کتاب تفسیر آسان جلد 13
جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶ ب.ظ
کتاب تفسیر آسان جلد 13
- ادامه جزء هفدهم (1)
- 22- سوره حج (1)
- قسمت دوم: اینکه قسمت، سخن از آن افرادی به میان میآورد که کافر شدند، (2)
- قسمت سوم: اینکه قسمت به نمونههائی از تکذیبهای افراد تکذیب کننده قبل شروع میشود. (3)
- قسمت چهارم: خدای توانا در اینکه سوره وعده داده: هر کس مورد ظلم و ستم و قرار گرفته باشد و برای دفع ظلم قیام و اقدام نماید خدا او را یاری خواهد کرد. (3)
-
لغت، معنی، ترکیب: (11)
- سبب نزول: (11)
- تفسیر: (12)
- آیه وَ مِنَ النّاسِ مَن یُجادِلُ«1»3که (النّاسِ) عمومیت دارد. به اینکه معنی که هر کس بدون علم در باره ذات مقدس پروردگار سخنان ناروا و ناسزا بگوید مشمول اینکه آیه میشود. و کلمه (یُجادِلُ) که مضارع و برای استمرار است نیز اینکه معنی را تأیید میکند.یعنی بعضی از مردم بوده و هستند که در باره ذات مقدس حضرت پروردگار، مجادله میکنند. و میتوان گفت: از جمله مجادلههای آنان مضمون همین سبب نزول است که میگفتند: خدا بر زنده کردن اموات قادر نیست.اینگونه افرادند که در عقائد و گفتارهای خود از هر شیطان انسی و جنی تبعیت و پیروی میکنند. یک نوع شیطانهای انسی و جنی که هیچگونه خیری در وجودشان تصور نمیشود. (وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیطانٍ مَرِیدٍ)«2»را (1) الجدال: المفاوضة علی سبیل المنازعة و المقاتلة و اصله من (جدلت الحبل) ای احکمت فتله. کان المتجادلین یفتل کل واحد الاخر عن رأیه- روح. (12)
- آیه کُتِبَ عَلَیهِ أَنَّهُ مَن تَوَلّاهُ فَأَنَّهُ یُضِلُّهُ وَ یَهدِیهِ4 الی- عَذابِ السَّعِیرِ. (13)
- 4- تفسیر جمله (کُتِبَ عَلَیهِ): (14)
- تفسیر: (17)
-
مرحله هفتم: (وَ مِنکُم مَن یُتَوَفّی وَ مِنکُم مَن یُرَدُّ إِلی أَرذَلِ العُمُرِ) (21)
- آیه ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ هُوَ الحَقُّ6- إلی آخره: (25)
- آیه وَ أَنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیبَ فِیها7- إلی آخره: (26)
-
نکتهها: (28)
- 1- مراحل هفتگانه زندگی انسان: (28)
- نخست: زمانی که خاک بود. (28)
- مرحله دوم: مرحله (نطفه) است. (28)
- در مرحله سوم: نطفه به مرحله علقه میرسد، (29)
- در مرحله چهارم: کم کم جنین شکل یک قطعه گوشت جویده شده به خود میگیرد، (29)
- سپس به مراحل سه گانه پنجم و ششم و هفتم جنین که بعد از تولد- صورت میگیرد یعنی (طفولیت) و (بلوغ) و (پیری) اشاره کرده است«1» (30)
-
2- معاد جسمانی: (30)
-
3- ارذل العمر چیست؟!: (31)
-
جنین شناسی«1»: (32)
- محل اولیه تخم و تخمدان: (32)
- صلب و ترائب: (35)
- مدت ماندن نطفه در (رحم): (41)
-
آیه ثانِیَ عِطفِهِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللّهِ9- إلی آخره: (45)
- آیه ذلِکَ بِما قَدَّمَت یَداکَ10- إلی آخره: (46)
- حقیقت و مجاز: (47)
- [سوره الحج (22): آیات 11 تا 13] (48)
- ترجمه: (48)
-
تفسیر: (50)
- آیه وَ مِنَ النّاسِ مَن یَعبُدُ اللّهَ عَلی حَرفٍ«1»11 إلی آخره: (50)
- آیه یَدعُوا مِن دُونِ اللّهِ ما لا یَضُرُّهُ وَ ما لا یَنفَعُهُ12- إلی آخره: (53)
- آیه یَدعُوا لَمَن«1»13که (یَدعُوا) بمعنی یقول. و قوله لَمَن ضَرُّهُ أَقرَبُ مِن نَفعِهِ الخ: مقول القول و (لَمَن) مبتداء، دخلت علیه لام الابتداء و هو موصول صلته ضَرُّهُ أَقرَبُ مِن نَفعِهِ و قوله لَبِئسَ المَولی وَ لَبِئسَ العَشِیرُ جواب قسم محذوف، و هو قائم مقام الخبر دال علیه- میزان- اقول: و البحث البسط من هذا و ان شئت فراجع (املاء ما من به الرحمان) تألیف ابی البقاء- مؤلف. (53)
- تفسیر (علی حرف) از نظر امام محمّد باقر علیه السلام: (54)
-
پاسخ از یک سؤال: (55)
- [سوره الحج (22): آیات 14 تا 16] (56)
- ترجمه: (56)
-
لغت، معنی، ترکیب: (57)
-
سبب نزول: (57)
-
تفسیر: (58)
- آیه إِنَّ اللّهَ یُدخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ جَنّاتٍ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ14- إلی آخره: (58)
- آیه مَن کانَ یَظُنُّ أَن لَن یَنصُرَهُ اللّهُ فِی الدُّنیا وَ الآخِرَةِ فَلیَمدُد بِسَبَبٍ«1»15 (58)
- آیه وَ کَذلِکَ أَنزَلناهُ آیاتٍ بَیِّناتٍ16- إلی آخره: (60)
- [سوره الحج (22): آیات 17 تا 18] (61)
- ترجمه: (61)
- لغت، معنی، ترکیب: (61)
- تفسیر: (62)
-
تفسیر: (58)
- آیه إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ الصّابِئِینَ وَ النَّصاری وَ المَجُوسَ وَ الَّذِینَ أَشرَکُوا إِنَّ اللّهَ یَفصِلُ«1»17کهیَفصِلُ: قضاوت و فیصله دادن به آن اختلافاتی است که اصحاب اینکه ادیان که نامشان در آیه مورد بحث آمده است. چرا که ایشان در باره دین و مذهب خود به خصومت و دشمنی پرداخته و میپردازند. و چون اختلافاتشان در دنیا خاتمهپذیر نیست و آنهائی که بر باطلند حاضر نیستند سخن و دین حق را بپذیرند لذا خدای سبحان میفرماید: ما روز قیامت در باره آنان قضاوت میکنیم، و به اختلافاتشان خاتمه میدهیم. آنجا است که معلوم میشود: آیا مؤمنین راستین و یکتا پرستان واقعی اهل نجاتند، یا دشمنان آنان؟! مؤلف. (62)
- آیه أَ لَم تَرَ أَنَّ اللّهَ یَسجُدُ لَهُ مَن فِی السَّماواتِ وَ مَن فِی الأَرضِ18- إلی آخره: (63)
-
سبب نزول: (57)
- سخنی در باره مشیئت خداوند سبحان: (66)
- 1- پیوند آیات: (69)
- سبب نزول: (76)
-
لغت، معنی، ترکیب: (83)
- سبب نزول: (84)
- تفسیر: (84)
- آیه إِنَّ اللّهَ یُدخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ جَنّاتٍ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ23- إلی آخره: (84)
- آیه وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ القَولِ24- إلی آخره: (86)
- 1- در اینکه آیه (کفر) اینکه گروه به صورت (فعل ماضی) و (جلوگیری از طریق خدا) به صورت (فعل مضارع) آمده است. (92)
- 2- منظور از صَدٌّ عَن سَبِیلِ اللّهِ (92)
- 3- همه مردم در اینکه مرکز عبادت یکسانند: (92)
-
آیه وَ أَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجِّ یَأتُوکَ رِجالًا وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ27. (99)
- آیه لِیَشهَدُوا مَنافِعَ لَهُم28- إلی آخره: (101)
- علاقهمندان به حج: (103)
- نکتهها: (108)
- یکم- بعد اخلاقی حج: (110)
-
لغت، معنی، ترکیب: (118)
- تفسیر: (119)
- آیه ثُمَّ لیَقضُوا تَفَثَهُم29- إلی آخره: (119)
- آیه ذلِکَ«1»30که (ذلِکَ) ای الامر و الشأن ذلک الذی ذکر من قوله (وَ إِذ بَوَّأنا) الی قوله (بِالبَیتِ العَتِیقِ) فان هذه الایة مشتملة علی الاحکام المامور بها و المنهی عنها. و هذا و امثاله یطلق للفصل بین الکلامین، او بین وجهی کلام واحد- روح- فتوحات- و قال ابو حیان فی البحر المحیط: او المعنی افعلوا ذلک و المشار الیه هو ما سبق من اعمال الحج- فتح. (120)
- تأویل: (124)
- بیت عتیق یعنی چه! (124)
- [سوره الحج (22): آیات 31 تا 33] (126)
- ترجمه: (126)
-
تفسیر: (137)
- آیه وَ لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلنا مَنسَکاً لِیَذکُرُوا اسمَ اللّهِ عَلی ما رَزَقَهُم مِن بَهِیمَةِ الأَنعامِ34- إلی آخره: (137)
- آیه الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَت قُلُوبُهُم35- إلی آخره: (139)
- [سوره الحج (22): آیات 36 تا 38] (141)
- ترجمه: (141)
- آیه إِنَّ اللّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا38- إلی آخره: (148)
- سبب نزول: (153)
- نکته: (168)
- [سوره الحج (22): آیات 49 تا 51] (178)
- آیه وَ الَّذِینَ سَعَوا فِی آیاتِنا مُعاجِزِینَ أُولئِکَ أَصحابُ- الجَحِیمِ«1» (181)
- آیه لِیَجعَلَ ما یُلقِی الشَّیطانُ فِتنَةً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ وَ القاسِیَةِ قُلُوبُهُم53- إلی آخره: (186)
-
لغت، معنی، ترکیب: (196)
- سبب نزول: (196)
- تفسیر: (197)
- آیه وَ لا یَزالُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی مِریَةٍ مِنهُ55- إلی آخره: (197)
- آیه المُلکُ یَومَئِذٍ لِلّهِ56- إلی آخره: (198)
- آیه ذلِکَ وَ مَن عاقَبَ بِمِثلِ ما عُوقِبَ بِهِ60- إلی آخره: (203)
- آیه لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرضِ64- إلی آخره: (212)
-
ترجمه: (219)
- لغت، معنی، ترکیب: (220)
- تفسیر: (220)
- آیه لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلنا مَنسَکاً هُم ناسِکُوهُ67- إلی آخره: (220)
- ترجمه: (224)
-
پاسخ از یک اشکال: (236)
- [سوره الحج (22): آیات 75 تا 78] (238)
- ترجمه: (238)
- لغت، معنی، ترکیب: (239)
-
سبب نزول: (239)
- تفسیر: (240)
- آیه اللّهُ یَصطَفِی مِنَ المَلائِکَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النّاسِ75- إلی آخره: (240)
- آیه یَعلَمُ ما بَینَ أَیدِیهِم وَ ما خَلفَهُم76- إلی آخره: (240)
- آیه یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارکَعُوا77- إلی آخره: (242)
- آیه وَ جاهِدُوا فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ78- إلی آخره: (244)
- تأویل: (251)
- [سوره المؤمنون (23): آیات 1 تا 11] (256)
- آیه إِلّا عَلی أَزواجِهِم أَو ما مَلَکَت أَیمانُهُم فَإِنَّهُم غَیرُ مَلُومِینَ6. (264)
- 1- انتخاب فعل ماضی (أَفلَحَ) در مورد رستگاری مؤمنان برای تأکید هر چه بیشتر است. (271)
-
1- اثبات مبدء و معاد با یک دلیل: (283)
- 2- آخرین مرحله تکامل انسان در رحم: (284)
- 3- لباس گوشتین بر اندام استخوانها؟: (284)
- 4- لباس مقاوم برای استخوانها: (285)
- [سوره المؤمنون (23): آیات 17 تا 22] (286)
- آیه وَ أَنزَلنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ18- إلی آخره: (289)
- آیه وَ إِنَّ لَکُم فِی الأَنعامِ لَعِبرَةً21- إلی آخره: (294)
-
جنین شناسی«1»: (32)
-
آیه وَ عَلَیها وَ عَلَی الفُلکِ تُحمَلُونَ22. (295)
-
کیفیت تبدیل خون به شیر؟: (296)
- نکات علمی آیه: (297)
- جذب غذا و ترشح شیر: (298)
-
[سوره المؤمنون (23): آیات 23 تا 25] (299)
- ترجمه: (299)
- لغت، معنی، ترکیب: (300)
- تفسیر: (300)
-
آیه وَ لَقَد أَرسَلنا نُوحاً إِلی قَومِهِ فَقالَ یا قَومِ اعبُدُوا اللّهَ ما لَکُم مِن إِلهٍ غَیرُهُ23- إلی آخره: (300)
- آیه فَقالَ المَلَأُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن قَومِهِ ما هذا إِلّا بَشَرٌ مِثلُکُم یُرِیدُ أَن یَتَفَضَّلَ عَلَیکُم24- إلی آخره: (302)
- [سوره المؤمنون (23): آیات 26 تا 30] (305)
- تفسیر: (306)
- آیه قالَ رَبِّ انصُرنِی بِما کَذَّبُونِ26. (306)
- آیه فَأَوحَینا إِلَیهِ أَنِ اصنَعِ الفُلکَ بِأَعیُنِنا وَ وَحیِنا27- إلی آخره: (307)
- آیه فَإِذَا استَوَیتَ أَنتَ وَ مَن مَعَکَ عَلَی الفُلکِ فَقُلِ الحَمدُ لِلّهِ الَّذِی نَجّانا مِنَ القَومِ الظّالِمِینَ28. (309)
- آیه وَ قُل رَبِّ أَنزِلنِی مُنزَلًا مُبارَکاً وَ أَنتَ خَیرُ المُنزِلِینَ29. (309)
- آیه إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ30- إلی آخره: (310)
- [سوره المؤمنون (23): آیات 31 تا 41] (311)
- ترجمه: (311)
- لغت، معنی، ترکیب: (312)
-
آیه ثُمَّ أَنشَأنا مِن بَعدِهِم قَرناً آخَرِینَ31.«1» (313)
- آیه فَأَرسَلنا فِیهِم رَسُولًا مِنهُم32- إلی آخره: (314)
- آیه وَ قالَ المَلَأُ مِن قَومِهِ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِلِقاءِ الآخِرَةِ وَ أَترَفناهُم فِی الحَیاةِ الدُّنیا ما هذا إِلّا بَشَرٌ مِثلُکُم یَأکُلُ مِمّا تَأکُلُونَ مِنهُ وَ یَشرَبُ مِمّا تَشرَبُونَ33. (314)
- آیه وَ لَئِن أَطَعتُم بَشَراً مِثلَکُم إِنَّکُم إِذاً لَخاسِرُونَ34. (316)
- آیه أَ یَعِدُکُم أَنَّکُم إِذا مِتُّم وَ کُنتُم تُراباً وَ عِظاماً أَنَّکُم مُخرَجُونَ35. (316)
-
[سوره المؤمنون (23): آیات 45 تا 49] (323)
- ترجمه: (323)
- لغت، معنی، ترکیب: (324)
-
تفسیر: (324)
- آیه ثُمَّ أَرسَلنا مُوسی وَ أَخاهُ هارُونَ بِآیاتِنا وَ سُلطانٍ- مُبِینٍ45. (324)
- آیه إِلی فِرعَونَ وَ مَلَائِهِ46- إلی آخره: (325)
- آیه فَقالُوا أَ نُؤمِنُ لِبَشَرَینِ«1»47کهقالُوا أَنّی یَکُونُ لَهُ المُلکُ عَلَینا وَ نَحنُ أَحَقُّ بِالمُلکِ مِنهُ وَ لَم یُؤتَ سَعَةً مِنَ المالِ- سوره: بقره، آیه 248 مؤلفمنآیه فَکَذَّبُوهُما فَکانُوا مِنَ المُهلَکِینَ48. (325)
- آیه وَ لَقَد آتَینا مُوسَی الکِتابَ لَعَلَّهُم یَهتَدُونَ49. (325)
- [سوره المؤمنون (23): آیه 50] (326)
- ترجمه: (326)
- تفسیر: (326)
- لغت، معنی، ترکیب: (329)
-
[سوره المؤمنون (23): آیات 57 تا 62] (333)
- ترجمه: (333)
- لغت، معنی، ترکیب: (334)
-
تفسیر: (334)
- آیه إِنَّ الَّذِینَ هُم مِن خَشیَةِ رَبِّهِم مُشفِقُونَ«1» (334)
- آیه وَ الَّذِینَ هُم بِآیاتِ رَبِّهِم یُؤمِنُونَ58. (335)
- آیه وَ الَّذِینَ هُم بِرَبِّهِم لا یُشرِکُونَ59. (335)
- آیه 60- وَ الَّذِینَ یُؤتُونَ ما آتَوا- إلی آخره: (335)
- آیه أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الخَیراتِ وَ هُم لَها سابِقُونَ61. (336)
-
آیه وَ لا نُکَلِّفُ نَفساً إِلّا وُسعَها62- إلی آخره: (336)
- نامه اعمال: (336)
- گمنام بودن بهتر است، یا شهرت داشتن؟!: (337)
-
[سوره المؤمنون (23): آیات 63 تا 67] (338)
- ترجمه: (338)
- لغت، معنی، ترکیب: (339)
- تفسیر: (339)
- آیه بَل قُلُوبُهُم فِی غَمرَةٍ مِن هذا63- إلی آخره: (339)
- آیه حَتّی إِذا أَخَذنا مُترَفِیهِم بِالعَذابِ إِذا هُم یَجأَرُونَ (339)
- آیه لا تَجأَرُوا الیَومَ إِنَّکُم مِنّا لا تُنصَرُونَ65. (340)
- آیه قَد کانَت آیاتِی تُتلی عَلَیکُم فَکُنتُم عَلی أَعقابِکُم تَنکِصُونَ66. (340)
- آیه مُستَکبِرِینَ بِهِ سامِراً تَهجُرُونَ67. (341)
- [سوره المؤمنون (23): آیات 68 تا 74] (342)
- ترجمه: (342)
- لغت، معنی: (343)
- آیه أَ فَلَم یَدَّبَّرُوا القَولَ«1»68که (یَدَّبَّرُوا) به کفار و مشرکان باز میگردد، و مقصود از کلمه (القَولَ) آیات و گفتار خداوند سبحان است. یعنی آیا اینکه کافران لجوج و گمراه در باره آیات و گفتار پروردگار تدبر و تفکر نکردند و نمیکنند، تا شاید هدایت شوند؟! گوئی: اینان همانند گوسفندانی هستند که هر گاه یکی از آنها از جوی میپرد ما بقی آنها هم بدون تدبر و مطالعه به دنبال آن میپرند؟ یا اینکه مطالب تازهای برای آنان آمده که برای پدران و پیشینیانشان نیامده بود.دومین انحراف: (أَم جاءَهُم ما لَم یَأتِ آباءَهُمُ الأَوَّلِینَ) آیا نه چنین است که موضوع توحید و نبوت و معاد که به ایشان خاطر نشان شده، به پدران و پیشینیانشان هم خاطر نشان شده بود!- مؤلف. (سومین انحراف:)را (1) کلمه (یَدَّبَّرُوا) در اصل (یتدبروا) بود. هنگامی که (تاء) افتعال آن به (د) تبدیل، و (د) به (د) ادغام شد به اینصورت درآمد- مؤلف. (343)
-
تأویل: (347)
- کدام اکثریت به حق، تمایل ندارند؟!: (348)
- [سوره المؤمنون (23): آیات 75 تا 80] (349)
-
ترجمه: (349)
- تفسیر: (349)
- آیه وَ لَو رَحِمناهُم وَ کَشَفنا ما بِهِم مِن ضُرٍّ لَلَجُّوا فِی طُغیانِهِم یَعمَهُونَ75. (349)
- آیه وَ لَقَد أَخَذناهُم بِالعَذابِ فَمَا استَکانُوا«1»76که (أَخَذناهُم) به کفار و مشرکان باز میگردد. یعنی یکیرا (1) کلمه (استَکانُوا) از ماده (سکون) به معنی ساکن شدن در هیئت خضوع و خشوع است. و در اینصورت از باب افتعال خواهد بود که در اصل (استکونوا) بوده، و فتحه کاف، اشباع و تبدیل به الف و در نتیجه (استکانوا) شده است. و بعضی گفتهاند: از ماده (کون) بر وزن (قول) از باب (استفعال) است به معنی طلب استقرار در مکان توأم با خضوع و خشوع میباشد، و به هر حال حالت تواضع بنده را در برابر پروردگار منعکس میکند. و اینکه بعضی آنرا به معنی دعاء ذکر نمودهاند به خاطر آن است که دعاء کردن یکی از مصادیق خضوع و تواضع- است. احتمال سومی نیز وجود دارد که از ماده (کین) بر وزن (عین) از باب استفعال باشد. زیرا اینکه ماده به معنی خضوع آمده است. و تمام اینکه معانی قریب الافق میباشند- نمونه. (350)
- آیه حَتّی إِذا فَتَحنا عَلَیهِم باباً ذا عَذابٍ شَدِیدٍ إِذا هُم فِیهِ مُبلِسُونَ«1»77که (باباً ذا عَذابٍ شَدِیدٍ) چیست اقوال و آرائی دارند که چندان مقنع نیستند. مثلا از قبیل: کشته شدن کافران به وسیله شمشیر در جنگ (بدر) و قحطی که نصیب آنان شد. و فتح مکه و ... گر چه خدا میداند، ولی آنچه مؤلف درک میکند اینکه است که مقصود از کلمه (باباً ذا عَذابٍ شَدِیدٍ) همان دری است که از عذاب دوزخ به روی آنان گشوده خواهد شد. از جمله گواهان بر اینکه موضوع کلمه (إِذا) است که برای مستقبل به کار میرود، و کلمه (فَتَحنا) را که ماضی است تبدیل به مضارع مینماید- مؤلف.را (1) ابلس: دهش و تحیر: سکت: سکت غما و حزنا. و ابلس من رحمته تعالی: (351)
- آیه وَ هُوَ الَّذِی أَنشَأَ لَکُمُ السَّمعَ وَ الأَبصارَ وَ الأَفئِدَةَ قَلِیلًا ما تَشکُرُونَ78. (352)
- آیه وَ هُوَ الَّذِی ذَرَأَکُم«1»79که وَ هُوَ الَّذِی یُحیِی وَ یُمِیتُ- إلی آخره: (353)
-
لغت، معنی، ترکیب: (355)
- تفسیر: (355)
- آیه بَل قالُوا مِثلَ ما قالَ الأَوَّلُونَ81. (355)
-
آیه قالُوا أَ إِذا مِتنا وَ کُنّا تُراباً وَ عِظاماً أَ إِنّا لَمَبعُوثُونَ«1» (356)
- آیه لَقَد وُعِدنا نَحنُ وَ آباؤُنا هذا مِن قَبلُ83- إلی آخره: (356)
- آیه قُل لِمَنِ الأَرضُ وَ مَن فِیها إِن کُنتُم تَعلَمُونَ84. (356)
- آیه سَیَقُولُونَ لِلّهِ85 إلی آخره: (357)
- آیه قُل مَن رَبُّ السَّماواتِ السَّبعِ وَ رَبُّ العَرشِ العَظِیمِ86. (357)
- آیه سَیَقُولُونَ لِلّهِ87- إلی آخره: (357)
- آیه قُل مَن بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیءٍ88- إلی آخره: (358)
- آیه سَیَقُولُونَ لِلّهِ89- إلی آخره: (358)
- آیه قُل رَبِّ إِمّا تُرِیَنِّی ما یُوعَدُونَ93. (364)
-
ترجمه: (368)
- لغت، معنی، ترکیب: (368)
- تفسیر (368)
- آیه حَتّی«1»99که (حَتّی) در اینجا هم انتهای مدتی را تعیین و بیان میکند که در آیه قبل به آن اشاره شد. و هم ابتدای مدتی را که آیه مورد بحث در بارهاش گفتگو مینماید- مؤلف. (368)
- آیه فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنسابَ بَینَهُم یَومَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ101. (377)
- آیه فَمَن ثَقُلَت مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ102. (378)
- آیه وَ مَن خَفَّت مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُم فِی جَهَنَّمَ خالِدُونَ103. (379)
- آیه قالُوا«1»106که (قالُوا) لفظا ماضی و معنا مضارع است. زیرا مضمون اینکه آیه دنباله مضامین آیه 101 به بعد میباشد که سخن از آینده میگویند. و از سوی دیگر: ماضی بودن کلمه (قالُوا) بر حتمی و قطعی بودن اینکه گفتگو دلالت می- کند. یعنی اینکه گفتگو بقدری قطعی است که گویا: در گذشته انجام شده باشد- مؤلف. (385)
-
کیفیت تبدیل خون به شیر؟: (296)
-
3- ارذل العمر چیست؟!: (31)