجم (53): آیات 33 تا 62
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات اشاره به مطالب و محتویات این قسمت از سوره مبارکه نجم
- اشاره
- بیان آیات مربوط به شخصی که از انفاق در راه خدا اعراض کرد و دست نگه داشت
- شرحی در باره مفاد آیه: " وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی" و اینکه عمل انسان چه خوب و چه بد با او خواهد بود
- مقصود از اینکه فرمود: " وَ أَنَّ إِلی رَبِّکَ الْمُنْتَهی" شدن خلقت و تدبیر به خدای سبحان است
- مراد از اینکه فرمود خدا است که خنداند و گریاند، و توضیح عدم منافات بین آن و اسناد خنده و گریه به خود انسان و به اسباب خنده و گریه
- ذکر مصادیق دیگر از انتهاء خلقت و تدبیر به خداوند: اماته، احیاء، خلق زوجین و...
- قیامت نزدیک شد... آیا باز هم می خندید و نمی گریید؟!
- بحث روایتی چند روایت راجع به شان نزول آیات: " أَ فَرَأَیْتَ الَّذِی تَوَلَّی..."
-
سوره النجم (53): آیات 1 تا 18
-
(54)سوره قمر مکی است و پنجاه و پنج آیه دارد (55)
- سوره القمر (54): آیات 1 تا 8
-
سوره القمر (54): آیات 9 تا 42
- اشاره
- ترجمه آیات
- بیان آیات
-
گفتاری در چند فصل پیرامون سعادت و نحوست ایام و طیره (4) و فال
-
سعادت و نحوست ایام (از نظر عقل، قرآن و سنت)
- 1- در سعادت و نحوست ایام:
-
2- در سعادت و نحوست کواکب سعادت و نحوست کواکب (از نظر عقل و شرع)
- اشاره
- اقسام روایاتی که در این باره وارد شده اند
- اقوال منجمین در باره ارتباط کواکب با حوادث زمینی
- حمل آن دسته روایات که بر سعد و نحس بودن بعضی کواکب دلالت دارند بر تقیه و وجوهی دیگر در این باره
- در تفال خوب و بد
- بیان اینکه تاثیر تفال و تطیر مربوط به حالت نفسانی کسی است که تفال و تطیر می کند
- نهی از فال بد زدن و توصیه به توکل بر خدا در موارد تطیر
- بیان
-
سعادت و نحوست ایام (از نظر عقل، قرآن و سنت)
- بحث روایتی (چند روایت در ذیل برخی آیات گذشته)
-
سوره القمر (54): آیات 43 تا 55
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- مقصود از خطاب در" أَ کُفَّارُکُمْ خَیْرٌ..."
- وجه اینکه در تعلیل معذب ساختن مجرمین فرمود: ما هر چیز را به" قدر" آفریدیم
- اعمال ما تابع قواعد کلی و ضوابط عمومی منتزع از خارج است ولی اعمال خداوند علتی جز مشیت او ندارد
- سه گونه تعلیل افعال خدا در آیات قرآن
- بیان مراد از اینکه فرمود: امر ما یکی است چون چشم برهم زدن
- بحث روایتی (روایاتی در باره قدر و اینکه قدریه- منکران قدر- مجوس این امتند و...)
- گفتاری پیرامون قدر (و اینکه مقصود از آن هندسه و حد وجودی هر چیز است)
-
(55)سوره الرحمن مکی است و هفتاد و هشت آیه دارد (78)
-
سوره الرحمن (55): آیات 1 تا 30
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات غرض و مفاد سوره مبارکه الرحمن
- اشاره
- معنای" رحمن" و اشاره به وجه اینکه در آغاز شمارش نعمت های مادی و معنوی، تعلیم قرآن را ذکر فرمود
- مقصود از اینکه خداوند به انسان" بیان" آموخت و اهمیت بیان در زندگی بشر
- چند قول دیگر در معنای آیات: " خَلَقَ الْإِنْسانَ، عَلَّمَهُ الْبَیانَ"
- مراد از سجده گیاه و درخت برای خدا و وجه اینکه آیات دوم و سوم سوره عطف نشده اند
- منظور از رفع سماء و وضع میزان
- مخاطب در آیه: " فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ" جن و انس است
- وجه اینکه در ضمن شمارش نعم الهی از شدائد و نقمت های قیامت خبر داده شده است
- مقصود از مشرقین و مغربین و معنای آیه: " مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ..."
- مراد از فنای هر که بر زمین است و وجه اینکه آن را از جمله نعمت های الهی شمرده است
- مقصود از وجه خدا و بقای آن، و معنای" ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ"
- منظور از سؤال هر که در آسمان و زمین است از خدا، و معنای اینکه خدا در هر روز در شانی است
- بحث روایتی (روایاتی در ذیل برخی آیات گذشته)
-
سوره الرحمن (55): آیات 31 تا 78
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات معنای جمله" سَنَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَ الثَّقَلانِ" و عدم منافات آن با" لا یشغله شان عن شان"
- اشاره
- معنای اینکه خطاب به جن و انس فرمود نمی توانید بگریزید جز به سلطان
- آیه" فَیَوْمَئِذٍ لا یُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّ" سرعت حساب را افاده می کند و با آیه،" وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ" و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آیه: " وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ"
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بیان اینکه مقصود از خائفان در آیه: " وَ لِمَنْ خافَ..." مخلصین است
- اقوال مختلف در باره اینکه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- مراد از" وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ"
- بحث روایتی چند روایت در ذیل آیه: " وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ"
-
سوره الرحمن (55): آیات 1 تا 30
-
(56)سوره واقعه مکی است و هفتاد و شش آیه دارد (76)
- سوره الواقعة (56): آیات 1 تا 10
-
سوره الواقعة (56): آیات 11 تا 56
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- موارد استعمال کلمه" قرب" و معنای تقرب به خدا و اینکه مقربون بلند مرتبه ترین طبقات اهل سعادتند
- مراد از اولین و آخرین در آیه: " ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ قَلِیلٌ مِنَ الْآخِرِینَ" و وصف نعمت های بهشتی مقربان از ایشان
- وصف نعم بهشتی اصحاب الیمین
- مقصود از" اتراف" در تعلیل استقرار اصحاب شمال در عذاب به اینکه آنان مترف بودند
- اقوال مختلف در باره مقصود از" حنث عظیم" که اصحاب شمال بر آن اصرار می ورزیدند
- بحث روایتی
-
سوره الواقعة (56): آیات 57 تا 96
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- بیان جهت اینکه لازمه اعتقاد به آفریدگان تصدیق قیامت و معاد است (نَحْنُ خَلَقْناکُمْ فَلَوْ لا تُصَدِّقُونَ)
- مرگ تقدیر شده است و ناشی از غلبه اسباب زوال بر قدرت و اراده خداوند نیست
- حکمت و غرض از تقدیر مرگ: تبدیل امثال، و انشاء مجدد اموات
- توضیح اینکه چگونه علم به دنیا و خصوصیات آن مستلزم اذعان به معاد است
- بیان اینکه آیه: " وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولی فَلَوْ لا تَذَکَّرُونَ" مبتنی بر قیاس نیست
- اثبات ربوبیت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترین حوائج مردم: زراعت، آب و آتش
- معنای آیه: " فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ"
- معنای اینکه قرآن کریم است
- مراد از" مس" و" مطهرون" در آیه: " لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ"
- معنای اینکه فرمود: روزی خود را تکذیب قرار می دهید
- اگر قیامتی در کار نیست پس چرا جان به گلوگاه رسیده را بر نمی گردانید؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون، اصحاب الیمین و اصحاب الشمال) در حال مرگ و پس از مرگ
- بحث روایتی (روایاتی در ذیل برخی آیات گذشته)
-
(57)سوره حدید مدنی است و بیست و نه آیه دارد (29)
- سوره الحدید (57): آیات 1 تا 6
-
سوره الحدید (57): آیات 7 تا 15
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- بیان اینکه آیه: " آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا..." خطاب به مؤمنین و امر به آثار ایمان است
- وجه و نکته اینکه فرمود از آنچه که خدا شما را در آن جانشین کرده انفاق کنید
- مراد از میثاقی که از مؤمنین گرفته شده است
- توبیخ شدید کسانی که از انفاق مالی که خدا تنها وارث آنست بخل می ورزند
- عدم تساوی انفاق در زمان جنگ با انفاق بعد از فتح
- توضیحی در باره اجر دادن خدا به بنده و اینکه اجری که خدا در مقابل عمل عبد می دهد تفضلی است از او عز و جل
- حد اعلای تشویق به انفاق در راه خدا، به اینکه آن را قرض دادن به خدا نامید که به چند برابر باز پرداخت می شود
- تقاضای منافقان از مؤمنان در قیامت، و جوابی که به آنان داده می شود: به دنیا برگردید و نور به دست آورید
- مقصود از دیواری که بین منافقان و مؤمنان زده می شود و مفاد این تمثیل در بیان حال منافقان در دنیا و آخرت
- استمداد منافقان از مؤمنان و جواب ایشان به آنها
- بحث روایتی (روایاتی در ذیل آیه مربوط به انفاق قبل از فتح و بعد از فتح، گفتگوی منافقان و مؤمنان در قیامت و روایتی در باره آرزوی دراز)
-
سوره الحدید (57): آیات 16 تا 24
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات عتاب به مؤمنین به جهت قساوتی که دل هایشان را گرفته و در مقابل ذکر خدا خاشع نمی شود
- اشاره
- مقصود از اینکه فرمود مؤمنان به خدا و رسل نزد پروردگارشان صدیقین و شهدایند
- پنج خصلت زندگی دنیا: لهو، لعب، زینت، تفاخر و تکاثر و سخنی از شیخ بهایی در این باره
- مثلی برای بیان فریبندگی دنیا
- اختلاف معنا و مفاد آیه: " سابِقُوا إِلی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ" با آیه: " وَ سارِعُوا إِلی مَغْفِرَةٍ..."
- مراد از اینکه عرض بهشت مانند عرض آسمان و زمین است
- مقصود از ایمان در جمله: "... أُعِدَّتْ لِلَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ" ایمان توأم با عمل است
- وجوه متعدد در معنای آیه: " ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتابٍ..."
- حکمت و فایده دانستن اینکه حوادث دنیا مکتوب و مقدرند این است که در از دست دادن اندوه مخورید و در به دست آوردن شادی مکنید
- بحث روایتی (روایاتی در ذیل آیه: " أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا..." و" أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ..." و در باره حد زهد)
-
سوره الحدید (57): آیات 25 تا 29
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- مقصود از" کتاب" و" میزان" در آیه: " لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ..."
- وجه تعبیر به انزال حدید در: " وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ"
- منظور از قرار دادن رأفت و رحمت در دل های پیروان عیسی (علیه السلام)
- معنای امر به ایمان به رسول (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) در آیه: " یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ..."
- مراد از نوری که خدا برای مؤمنین قرار می دهد که بدان راه روند و معنای آیه: " لِئَلَّا یَعْلَمَ أَهْلُ الْکِتابِ..."
- بحث روایتی روایاتی در باره میزان، انزال حدید، بدعت رهبانیت در نصرانیت، انفاق و...
-
(58)سوره مجادله مدنی است و بیست و دو آیه دارد (22)
- سوره المجادلة (58): آیات 1 تا 6
-
سوره المجادلة (58): آیات 7 تا 13
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- مقصود از چهارمی بودن خدا برای سه نجوی کننده و ششمی بودن او برای پنج نجوی کننده
- مذمت و توبیخ منافقان و بیمار دلانی که با وجود نهی شدن از نجوی، باز هم نجوی می کردند
- تجلیل از علماء امت
- وجوب دادن صدقه بر توانگران قبل از نجوی یا پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم)، علت و حکمت آن، و سپس نسخ شدن این حکم
- بحث روایتی روایاتی در ذیل آیات مربوط به نجوی، تحیت مغرضانه منافقین بر پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم)، و رفع درجات علماء
-
سوره المجادلة (58): آیات 14 تا 22
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- بیان وصف و حال منافقان: تولی یهود، سوگند دروغ یاد کردن و...
- دروغ گویی منافقین در قیامت که روز کشف حقائق است از باب بروز ملکات و عادات است
- جنبه های مختلف غلبه خدا و رسولان او (کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِی)
- هرگز دوستی با دشمنان خدا و رسول (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) با داشتن ایمان قابل جمع نیست
- مراد از تایید مؤمنین به روحی از او و بیان اینکه مؤمنان علاوه بر حیات طبیعی از حیات طیبه برخوردارند
- بحث روایتی روایاتی در باره نزول آیه: " کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِی"، حب و بغض فی اللَّه، و روح ایمان
-
(59)سوره حشر مدنی است و بیست و چهار آیه دارد (24)
- سوره الحشر (59): آیات 1 تا 10
- سوره الحشر (59): آیات 11 تا 17
-
سوره الحشر (59): آیات 18 تا 24
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات معارف و مواعظی که از مضامین این آیات برداشت می شود
- اشاره
- امر به تقوی در اعمال و امر به محاسبه و نظر در اعمال، در آیه: " یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ"
- بیان رابطه و ملازمه بین فراموش کردن خدا و فراموش کردن خود (وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ...)
- مثلی گویای عظمت و جلالت قدر قرآن
- توضیحی در مورد اینکه خداوند عالم غیب و شهادت است. و معانی پاره ای از اسماء حسنای دیگر خدا
- بحث روایتی (روایاتی در باره بعضی اسماء و صفات خداوند، و در باره محاسبه نفس و نظر در اعمال).
-
(60)سوره ممتحنه مدنی است و سیزده آیه دارد (13)
-
سوره الممتحنة (60): آیات 1 تا 9
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات بیان آیاتی که به سختی از دوستی مؤمنین با کفار و مشرکین نهی می کند
- اشاره
- دوستی کردن با کفار از بغض و عداوت آنها نسبت به شما نمی کاهد و اگر به شما دست یابند...
- بیان اینکه در قیامت رابطه اسباب و انساب وجود نخواهد داشت و مراد از اینکه فرمود خداوند بین شما و ارحام و اولادتان در قیامت جدایی می اندازد
- وجوه دیگری که در معنای جمله" یَفْصِلُ بَیْنَکُمْ" گفته شده است
- اسوه بودن ابراهیم (علیه السلام) و پیروانش در تبری از مشرکین و توضیح در باره استغفار ابراهیم (علیه السلام) برای پدر و اینکه استثنای" إِلَّا قَوْلَ إِبْراهِیمَ لِأَبِیهِ..." متصل است یا منقطع
- نهی از دوستی با کفار به معنای نهی از عدالت و خوش رفتاری با کفار غیر حربی نیست
- بحث روایتی چند روایت راجع به نزول آیات نهی از دوستی با کفار و مشرکین در ماجرای نامه نوشتن حاطب بن ابی بلتعه برای مشرکین مکه
- سوره الممتحنة (60): آیات 10 تا 13
-
سوره الممتحنة (60): آیات 1 تا 9
-
(61)سوره صف مدنی است و چهارده آیه دارد (14)
-
سوره الصف (61): آیات 1 تا 9
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات اشاره به مطالب این سوره مبارکه
- اشاره
- مقصود از خطاب توبیخی: " چرا می گویید آنچه را که عمل نمی کنید" با توجه به سیاق و زمینه کلام
- مراد از ایذاء بنی اسرائیل پیامبرشان موسی (علیه السلام) را و نهی مسلمانان از اینکه مانند آنها رسول اللَّه (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) را بیازارند
- معنای جمله: " فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ..." و بیان اینکه مقصود از ازاغه و اضلال خداوند چیست
- دو بخش دعوت و رسالت عیسی (علیه السلام): تصدیق پیامبر پیش از خود، و بشارت به آمدن پیامبر بعد از خود
- توضیح اینکه مفهوم بشارت دادن عیسی (علیه السلام) به آمدن پیامبر اسلام (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) این است که دین اسلام اتم و اکمل است
- معروف بودن پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) به نام احمد
- وجه اینکه رد کننده دعوت به اسلام" ظالمترین" است
- معنای اظهار دین حق بر همه ادیان
- بحث روایتی (روایاتی در باره نام های پیامبر اکرم (صلی اللَّه علیه و آله و سلم)، بشارت عیسی، فاصله بین عیسی و پیامبر اسلام (صلی اللَّه علیه و آله و سلم)
- سوره الصف (61): آیات 10 تا 14
-
سوره الصف (61): آیات 1 تا 9
-
(62)سوره جمعه مدنی است و یازده آیه دارد (11)
-
سوره الجمعة (62): آیات 1 تا 8
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات اشاره به مطالب سوره جمعه
- اشاره
- معنای اینکه آنچه در آسمان و زمین است خدا را تسبیح می کنند
- مقتضیات منزه بودن خدای تعالی از هر نقص و حاجت
- مقصود از" امیین" و اشاره به عدم منافات بین امی بودن پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) و مبعوث شدنش در امیین، با جهانی بودن دعوت آن جناب
- مراد از تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت و وجه مقدم آوردن تزکیه در جمله: " وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ"
- وجه ارتباط تشبیه یهود به حمار حامل اسفار با آیه مربوط به بعثت پیامبر اسلام (صلی اللَّه علیه و آله و سلم)
- استدلال علیه یهود با این بیان که اگر راست گویید آرزوی مرگ کنید
- بحث روایتی (روایاتی در ذیل آیه: " هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ..."، اهل فارس و تحصیل ایمان، و...)
- گفتاری در اینکه منظور از تعلیم حکمت چیست توضیحی در باره رابطه سنت های عملی با مبانی اعتقادی
- سوره الجمعة (62): آیات 9 تا 11
-
سوره الجمعة (62): آیات 1 تا 8
- (63)سوره منافقون مدنی است و یازده آیه دارد (11)
-
(64)سوره تغابن مدنی است و هجده آیه دارد (18)
-
سوره التغابن (64): آیات 1 تا 10
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- ذکر پاره ای از اسماء حسنی و صفات علیای خدای تعالی که وجود قیامت و بعث و جزا را اقتضاء دارند
- معنای جمله: " وَ اسْتَغْنَی اللَّهُ" و مراد از استغنای خدای سبحان
- اشاره به آیاتی که در آنها برای وقوع و تحقق قیامت قسم یاد شده است
- آیاتی که بر جمع شدن مردم در قیامت برای فصل قضاء دلالت می کنند
- چند وجه درباره وجه تسمیه روز قیامت به" یوم التغابن"
- بحث روایتی (چند روایت در باره نام های روز قیامت و" یوم التغابن" بودن آن و...
-
سوره التغابن (64): آیات 11 تا 18
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- مقصود از اذن که فرمود هیچ مصیبتی نمی رسد مگر به اذن خدا، اذن تکوینی است نه اذن لفظی و نه اذن تشریعی
- مفاد جمله: " وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ" و رابطه بین اعتقاد به عمومیت علم و مشیت خدا با سکون و آرامش قلبی
- اطاعت رسول (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) اطاعت خدا و نافرمانیش نافرمانی او است
- بیان اینکه اطاعت یک نحوه عبودیت است و فقط باید از خدا و فرستاده اش اطاعت شود، و ایمان به خدا و اطاعت او یک نوع توکل بر او است
- مقصود از اینکه خطاب به مؤمنین فرمود: برخی از همسران و فرزندانتان دشمن شمایند، از آنان بر حذر باشید و...
- معنای اینکه فرمود: " فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ" و جمع آن با آیه" اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ"
- معنای جمله: " وَ أَنْفِقُوا خَیْراً لِأَنْفُسِکُمْ" و وجه منصوب بودن کلمه" خیرا"
- بحث روایتی روایتی در باره دشمن بودن بعضی از همسران و فرزندان مؤمنین و نزول آیه: " إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ..."
-
سوره التغابن (64): آیات 1 تا 10
-
(65)سوره طلاق مدنی است و دوازده آیه دارد (12)
- سوره الطلاق (65): آیات 1 تا 7
-
سوره الطلاق (65): آیات 8 تا 12
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات مقصود از شدت حساب در جمله" فَحاسَبْناها حِساباً شَدِیداً"
- اشاره
- تقوای خدا و بیم از وبال عتو و استکبار در برابر او مقتضای عقل و نقل است
- وجه اینکه رسول خدا (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) را" ذکر" نامید و از بعثت او تعبیر به انزال فرمود
- مقصود از اینکه خداوند زمین را مانند آسمان ها هفت تا آفرید
- مراد از امر و نزول آن بین آسمان ها و زمین در جمله: " یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ..."
- بحث روایتی (دو روایت در ذیل جمله" قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْراً رَسُولًا..." و در باره خلقت سماوات و ارضین)
-
(66)سوره تحریم مدنی است و دوازده آیه دارد (12)
-
سوره التحریم (66): آیات 1 تا 9
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- مقصود از تحریم پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) آنچه را که خدا برایش حلال کرده (لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکَ)
- توضیح آیاتی که افشای سر پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) توسط یکی از همسرانش (حفصه دختر عمر) و آزار شدن پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) را حکایت می کند و از پشتیبانی خدا و جبرئیل و صالح مؤمنین و ملائکه از آن جناب خبر می دهد
- لحن و بیان عجیبی که در آیات متضمن پشتیبانی و تایید رسول اللَّه (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) به کار رفته است
- اشاره به اینکه همه همسران پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) نیکوکار و ماجور نبوده اند و بیان اینکه ملاک بهتر و برتری مفاد" أَزْواجاً خَیْراً مِنْکُنَّ" توبه و قوت (اطاعت) است
- مراد از توصیف ملائکة موکل بر جهنم به غلاظ و شداد بودن و اینکه: " لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ"
- توضیحی راجع به مکلف بودن ملائکه
- در قیامت جزا عبارت است از خود عمل و عذر خواهی در آن روز بلا اثر است
- دو احتمال در معنای جمله: " یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ..."
- مقصود از دعای مؤمنین در قیامت: " رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا..." و مراد از امر به جهاد با منافقین به پیامبر اکرم (صلی اللَّه علیه و آله و سلم)
- بحث روایتی روایاتی در ذیل آیات نخست سوره تحریم و شان نزول آن آیات
- سوره التحریم (66): آیات 10 تا 12
-
سوره التحریم (66): آیات 1 تا 9
-
(67)سوره ملک مکی است و سی آیه دارد (30)
-
سوره الملک (67): آیات 1 تا 14
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات اشاره به غرض سوره مبارکه ملک
- اشاره
- افاده کمال تسلط خدا بر ملک در جمله" بِیَدِهِ الْمُلْکُ"
- وجه اینکه فرمود: " خَلَقَ الْمَوْتَ..."
- مفاد اینکه در تعلیل آفرینش موت و حیات فرمود: " لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا"
- بیان اینکه مقصود از نبودن تفاوت در خلق ارتباط و اتصال اجزاء عالم و وحدت نظام جاری در آن است
- اشاره به مراد از اینکه فرمود ستارگان را رجوم برای شیاطین قرار دادیم
- وصف جهنم و حکایت سؤال و جواب ملائکه موکل بر دوزخ با دوزخیان
- موارد استعمال" سمع" و وجه اینکه دوزخیان در جواب فرشتگان گفتند: " لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ..."
- جواب به شبهه ای در باره معاد، با بیان علم فراگیر و احاطه مطلق خداوند بر اعمال و احوال موجودات
- بحث روایتی (روایاتی در ذیل جمله: " لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا" و در ذیل برخی دیگر از آیات گذشته)
- سوره الملک (67): آیات 15 تا 22
- سوره الملک (67): آیات 23 تا 30
-
سوره الملک (67): آیات 1 تا 14
-
(68)سوره قلم مکی است و پنجاه و دو آیه دارد (52)
-
سوره القلم (68): آیات 1 تا 33
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات محتویات سوره مبارکه قلم و محل نزول آن
- اشاره
- وجوهی که در باره قسم به" قلم" و" ما یسطرون" گفته شده است
- مراد از نعمت در آیه: " ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ"
- معنای اینکه فرمود پیامبر اجر غیر ممنون دارد و بر" خلق عظیم" است
- صفات رذیله برخی از دشمنان دین که دارای مال و فرزند هستند و خدا پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) را از اطاعت آنها و از مداهنه و مماشات با آنها نهی فرموده است
- تهدید مکذبان متمول زمان پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) با ذکر داستان صاحبان باغی که به مال دل بستند و از خدا غافل گشتند و از فقرا دریغ کردند و باغشان نابود شد و...
- بحث روایتی روایاتی در باره مراد از" ن"،" قلم" و" ما یسطرون"
-
سوره القلم (68): آیات 34 تا 52
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- شرح مفاد آیه" أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کَالْمُجْرِمِینَ" و آیات بعد از آن که در مقام نفی حکم مکذبان به اینکه بر فرض وجود قیامت، با مسلمانان برابرند می باشد
- مراد از شرکای مشرکین در آیه: " أَمْ لَهُمْ شُرَکاءُ فَلْیَأْتُوا بِشُرَکائِهِمْ..."
- معنای از شرکای مشرکین در آیه: " یَوْمَ یُکْشَفُ عَنْ ساقٍ"
- معنای استدراج کفار و مکذبان (سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ)
- امر به رسول اللَّه (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) به صبر و نهی از اینکه چون یونس (علیه السلام) ناشکیبا باشد
- بیان عدم منافات بین آیه: " لَوْ لا أَنْ تَدارَکَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ..." با آیه: " فَلَوْ لا أَنَّهُ کانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ..."
- اشاره به اینکه دلیلی بر نفی چشم زخم و خرافی بودن آن نیست
- بحث روایتی روایاتی در ذیل آیه: " یَوْمَ یُکْشَفُ عَنْ ساقٍ..."
-
سوره القلم (68): آیات 1 تا 33
-
(69)سوره الحاقه مکی است و پنجاه و دو آیه دارد (52)
- سوره الحاقة (69): آیات 1 تا 12
- سوره الحاقة (69): آیات 13 تا 37
- سوره الحاقة (69): آیات 38 تا 52