ترجمه تفسیر المیزان جلد 3
چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸، ۰۷:۲۱ ق.ظ
ترجمه تفسیر المیزان جلد 3
ترجمه تفسیرالمیزان (مکارم شیرازی) جلد 3
- مشخصات کتاب
-
(3)سوره آل عمران در مدینه نازل شده، و مشتمل است بر دویست آیه (200)
- سوره آل عمران (3): آیات 1 تا 6
-
سوره آل عمران (3): آیات 7 تا 9
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- منظور از محکم بودن بعضی آیات قرآن و متشابه بودن بعض دیگر
- معنای اینکه آیات محکمه" ام الکتاب" هستند
- آیات متشابهه نیز، پس از آنکه با آیات محکمه تبیین شدند، محکمه می شوند
- " محکمات" آیات متضمن اصول مسلمه قرآنی است و" متشابهات" آیات متضمن فروع است
- ثابت نبودن و احیانا متغیر بودن احکام اجتماعی و فرعی، موجب تشابه می گردد
- بررسی معنای" تاویل" در آیات قرآنی و اقوالی که در این باره گفته شده است
- سه نکته که از توضیحات در باره معنای" تاویل" به دست آمده است
- علم به تاویل کتاب مختص به خدای تعالی است
- انحصار علم به تاویل کتاب در خدای سبحان منافاتی با استثناء شدن رسول (صلی الله علیه و آله) و راسخون در علم ندارد
- موضع" راسخون در علم" در برابر آیات متشابه، ایمان به آنها و توقف در مقام عمل است.
- دعای راسخون در علم:" رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا ..."
-
بحثی تفصیلی پیرامون محکم و متشابه و تاویل
- اشاره
-
1-گفتار در مساله محکم و متشابه
- اشاره
- نقل اقوال مختلفی که در باره مراد از محکم و متشابه گفته شده و نقد و رد آنها
- کلام راغب اصفهانی در بیان مراد از محکم و متشابه و اقسامی که برای محکم و متشابه قائل است
- دو اشکال بر قول راغب
- پیروی آیات متشابه منشا بدعت ها و انحراف های بعد از رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) و مبدأ فتنه ها و محنت ها بوده است
- 2-ام الکتاب بودن آیات محکم چه معنا دارد؟
- 3-تاویل چه معنا دارد؟
-
4-آیا کسی جز خدا تاویل قرآن را می داند؟
- اشاره
- اختلاف در این مساله از ابتدا توأم با خلط و اشتباه بوده و ادله طرفین قاصر از اثبات مدعای آنها است
- انحصار علم به تاویل در خدای سبحان، منافاتی با اعطاء آن علم به بعضی افراد ندارد
- تاویل قرآن عبارتست از حقائق خارجی که آیات قرآنی مستند به آن حقائق است
- بیان اینکه در ما ورای قرآنی که در دست ما است امری هست که به منزله روح از جسد و ممثل از مثل است
- " مطهرین" از بندگان خدا با قرآنی که در کتاب مکنون و لوح محفوظ است تماس دارند (لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ)
- "مطهرین" همان" راسخین در علم" هستند
-
5-چرا کتاب خدا مشتمل بر متشابه است؟
- اشاره
- بررسی سه جوابی که به پرسش فوق داده شده و قابل بررسی هستند
- بیان آنچه در پاسخ به سؤال بالا شایسته گفتن است با توجه به پنج امر
- هدف از خلقت انسان، تشریع دین و سپس تطهیر الهی است و همه افراد انسان به این کمال نمی رسند
- راه رسیدن به هدف فوق شناساندن انسان به خود او است (از طریق تربیت علمی و عملی)
- اساس هدایت اسلام بر علم و معرفت است نه تقلید کور کورانه
- امری که باعث شده است بیانات قرآن کریم جنبه" مثل" به خود بگیرد
- بیان اینکه جنبه مثل داشتن، مستلزم وجود تشابه است (ضرورت وجود متشابهات)
- ده نکته که از مباحث و مطالب گذشته روشن شد
- مراتب مختلف قرآن از نظر معنا و اینکه هر معنایی خصوص به مرتبه ای از فهم و درک است
- اثر متقابل علم و عمل در یکدیگر
- مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خدای تعالی مراتب مختلفی از علم و عمل دارند
- بحث روایتی
-
بحث روایتی دیگر (در باره تفسیر به رأی)
- اشاره
- منظور از تفسیر به رأی که از آن نهی شده است
- ده قول که در باره مراد از تفسیر به رأی گفته شده است
- توضیح مراد از" تفسیر به رأی" با شرحی در مورد تفاوت و اختلاف عمده بین کلام خدا و کلام بشری
- تفسیر به رأی موجب ناهماهنگی و تنافی آیات قرآن می شود
- مراد از" زدن بعض از قرآن به بعض دیگر" در روایاتی که از آن نهی شده است
- دور شدن از علم اوصیاء رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله)، باعث روی آوردن به تفسیر به رأی شد
- نهی از" تکلم به رأی" و" قول به غیر علم" و" ضرب بعض به بعض"، نهی از استمداد از غیر قرآن برای فهم قرآن است
- نهی از" تکلم به رأی" و" قول به غیر علم" و" ضرب بعض به بعض"، نهی از استمداد از غیر قرآن برای فهم قرآن است
- پاسخ به این توهم که هر تفسیری که از کلمات صحابه و تابعین خارج باشد، تفسیر به رأی است
- شان پیامبر (صلی الله علیه و آله) فقط تعلیم کتاب و تسهیل فهم کلام الهی است
- راه به سوی فهم قرآن به روی کسی بسته نیست
- قرآن بر معانی خود دلالت دارد و اهل بیت (علیه السلام) ما را به طریق این دلالت و اغراض و مقاصد قرآن راهنمایی می کنند
-
سوره آل عمران (3): آیات 10 تا 18
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- آهنگ و غرض کلی این آیات و ارتباط آنها با آیات قبل
- وجه مقدم ساختن" اموال" بر" اولاد" در آیه شریفه
- تکذیب کنندگان (از کفار) منشا اصلی آتش هستند و دیگران به آتش آنها می سوزند
- معنای" شدید العقاب" بودن خدای سبحان
- آیه شریفه" قد کان لکم" ناظر بر واقعه بدر است که در آن با نصرت الهی مؤمنین ظفر یافتند
- بیان وجوه و احتمالاتی که در باره مرجع ضمیرها در آیه شریفه گفته شده است
- اموال و لذائذ این دنیا وسائل و مقدمه نیل به چیزی است که نزد خدا است و خود مستقلا هدف نیستند
- چه کسی دنیا و متاع دنیوی را در نظر انسان زینت می دهد؟
- فساد نظریه بعضی از مفسرین که گفته اند حقایق و طبایع مستند به خدا است، پس حب مال و لذائذ دنیوی مستند به خدای تعالی است
- فساد گفته مفسری دیگر در باره" زینت دادن دنیا در نظر مردم"
- منشا اشتباه این مفسران، غفلت از وجود ارتباط بین تمام اجزای این عالم می باشد.
- در این عالم نه فقط اعیان خارجی، بلکه اوصاف و افعال نیز با هم مرتبط و وابسته هستند
- کون و فساد در غیر اعمال و در اعمال سعادت آور، بلا واسطه مستند به خدا است ولی در اعمال شقاوت بار با واسطه مستند به او است
- سه نکته راجع به آیه کریمه" زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ ..."
- اصناف مردم از لحاظ دلبستگی به اقسام شهوات
- لذائذ و نعمت های دنیا و آخرت هم هست با این تفاوت که نعمت های آخرت خالی از قبح و فساد است
- توضیحی در باره" رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ"
- تقریر یک اشکال: لذائذ دنیوی برای بقای انسان و حفظ نسل او است، در آخرت که دار بقاء است، چه حاجتی به اینگونه لذائذ هست
- جواب به اشکال فوق
- خلود و جاودانگی انسان در آخرت به معنای ابطال وجود او نیست، بلکه ادامه وجود دنیوی او است
- انسان علاوه بر نقص و کمال طبیعی، نقص و کمالی نیز دارد که به اختیار و اعمال او وابسته است
- پنج خصلت برای متقین
- توضیحی در باره رابطه بین عادل بودن خدای سبحان و شهادت او به وحدانیت خودش
- پاسخ به سخن بعضی از مفسرین که گفته اند مراد از شهادت دادن خدا، شهادت قولی نیست
- بحث روایتی (در ذیل آیات گذشته)
- سوره آل عمران (3): آیات 19 تا 25
-
سوره آل عمران (3): آیات 26 تا 27
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- " مالک الملک" و" ملیک الملوک" بودن خدای عز و جل
- ملک، چه حق و چه باطل از ناحیه خدای تعالی است
- معنای" عزت" و" ذلت" و بیان اینکه عزت فقط از آن خدا و از ناحیه او است
- معنای" خیر" و بیان اینکه این کلمه افعل تفضیل نیست
- جمله" بیدک الخیر" دلالت دارد بر اینکه خیر منحصر در خدای تعالی است
- مراد از بیرون آوردن زنده از مرده و مرده از زنده
- چهار مقابله لطیف در دو آیه شریفه
-
رزق از نظر قرآن به چه معنا است؟
- اشاره
- آنچه انسان در راه حرام مورد بهره برداری قرار می دهد رزق خدا نیست
- هر چه رزق است خیر و مخلوق است و هر چه مخلوق است رزق و خیر است
- رزقی که خدای سبحان می دهد عطیه ای است بدون عوض، و در برابر حقی نیست
- تقسیم رزق به دو قسم: عام و خاص
- رزق، چیزی است که مورد انتفاع مرزوق واقع شود و ربطی به زیادی و کمی مال ندارد
- معنای" وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ"
- بحث روایتی
- بحث علمی (در باره حکومت در اجتماع)
- بحث فلسفی (در باره استناد امور اعتباریه به خدای سبحان)
-
سوره آل عمران (3): آیات 28 تا 32
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- معنای جمله" مؤمنان کافران را اولیای خود نگیرند"
- جمله ای که دلالت بر جواز و مشروعیت" تقیه" می کند
- تهدید و تحذیر شدید به کسانی که کافران را ولی و دوست می گیرند
- سخنی در باره" حب" و" دوست داشتن خدا" در ذیل جمله:" إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ ..."
- لازمه دوست داشتن خدا، قبول دین او و اطاعت و تسلیم در برابر اوست
- مغفرت الهی و در نتیجه، افاضه رحمت الهی، اثر نزدیکی خدا به بنده است
- چهار نکته که از آیات کریمه گذشته استفاده شد
- بحث روایتی (روایاتی راجع به: دوست گرفتن کفار، تقیه و حب خدا ...)
- سوره آل عمران (3): آیات 33 تا 34
-
سوره آل عمران (3): آیات 35 تا 41
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- معنای سخن مادر مریم:" نَذَرْتُ لَکَ ما فِی بَطْنِی مُحَرَّراً"
- معنای جمله" وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثی"
- وجه تسمیه" مریم"
- معنای" محراب"
- رزقی که همواره نزد مریم بوده رزق معمولی و عادی نبوده است
- شباهت بسیار بین عیسی و یحیی علی نبینا و آله و علیهما السلام)
- استفهام زکریا در جمله" أَنَّی یَکُونُ لِی غُلامٌ؟" به منظور استبعاد نبوده است
- درخواست نشانه و علامت کردن زکریا برای چه بوده است؟
- تصرف شیطان در نفوس انبیاء (علیه السلام) محال است
- سخنی پیرامون الهامات غیبی و خواطر شیطانی و سخنانی که از این دو ناحیه به گوش می رسد
- بحث روایتی (در ذیل آیات مربوط به مادر مریم و زکریا و ...)
- بحث روایتی دیگر (راجع به الهامات و خواطر)
-
سوره آل عمران (3): آیات 42 تا 60
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- منظور از اصطفاء (برگزیدن) و تطهیر مریم سلام اللَّه علیها
- وجه اینکه قضایای مربوط به مریم علیها السلام از اخبار غیبی شمرده شده است
- وجه تعبیر به" ملائکه" در جمله" إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ ..."
- معنای" کلمه خدا" و مراد از" کلمه" در جمله:" یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنْهُ ..."
- وجه تسمیه عیسی بن مریم (علیهما السلام) به" مسیح"
- معنای کلمه" عیسی"
- اقوالی که در باره سخن گفتن عیسی (علیه السلام) با مردم در سن کهولت، گفته شده است
- مراد از" تورات" و" انجیل" در قرآن کریم
- بعثت حضرت عیسی (علیه السلام) عمومیت داشته، هر چند رسالت او به سوی بنی اسرائیل بوده است
- معجزات عیسی (علیه السلام) مستند به اذن خدا بوده است و عیسی (علیه السلام) در صدور آن آیات استقلالی نداشته است
- معجزات حضرت عیسی (علیه السلام) در خارج، از آن جناب صادر می شده است
- جمله" مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراةِ ..." بر اینکه عیسی (علیه السلام) تورات موجود در روزگار خود را قبول داشته است دلالت نمی کند
- عملی که عیسی (علیه السلام) برای باز شناختن مؤمنین به خود و تشکل دادن به آنها انجام داد
- مراد از ایمان در جمله:" قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ ..." ایمان بعد از ایمان است
- معنای" توفی" و تفاوت مورد استعمال این کلمه با کلمه" موت"
- منظور از" رفع عیسی به سوی خدا" و" تطهیر او از کافران"
- مراد از تفوق پیروان عیسی (علیه السلام) بر کافران تا روز قیامت
- وعده نیکو به پیروان حقیقی (قولی و عملی) عیسی (علیه السلام)
- دو حجت و دلیل بر نفی الوهیت عیسی (علیه السلام)، در تمثیل او به آدم علیه السلام
- جمله" الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ" از بدیع ترین بیانات قرآنی است
- بحث روایتی (در ذیل آیات کریمه گذشته)
- بحث روایتی دیگر در معنای محدث
-
سوره آل عمران (3): آیات 61 تا 63
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- پاسخ به این توهم که آیه مباهله نمی تواند در شان علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام نازل شده باشد
- اهل بیت پیامبر (صلوات اللَّه علیهم) در دعوی و دعوت رسول اللَّه شریک بودند و این از بزرگترین مناقب است
- در قضیه مباهله، رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) اهل بیت خود را بعنوان نمونه هایی از مؤمنین همراه نبرد بلکه به عنوان شرکاء خود در دعوت همراه برد
- جواب به یک اشکال دیگر بر اینکه همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مباهله، فضیلت و منقبت است
- تبلیغ و دعوت، عین نبوت و بعثت نیست و لازمه شرکت در دعوی و دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) شریک بودن در نبوت آن جناب نیست
-
بحث روایتی (روایاتی در باره: محاجه پیامبر (صلی الله علیه و آله) با نصارای نجران و داستان مباهله و انطباق آیه مباهله با اهل بیت رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) و ...)
- اشاره
- مباهله، مخصوص داستان نصارای نجران نبوده و رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) در مقام مباهله با یهود نیز بر آمده بود
- سخن عجیب یکی از مفسرین در مقام رد انطباق" انفس" و" نساء" و ابناء" در آیه مباهله با علی و فاطمه و حسنین (علیهم السلام)
- بررسی و رد گفته های تعصب آمیز و مغرضانه آن مفسر
- توضیحی در باره استعمال جمع و اراده یک نفر (نساء) و استعمال جمع و اراده دو نفر (انفس و ابناء) در آیه مباهله
- رد این توهم که آیه مباهله ناظر بر اجتماع و ملاعنه دو رفیق اهل حق و اهل باطل می باشد
-
سوره آل عمران (3): آیات 64 تا 78
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- معنای" کلمه سواء" و مراد از دعوت اهل کتاب به کلمه سواء
- دعوت به کلمه سواء، دعوت به سیر بر اساس کلمه توحید و نفی بغی و فساد می باشد
- افراد انسان، ابعاض و اجزای یک حقیقت هستند و خضوع و تذلل یک فرد در برابر فرد دیگر، با فطرت انسانی مخالف است
- محاجه بیجا و جاهلانه یهود و نصارا بر سر انتساب ابراهیم (علیه السلام) به یهودیت و نصرانیت
- دین، دارای مراتب و مراحلی بوده است و هر یک از انبیاء (علیه السلام) به منزله بنیانگذار یکی از آن مراحل بوده اند
- نزدیکترین مردم به ابراهیم (علیه السلام) پیروان او و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و مؤمنین بدویند
- اشاره به توحید افعالی، در بیان معنای اینکه: اهل کتاب جز خودشان کسی را گمراه نمی کنند
- کفر به آیات خدا غیر کفر به خدا است و اهل کتاب در لسان قرآن کافر به آیات خدا هستند نه کافر به خدا
- معنای سخن اهل کتاب به یکدیگر می گفتند:" به آنچه در آغاز روز بر مؤمنین نازل گشته ایمان آورید و بدانچه در پایان روز نازل شده کافر شوید"
- جواب خدای تعالی به سخنان یهود در قضیه تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به کعبه
- معنای" فضل خدا" و بیان جوابی به یهود که جمله" إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ" متضمن آن است
- اعتقاد بی اساس یهودیان به اینکه تافته ای جدا بافته هستند (لَیْسَ عَلَیْنا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ)
- شرط کرامت الهیه و تقرب به خدا وفای به عهد و تقوا است نه نژاد و دودمان
- آثار محبت خدا، و خصالی که خدای تعالی بر آن شکنندگان عهد خدا و سوگند به خدا ذکر فرموده است
- دروغ بستن یهود به خدای سبحان
- بحث روایتی روایاتی در ذیل آیه شریفه" یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ ..." و شان نزول آن
-
سوره آل عمران (3):آیات 79 تا 80
- اشاره
- ترجمه آیات
- بیان آیات
-
خاتمة:چند بحث پیرامون این آیات چند بحث پیرامون آیات مربوط به عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام)
- 1-داستان عیسی و مادرش علیه السلام در قرآن چگونه است
- 2-شخصیت عیسی علیه السلام و مقامش در درگاه خدا
-
3-عیسی چه می گفت؟ و در باره اش چه می گفتند؟
- اشاره
- اعتقاد خرافی به تفدیه عیسی علیه السلام (فدا شدن برای رهایی گناهکاران) با اعتقاد به اینکه آن حضرت از شفیعان روز جزا است فرق دارد
- آیات شریفه ای که عقائد باطل مسیحیان در باره مسیح (علیه السلام) را بیان می کنند
- مساله پدر و پسر بودن خدا و مسیح در انجیل های موجود
- حاصل و نتیجه گفتار مسیحیان (اقنوم های سه گانه)
- 4-احتجاج قرآن بر ضد مذهب تثلیث
-
5-مسیح یکی از شفیعان نزد خدا است، نه خونبهای گنهکاران
- تقریر و توضیح اعتقاد مسیحیان به تفدیه عیسی علیه السلام
- ده اشکال بر این اعتقاد باطل
- لازمه اعتقاد به تفدیه عیسی (علیه السلام) جهل به معنای حقیقی گناه و خطا و نفهمیدن چگونگی ارتباط گناه با عقاب است
- لازمه قول به هلاکت دائمی فرزندان آدم و انحصار راه نجات آنان در فدا شدن عیسی (علیه السلام)، و لغو و عبث بودن تشریع تمام ادیان است
- در سلطنت حقیقیه خداوند که تبدیل و تبدلی در آن راه ندارد، فدیه واقع شدن عقلا محال است
- 6-این آراء از کجا منشا گرفته؟
- 7-کتابی که اهل کتاب خود را منسوب به آن می دانند چیست؟ و چگونه کتابی است؟
-
بحث تاریخی
- 1-سرگذشت تورات فعلی:
-
2-داستان مسیح و انجیل
- اشاره
- انجیل های چهار گانه
- بی اعتباری انجیل های چهار گانه از لحاظ سند و مجهول الحال بودن آنها
- عدم اعتبار کتب مسیحیت باعث شده است بعضی منکر وجود خارجی عیسی و بعضی معتقد به وجود دو عیسی شوند
- امور دیگری که موجب تردید در باره انجیل های مسیحیت می شوند
- ظهور دعوت مسیحیت بعد از خود عیسی علیه السلام بوده است
- سهم بزرگ جوامعی مانند روم، هند، چین و مصر و ... که مسیحیت در آنها گسترش یافته، در اعتقاد به تثلیث و ظهور لاهوت در ناسوت و مساله تفدیه
- به جهت عجز از دعوت بر اساس مبانی عقلی و عقلایی، مبلغین مسیحیت اساس دعوت خود را بر مکاشفه و رهبانیت قرار دادند و اصول و فروع مسیحیت را در قالب وثنیت ریختند
- علت موفقیت دعوت به مسیحیت، در امپراطوری روم
- بطلان و فساد مبنای دعوت مسیحی، موجب درگیری و مشاجره بین مدارس مسیحی و سپس مراقبت کلیسا و تفتیش عقائد گردید
- اجمالی از سیر تاریخی مسیحیت و پیدایش انشعابات و مذاهب مختلف مسیحی
- اتهامات و دروغ پردازی های کلیسا در باره مسلمین در زمان جنگ های صلیبی و حتی پس از آن
- افول کلیسا و رشد الحاد و بی دینی، در اثر تعلیمات غلط مسیحیت
- بحث روایتی (روایاتی در باره شان نزول آیه کریمه:" ما کان لبشر ...")
- سوره آل عمران (3): آیات 81 تا 85
- سوره آل عمران (3): آیات 86 تا 91
-
سوره آل عمران (3): آیات 92 تا 95
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- " بر" به معنای توسع در خیر است و اعم از خیر اعتقادی و عملی می باشد (لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی ...)
- انفاق مال مورد علاقه از ارکان" بر" است و مجاهدت در انفاق مال بیشتر و دشوارتر است
- شبهه ای که یهودیان در مساله" نسخ" القاء می کردند و پاسخ به آنها در آیه:" کُلُّ الطَّعامِ کانَ حِلًّا ..."
- دو قول بی اعتبار در مورد شبهه القایی یهود و در مورد تحریم اسرائیل برخی طعام ها را بر خود
- ظلم، قبل از روشن شدن حقیقت برای ظالم، محقق نمی شود
- بحث روایتی (روایتی در باره حرام نمودن اسرائیل گوشت شتر را بر خود)
-
سوره آل عمران (3): آیات 96 تا 97
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- پاسخ به شبهه ای دیگر که یهود در مورد تغییر قبله و نسخ القاء می کردند در آیه:" إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ ..."
- معنای" مبارک بودن" و" هدایت بودن" بیت اللَّه الحرام
- کعبه، هدایت به سوی سعادت دنیا و آخرت است و هدایت آن فراگیر می باشد
- آیات بیناتی که در بیت اللَّه است (فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ)
- استخدام دو جانبه یک کلام، از عجائب لطائف قرآن کریم است
- " آیت" اعم از معجزه و خارق العاده است و مقام ابراهیم و امنیت داخلی به بیت و وجوب حج البیت بهترین آیات می باشند
- جمله:" مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً" در صدد بیان حکم تشریعی است نه اخبار از یک خاصیت تکوینی
- بحث روایتی (روایاتی در باره: کعبه، دحو الأرض، اولین بیت مبارک بودن بیت اللَّه، حج و ...)
- بحث تاریخی
- سوره آل عمران (3): آیات 98 تا 101
-
سوره آل عمران (3): آیات 102 تا 110
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- " حق التقوی" غرض و مقصد نهایی است و دستور" فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ" راه رسیدن به آن هدف را نشان می دهد
- مراد از اعتصام همگانی به" حبل اللَّه" در" وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً ..."
- دأب و رسم قرآن بر ذکر علل و اسباب تعلیماتش می باشد و از اطاعت و تقلید کور کورانه و بدون دلیل نهی می کند
- امر به معروف و نهی از منکر، از لوازم و واجبات اجتماع معتصم به حبل اللَّه است
- نهی از تفرقه و اختلاف در آراء و عقائد
- مالکیت خدای تعالی دلیل بر اینست که او ظالم نیست
- بحث روایتی (روایاتی در باره:" حق تقاته"" حبل اللَّه"، فرقه ناجیه و امت واحده ...)
- سوره آل عمران (3): آیات 111 تا 120