کتاب تفسیر آسان جلد 14
جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸ ب.ظ
کتاب تفسیر آسان جلد 14
- ادامه جزء (1)
- ادامه سوره مؤمنون (1)
- [سوره المؤمنون (23): آیات 112 تا 118] (1)
- ترجمه: (1)
- لغت، معنی، ترکیب: (2)
- تفسیر: (2)
- آیه قالَ کَم لَبِثتُم فِی الأَرضِ عَدَدَ سِنِینَ112. (2)
- آیه قالُوا لَبِثنا یَوماً أَو بَعضَ یَومٍ فَسئَلِ العادِّینَ113. (3)
- آیه قالَ إِن لَبِثتُم إِلّا قَلِیلًا لَو أَنَّکُم کُنتُم تَعلَمُونَ114. (3)
-
24- سوره نور (7)
- ثواب قرائت سوره نور: (7)
- قسمتی از مضمون و محتوای سوره نور: (8)
-
[سوره النور (24): آیات 1 تا 3] (10)
- ترجمه: (10)
- لغت، معنی، ترکیب: (10)
- تفسیر: (11)
- آیه سُورَةٌ«1»1 (11)
- آیه الزّانِیَةُ وَ الزّانِی فَاجلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنهُما مِائَةَ جَلدَةٍ2 إلی آخره: (12)
- آیه الزّانِی لا یَنکِحُ إِلّا زانِیَةً أَو مُشرِکَةً. وَ الزّانِیَةُ لا یَنکِحُها إِلّا زانٍ أَو مُشرِکٌ3- إلی آخره: (13)
- سخنی لطیف در باره زنا: (16)
- استنباط احکام: (21)
-
آیه وَ لَو لا فَضلُ اللّهِ عَلَیکُم«1»10که (عَلَیکُم) خطاب به امت راستین اسلام است. یعنی اگر خدای مهربان به شما تفضل و ترحم نمیکرد، و آسانترین احکام و دستورات را- که قسمتی از آنها را در آیات مورد بحث خواندیم، و بعدا هم خواهیم خواند- برای شما صادر نمینمود میبایستی شما به علت انجام اینگونه اعمال و اقوال، گرفتار شدیدترین کیفرهای دنیوی و عذابهای اخروی شوید. و از جمله تفضل و ترحم خدای مهربان اینکه است که نسبت به شما امت مرحومه فوق العاده توبهپذیر و همه کارهایش که از جمله آنها (لعان) است از روی حکمت و اساس است. زیرا هرگاه در توبه باز شد ممکن است شما توبه کنید، و جبران ما فات نمائید، و سر انجام: بینی شیطان و شیطان- صفتان به خاک مالیده شود- مؤلف.منلعان: (27)
- [سوره النور (24): آیات 11 تا 16] (30)
- ترجمه: (30)
-
لغت، معنی، ترکیب: (30)
- سبب نزول: (31)
- تفسیر: (33)
- آیه إِنَّ الَّذِینَ جاؤُ بِالإِفکِ عُصبَةٌ مِنکُم11- إلی آخره: (33)
- آیه لَو لا إِذ سَمِعتُمُوهُ ظَنَّ المُؤمِنُونَ وَ المُؤمِناتُ بِأَنفُسِهِم خَیراً12- إلی آخره: (35)
- آیه لَو لا جاؤُ عَلَیهِ بِأَربَعَةِ شُهَداءَ13- إلی آخره: (37)
- آیه 14 وَ لَو لا فَضلُ اللّهِ عَلَیکُم وَ رَحمَتُهُ فِی الدُّنیا وَ الآخِرَةِ لَمَسَّکُم فِیما أَفَضتُم فِیهِ عَذابٌ عَظِیمٌ. (37)
- آیه إِذ تَلَقَّونَهُ بِأَلسِنَتِکُم15- إلی آخره: (38)
-
آیه وَ لَو لا إِذ سَمِعتُمُوهُ قُلتُم ما یَکُونُ لَنا أَن نَتَکَلَّمَ بِهذا سُبحانَکَ هذا بُهتانٌ عَظِیمٌ16. (38)
-
[سوره النور (24): آیات 17 تا 20] (39)
-
ترجمه: (39)
-
تفسیر: (40)
- آیه یَعِظُکُمُ اللّهُ أَن تَعُودُوا لِمِثلِهِ أَبَداً«1»17- إلی آخره: (40)
- آیه وَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآیاتِ وَ اللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ18. (40)
- آیة- 19- إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُم عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنیا وَ الآخِرَةِ- إلی آخره: (41)
-
تفسیر: (40)
-
آیه یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ وَ مَن یَتَّبِع خُطُواتِ الشَّیطانِ«1»21که (خُطُواتِ الشَّیطانِ) راه و روش و مسلک او است. راجع به فرق بین (فحشاء و منکر) در صفحه 271- جلد- 9- تفسیر آسان گفتگو شده است. سبب اینکه فقط مؤمنان در اینکه آیه مورد نداءرا (1) جواب الشرط محذوف. تقدیره: و من یتبع خطوات الشیطان فقد غوی- فتوحات. (46)
- آیه وَ لا یَأتَلِ أُولُوا الفَضلِ مِنکُم وَ السَّعَةِ أَن یُؤتُوا أُولِی- القُربی وَ المَساکِینَ وَ المُهاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللّهِ22- إلی آخره: (47)
- آیه إِنَّ الَّذِینَ یَرمُونَ المُحصَناتِ الغافِلاتِ المُؤمِناتِ23- إلی آخره: (49)
- آیه یَومَ تَشهَدُ عَلَیهِم أَلسِنَتُهُم وَ أَیدِیهِم وَ أَرجُلُهُم بِما کانُوا یَعمَلُونَ24. (51)
- لغت، معنی، ترکیب: (58)
-
[سوره النور (24): آیات 30 تا 31] (63)
- ترجمه: (63)
- لغت، معنی، ترکیب: (64)
- سبب نزول: (65)
- تفسیر: (65)
- سومین دستور: (68)
- [سوره النور (24): آیات 32 تا 34] (77)
-
عقد مکاتبه: (86)
- [سوره النور (24): آیات 35 تا 38] (87)
- ترجمه: (87)
- لغت، معنی، ترکیب: (88)
- آیه رِجالٌ«2»37که (رِجالٌ) جمع کلمه (رجل) به معنی مرد، و نقطه مقابل (امرئة) یعنی زن میباشد. و گاهی- چنانکه در قرآن مشاهده میشود- کلمه (رجل) و (رجال) اضافه بر آنچه گفته شد برای مردانی به کار میرود که دارای صفات مردانگی، جوانمردی، رشادت و شهامت، و خلاصه صفات کمال انسانیت و آدمیت باشند. مثلا نظیر آیه 108 سوره:توبه که میفرماید: (رِجالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُوا) یعنی مردانی کهرا (1) و قرأ إبن عامر و ابو بکر (یُسَبِّحُ لَهُ فِیها) بفتح الباء و الباقون بکسرها- مج. (96)
- آیه لِیَجزِیَهُمُ اللّهُ أَحسَنَ ما عَمِلُوا38- إلی آخره: (98)
- تأویل: (99)
- شجره مبارکه زیتون: (99)
- مردانی که فریب تجارت و بیع را نمیخورند؟: (101)
-
آیه أَ لَم تَرَ«1»41که (أَ لَم تَرَ) خطاب به پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم است. منظور از کلمه (تسبیح) که کلمه (یُسَبِّحُ) از آن مشتق شده: تنزیه و تقدیس ذات مقدس حضرت پروردگاررا (1) کلمه (أَ لَم تَرَ) آیا ندیدی به معنی (أ لم تعلم) آیا ندانستی میباشد زیرا کلیه آنچه که اینکه آیه میگوید: خدا را تسبیح و تقدیس میکنند قابل رؤیت نیستند. و چون اینطور است لذا مفسرین گفتهاند: کلمه (أَ لَم تَرَ) به معنی (الم تعلم) میباشد. و چون هر خبری را که خداوند به پیامبر اسلام، یا هر فرد- دیگری بدهد به قدری حتمی و قطعی است که گویا: انسان آنرا به چشم خود دیده باشد لذا از کلمه (الم تعلم) به (أَ لَم تَرَ) تعبیر شده است- مؤلف. (107)
- آیه وَ لِلّهِ مُلکُ السَّماواتِ وَ الأَرضِ وَ إِلَی اللّهِ المَصِیرُ42. (108)
- تسبیح عمومی موجودات عالم: (108)
- تسبیح ویژه پرندگان: (109)
-
تفسیر جمله کُلٌّ قَد عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسبِیحَهُ: (110)
- منظور از صلاة چیست!: (110)
-
ترجمه: (111)
-
لغت، معنی، ترکیب: (112)
- تفسیر: (112)
- آیه أَ لَم تَرَ أَنَّ اللّهَ یُزجِی سَحاباً ثُمَّ یُؤَلِّفُ بَینَهُ ثُمَّ یَجعَلُهُ رُکاماً43- إلی آخره: (112)
- آیه یُقَلِّبُ اللّهُ اللَّیلَ وَ النَّهارَ إِنَّ فِی ذلِکَ لَعِبرَةً لِأُولِی- الأَبصارِ44. (114)
- آیه وَ اللّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِن ماءٍ45- إلی آخره: (115)
- پاسخ از یک اشکال: (116)
- تولید و تشکیل ابر و باران؟: (117)
- تگرگ؟: (117)
- برف؟: (118)
- [سوره النور (24): آیات 46 تا 50] (119)
- ترجمه: (119)
- لغت، معنی، ترکیب: (119)
- سبب نزول: (119)
- تفسیر: (120)
-
لغت، معنی، ترکیب: (112)
-
آیه لَقَد أَنزَلنا آیاتٍ مُبَیِّناتٍ46- إلی آخره: (120)
- آیه وَ یَقُولُونَ آمَنّا بِاللّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعنا47- إلی آخره: (120)
- آیه وَ إِذا دُعُوا إِلَی اللّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحکُمَ«1»48که (لِیَحکُمَ) که فقط اشاره به داوری پیامبر است. در صورتی که علی القاعده (علم نحو) (لیحکما) تصور میشود که تثنیه باشد، تا اشاره به داوری خدا و رسول باشد! و از اینجا به خوبی معلوم میشود که داوری پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله همان داوری حضرت پروردگار است. و از اینکه قبیل موارد در قرآن مجید فراوان است. مثلا نظیر (وَ الَّذِینَ یَکنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الفِضَّةَ وَ لا یُنفِقُونَها) (وَ استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها) (وَ إِذا رَأَوا تِجارَةً أَو لَهواً انفَضُّوا إِلَیها) و ... زیرا مرجع ضمیر (یُنفِقُونَها، و إِنَّها، و إِلَیها) که مفرد هستند تثنیه میباشد- مؤلف. (121)
- آیه وَ إِن یَکُن لَهُمُ الحَقُّ یَأتُوا إِلَیهِ مُذعِنِینَ49. (122)
- آیه أَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ50- إلی آخره: (122)
-
آیه وَ مَن یُطِعِ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَخشَ اللّهَ وَ یَتَّقهِ«1»52که (مَن) که به معنی هر کسی میباشد شامل حال عموم مردم میگردد، چه مؤمن و چه کافر، چه زشت و چه زیبا، چه ثروتمند و چه تهیدست، چه ضعیف و چه قدرتمند و ... ولی اوصاف بعد که عبارتند از:اطاعت خدا و رسول او، و خوف از خدا و تقوا داشتن معنی آنرا محدود، و منحصر به مؤمنین راستین مینماید. زیرا کسی متصف به اینکه اوصاف است که مؤمن باشد. پس: افراد غیر مؤمن مشمول معنی و مضمون و نعمتی که اینکه آیه میفرماید نمیشوند.را (1) کلمه (یَتَّقهِ) که مضارع باب افتعال است در اصل (یتقیه) بوده. و (یاء) آن به جهت اینکه جواب و جزای (من) شرطیه قرار گرفته حذف شده است. و چون مکسور بودن (قاف) و (هاء) موجب ثقل و سنگینی تلفظ میشد لذا (قاف) مجذوم شده است- مؤلف. (125)
- آیه وَ أَقسَمُوا بِاللّهِ جَهدَ أَیمانِهِم لَئِن أَمَرتَهُم لَیَخرُجُنَّ53- إلی آخره: (126)
- آیه قُل أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ54- إلی آخر: (127)
-
[سوره النور (24): آیات 55 تا 57] (129)
- ترجمه: (129)
- آیه وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُم وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الأَرضِ کَمَا استَخلَفَ الَّذِینَ مِن قَبلِهِم55- إلی آخره: (131)
- دین و آئین پسندیدهای که خدا برای مؤمنان خواسته است: (133)
- اینکه وعده الهی از آن کیست؟!: (134)
- آیه أَقِیمُوا الصَّلاةَ56- إلی آخره: (136)
- آیه لا تَحسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مُعجِزِینَ فِی الأَرضِ57- إلی آخره: (137)
- [سوره النور (24): آیات 58 تا 60] (138)
- ترجمه: (138)
- لغت، معنی، ترکیب: (139)
- تفسیر: (139)
- ترجمه: (144)
-
تفسیر: (153)
- آیه إِنَّمَا المُؤمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا کانُوا مَعَهُ عَلی أَمرٍ جامِعٍ لَم یَذهَبُوا حَتّی یَستَأذِنُوهُ62- إلی آخره: (153)
- آیه لا تَجعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَینَکُم کَدُعاءِ بَعضِکُم بَعضاً63- إلی آخره: (156)
- آیه أَلا إِنَّ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الأَرضِ64- إلی آخره: (158)
- ترجمه: (161)
-
آیه تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الفُرقانَ عَلی عَبدِهِ لِیَکُونَ لِلعالَمِینَ نَذِیراً1. (162)
- آیه الَّذِی لَهُ مُلکُ السَّماواتِ وَ الأَرضِ2- إلی آخره: (163)
- اندازهگیری دقیق موجودات: (165)
- [سوره الفرقان (25): آیات 3 تا 6] (167)
-
ترجمه: (167)
- لغت، معنی، ترکیب: (168)
- تفسیر: (168)
- آیه وَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً3- إلی آخره: (168)
- آیه وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِن هَذا إِلّا إِفکٌ افتَراهُ وَ أَعانَهُ عَلَیهِ قَومٌ آخَرُونَ4- إلی آخره: (169)
- آیه وَ قالُوا أَساطِیرُ الأَوَّلِینَ اکتَتَبَها5- إلی آخره: (170)
- آیه قُل أَنزَلَهُ الَّذِی یَعلَمُ السِّرَّ فِی السَّماواتِ وَ الأَرضِ6- إلی آخره: (171)
- آیه انظُر کَیفَ ضَرَبُوا لَکَ الأَمثالَ9- إلی آخره: (175)
-
آیه وَ إِذا أُلقُوا«1»13که (مَکاناً ضَیِّقاً) یعنی مکانی تنگ- منافات ندارد. زیرا کلمه (من) که در (مِنها) می- باشد: تبعیضیه است. یعنی اینگونه افراد در یک مکان بسیار تنگی از دوزخ دچار میشوند. و یک نمونه از تنگ بودن آن مکان را از زبان مبارک پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم میخوانیم- مؤلف.و آن اینکه وقتی از پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم راجع به تفسیر اینکه آیه جویا شدند فرمود:را (1) شکی نیست که دوزخیان به هیچ وجهی از وجوه مایل نیستند وارد دوزخ شوند. و چون اینطور است لذا آیه میگوید (أُلقُوا) یعنی چه بخواهند و چه نخواهند آنان را به دوزخ پرتاب میکنند- مؤلف. (183)
- آیه لا تَدعُوا الیَومَ ثُبُوراً واحِداً وَ ادعُوا ثُبُوراً کَثِیراً14. (184)
- آیه قُل أَ ذلِکَ خَیرٌ أَم جَنَّةُ الخُلدِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ کانَت لَهُم«2»15که (کانَت) ماضی است و از گذشته حکایت میکند، و بهشت در مستقبل و آینده نصیب مؤمنان خواهد شد. و اینکه دو موضوع با یکدیگر منافات دارند! (184)
- آیه لَهُم فِیها ما یَشاؤُنَ16- إلی آخره: (185)
- آیه قالُوا«2»18کهأَنطَقَنَا اللّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیءٍ. (187)
- تفسیر: آیه وَ ما أَرسَلنا قَبلَکَ مِنَ المُرسَلِینَ إِلّا إِنَّهُم لَیَأکُلُونَ الطَّعامَ وَ یَمشُونَ فِی الأَسواقِ20- إلی آخره: (191)
-
آیه یَومَ یَرَونَ المَلائِکَةَ لا بُشری یَومَئِذٍ لِلمُجرِمِینَ22- إلی آخره: (196)
- آیه وَ قَدِمنا إِلی ما عَمِلُوا مِن عَمَلٍ فَجَعَلناهُ هَباءً مَنثُوراً«1» (198)
- آیه أَصحابُ الجَنَّةِ یَومَئِذٍ خَیرٌ مُستَقَرًّا وَ أَحسَنُ مَقِیلًا«1» (199)
- خوبترین و بدترین جا و مکان؟: (200)
- ترجمه: (204)
-
ترجمه: (210)
- لغت، معنی، ترکیب: (211)
- تفسیر: (211)
- آیه وَ قالَ«1»30که (القُرآنَ) که در پایان آیه است معلوم میشود: مقصود از کلمه (الرَّسُولُ) پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم میباشد. یعنی فردای قیامت که محکمه عدالت پروردگار تشکیل میشود پیامبر اسلام (ص) از قوم خود که قرآن را در دنیا متروک نمودند و بدست فراموشی و انکار سپرده بودند شکایت می کند و میگوید: پروردگارا قوم من اینکه قرآن را که تو آن همه در بارهاش سفارش و تأکید کردی قبول نکردند و به احکام و محتویات آنرا (1) گرچه خدا میداند، ولی شاید بتوان گفت: (واو) کلمه (وَ قالَ) عاطفه باشد. و کلمه (قالَ) را به کلمه (یَومَ یَعَضُّ الظّالِمُ) که در صدر آیه 27 ترجمه و تفسیر شد عطف میکند. پس بنابراین تصور کلمه (قالَ) لفظا ماضی و معنا مضارع است. و ماضی بودن آن برای حتمی بودن و محقق الوقوع بودن شکایت پیامبر اسلام است که فردای قیامت به وقوع خواهد پیوست. نه اینکه اینکه شکایت در دنیا شده باشد. و اللّه اعلم- مؤلف. (211)
-
آیه وَ کَذلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا مِنَ المُجرِمِینَ31. (212)
- آیه وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَو لا نُزِّلَ عَلَیهِ القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً32- إلی آخره: (212)
- آیه وَ لا یَأتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلّا جِئناکَ بِالحَقِّ وَ أَحسَنَ تَفسِیراً33. (213)
- آیه الَّذِینَ یُحشَرُونَ عَلی وُجُوهِهِم إِلی جَهَنَّمَ أُولئِکَ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضَلُّ سَبِیلًا34. (213)
- آیا خدا برای پیامبران، دشمن قرار میداد؟!: (214)
- چرا همه قرآن یک مرتبه نازل نشد؟!: (215)
-
معنی ترتیل در قرآن: (216)
- [سوره الفرقان (25): آیات 35 تا 40] (218)
- ترجمه: (218)
-
لغت، معنی، ترکیب: (218)
- تفسیر: (219)
- آیه وَ لَقَد آتَینا مُوسَی الکِتابَ وَ جَعَلنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزِیراً (219)
- آیه فَقُلنَا اذهَبا إِلَی القَومِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا36- إلی آخره: (219)
- آیه وَ قَومَ نُوحٍ لَمّا کَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغرَقناهُم وَ جَعَلناهُم لِلنّاسِ آیَةً وَ أَعتَدنا لِلظّالِمِینَ عَذاباً أَلِیماً37. (220)
- آیه وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَینَ ذلِکَ کَثِیراً«2» (220)
- آیه وَ کُلًّا ضَرَبنا لَهُ الأَمثالَ39- إلی آخره: (221)
- آیه وَ لَقَد أَتَوا عَلَی القَریَةِ الَّتِی أُمطِرَت مَطَرَ السَّوءِ40- إلی آخره: (221)
- آیه إِن کادَ لَیُضِلُّنا عَن آلِهَتِنا لَو لا أَن صَبَرنا عَلَیها42- إلی آخره: (229)
-
ترجمه: (39)
-
[سوره الفرقان (25): آیات 45 تا 50] (233)
-
ترجمه: (233)
-
لغت، معنی، ترکیب: (234)
- تفسیر: (234)
- آیه أَ لَم تَرَ إِلی رَبِّکَ کَیفَ مَدَّ الظِّلَّ45- إلی آخره: (234)
-
یکمین نمونه: (234)
- آیه ثُمَّ قَبَضناهُ إِلَینا قَبضاً یَسِیراً46. (236)
- آیه وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیلَ لِباساً47- إلی آخره: (236)
- آیه وَ هُوَ الَّذِی أَرسَلَ الرِّیاحَ«1»48که (الرِّیاحَ) که جمع (ریح) است در موارد رحمت خداوند به کار می- رود. چرا که شامل کلیه بادهای: جنوب و شمال و صبا که حاوی رحمت خدا هستند می- شود. ولی کلمه (ریح) که مفرد آن است فقط برای باد (دبور) به کار میرود که عقیم و بدون خیر است- روح. (238)
- آیه لِنُحیِیَ بِهِ بَلدَةً مَیتاً«1»49که (بَلدَةً) هم برای شهر به کار میرود، و هم برای زمین. ولی مفسران در اینجا کلمه (بَلدَةً) را به کلمه مکان گرفته و گفتهاند: چون به معنی مکان است لذا صفت آن که کلمه (مَیتاً) میباشد به صیغه مذکر به کار رفته است. ولی اینکه تصور، صحیح نیست. زیرا کلمه (میت) هم برای مذکر به کار میرود، و هم برای مؤنث و لذا به جنازه زن هم گفته میشود: (میت) و لذا در نیت نماز میت هم کلمه (میت) را برای زن به کار میبرند- معجم- مؤلف. (239)
- [سوره الفرقان (25): آیات 51 تا 55] (241)
- آیه وَ لَو شِئنا لَبَعَثنا فِی کُلِّ قَریَةٍ نَذِیراً51. (242)
-
تجزیه و ترکیب: (249)
- تفسیر: (249)
- آیه وَ ما أَرسَلناکَ إِلّا مُبَشِّراً وَ نَذِیراً56. (249)
- آیه قُل ما أَسئَلُکُم عَلَیهِ مِن أَجرٍ57- إلی آخره: (250)
-
آیه تَبارَکَ الَّذِی جَعَلَ فِی السَّماءِ بُرُوجاً«2»61- إلی آخره: (255)
- آیه راکه وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیلَ وَ النَّهارَ خِلفَةً62- إلی آخره: (257)
- در باره علم هیئت: (257)
-
[سوره الفرقان (25): آیات 63 تا 67] (258)
- ترجمه: (258)
- لغت، معنی، ترکیب: (259)
- تفسیر: (259)
- آیه وَ عِبادُ الرَّحمنِ الَّذِینَ یَمشُونَ عَلَی الأَرضِ هَوناً«1»63- إلی آخره: (259)
- آیه وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِم سُجَّداً وَ قِیاماً64. (261)
- آیه وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصرِف عَنّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً65. (261)
-
آیه وَ الَّذِینَ إِذا أَنفَقُوا لَم یُسرِفُوا67- إلی آخره: (262)
- [سوره الفرقان (25): آیات 68 تا 71] (264)
- ترجمه: (264)
- لغت، معنی، ترکیب: (264)
-
تفسیر: (264)
- آیه وَ الَّذِینَ لا یَدعُونَ«1»68که (لا یَدعُونَ) در اینجا به معنی (لا یعبدون) باشد. (264)
- آیه یُضاعَف لَهُ العَذابُ یَومَ القِیامَةِ69- إلی آخره: (266)
- پاسخ از دو اشکال: (266)
- آیه إِلّا مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُولئِکَ یُبَدِّلُ- اللّهُ سَیِّئاتِهِم حَسَناتٍ70- إلی آخره: (267)
-
[سوره الفرقان (25): آیات 72 تا 76] (269)
- ترجمه: (269)
- لغت، معنی، ترکیب: (270)
-
تفسیر: (270)
- آیه وَ الَّذِینَ لا یَشهَدُونَ الزُّورَ72- إلی آخره: (270)
- آیه وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بِآیاتِ رَبِّهِم لَم یَخِرُّوا عَلَیها صُمًّا وَ عُمیاناً73. (271)
- آیه وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَب لَنا مِن أَزواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرَّةَ أَعیُنٍ«1»74- إلی آخره: (272)
- تأویل: (273)
- آیه أُولئِکَ یُجزَونَ الغُرفَةَ«1»75 (273)
- صبر، تحیت، سلام: (274)
- [سوره الفرقان (25): آیه 77] (275)
- ترجمه: (275)
- آیه لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفسَکَ أَلّا یَکُونُوا مُؤمِنِینَ3. (283)
- آیه إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً8- إلی آخره: (288)
-
آیه قالَ رَبِّ إِنِّی أَخافُ أَن یُکَذِّبُونِ12. (290)
- آیه وَ یَضِیقُ صَدرِی13- إلی آخره: (291)
- آیه وَ لَهُم عَلَیَّ ذَنبٌ فَأَخافُ أَن یَقتُلُونِ14. (291)
-
[سوره الشعراء (26): آیات 15 تا 22] (293)
- ترجمه: (293)
- تفسیر: (293)
- آیه قالَ کَلّا15- إلی آخره: (293)
- آیه فَأتِیا فِرعَونَ فَقُولا إِنّا رَسُولُ«2»16که (فَأتِیا) به اصطلاح، (فاء) ترتیب و تفریع بر مضمون آیه قبل است. یعنی یا موسی بعد از آنکه آیات و معجزات ما را به همراهرا (1) کلمه (مَعَکُم) یعنی با شما هستم- جمع است که برای از سه نفر به بالا به کار میرود- در صورتی که حضرت موسی و هارون تثنیه یعنی فقط دو نفر بودند. (294)
- آیه أَن أَرسِل مَعَنا بَنِی إِسرائِیلَ17. (295)
- آیة- 18- قالَ أَ لَم نُرَبِّکَ فِینا وَلِیداً. (295)
-
آیه قالَ فِرعَونُ«1»23که (فِرعَونُ) از القاب پادشاهان (قبط) یعنی پادشاهان قدیم مصر بوده است و نام اینکه فرعون بنا به قولی (ولید بن مصعب) بر وزن (محکم) بوده است- مؤلف. (300)
- آیه قالَ رَبُّ السَّماواتِ وَ الأَرضِ وَ ما بَینَهُمَا24- إلی آخره: (301)
- آیه قالَ لِمَن حَولَهُ أَ لا تَستَمِعُونَ25. (301)
- آیه قالَ رَبُّکُم وَ رَبُّ آبائِکُمُ الأَوَّلِینَ26. (302)
- آیه قالَ فَأتِ بِهِ إِن کُنتَ مِنَ الصّادِقِینَ31. (305)
-
لغت، معنی، ترکیب: (234)
-
آیه قالَ لِلمَلَإِ حَولَهُ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِیمٌ34. (306)
- آیه یُرِیدُ أَن یُخرِجَکُم مِن أَرضِکُم بِسِحرِهِ فَما ذا تَأمُرُونَ35. (306)
- آیه قالُوا أَرجِه«1»33که یَأتُوکَ بِکُلِّ سَحّارٍ عَلِیمٍ. (307)
-
[سوره الشعراء (26): آیات 38 تا 42] (308)
- ترجمه. (308)
- تفسیر: (308)
-
آیه فَجُمِعَ السَّحَرَةُ لِمِیقاتِ یَومٍ مَعلُومٍ38. (308)
- آیه وَ قِیلَ لِلنّاسِ هَل أَنتُم مُجتَمِعُونَ39. (308)
- آیه لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَةَ إِن کانُوا هُمُ الغالِبِینَ40. (309)
- آیه فَلَمّا جاءَ السَّحَرَةُ قالُوا لِفِرعَونَ أَ إِنَّ لَنا لَأَجراً إِن کُنّا نَحنُ الغالِبِینَ41. (309)
- آیه قالَ نَعَم وَ إِنَّکُم إِذاً لَمِنَ المُقَرَّبِینَ42. (309)
- [سوره الشعراء (26): آیات 43 تا 51] (310)
- ترجمه: (310)
- لغت، معنی، ترکیب: (311)
-
تفسیر: (311)
- آیه قالَ لَهُم مُوسی أَلقُوا ما أَنتُم مُلقُونَ43. (311)
- آیه فَأَلقَوا حِبالَهُم وَ عِصِیَّهُم«1»44که فَأَلقی مُوسی عَصاهُ فَإِذا هِیَ تَلقَفُ«2»که (تَلقَفُ) از ماده (لقف) بر وزن (سقف) به معنی بر گرفتن چیزی به سرعت است. خواه با دست باشد یا با دهان. و معلوم است که در اینجا منظور: (312)
- آیه قالَ آمَنتُم لَهُ«1»49که (إِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذِی عَلَّمَکُمُ السِّحرَ) اما من به شما یک اخطار میکنم، و آن اینکه به زودی خواهید دانست که به طور حتم دست و پاهای شما را بر خلاف یکدیگر قطع خواهم کرد (فَلَسَوفَ تَعلَمُونَ لَأُقَطِّعَنَّ أَیدِیَکُم وَ أَرجُلَکُم مِن خِلافٍ) معنی (مِن- خِلافٍ) اینکه است که دست چپ و پای کسی را قطع نمایند، یا بر عکس آن. یعنی دست راست و پای چپ را قطع کنند. بعدا فرعون گفت: به اینکه هم اکتفاء نمیکنم، بلکه قطعا و حتما بدن شما را بر فراز شاخههای درختان خرما آویزان مینمایم (وَ لَأُصَلِّبَنَّکُم أَجمَعِینَ) مؤلف.منآیه قالُوا لا ضَیرَ إِنّا إِلی رَبِّنا مُنقَلِبُونَ50. (313)
-
آیه وَ إِنّا لَجَمِیعٌ حاذِرُونَ56. (316)
- آیه فَأَخرَجناهُم مِن جَنّاتٍ وَ عُیُونٍ57. (317)
-
آیه وَ کُنُوزٍ وَ مَقامٍ کَرِیمٍ58. (317)
- آیه کَذلِکَ وَ أَورَثناها بَنِی إِسرائِیلَ59. (317)
- [سوره الشعراء (26): آیات 60 تا 68] (318)
- ترجمه: (318)
- لغت، معنی، ترکیب: (319)
- تفسیر: (319)
- آیه فَأَتبَعُوهُم مُشرِقِینَ60. (319)
- آیه فَلَمّا تَراءَا الجَمعانِ قالَ أَصحابُ مُوسی إِنّا لَمُدرَکُونَ61. (319)
- آیه قالَ کَلّا إِنَّ مَعِی رَبِّی سَیَهدِینِ62. (320)
- آیه فَأَوحَینا إِلی مُوسی أَنِ اضرِب بِعَصاکَ البَحرَ63- إلی آخره: (320)
- آیه وَ أَزلَفنا ثَمَّ«1»64که وَ أَنجَینا مُوسی وَ مَن مَعَهُ أَجمَعِینَ. (321)
-
آیه إِذ قالَ لِأَبِیهِ«1»70که قالُوا نَعبُدُ أَصناماً فَنَظَلُّ لَها عاکِفِینَ. (326)
- آیه قالَ هَل یَسمَعُونَکُم إِذ تَدعُونَ72. (326)
-
آیه أَو یَنفَعُونَکُم أَو یَضُرُّونَ73. (326)
- آیه قالُوا بَل وَجَدنا آباءَنا کَذلِکَ یَفعَلُونَ74. (327)
- آیه قالَ أَ فَرَأَیتُم ما کُنتُم تَعبُدُونَ75. (327)
- آیه أَنتُم وَ آباؤُکُمُ الأَقدَمُونَ76. (327)
- آیه فَإِنَّهُم عَدُوٌّ لِی إِلّا رَبَّ العالَمِینَ77. (327)
- آیه الَّذِی خَلَقَنِی فَهُوَ یَهدِینِ78. (328)
- آیه وَ الَّذِی هُوَ یُطعِمُنِی وَ یَسقِینِ79. (328)
- آیه وَ إِذا مَرِضتُ«1»80که (وَ إِذا مَرِضتُ) یعنی هرگاه مریض شوم. (328)
- آیه وَ الَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحیِینِ81. (329)
- آیه وَ الَّذِی أَطمَعُ أَن یَغفِرَ لِی خَطِیئَتِی یَومَ الدِّینِ82. (329)
-
آیه وَ اغفِر لِأَبِی إِنَّهُ کانَ مِنَ الضّالِّینَ86. (334)
- آیه وَ لا تُخزِنِی یَومَ یُبعَثُونَ87. (334)
- [سوره الشعراء (26): آیات 88 تا 104] (335)
-
ترجمه: (335)
- لغت، معنی، ترکیب: (336)
- تفسیر: (336)
- آیه یَومَ لا یَنفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ88. (336)
- آیه إِلّا مَن أَتَی اللّهَ بِقَلبٍ سَلِیمٍ89. (337)
- آیه وَ أُزلِفَتِ الجَنَّةُ لِلمُتَّقِینَ90. (337)
- آیه وَ بُرِّزَتِ الجَحِیمُ«1»91که وَ قِیلَ لَهُم أَینَ ما کُنتُم تَعبُدُونَ. (337)
- آیه مِن دُونِ اللّهِ93- إلی آخره: (337)
- آیه فَکُبکِبُوا فِیها هُم وَ الغاوُونَ94. (337)
- آیه وَ جُنُودُ إِبلِیسَ أَجمَعُونَ95. (338)
-
آیه قالُوا وَ هُم فِیها یَختَصِمُونَ96. (338)
- آیه تَاللّهِ إِن کُنّا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ97. (338)
- آیه إِذ نُسَوِّیکُم بِرَبِّ العالَمِینَ98. (338)
-
آیه وَ ما أَضَلَّنا إِلَّا المُجرِمُونَ99. (339)
- آیه فَما لَنا مِن شافِعِینَ100. (339)
- آیه وَ لا صَدِیقٍ حَمِیمٍ101. (339)
- آیه فَلَو أَنَّ لَنا کَرَّةً فَنَکُونَ مِنَ المُؤمِنِینَ102. (339)
- آیه إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً وَ ما کانَ أَکثَرُهُم مُؤمِنِینَ103. (340)
- آیه وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ العَزِیزُ الرَّحِیمُ104. (340)
- قلب سلیم چیست!: (340)
- دوستی که شفاعت میکند: (340)
- [سوره الشعراء (26): آیات 105 تا 115] (342)
-
ترجمه: (342)
- تجزیه و ترکیب: (342)
- تفسیر: (342)
-
آیه کَذَّبَت قَومُ نُوحٍ المُرسَلِینَ«1» (342)
- آیه إِذ قالَ لَهُم أَخُوهُم نُوحٌ أَ لا تَتَّقُونَ106. (343)
- آیه إِنِّی لَکُم رَسُولٌ أَمِینٌ107. (343)
- آیه فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ108. (344)
- آیه وَ ما أَسئَلُکُم عَلَیهِ مِن أَجرٍ109- إلی آخره: (344)
- آیه فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ110. (344)
- آیه قالُوا أَ نُؤمِنُ لَکَ وَ اتَّبَعَکَ الأَرذَلُونَ111. (345)
- آیه قالَ وَ ما عِلمِی بِما کانُوا یَعمَلُونَ112. (345)
- آیه إِن حِسابُهُم إِلّا عَلی رَبِّی لَو تَشعُرُونَ113. (345)
- آیه وَ ما أَنَا بِطارِدِ المُؤمِنِینَ113. (346)
-
[سوره الشعراء (26): آیات 116 تا 122] (347)
- ترجمه: (347)
- تفسیر: (347)
-
آیه قالُوا لَئِن لَم تَنتَهِ یا نُوحُ لَتَکُونَنَّ مِنَ المَرجُومِینَ116. (347)
- آیه قالَ رَبِّ إِنَّ قَومِی کَذَّبُونِ117. (348)
- آیه فَافتَح بَینِی وَ بَینَهُم فَتحاً118- إلی آخره: (348)
- آیه فَأَنجَیناهُ وَ مَن مَعَهُ فِی الفُلکِ المَشحُونِ119. (348)
- آیه ثُمَّ أَغرَقنا بَعدُ الباقِینَ120. (348)
- آیه إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً وَ ما کانَ أَکثَرُهُم مُؤمِنِینَ121. (349)
- آیه وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ العَزِیزُ الرَّحِیمُ122. (349)
- [سوره الشعراء (26): آیات 123 تا 135] (350)
- ترجمه: (350)
- لغت، معنی، ترکیب: (350)
- تفسیر: (350)
- آیه کَذَّبَت عادٌ المُرسَلِینَ«1» (350)
- آیه إِذ قالَ لَهُم أَخُوهُم هُودٌ أَ لا تَتَّقُونَ124. (351)
- آیه إِنِّی لَکُم رَسُولٌ أَمِینٌ125. (351)
- آیه فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ126. (351)
- آیه- 128- أَ تَبنُونَ بِکُلِّ رِیعٍ آیَةً تَعبَثُونَ. (352)
-
[سوره الشعراء (26): آیات 136 تا 140] (356)
- ترجمه: (356)
- تفسیر: (356)
-
آیه قالُوا سَواءٌ عَلَینا أَ وَعَظتَ أَم لَم تَکُن مِنَ الواعِظِینَ136. (356)
- آیه إِن هذا إِلّا خُلُقُ الأَوَّلِینَ137. (357)
- آیه وَ ما نَحنُ بِمُعَذَّبِینَ138. (357)
- آیه 139 و فَکَذَّبُوهُ فَأَهلَکناهُم إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً وَ ما کانَ أَکثَرُهُم مُؤمِنِینَ- 140- وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ العَزِیزُ الرَّحِیمُ140. (357)
- [سوره الشعراء (26): آیات 141 تا 152] (358)
- ترجمه: (358)
- لغت، معنی، ترکیب: (358)
- تفسیر: (358)
- آیه کَذَّبَت ثَمُودُ المُرسَلِینَ (358)
- آیه أَ تُترَکُونَ فِی ما هاهُنا آمِنِینَ146. (359)
- آیه فِی جَنّاتٍ وَ عُیُونٍ147. (359)
- آیه وَ زُرُوعٍ وَ نَخلٍ طَلعُها هَضِیمٌ«1» (359)
- آیة- 149- وَ تَنحِتُونَ مِنَ الجِبالِ بُیُوتاً فارِهِینَ. (360)
- آیه 150 تا فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ 151- وَ لا تُطِیعُوا أَمرَ المُسرِفِینَ 152 الَّذِینَ یُفسِدُونَ فِی الأَرضِ وَ لا یُصلِحُونَ152. (360)
- [سوره الشعراء (26): آیات 153 تا 159] (361)
- ترجمه: (361)
- تفسیر: (361)
- آیه قالُوا إِنَّما أَنتَ مِنَ المُسَحَّرِینَ153. (361)
- آیه ما أَنتَ إِلّا بَشَرٌ مِثلُنا154- إلی آخره: (362)
- آیه قالَ هذِهِ ناقَةٌ لَها شِربٌ وَ لَکُم شِربُ یَومٍ مَعلُومٍ«1» (362)
-
آیه وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَیَأخُذَکُم عَذابُ یَومٍ عَظِیمٍ156. (363)
- آیه فَعَقَرُوها فَأَصبَحُوا نادِمِینَ«1» (363)
- آیه فَأَخَذَهُمُ العَذابُ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً وَ ما کانَ أَکثَرُهُم مُؤمِنِینَ158. (364)
-
آیه وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ العَزِیزُ الرَّحِیمُ159. (364)
- [سوره الشعراء (26): آیات 160 تا 166] (365)
- ترجمه: (365)
- تفسیر: (365)
- آیه- 160 تا 164- کَذَّبَت قَومُ لُوطٍ المُرسَلِینَ. (365)
- آیه أَ تَأتُونَ الذُّکرانَ مِنَ العالَمِینَ165. (365)
- آیه وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَکُم رَبُّکُم مِن أَزواجِکُم166- إلی آخره: (366)
- [سوره الشعراء (26): آیات 167 تا 175] (367)
- ترجمه: (367)
- تفسیر: (367)
- آیه قالُوا لَئِن لَم تَنتَهِ یا لُوطُ لَتَکُونَنَّ مِنَ المُخرَجِینَ167- إلی آخره: (367)
- آیه قالَ إِنِّی لِعَمَلِکُم مِنَ القالِینَ168. (368)
-
آیه رَبِّ نَجِّنِی وَ أَهلِی مِمّا یَعمَلُونَ169. (368)
- آیه فَنَجَّیناهُ وَ أَهلَهُ أَجمَعِینَ170. (369)
-
آیه إِلّا عَجُوزاً فِی الغابِرِینَ«1» (369)
- آیه ثُمَّ دَمَّرنَا الآخَرِینَ172. (369)
- آیه وَ أَمطَرنا عَلَیهِم مَطَراً173- إلی آخره: (370)
- آیه 174 و إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً وَ ما کانَ أَکثَرُهُم مُؤمِنِینَ- 174- وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ العَزِیزُ الرَّحِیمُ175. (370)
- [سوره الشعراء (26): آیات 176 تا 184] (371)
- ترجمه: (371)
- لغت، معنی: (371)
- تفسیر: (372)
-
آیه کَذَّبَ أَصحابُ الأَیکَةِ المُرسَلِینَ176. (372)
- آیه إِذ قالَ لَهُم شُعَیبٌ أَ لا تَتَّقُونَ177. (372)
- آیه 178 تا/ إِنِّی لَکُم رَسُولٌ أَمِینٌ- 179 فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ- 180- وَ ما أَسئَلُکُم عَلَیهِ مِن أَجرٍ إِن أَجرِیَ إِلّا عَلی رَبِّ العالَمِینَ180. (373)
-
آیه أَوفُوا الکَیلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ المُخسِرِینَ (373)
- آیه- وَ زِنُوا بِالقِسطاسِ المُستَقِیمِ«1» (373)
- آیه وَ لا تَبخَسُوا النّاسَ أَشیاءَهُم183- إلی آخره: (374)
- آیه وَ اتَّقُوا الَّذِی خَلَقَکُم وَ الجِبِلَّةَ الأَوَّلِینَ«1» (374)
- [سوره الشعراء (26): آیات 185 تا 191] (375)
- ترجمه: (375)
- لغت، معنی: (375)
- تفسیر: (376)
- آیه قالُوا إِنَّما أَنتَ مِنَ المُسَحَّرِینَ185. (376)
- آیه وَ ما أَنتَ إِلّا بَشَرٌ مِثلُنا186- (376)
- آیه فَأَسقِط عَلَینا کِسَفاً مِنَ السَّماءِ إِن کُنتَ مِنَ الصّادِقِینَ187. (376)
- آیه- قالَ رَبِّی أَعلَمُ بِما تَعمَلُونَ188. (376)
- آیه فَکَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُم عَذابُ یَومِ الظُّلَّةِ189- إلی آخره: (377)
- آیه 190 و إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً وَ ما کانَ أَکثَرُهُم مُؤمِنِینَ وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ العَزِیزُ الرَّحِیمُ191. (377)
- [سوره الشعراء (26): آیات 192 تا 197] (378)
- آیه بِلِسانٍ عَرَبِیٍّ مُبِینٍ195. (380)
- آیه لا یُؤمِنُونَ بِهِ حَتّی یَرَوُا العَذابَ الأَلِیمَ201. (384)
-
ترجمه: (233)
-
[سوره النور (24): آیات 17 تا 20] (39)