ترجمه تفسیر المیزان جلد 4
چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸، ۰۷:۲۰ ق.ظ
ترجمه تفسیر المیزان جلد 4
- ترجمه تفسیرالمیزان (مکارم شیرازی) جلد 4
- مشخصات کتاب
-
ادامه سوره آل عمران
- سوره آل عمران (3): آیات 121 تا 129
- سوره آل عمران (3): آیات 130 تا 138
- سوره آل عمران (3): آیات 139 تا 148
-
سوره آل عمران (3): آیات 149 تا 155
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- مرعوب گشتن دشمنان رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) از خصائص آن نبی گرامی است
- به فکر جان خود بودن و دید جاهلیت داشتن، اوصاف فراریان از جنگ احد
- سنت اسباب و مسببات، عام است و امر نبوت و دعوت، از آن مستثنی نیست
- جواب به کسانی که به کشته شدن مسلمانها در جنگ احد اعتراض داشتند
- هر یک از گناهان، آدمی را به سوی گناه دیگری می کشاند
- عفو و مغفرت در قرآن به چه معنا است؟
- عفو و مغفرت علاوه بر آثار تشریعی و اخروی شامل آثار تکوینی و دنیوی نیز می شود
- شرک مرگ، و معصیت ظلمت است و مغفرت ازاله مرگ و ظلمت می باشد
- سوره آل عمران (3): آیات 156 تا 164
- سوره آل عمران (3): آیات 165 تا 171
- سوره آل عمران (3): آیات 172 تا 175
- سوره آل عمران (3): آیات 176 تا 180
- سوره آل عمران (3): آیات 181 تا 189
- سوره آل عمران (3): آیات 190 تا 199
-
سوره آل عمران (3): آیه 200
- اشاره
- ترجمه آیه
- بیان آیه
-
گفتاری پیرامون مرابطه در جامعه اسلامی
- 1-انسان و اجتماع
- 2-انسان و نمو او در اجتماع
- 3-اسلام و عنایتش به امر اجتماع
- 4-رابطه ای که اسلام بین فرد و اجتماع قائل است در هیچ دینی و ملتی سابقه ندارد.
-
5-آیا سنت اجتماعی اسلام، ضمانت بقا و اجرا دارد؟
- اشاره
- شبهه ای که دل غرب زدگان را به خود مشغول داشته است
- صرف عدم انطباق یک سنت با وضع حاضر انسانها دلیل بر بطلان و فساد آن سنت نیست
- سلام صلاحیت خود را برای هدایت مجتمع انسانی به سوی سعادت ثابت کرده است
- شعار اسلام" پیروی از حق" و شعار تمدن غربی" پیروی از اکثریت" می باشد
- تسلیم اکثر مردم در برابر لذائذ مادی موجب دوری آنها از حق و پذیرش سنت های احساسی است
- پیروی از اکثریت در نظام طبیعت باعث بطلان حکم عقل به وجوب پیروی از حق نمی شود
- تمدن یا توحش غربی!
- 6-اجتماع اسلامی به چه چیز تکون یافته و زندگی می کند؟
- 7-انگیزه های عقلانی، غیر انگیزه احساس است
- 8-معنای پاداش خواستن از خدا و اعراض از غیر خدا چیست؟
- 9-حریت در اسلام به چه معنا است؟
- 10-در مجتمع اسلامی راه بسوی تحول و تکامل چیست؟
- 11-آیا اسلام با همین احکام و شرایعی که دارد می تواند انسان عصر حاضر را به سعادتش برساند؟
- 12-رهبر جامعه اسلامی چه کسی است و چگونه روشی دارد؟
- 13-حد و مرز کشور اسلامی مرز جغرافیایی و طبیعی و یا اصطلاحی نیست بلکه اعتقاد است.
- 14-اسلام تمامی شؤونش اجتماعی است
- 15-سرانجام دین حق بر همه دنیا غالب خواهد شد
- بحث روایتی (در ذیل آیه شریفه:" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا ...")
-
(4)سوره نساء مدنی است و 176 آیه دارد
- سوره النساء (4): آیه 1
-
سوره النساء (4): آیات 2 تا 6
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- گفتاری پیرامون جاهلیت اولی
- اوضاع اجتماعی و وضع حکومت در میان عرب دوران جاهلیت
- وضع اقوام و ملل دیگر در دوران جاهلیت
- دعوت اسلامی چگونه ظاهر گردید؟
- دعوت اسلامی بر مبنای" حق صریح" است و نمی تواند با مقدمات و وسائل باطل به هدف برسد
- پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) راه رفق و مدارا و تدریج را در پیش گرفت
- نمونه ای از تدریج و مدارا در بیان احکام عملی
- رعایت تدریج در دعوت از حیث انتخاب مدعوین
- مراحل مختلف دعوت و رعایت تدریج در کیفیت دعوت و مراحل آن
- ادعای چند طایفه مبنی بر اینکه اسلام دین شمشیر و زور است و پاسخ بدانها
- بیان آیات شریفه" وَ آتُوا الْیَتامی أَمْوالَهُمْ ..." مربوط به سر پرستی امور ایتام
- اموال دنیا به همه مردم تعلق دارد
- بیان آیات
- بحث روایتی (در ذیل آیات گذشته)
- بحثی علمی در چند فصل
- بحث علمی دیگر مربوط به تعدد زوجات رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
- سوره النساء (4): آیات 7 تا 10
-
سوره النساء (4): آیات 11 تا 14
- اشاره
- ترجمه آیات
- بیان آیات
- سخنی پیرامون ارث بوجه کلی
- بحث روایتی (روایاتی در مورد شان نزول آیات ارث، عول و تعصیب ...)
-
بحث علمی در هشت فصل
- 1-ارث بردن از چه تاریخی آغاز شد:
- 2-تحول تدریجی ارث:
- 3-وراثت در بین امتهای متمدن: (محرومیت زنان و فرزندان صغیر از ارث)
- 4-در چنین جوی اسلام چه کرد؟
- 5-زنان و ایتام قبل از اسلام چه حالی داشتند و در اسلام چه وضعی پیدا کردند؟
- 6-قوانین ارث عصر جدید:
- 7-یک مقایسه بین این سنت ها:
- 8-وصیت در اسلام و در سایر سنت ها:
- سوره النساء (4): آیات 15 تا 16
- سوره النساء (4): آیات 17 تا 18
- سوره النساء (4): آیات 19 تا 22
-
سوره النساء (4): آیات 23 تا 28
- اشاره
- ترجمه آیات
- بیان آیات بیان آیات مربوط به ازدواج های ممنوع و ...
- بحث روایتی (روایاتی در ذیل آیات گذشته مربوط به نکاح)
-
بحث روایتی دیگر (پیرامون ازدواج موقت)
- اشاره
- اخباری که بر نسخ شدن حکم متعه دلالت می کنند (از طرق اهل سنت)
- (بعضی از روایات که دلالت دارد بر اینکه جمعی از صحابه و تابعین از مفسرین، متعه را جایز می دانستند).
- تحریم متعه به وسیله عمر بن خطاب
- بررسی و نقد روایاتی که از طریق اهل سنت در باره متعه نقل شده است
- گفته های یکی از مخالفین در رد جواز متعه و پاسخ به او
- ضرورت ها و موجبات جواز متعه در آغاز، در زمان عمر و پس از او تا زمان حاضر وجود داشته است
- بحث علمی (در باره انتقال نسب و قرابت از طریق زنان، در اسلام)
- بحث علمی دیگر (پیرامون حکمت ممنوعیت ازدواج های محرم در شرع مقدس اسلام)
- سوره النساء (4): آیات 29 تا 30
-
سوره النساء (4): آیه 31
- اشاره
- ترجمه آیه
- بیان آیه
-
گفتار در گناهان کبیره و صغیره و معنای تکفیر سیئات
- اشاره
- معنای" سیئات" در عرف قرآن
- وعده تکفیر و در گذشتن از سیئات، مستلزم جرأت یافتن به ارتکاب صغائر نیست
- تکرار گناهان صغیره و اصرار بر آنها از بزرگترین کبائر است
- کبیره بودن گناه از شدت نهی از آن فهمیده می شود
- نقد و بررسی وجوهی که در تعریف گناه کبیره و صغیره گفته شده است
- بررسی نظریه غزالی در باره کبائر و صغائر و معارضه بین حسنات و سیئات
- اجتناب از کبائر در تکفیر دخالت دارد نه اینکه مانند توبه علت تامه تکفیر باشد
- بحث روایتی (روایاتی در بیان گناهان کبیره)
- سوره النساء (4): آیات 32 تا 35
- سوره النساء (4): آیات 36 تا 42
- سوره النساء (4): آیه 43
-
سوره النساء (4): آیات 44 تا 58
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات (راجع به یهودیان)
- اشاره
- معنای" یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ"
- مراد از" فَلا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا"
- وجوهی که در معنای طمس وجوه در" مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً" گفته شده است
- توضیح اینکه" خداوند شرک را نمی آمرزد و گناهان پائین تر از شرک را می آمرزد"
- خودستایی ناشی از عجب است که از اصول رذائل می باشد و ستایش و تزکیه مختص به خدا است
- اعتماد به نفس در مقابل اعتماد به خدا و افتخار به عبودیت او، مردود است
- مراد از" ناس" و" آل ابراهیم" در (أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ ...)
- بحث روایتی (در ذیل آیات مربوط به یهود و نیامرزیدن شرک و اداء امانت به اهل آن و ...
-
سوره النساء (4): آیات 59 تا 70
- اشاره
- ترجمه آیات
-
بیان آیات
- اشاره
- تفسیر آیه شریفه:" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ"
- وجه تکرار کلمه" اطیعوا" در آیه شریفه
- اطلاق امر به اطاعت از رسول (صلی الله علیه و آله) و اولی الامر، دلیل بر عصمت ایشان است
- پاسخ به این توهم که اطاعت اولی الامر واجب است هر چند معصوم نباشند
- احتمال اینکه معنای" اولوا الامر" اهل حل و عقد (مقامات حکومتی) باشند، و رد این احتمال
- آنچه از حدیث (لا تجتمع امتی علی خطاء) بر می آید
- یکی دیگر از حرف های عجیب در باره آیه شریفه" اطیعوا اللَّه ..."
- نظریه پیروان ائمه اهل بیت (علیه السلام) در معنای اولوا الامر و رد اشکالاتی که بر این نظریه شده است
- معنای:" فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِی شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ"
- اطاعت از رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) همان اطاعت از خدا است
- تسلیم حکم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بودن، علامت ایمان واقعی و تسلیم در برابر احکام خدا است
- معنای" صدیقین"
- بحث روایتی (روایاتی در باره اولوا الامر، تسلیم در برابر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ...)
- سوره النساء (4): آیات 71 تا 76