کتاب تفسیر آسان جلد 10
جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲ ب.ظ
کتاب تفسیر آسان جلد 10
-
جلد دهم (1)
- ادامه جزء پانزدهم (1)
- ادامه سوره اسراء (1)
- [سوره الإسراء (17): آیات 16 تا 21] (1)
- آیه کُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِن عَطاءِ رَبِّکَ20- الی آخره: (5)
-
لغت، معنی، ترکیب: (7)
- تفسیر: (8)
- آیه لا تَجعَل مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ22- الی آخره: (8)
-
آیه وَ قَضی رَبُّکَ أَلّا تَعبُدُوا إِلّا إِیّاهُ23- الی آخره: (8)
-
آیه وَ اخفِض لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحمَةِ24- الی آخره: (11)
- آیه رَبُّکُم أَعلَمُ«1»25که (رَبُّکُم و نُفُوسِکُم) خطاب به عموم شنوندگان است. بعضی از مفسرین گفتهاند: مضمون اینکه آیه مربوط به آیه قبل میباشد. یعنی پروردگار شما از آنچه که راجع به والدین شما در قلب و نیت شما میگذرد از خود شما آگاهتر است، اگر تصمیم داشته باشید نسبت به والدین خویشتن صالح و نیکوکار باشید و لو اینکه قبلا خلاف یک چنین تصمیمی را داشته بودید ولی فعلا دررا (1) کلمه (اعلم) افعل التفضیل است. معنی آن اینکه است که یکی از دو نفر در باره موضوعی مثلا راجع به علم و دانش از دیگری آگاه و عالمتر باشد. بنا بر اینکه قائده باید کلمه (اعلم) در موردی بکار برود که علم یکی از آن دو نفر از دیگری بیشتر باشد. (12)
- حقیقت و مجاز: (13)
- والدین شناسها؟: (13)
- مطیع والدین باش؟ و لو اینکه کافر باشند: (14)
-
آیه وَ اخفِض لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحمَةِ24- الی آخره: (11)
- سبب نزول: (18)
-
آیه وَ إِمّا تُعرِضَنَّ عَنهُمُ ابتِغاءَ رَحمَةٍ مِن رَبِّکَ تَرجُوها28- الی آخره: (22)
-
آیه وَ لا تَجعَل یَدَکَ مَغلُولَةً إِلی عُنُقِکَ29- الی آخره: (23)
-
آیه إِنَّ رَبَّکَ یَبسُطُ الرِّزقَ لِمَن یَشاءُ30- الی آخره: (24)
- میانهروی بهترین روش است. (25)
-
تفسیر: (29)
- آیه وَ لا تَقتُلُوا أَولادَکُم خَشیَةَ إِملاقٍ31- الی آخره: (29)
- ما به طفیل وجود دیگران زندهایم: (30)
-
آیه وَ لا تَقرَبُوا الزِّنی32- الی آخره: (31)
- آیه وَ لا تَقتُلُوا النَّفسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلّا بِالحَقِّ33- الی آخره:«1» (32)
- آیه وَ لا تَقرَبُوا مالَ الیَتِیمِ إِلّا بِالَّتِی هِیَ أَحسَنُ حَتّی یَبلُغَ أَشُدَّهُ34- الی آخره: (34)
- آیه وَ أَوفُوا الکَیلَ إِذا کِلتُم35- الی آخره: (35)
- خطر و آثار شوم زنا: (36)
-
تفسیر: (42)
- آیه وَ لا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ36- الی آخره: (42)
- آیا شنیدن موسیقی حرام نیست!: (43)
- آیه وَ لا تَمشِ فِی الأَرضِ مَرَحاً37- إلی آخره: (44)
-
مدرک غسل توبه: (44)
- آیه کُلُّ ذلِکَ کانَ سَیِّئُهُ عِندَ رَبِّکَ مَکرُوهاً. (45)
- فروعی که از آیه 35 استنباط شده: (46)
- [سوره الإسراء (17): آیات 40 تا 44] (48)
- ترجمه: (48)
- لغت، معنی، ترکیب: (49)
-
آیه- تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبعُ وَ الأَرضُ وَ مَن فِیهِنَّ44- الی آخره: (53)
- پاسخ از یک اشکال: (55)
- [سوره الإسراء (17): آیات 45 تا 48] (56)
-
ترجمه: (56)
- لغت، معنی، ترکیب: (56)
- تفسیر: (58)
- آیه وَ إِذا قَرَأتَ القُرآنَ جَعَلنا بَینَکَ وَ بَینَ الَّذِینَ لا یُؤمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجاباً مَستُوراً. (58)
- آیه وَ جَعَلنا عَلی قُلُوبِهِم أَکِنَّةً أَن یَفقَهُوهُ«1»46 الی آخره: (60)
- آیه نَحنُ أَعلَمُ بِما یَستَمِعُونَ بِهِ47- الی آخره: (61)
- قرآن و شفاعت آن: (64)
-
آیه یَومَ یَدعُوکُم فَتَستَجِیبُونَ بِحَمدِهِ52- الی آخره: (70)
- [سوره الإسراء (17): آیات 53 تا 57] (72)
- ترجمه: (72)
- لغت، معنی، ترکیب: (73)
-
آیه أُولئِکَ الَّذِینَ یَدعُونَ یَبتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الوَسِیلَةَ«1»57 إلی آخره: (80)
- افضل انبیاء کیانند!: (81)
- سخنی کوتاه در باره زبور داود علیه السّلام«1»: (83)
- [سوره الإسراء (17): آیات 58 تا 60] (85)
-
ترجمه: (85)
- لغت، معنی، ترکیب: (85)
- سبب نزول: (86)
- تفسیر: (86)
- آیه وَ إِن مِن قَریَةٍ إِلّا نَحنُ مُهلِکُوها قَبلَ یَومِ القِیامَةِ58- إلی آخره: (86)
- آیه وَ إِذ قُلنا لِلمَلائِکَةِ اسجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلّا إِبلِیسَ61- إلی آخره: (95)
-
ترجمه: (103)
- لغت، معنی، ترکیب: (103)
- تفسیر: (104)
- آیه رَبُّکُمُ الَّذِی یُزجِی لَکُمُ الفُلکَ فِی البَحرِ66- الی آخره: (104)
- آیه وَ إِذا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فِی البَحرِ ضَلَّ مَن تَدعُونَ إِلّا إِیّاهُ67- إلی آخره: (105)
- آیه وَ لَقَد کَرَّمنا بَنِی آدَمَ70- الی آخره: (109)
-
سبب نزول: (119)
- تفسیر: (122)
- آیه وَ إِن کادُوا لَیَفتِنُونَکَ عَنِ الَّذِی أَوحَینا إِلَیکَ73- الی آخره: (122)
-
آیه وَ لَو لا أَن ثَبَّتناکَ لَقَد کِدتَ تَرکَنُ إِلَیهِم شَیئاً قَلِیلًا. (123)
- پاسخ از یک اشکال: (123)
- آیه إِذاً لَأَذَقناکَ ضِعفَ الحَیاةِ وَ ضِعفَ المَماتِ75- الی آخره: (124)
- آیه وَ إِن کادُوا لَیَستَفِزُّونَکَ مِنَ الأَرضِ لِیُخرِجُوکَ مِنها76- الی آخره: (125)
- آیه سُنَّةَ مَن قَد أَرسَلنا قَبلَکَ مِن رُسُلِنا77- الی آخره: (125)
- [سوره الإسراء (17): آیات 78 تا 81] (126)
-
تفسیر: (127)
- آیه أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ«1»78که (أَقِمِ الصَّلاةَ) یعنی نماز را بپای دار- در اینکه آیه خطاب به پیامبر عالیمقام اسلام صلّی اللّه علیه و آله میباشد. و امت آن بزرگوار، نماز را به پیروی از آنرا (1) (نکتة ادبیة:) و اصل هذه المادة ای: ما ترکب من الدال و اللام و الکاف، یدل علی التحول و الانتقال، و منه (الدلک) فان الدلاک لا تستقر یده، و منه دلوک الشمس، ففی الزوال انتقال من وسط السماء الی ما یلیه، و کذا کل ما ترکب من الدال و اللام بقطع النظر عن آخره یدل علی ذلک. کدلج بالجیم من الدلجة، و هی سیر اللیل و الانتقال فیه من مکان الی آخر. و دلح بالحاء المهملة، اذا مشی مشیا متثاقلا. و دلع بالعین المهملة، اذا اخرج لسانه. و دلف بالفاء، اذا مشی مشی المقید. او بالقاف، لإخراج الماء من مقره. (127)
- آیه وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّد«1»79 (130)
- آیه وَ قُل رَبِّ أَدخِلنِی مُدخَلَ صِدقٍ وَ أَخرِجنِی مُخرَجَ صِدقٍ80- إلی آخره: (131)
- اما وقت نماز مغرب: (136)
-
آیا شفاعت شرک است؟!: (143)
- استنباط احکام: (143)
- [سوره الإسراء (17): آیات 82 تا 84] (145)
- ترجمه: (145)
- لغت، معنی، ترکیب: (145)
-
ترجمه: (151)
- سبب نزول: (151)
- تفسیر: آیه وَ یَسئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ85- إلی آخره: (152)
- معنی روح از نظر قرآن مجید: (155)
-
روح به معنی دین و شریعت: (156)
- روح از نظر امام جعفر صادق علیه السّلام: (156)
- [سوره الإسراء (17): آیات 86 تا 89] (158)
- ترجمه: (158)
-
سبب نزول: (159)
- تفسیر: (159)
- آیه وَ لَئِن شِئنا لَنَذهَبَنَّ بِالَّذِی أَوحَینا إِلَیکَ86- إلی آخره: (159)
- آیه إِلّا رَحمَةً مِن رَبِّکَ87- الی آخره: (160)
- آیه قُل لَئِنِ اجتَمَعَتِ الإِنسُ وَ الجِنُّ عَلی أَن یَأتُوا بِمِثلِ هذَا القُرآنِ لا یَأتُونَ بِمِثلِهِ«1»88- إلی آخره: (161)
- یک نکته لطیف: (162)
- آیه وَ لَقَد صَرَّفنا لِلنّاسِ فِی هذَا القُرآنِ«1»89که (فَأَبی أَکثَرُ النّاسِ إِلّا کُفُوراً) مؤلف- فتح.منمیخواستند نظیر قرآن را بیاورند: (162)
- [سوره الإسراء (17): آیات 90 تا 96] (164)
- دوم: آیه أَو تَکُونَ لَکَ جَنَّةٌ مِن نَخِیلٍ وَ عِنَبٍ91- إلی آخره: (168)
- سوم: و چهارم آیه أَو تُسقِطَ السَّماءَ کَما زَعَمتَ عَلَینا کِسَفاً92- إلی آخره: (168)
- تفسیر: (176)
-
تفسیر: (182)
- آیه وَ لَقَد آتَینا مُوسی تِسعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ101- إلی آخره: (182)
- سخنی در باره آیات و معجزات نهگانه موسی علیه السّلام: (184)
- از نظر شیعه (184)
- اما از نظر اهل تسنن: (185)
-
سبب نزول: (190)
- تفسیر: (192)
- آیه وَ بِالحَقِّ أَنزَلناهُ وَ بِالحَقِّ نَزَلَ105- إلی آخره: (192)
- آیه وَ قُرآناً فَرَقناهُ لِتَقرَأَهُ عَلَی النّاسِ عَلی مُکثٍ106- إلی آخره: (192)
- آیه قُل آمِنُوا بِهِ أَو لا تُؤمِنُوا107- إلی آخره: (193)
- پاسخ به یک سؤال: (204)
-
تفسیر: (212)
- آیه الحَمدُ لِلّهِ الَّذِی أَنزَلَ عَلی عَبدِهِ الکِتابَ1- إلی آخره: (212)
- آیه قَیِّماً«1»2کهیَهدِی إِلَی الحَقِّ وَ إِلی طَرِیقٍ مُستَقِیمٍ.یعنی اینکه قرآن است که بشر را به سوی اعتقاد حق و راه راست و عمل صالح راهنمائی میکند. و اینکه همان معنی دین میباشد. و خدای سبحان دین خود را در چند موضع از قرآن مجید به (قیم) توصیف نموده است. از جمله در سوره: روم، آیه 3 به پیامبر اسلام میفرماید:فَأَقِم وَجهَکَ لِلدِّینِ القَیِّمِ.یعنی یا محمّد (ص) صورت و توجه خود را متوجه دین قیم نما که برایرا (1) کلمه (قیم) در اصل (قیوم) بفتح قاف و سکون (یاء) و کسر (واو) بود. (213)
- آیه ماکِثِینَ فِیهِ أَبَداً3. (214)
-
[سوره الکهف (18): آیات 9 تا 12] (220)
- ترجمه: (220)
- لغت، معنی، ترکیب: (220)
- سبب نزول: (221)
-
تفسیر: (222)
- آیه أَم حَسِبتَ أَنَّ أَصحابَ الکَهفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِن آیاتِنا عَجَباً. (222)
- آیه إِذ أَوَی الفِتیَةُ إِلَی الکَهفِ10- إلی آخره: (223)
- آیه فَضَرَبنا عَلَی آذانِهِم فِی الکَهفِ سِنِینَ عَدَداً. (224)
- آیه ثُمَّ بَعَثناهُم لِنَعلَمَ أَیُّ الحِزبَینِ أَحصی لِما لَبِثُوا أَمَداً. (225)
- حقیقت و مجاز: (226)
- [سوره الکهف (18): آیات 13 تا 16] (227)
-
ترجمه: (227)
- لغت، معنی، ترکیب: (228)
- تفسیر: (229)
- آیه نَحنُ نَقُصُّ عَلَیکَ نَبَأَهُم بِالحَقِّ13- إلی آخره: (229)
- آیه وَ رَبَطنا عَلی قُلُوبِهِم إِذ قامُوا14- الی آخره: (230)
- آیه هؤُلاءِ قَومُنَا اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً«1»15- الی آخره: (231)
- آیه علیکه وَ إِذِ اعتَزَلتُمُوهُم وَ ما یَعبُدُونَ إِلَّا اللّهَ16- إلی آخره: (232)
- پیرانی که جوانمرد بودند؟: (233)
-
[سوره الکهف (18): آیات 17 تا 18] (234)
- ترجمه: (234)
- لغت، معنی، ترکیب: (235)
-
تفسیر: (235)
- آیه وَ تَرَی الشَّمسَ إِذا طَلَعَت تَتَزاوَرُ عَن کَهفِهِم ذاتَ الیَمِینِ17- إلی آخره: (235)
- آیه وَ تَحسَبُهُم أَیقاظاً وَ هُم رُقُودٌ18- إلی آخره: (237)
-
حیواناتی که داخل بهشت میشوند: (238)
- [سوره الکهف (18): آیات 19 تا 21] (239)
- ترجمه: (240)
- لغت، معنی، ترکیب: (240)
- تفسیر: (241)
- آیه وَ کَذلِکَ بَعَثناهُم لِیَتَسائَلُوا بَینَهُم19- إلی آخره: (241)
- آیه إِنَّهُم إِن یَظهَرُوا«1»20که (وَ لَن تُفلِحُوا«2»که وَ کَذلِکَ أَعثَرنا عَلَیهِم- إلی آخره: (242)
- حقیقت و مجاز: (244)
- [سوره الکهف (18): آیات 22 تا 26] (245)
-
سبب نزول: (246)
- تفسیر: (247)
- آیه سَیَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رابِعُهُم کَلبُهُم22- إلی آخره: (247)
- آیه وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیءٍ«1»23که (لِشَیءٍ) در زمان نزول قرآن مجید به همین کیفیتی است که فعلا مشاهده میکنیم لذا برای اینکه دشمنان قرآن نتوانند بگویند: قرآن هم دستخوش تحریف و تغییر قرار گرفته باز هم به همان رسم الخط باقی مانده است. (249)
- آیه إِلّا أَن یَشاءَ اللّهُ24- إلی آخره: (251)
- نامهای اصحاب کهف: (261)
- آیه وَ اصبِر نَفسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدعُونَ رَبَّهُم بِالغَداةِ وَ العَشِیِّ28- إلی آخره: (266)
- ترجمه: (276)
-
ترجمه: (282)
- لغت، معنی، ترکیب: (283)
- تفسیر: (285)
- آیه وَ اضرِب لَهُم مَثَلًا رَجُلَینِ جَعَلنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَینِ مِن أَعنابٍ32- إلی آخره: (285)
-
آیه کِلتَا الجَنَّتَینِ آتَت أُکُلَها«1»33- إلی آخره: (285)
- آیه وَ کانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقالَ لِصاحِبِهِ وَ هُوَ یُحاوِرُهُ أَنَا أَکثَرُ مِنکَ مالًا وَ أَعَزُّ نَفَراً. (286)
- آیه وَ دَخَلَ جَنَّتَهُ وَ هُوَ ظالِمٌ لِنَفسِهِ35- إلی آخره: (287)
- آیه وَ ما أَظُنُّ السّاعَةَ«1»36 (288)
- آیه لکِنَّا«1»38که (لکِنَّا) در اصل (لکن انا) بوده است. بعد از حذف الف کلمه (انا) که ضمیر متکلم وحده است نون آن با نون کلمه (لکن) ادغام شد و به اینصورت در آمد که مشاهده میشود. و معنی آیه را در بالا میخوانیم- مؤلف. (289)
- آیه وَ لَو لا إِذ دَخَلتَ جَنَّتَکَ قُلتَ ما شاءَ اللّهُ39-«1»- إلی آخره: (290)
- آیه وَ أُحِیطَ بِثَمَرِهِ فَأَصبَحَ یُقَلِّبُ کَفَّیهِ عَلی ما أَنفَقَ فِیها42- إلی آخره: (291)
-
بیداری بعد از بلاء، غالبا بیهوده است: (295)
- نه فقر دلیل ذلت است و نه ثروت دلیل عزت: (296)
- راه شکستن غرور: (296)
- جهان طبیعت به ما درس میدهد: (297)
-
[سوره الکهف (18): آیات 45 تا 46] (298)
- ترجمه: (298)
- لغت، معنی، ترکیب: (298)
-
تفسیر: (298)
- آیه وَ اضرِب لَهُم مَثَلَ الحَیاةِ الدُّنیا کَماءٍ أَنزَلناهُ مِنَ السَّماءِ45- إلی آخره: (298)
- آیه المالُ وَ البَنُونَ زِینَةُ«2»46که (وَ البَنُونَ) برای پسران بکار میرود. نه برای دختران.را (1) چون کلمه (نبات) به معنی روئیدن میباشد و اشجار هم نظیر گیاهان میرویند پس کلمه (نَباتُ الأَرضِ) شامل اشجار هم میشود- مؤلف. (299)
- زرق و برق ناپایدار؟: (302)
- عوامل غرور شکن: (303)
- [سوره الکهف (18): آیات 47 تا 49] (304)
-
تجسم اعمال: (314)
- کوهها و سرّ انهدام آنها: (314)
- نامه اعمال؟: (316)
-
ایمان به معاد و نقش آن در تربیت انسانها: (317)
- [سوره الکهف (18): آیات 50 تا 53] (319)
- ترجمه: (319)
- لغت، معنی، ترکیب: (319)
- سبب نزول: (319)
- تفسیر: (320)
- آیه وَ إِذ قُلنا لِلمَلائِکَةِ اسجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلّا إِبلِیسَ50- إلی آخره: (320)
- ابلیس و ابلیس زادگان کیانند؟!: (322)
- آیه ما أَشهَدتُهُم خَلقَ السَّماواتِ وَ الأَرضِ51- إلی آخره: (323)
- آیه وَ یَومَ یَقُولُ نادُوا شُرَکائِیَ الَّذِینَ زَعَمتُم52- إلی آخره: (324)
- آیه وَ رَأَی المُجرِمُونَ النّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُم مُواقِعُوها53- إلی آخره: (325)
- آیا شیطان فرشته بود!: (326)
- هیچگاه از افراد گمراه و گمراه کننده طلب یاری نکنید؟: (328)
-
[سوره الکهف (18): آیات 54 تا 56] (329)
- ترجمه: (329)
- لغت، معنی، ترکیب: (329)
- تفسیر: (330)
- آیه وَ لَقَد صَرَّفنا فِی هذَا القُرآنِ لِلنّاسِ مِن کُلِّ مَثَلٍ54- إلی آخره: (330)
- آیه وَ ما مَنَعَ النّاسَ أَن یُؤمِنُوا إِذ جاءَهُمُ الهُدی وَ یَستَغفِرُوا رَبَّهُم.55- إلی آخره: (331)
- آیه وَ ما نُرسِلُ المُرسَلِینَ إِلّا مُبَشِّرِینَ وَ مُنذِرِینَ56- إلی آخره: (333)
- [سوره الکهف (18): آیات 57 تا 59] (334)
-
ترجمه: (341)
- لغت، معنی، ترکیب: (341)
- سبب نزول: (342)
-
تفسیر: (342)
- آیه وَ إِذ قالَ مُوسی لِفَتاهُ لا أَبرَحُ حَتّی أَبلُغَ مَجمَعَ البَحرَینِ60- إلی آخره: (342)
- آیا منظور از اینکه موسی موسی بن عمران نیست!: (343)
-
منظور از جوان حضرت موسی: یوشع بن نون بود: (344)
- مجمع البحرین کجا است!: (344)
- کلمه حقبا بر وزن عنقا یعنی چه!: (345)
- آیه فَلَمّا بَلَغا مَجمَعَ بَینِهِما نَسِیا حُوتَهُما61- إلی آخره: (345)
- آیه فَلَمّا جاوَزا قالَ لِفَتاهُ آتِنا غَداءَنا لَقَد لَقِینا مِن سَفَرِنا هذا نَصَباً. (346)
- آیه قالَ أَ رَأَیتَ إِذ أَوَینا إِلَی الصَّخرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ الحُوتَ«1»63- إلی آخره: (347)
-
آیه قالَ ذلِکَ ما کُنّا نَبغِ«1»64- إلی آخره: (348)
- [سوره الکهف (18): آیات 65 تا 70] (349)
- ترجمه: (349)
- لغت، معنی، ترکیب: (349)
- تفسیر: (350)
-
ترجمه: (354)
- لغت، معنی، ترکیب: (355)
- آیه فَانطَلَقا«1»71که (فَانطَلَقا) تثنیه و معمولا برای دو نفر بکار میرود. و تثنیههای مربوط به اینکه موضوع نیز همینطورند. بنا بر اینکه: میتوان احتمال داد که یوشع بن نون به هنگامی که موسی و خضر به راه افتادند و بر کشتی سوار شدند با ایشان نبوده باشد، و به سوی بنی- اسرائیل برگشته باشد. ولی در عین حال شاید بتوان احتمال داد: یوشع بن نون نیز با موسی و خضر همراه بود. چرا که عرب کلمه تثنیه را برای جمع هم بکار میبرد. (355)
- آیه قالَ أَ لَم أَقُل إِنَّکَ لَن تَستَطِیعَ مَعِیَ صَبراً. (356)
- آیه قالَ أَ لَم أَقُل لَکَ إِنَّکَ لَن تَستَطِیعَ مَعِیَ صَبراً. (359)
-
[سوره الکهف (18): آیات 79 تا 82] (365)
- ترجمه (365)
- لغت، معنی، ترکیب: (366)
- تفسیر: (366)
- آیه أَمَّا السَّفِینَةُ فَکانَت لِمَساکِینَ یَعمَلُونَ فِی البَحرِ79- إلی آخره: (366)
- آن گنج چه بود؟!: (380)
-
آیه إِنَّ رَبَّکَ یَبسُطُ الرِّزقَ لِمَن یَشاءُ30- الی آخره: (24)
-
آیه وَ لا تَجعَل یَدَکَ مَغلُولَةً إِلی عُنُقِکَ29- الی آخره: (23)