کتاب تفسیر آسان جلد 12
جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵ ب.ظ
کتاب تفسیر آسان جلد 12
-
ادامه جزء شانزدهم (1)
- ادامه سوره طه (1)
- ادامه تفسیر آیات 57 تا (1)
- آیه قالُوا إِن هذانِ لَساحِرانِ«1»63- إلی آخره: (1)
- آیه قُلنا لا تَخَف إِنَّکَ أَنتَ الأَعلی68. (8)
- آیه وَ أَلقِ ما فِی یَمِینِکَ تَلقَف ما صَنَعُوا69- إلی آخره: (8)
-
2- ساحر هرگز پیروز نمیشود: (12)
- [سوره طه (20): آیات 71 تا 76] (15)
- ترجمه: (15)
- لغت، معنی، ترکیب: (15)
-
تفسیر: (16)
- آیه قالَ آمَنتُم لَهُ قَبلَ أَن آذَنَ لَکُم71- إلی آخره: (16)
- آیه قالُوا لَن نُؤثِرَکَ عَلی ما جاءَنا مِنَ البَیِّناتِ72- إلی آخره: (18)
- آیه إِنّا آمَنّا بِرَبِّنا لِیَغفِرَ لَنا خَطایانا73- إلی آخره: (19)
- آیه إِنَّهُ مَن یَأتِ رَبَّهُ مُجرِماً فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ74- إلی آخره: (19)
- آیه وَ مَن یَأتِهِ مُؤمِناً قَد عَمِلَ الصّالِحاتِ فَأُولئِکَ لَهُمُ- الدَّرَجاتُ العُلی75. (20)
- آیه جَنّاتُ عَدنٍ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ76- إلی آخره: (20)
- 1- علم، سر چشمه ایمان و انقلاب است: (21)
- 2- ما تو را بر (بینات) مقدم نمیداریم: (22)
- 3- مجرم کیست!: (22)
- 4- جبر محیط افسانه است: (23)
- چرا یکی از معجزات موسی آلت سحر بود!: (23)
-
قصص قرآنی: (25)
- [سوره طه (20): آیات 77 تا 82] (31)
- ترجمه: (31)
-
لغت، معنی، ترکیب: (31)
- تفسیر: (31)
- آیه وَ لَقَد أَوحَینا إِلی مُوسی أَن أَسرِ بِعِبادِی77- إلی آخره: (31)
- آیه فَأَتبَعَهُم فِرعَونُ بِجُنُودِهِ78- إلی آخره: (33)
- آیه وَ أَضَلَّ فِرعَونُ قَومَهُ وَ ما هَدی79. (33)
- آیه یا بَنِی إِسرائِیلَ قَد أَنجَیناکُم مِن عَدُوِّکُم80- إلی آخره: (34)
- آیه کُلُوا مِن طَیِّباتِ ما رَزَقناکُم81- إلی آخره: (36)
-
یک نکته لغوی: (36)
-
آیه وَ إِنِّی لَغَفّارٌ لِمَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهتَدی82. (36)
-
تأویل: (38)
- [سوره طه (20): آیات 83 تا 89] (40)
-
تفسیر: (41)
- آیه وَ ما أَعجَلَکَ عَن قَومِکَ یا مُوسی83. (41)
- آیه قالَ هُم أُولاءِ عَلی أَثَرِی«1»84- إلی آخره: (42)
-
آیه قالَ فَإِنّا قَد فَتَنّا قَومَکَ مِن بَعدِکَ85- إلی آخره: (43)
- آیه فَرَجَعَ مُوسی إِلی قَومِهِ غَضبانَ أَسِفاً86- إلی آخره: (44)
- آیه قالُوا ما أَخلَفنا مَوعِدَکَ بِمَلکِنا«1»87- إلی آخره: (46)
- آیه فَأَخرَجَ لَهُم عِجلًا جَسَداً لَهُ خُوارٌ88- إلی آخره: (47)
- آیه أَ فَلا یَرَونَ أَلّا یَرجِعُ إِلَیهِم قَولًا89- إلی آخره: (48)
- امتحان یعنی چه؟! (50)
- [سوره طه (20): آیات 90 تا 98] (52)
- لغت، معنی، ترکیب: (53)
-
آیه قالُوا لَن نَبرَحَ«1»91که قالَ یا هارُونُ ما مَنَعَکَ إِذ رَأَیتَهُم ضَلُّوا. (55)
- آیه أَلّا تَتَّبِعَنِ أَ فَعَصَیتَ أَمرِی93. (56)
- آیه قالَ یَا بنَ أُمَّ«1»94که (إِنِّی خَشِیتُ أَن تَقُولَ فَرَّقتَ بَینَ بَنِی إِسرائِیلَ) و نیز اینکه بیم را داشتم که تو بگوئی: چرا مراقب قول من نبودی و به توصیه من توجهی ننمودی و اهمیتی ندادی (وَ لَم تَرقُب قَولِی) منظور از مضمون اینکه جمله: قسمتی از آیه 142 سوره: اعراف است که میفرماید:وَ قالَ مُوسی لِأَخِیهِ هارُونَ اخلُفنِی فِی قَومِی وَ أَصلِح وَ لا تَتَّبِع سَبِیلَ المُفسِدِینَ.یعنی حضرت موسی به برادرش هارون فرمود: تو در میان قوم من خلیفه من باش، و امور آنان را اصلاح کن، مبادا پیرو راه مفسدان باشی.منچرا هارون به موسی گفت: ای پسر مادرم!: (56)
-
آیه قالَ فَما خَطبُکَ یا سامِرِیُّ95. (57)
- آیه قالَ بَصُرتُ بِما لَم یَبصُرُوا بِهِ96- إلی آخره: (58)
- آیه قالَ فَاذهَب فَإِنَّ لَکَ فِی الحَیاةِ أَن تَقُولَ لا مِساسَ97- إلی آخره: (59)
- آیه إِنَّما إِلهُکُمُ اللّهُ الَّذِی لا إِلهَ إِلّا هُوَ98- إلی آخره: (61)
- سامری که بود!: (62)
- مقایسه بنی اسرائیل با مشرکین: (63)
- افسانه گاو پرستان: (64)
- علی برای پیامبر اسلام به منزله هارون است برای موسی: (65)
- 1- شوق دیدار؟ (69)
- 2- حرکتهای ضد انقلابی در برابر انقلاب انبیاء: (70)
- 3- مراحل رهبری: (72)
-
آیه یَومَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ102- إلی آخره: (81)
- آیه یَتَخافَتُونَ بَینَهُم إِن لَبِثتُم إِلّا عَشراً103. (82)
- پاسخ از یک اشکال: (82)
-
آیه نَحنُ أَعلَمُ بِما یَقُولُونَ104- إلی آخره: (83)
- آیه وَ یَسئَلُونَکَ عَنِ الجِبالِ105- إلی آخره: (84)
- آیه فَیَذَرُها قاعاً صَفصَفاً106. (84)
- آیه لا تَری فِیها عِوَجاً وَ لا أَمتاً107. (84)
- آیه یَومَئِذٍ یَتَّبِعُونَ الدّاعِیَ لا عِوَجَ لَهُ108- إلی آخره: (85)
- آیه یَومَئِذٍ لا تَنفَعُ الشَّفاعَةُ إِلّا مَن أَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ109- إلی آخره: (85)
- آیه یَعلَمُ ما بَینَ أَیدِیهِم وَ ما خَلفَهُم110- إلی آخره: (86)
- آیه وَ عَنَتِ الوُجُوهُ لِلحَیِّ القَیُّومِ«1»111- إلی آخره: (87)
-
آیه وَ مَن یَعمَل مِنَ الصّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤمِنٌ112- إلی آخره: (88)
- صور چیست!: (89)
- سخنی کوتاه در باره شفاعت: (90)
- شافعان قیامت کیانند!: (92)
- آیه (وَ کَذلِکَ أَنزَلناهُ قُرآناً عَرَبِیًّا)113- إلی آخره: (97)
- چرا قرآن به زبان عربی نازل شد!: (98)
- آیه (فَتَعالَی اللّهُ المَلِکُ الحَقُّ)114- إلی آخره: (99)
- ناسخ و منسوخ: (101)
- اهمیت علم و عالم: (103)
- نکتهها: (104)
- 1- حتی در گرفتن وحی عجله مکن: (104)
- تفسیر: (109)
-
آیه فَقُلنا یا آدَمُ إِنَّ هذا عَدُوٌّ لَکَ وَ لِزَوجِکَ117- إلی آخره: (110)
- یک نکته قابل توجه: (112)
- آیه 118- إِنَّ لَکَ أَلّا تَجُوعَ فِیها وَ لا تَعری. (113)
-
آیه وَ أَنَّکَ لا تَظمَؤُا فِیها وَ لا تَضحی119. (113)
- آیه فَوَسوَسَ إِلَیهِ الشَّیطانُ120- إلی آخره: (114)
- شجره خلد چیست!: (114)
- آیه فَأَکَلا مِنها فَبَدَت لَهُما سَوآتُهُما«1»121- إلی آخره: (115)
- آیه ثُمَّ اجتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَیهِ«1»122که إِنِّی تُبتُ إِلَیکَ یعنی حتما من به سوی تو توبه کردم. و- هر گاه واژه (توبه) از طرف پروردگار به کار رود به وسیله لفظ (علی) متعدی میشود. مثلا نظیر جمله (فَتابَ عَلَیهِ) که در آیه مورد بحث میباشد- اطیب. (116)
- کسی که دروغگو نباشد دیگران را هم دروغگو نمیداند: (117)
- آیا حضرت آدم مرتکب معصیتی شد!: (120)
- قصص قرآنی: (121)
- [سوره طه (20): آیات 123 تا 127] (123)
- ترجمه: (123)
- لغت، معنی، ترکیب: (124)
- تفسیر: (124)
- آیه قالَ اهبِطا مِنها جَمِیعاً123- إلی آخره: (124)
- آیه وَ مَن أَعرَضَ عَن ذِکرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکاً«1»124 إلی آخره: (125)
- آیه (قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرتَنِی أَعمی وَ قَد کُنتُ بَصِیراً)125. (127)
- آیه (قالَ کَذلِکَ أَتَتکَ آیاتُنا فَنَسِیتَها)126- إلی آخره: (127)
- آیه (وَ کَذلِکَ نَجزِی مَن أَسرَفَ وَ لَم یُؤمِن بِآیاتِ رَبِّهِ)127- إلی آخره: (128)
- 2- نابینائی درون و برون: (131)
- [سوره طه (20): آیات 128 تا 132] (134)
-
ترجمه: (147)
- لغت، معنی، ترکیب: (148)
- تفسیر: (148)
-
آیه (وَ قالُوا لَو لا یَأتِینا بِآیَةٍ مِن رَبِّهِ)133- إلی آخره: (148)
- آیه (وَ لَو أَنّا أَهلَکناهُم بِعَذابٍ مِن قَبلِهِ)134- إلی آخره: (149)
- آیه (قُل کُلٌّ مُتَرَبِّصٌ)135- إلی آخره: (150)
- تأویل: (151)
- آغاز جزء هفدهم قرآن مجید. (152)
- 21- سوره انبیاء علیهم السّلام«1» (152)
- ثواب تلاوت سوره انبیاء علیهم السّلام: (152)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 1 تا 6] (155)
- ترجمه: (155)
-
آیه لاهِیَةً قُلُوبُهُم3- إلی آخره: (160)
- تهمتهای چهارگانه: (160)
- آیه قالَ رَبِّی یَعلَمُ القَولَ فِی السَّماءِ وَ الأَرضِ4- إلی آخره: (161)
- آیه بَل قالُوا أَضغاثُ أَحلامٍ«1»5که (أَضغاثُ) جمع (ضغث) بر وزن (حرص) به معنی بسته هیزم، یا گیاه خشکیده و مانند آن است. کلمه (أَحلامٍ) جمع (حلم) بر وزن (نهم) به معنی خواب و رؤیا است. و از آنجا که برای جمعآوری یک بسته هیزم و مانند آن یک مشت اشیاء پراکنده را روی هم میگذارند اینکه تعبیر به خوابهای آشفته و پراکنده اطلاق شده است- نمونه. (162)
- آیه (وَ ما أَرسَلنا قَبلَکَ إِلّا رِجالًا نُوحِی إِلَیهِم)7- إلی آخره: (168)
- آیه (وَ ما جَعَلناهُم جَسَداً لا یَأکُلُونَ الطَّعامَ)8- إلی آخره: (170)
-
لغت، معنی، ترکیب: (177)
- تفسیر: (177)
- آیة- 11- وَ کَم قَصَمنا مِن قَریَةٍ کانَت ظالِمَةً- إلی آخره: (177)
- آیه 12- فَلَمّا أَحَسُّوا بَأسَنا إِذا هُم مِنها یَرکُضُون (178)
-
آیه (قالُوا یا وَیلَنا إِنّا کُنّا ظالِمِینَ)14. (179)
- آیه (فَما زالَت تِلکَ دَعواهُم)«1»15- إلی آخره: (180)
- حقیقت و مجاز: (180)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 16 تا 23] (181)
- لغت، معنی، ترکیب: (182)
-
تفسیر: (182)
- آیه (وَ ما خَلَقنَا«1»16که (خَلَقنَا) از آن مشتق شده در اصل به معنی تقدیر و اندازهگیری است هم به معنی خلقت یعنی آفریدن و هم بمعنی مخلوق یعنی آفریده شده آمده است. و اگر میبینیم کلمه (خلق) برای موجودات اعم از انسان و غیره بکار میرود به خاطر همین است که هر یک از آنها طبق یک تقدیر و اندازه مناسب و مشخصی آفریده شده است. و دیگر اینکه واژه (خلق) در موردی به کار میرود که از لا شیء و عدم محض به وجود آمده باشد. و اینکه برای احدی ممکن نیست مگر ذات مقدس حضرت پروردگار توانا. از جمله آیاتی که میگویند: (182)
- آیه لَو أَرَدنا أَن نَتَّخِذَ لَهواً لَاتَّخَذناهُ مِن لَدُنّا إِن کُنّا- فاعِلِینَ17. (184)
- آیه بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَی الباطِلِ18- إلی آخره: (185)
-
تأویل: (38)
-
برهان تمانع: (197)
-
سؤال: (199)
- پاسخی که امام صادق داد: (199)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 24 تا 29] (202)
-
ترجمه: (202)
- تجزیه و ترکیب: (203)
- تفسیر: (203)
-
آیه أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً24- إلی آخره: (203)
- آیه وَ ما أَرسَلنا مِن قَبلِکَ مِن رَسُولٍ إِلّا نُوحِی إِلَیهِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنَا فَاعبُدُونِ25. (205)
- آیه وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحمنُ وَلَداً26- إلی آخره: (206)
- آیه لا یَسبِقُونَهُ بِالقَولِ وَ هُم بِأَمرِهِ یَعمَلُونَ27. (207)
- آیه وَ مَن یَقُل مِنهُم إِنِّی إِلهٌ مِن دُونِهِ فَذلِکَ نَجزِیهِ جَهَنَّمَ29- إلی آخره: (209)
- سخنی کوتاه در باره شفاعت: (209)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 30 تا 33] (212)
- تفسیر: (213)
- 1- آسمان سقف محکمی است: (223)
-
لغت، معنی، ترکیب: (231)
- سبب نزول: (232)
- تفسیر: (233)
-
آیه وَ إِذا رَآکَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِن یَتَّخِذُونَکَ إِلّا هُزُواً36- إلی آخره: (233)
- آیه خُلِقَ الإِنسانُ مِن عَجَلٍ37- إلی آخره: (234)
- آیه وَ یَقُولُونَ مَتی هذَا الوَعدُ إِن کُنتُم صادِقِینَ38. (235)
- آیه لَو یَعلَمُ الَّذِینَ کَفَرُوا حِینَ لا یَکُفُّونَ عَن وُجُوهِهِمُ النّارَ وَ لا عَن ظُهُورِهِم39 إلی آخره: (236)
- آیه بَل تَأتِیهِم بَغتَةً فَتَبهَتُهُم40- إلی آخره: (237)
- یک نکته قابل توجه: (238)
- حقیقت و مجاز: (238)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 41 تا 45] (239)
- ترجمه: (239)
- تفسیر: (240)
- آیه وَ لَقَدِ استُهزِئَ بِرُسُلٍ مِن قَبلِکَ41- إلی آخره: (240)
- آیه قُل مَن یَکلَؤُکُم بِاللَّیلِ وَ النَّهارِ مِنَ الرَّحمنِ42- إلی آخره: (241)
-
آیه قُل إِنَّما أُنذِرُکُم بِالوَحیِ45- إلی آخره: (244)
- زمین چگونه ناقص میشود!: (244)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 46 تا 47] (246)
-
ترجمه: (246)
- لغت، معنی، ترکیب (247)
- تفسیر: (247)
- آیه وَ لَئِن مَسَّتهُم نَفحَةٌ مِن عَذابِ رَبِّکَ لَیَقُولُنَّ یا وَیلَنا إِنّا- کُنّا ظالِمِینَ46. (247)
- آیه وَ نَضَعُ المَوازِینَ القِسطَ لِیَومِ القِیامَةِ47- إلی آخره: (248)
- ترازوی اعمال چیست و چگونه است!: (250)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 48 تا 50] (252)
- ترجمه: (252)
-
تفسیر: (252)
- آیه وَ لَقَد آتَینا مُوسی وَ هارُونَ الفُرقانَ وَ ضِیاءً وَ- ذِکراً لِلمُتَّقِینَ48. (252)
- آیه الَّذِینَ یَخشَونَ رَبَّهُم بِالغَیبِ49- إلی آخره: (254)
- آیه وَ هذا ذِکرٌ مُبارَکٌ أَنزَلناهُ50- إلی آخره: (255)
- آیه إِذ قالَ لِأَبِیهِ وَ قَومِهِ ما هذِهِ التَّماثِیلُ الَّتِی أَنتُم لَها- عاکِفُونَ52. (258)
- آیه قالُوا أَ جِئتَنا بِالحَقِّ أَم أَنتَ مِنَ اللّاعِبِینَ55. (261)
-
[سوره الأنبیاء (21): آیات 59 تا 67] (269)
- ترجمه: (269)
- لغت، معنی، ترکیب: (269)
- تفسیر: (270)
-
آیه قالُوا مَن«1»59که (إِنَّهُ لَمِنَ الظّالِمِینَ) مؤلف- ولی انصافا سزاوارتر اینکه بود که آن بتپرستان از یکدیگر جویا شوند و بگویند: چرا اینکه خدایان ما قبل از اینکه کسی آنها را اینگونه مسخره و سرنگون و خورد نماید از خویشتن دفاع نکردهاند و جانی را به کیفر اعمالش نرساندهاند؟! لا اقل- آنان نظیر آن اعرابی نبودند که بت خود را مسخره کرد و گفت:ازأ رب یبول الثعلبان بوجهه لقد ذل من بالت علیه الثعالب. (270)
- آیه قالُوا سَمِعنا فَتًی یَذکُرُهُم یُقالُ لَهُ إِبراهِیمُ60. (271)
- آیه قالُوا فَأتُوا بِهِ عَلی أَعیُنِ النّاسِ لَعَلَّهُم یَشهَدُونَ61. (271)
- آیه قالُوا أَ أَنتَ فَعَلتَ هذا بِآلِهَتِنا یا إِبراهِیمُ62. (272)
- آیه قالَ بَل فَعَلَهُ کَبِیرُهُم هذا فَسئَلُوهُم إِن کانُوا یَنطِقُونَ63. (272)
- آیه فَرَجَعُوا إِلی أَنفُسِهِم فَقالُوا إِنَّکُم أَنتُمُ الظّالِمُونَ64. (274)
- آیه قالَ أَ فَتَعبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ ما لا یَنفَعُکُم شَیئاً وَ لا- یَضُرُّکُم66. (275)
- آیه أُفٍّ لَکُم وَ لِما تَعبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ67- إلی آخره: (276)
- آیه وَ أَرادُوا بِهِ کَیداً فَجَعَلناهُمُ الأَخسَرِینَ)70. (284)
- قصص قرآن: (288)
-
آیه وَ وَهَبنا لَهُ إِسحاقَ وَ یَعقُوبَ نافِلَةً72- إلی آخره: (293)
- آیه وَ جَعَلناهُم أَئِمَّةً یَهدُونَ بِأَمرِنا73- إلی آخره: (294)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 74 تا 75] (296)
-
ترجمه: (296)
- تفسیر: (296)
- آیه وَ لُوطاً آتَیناهُ حُکماً وَ عِلماً74- إلی آخره: (296)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 76 تا 77] (299)
- ترجمه: (299)
- تفسیر: (299)
- آیه 76- وَ نُوحاً إِذ نادی مِن قَبلُ- إلی آخره: (299)
- آیه وَ نَصَرناهُ مِنَ القَومِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا77- إلی آخره: (301)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 78 تا 80] (302)
- ترجمه: (302)
- لغت، معنی، ترکیب: (303)
-
تفسیر: (303)
- آیه وَ داوُدَ وَ سُلَیمانَ إِذ یَحکُمانِ فِی الحَرثِ إِذ نَفَشَت«1»78که (نَفَشَت) از ماده (نفش) بر وزن (کفش) به معنی پراکنده شدن در شب است. و از آنجا که پراکنده شدن گوسفندان در شب آنهم در یک کشتزار طبعا توأم با چریدن آن خواهد بود، بعضی آنرا به معنی چریدن در شب گفتهاند. و (نفش) بر وزن (قفس) به معنی گوسفندانی است که در شب پراکنده شوند- نمونه. (303)
- آیه فَفَهَّمناها سُلَیمانَ79- إلی آخره: (304)
-
آیه وَ عَلَّمناهُ صَنعَةَ لَبُوسٍ لَکُم لِتُحصِنَکُم مِن بَأسِکُم80- إلی آخره: (305)
- مناظرات: داوری حضرت داود و سلیمان در باره چه بود!: (305)
- اما داوری که حضرت داود کرد: (306)
- اما قضاوتی که حضرت سلیمان نمود: (306)
- پاسخ از اشکالهائی که به اینکه دو قضاوت شده است: (307)
- نکته: (308)
- استنباط احکام: (309)
- قصص قرآن و داوری حضرت سلیمان علیه السّلام: (310)
- مناظرات: (312)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 81 تا 82] (313)
- ترجمه: (313)
- لغت، معنی، ترکیب (313)
- تفسیر: (314)
-
آیه وَ لِسُلَیمانَ الرِّیحَ عاصِفَةً تَجرِی«1»81 (314)
- آیه وَ مِنَ الشَّیاطِینِ«1»82که (لَهُ) به کلمه (لِسُلَیمانَ) باز میگردد که در آیه قبل است. یکی دیگر از مواهب حضرت پروردگار بر حضرت سلیمان علیه السّلام اینکه- بود که شیاطین یعنی گروهی از کفار جن بودند که برای آن بزرگوار غواصی میکردند، یعنی در اعماق دریاها فرو میرفتند و جواهر و لئالی- گرانبهائی برای آن حضرت، استخراج میکردند، و حضرت سلیمان آنها را در مورد لازم به مصرف میرسانید. چرا که جن و انس و پرندگان عموما جیره خوار آن بزرگوار بودند. گواه بر اینکه موضوع، آیه 17 سوره:نمل است که در اینکه باره میفرماید:وَ حُشِرَ لِسُلَیمانَ جُنُودُهُ مِنَ الجِنِّ وَ الإِنسِ وَ الطَّیرِ.یعنی لشکرهای حضرت سلیمان که از جن و انس و پرندگان بودند-را (1) چون در آیه 14 سوره: جن میفرماید: جن هم مؤمن دارند و هم کافر لذا در اینجا کلمه (شیاطین) را بکار برده، تا معلوم شود: کفار جن هم برای حضرت سلیمان غواصی میکردند- مؤلف. (316)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 83 تا 84] (317)
- 1- فشردهای از داستان حضرت ایوب: (321)
- 2- در تفسیر جمله (آتَیناهُ أَهلَهُ وَ مِثلَهُم مَعَهُم) معروف میان مفسرین اینکه است که خداوند، فرزندان او را به حیات نخست بازگردانید، (323)
- لغت، معنی، ترکیب: (324)
- تفسیر: (324)
- تفسیر: (328)
- 2- یونس چه ترک اولائی انجام داد!: (331)
-
تفسیر: (339)
- آیه وَ زَکَرِیّا إِذ نادی رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرنِی فَرداً89- إلی آخره: (339)
- دعای طلب فرزند: (340)
- آیه فَاستَجَبنا لَهُ وَ وَهَبنا لَهُ یَحیی90- إلی آخره: (340)
- تفسیر: آیه وَ الَّتِی أَحصَنَت فَرجَها91- إلی آخره: (342)
- 3- آیه فوق میگوید: مریم و فرزندش را: آیه و نشانهای برای جهانیان قرار دادیم. (346)
- [سوره الأنبیاء (21): آیات 92 تا 94] (347)
- ترجمه: (347)
- لغت، معنی، ترکیب: (347)
- تفسیر: (348)
-
[سوره الأنبیاء (21): آیات 95 تا 100] (356)
- ترجمه: (356)
- لغت، معنی، ترکیب: (356)
- آیه حَتّی إِذا فُتِحَت«1»96که (حَتّی) چنانکه در تفسیر: روح البیان میگوید- در اینجا برای انتهای زمان به کار رفته است. به اینکه معنی که مضمون آیه قبل، همچنان ادامه خواهد داشت تا اینکه قبرهای قوم یأجوج و مأجوج باز شوند، و آنان به سرعت از هر مکان مرتفعی یا از قبور خویشتن خارج و ظاهر گردند.منیک نکته قابل توجه: (359)
- آیه لَهُم فِیها زَفِیرٌ100- إلی آخره: (363)
-
آیه لا یَسمَعُونَ حَسِیسَها102- إلی آخره: (369)
- آیه لا یَحزُنُهُمُ الفَزَعُ الأَکبَرُ103- إلی آخره: (370)
- بشارتی به شیعیان راستین: (371)
- [سوره الأنبیاء (21): آیه 104] (372)
- تفسیر: آیه یَومَ نَطوِی السَّماءَ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلکُتُبِ«1»104 إلی آخره: (372)
- آیه وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ أَنَّ الأَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ105. (375)
- آیه إِنَّ فِی هذا لَبَلاغاً لِقَومٍ عابِدِینَ106. (377)
- لغت، معنی، ترکیب: (381)
- آیه- قالَ رَبِّ احکُم بِالحَقِّ112-«1» إل
-
سؤال: (199)
-
آیه وَ إِنِّی لَغَفّارٌ لِمَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهتَدی82. (36)