کتاب تفسیر آسان جلد 6
جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰ ب.ظ
کتاب تفسیر آسان جلد 6
- ادامه جزء نهم (1)
- ادامه سوره اعراف (1)
- ادامه تفسیر آیات 172 تا (1)
-
ترجمه: (3)
-
لغت، معنی، ترکیب: (3)
-
سبب نزول: (3)
- تفسیر: (4)
- حقیقت و مجاز: (7)
- تفسیر: (11)
- آیه وَ مِمَّن خَلَقنا أُمَّةٌ یَهدُونَ بِالحَقِّ181- إلی آخره: (15)
- آیه أَ وَ لَم یَنظُرُوا فِی مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ الأَرضِ185- إلی آخره: (18)
- آیا پیامبران علم غیب داشتند!: (25)
-
آیا حضرت آدم و حواء مشرک بودند؟!: (30)
- [سوره الأعراف (7): آیات 194 تا 198] (32)
-
ترجمه: (32)
- تفسیر: (33)
- آیه إِنَّ الَّذِینَ تَدعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبادٌ أَمثالُکُم194- إلی آخره: (33)
- یک نکته و تشبیه لطیف: (33)
- آیه أَ لَهُم أَرجُلٌ یَمشُونَ بِها195- إلی آخره: (34)
- آیه إِنَّ وَلِیِّیَ«1»196که (وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصّالِحِینَ) مؤلف.منآیه وَ الَّذِینَ تَدعُونَ مِن دُونِهِ197- إلی آخره: (34)
-
[سوره الأعراف (7): آیات 199 تا 203] (35)
- ترجمه: (35)
- لغت، معنی، ترکیب: (36)
-
آیه وَ إِذا لَم تَأتِهِم بِآیَةٍ قالُوا لَو لا اجتَبَیتَها203- إلی آخره: (40)
- حقیقت و مجاز: (41)
- [سوره الأعراف (7): آیات 204 تا 206] (42)
- ترجمه: (42)
- ثواب قرائت سوره انفال: (46)
-
آیه الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمّا رَزَقناهُم یُنفِقُونَ3. (51)
- آیه 4- أُولئِکَ هُمُ المُؤمِنُونَ حَقًّا- إلی آخره: (51)
- اصلاح ذات البین: (52)
-
در باره توکل بخدا: (53)
- [سوره الأنفال (8): آیات 5 تا 14] (55)
- ترجمه: (55)
- لغت، معنی، ترکیب: (56)
- سبب نزول: (57)
-
آیه وَ ما جَعَلَهُ اللّهُ إِلّا بُشری10- إلی آخره: (61)
- آیه إِذ یُغَشِّیکُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنهُ11- إلی آخره: (62)
- آیه إِذ یُوحِی رَبُّکَ إِلَی المَلائِکَةِ أَنِّی مَعَکُم12- إلی آخره: (64)
- آیه ذلِکَ بِأَنَّهُم شَاقُّوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ13- إلی آخره: (65)
-
حقیقت و مجاز: (65)
- آیا فرشتگان نجنگیدند؟! (66)
- پاسخ از یک اشکال: (66)
- فشردهای از جنگ بدر: (67)
- [سوره الأنفال (8): آیات 15 تا 19] (71)
- ترجمه: (71)
- لغت، معنی، ترکیب: (71)
- تفسیر: (72)
- آیه یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا زَحفاً فَلا تُوَلُّوهُمُ الأَدبارَ15. (72)
- آیه وَ مَن یُوَلِّهِم یَومَئِذٍ دُبُرَهُ16- إلی آخره: (72)
-
قسمتی از فلسفه جهاد: (75)
- از جمله دلاوریهای علی علیه السّلام: (75)
- [سوره الأنفال (8): آیات 20 تا 23] (76)
- ترجمه: (76)
- آیه وَ اتَّقُوا فِتنَةً لا تُصِیبَنَّ«1»25که (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا استَجِیبُوا) الی آخره کلیه مؤمنین را مورد خطاب قرار میدهد. یعنی ای مؤمنین؟ از آن فتنهای که به ستمگران شما اختصاص ندارد، بلکه بیگناهان شما را هم فرا خواهد گرفت برحذر باشید. بعبارت دیگر: همانطور که هرگاه بیشه طعمه حریق شود تر و خشک با هم میسوزند همانطور هم هرگاه فتنهای رخ دهد دامنگیر عموم مؤمنین که همه چون یک تن واحد هستند خواهد شد. از وصفی که آیه مورد بحث برای کلمه (فتنه) میکند معلوم میشود منظور: کلیه آن فتنههائی است که اثر و کیفر آنها دامنگیر عموم مؤمنین شود.پس: هر نوع فتنهای که اینطور باشد مشمول اینکه آیه شریفه میگردد، و مسببین آنها دچار عقاب شدید پروردگار خواهند شد. چنانکه در ذیل آیه میفرماید: (وَ اعلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ العِقابِ) مؤلف.منآیه وَ اذکُرُوا إِذ أَنتُم قَلِیلٌ مُستَضعَفُونَ فِی الأَرضِ26- الی آخره: (81)
- اخطار قرآن به خیانتکاران: (85)
- لغت، معنی: (88)
- ترجمه: (92)
- آیه وَ إِذ قالُوا اللّهُمَّ إِن کانَ هذا هُوَ الحَقَّ مِن عِندِکَ32- إلی آخره: (94)
-
لغت، معنی، ترکیب: (99)
- سبب نزول: (99)
- تفسیر: (100)
- آیه- 36- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنفِقُونَ أَموالَهُم لِیَصُدُّوا عَن سَبِیلِ اللّهِ- إلی آخره: (100)
- آیه لِیَمِیزَ اللّهُ الخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ37- إلی آخره: (101)
- [سوره الأنفال (8): آیه 41] (106)
-
سبب نزول: (3)
-
ترجمه: (112)
-
لغت، معنی، ترکیب: (113)
- تفسیر: (113)
- آیه وَ أَطِیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ46- إلی آخره: (119)
- آیه وَ إِذ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیطانُ أَعمالَهُم48- إلی آخره: (123)
- اصول عقائد: (128)
- معنای کلمه: آل، اهل، عترت و امت: (131)
- آیه فَإِمّا تَثقَفَنَّهُم فِی الحَربِ فَشَرِّد بِهِم مَن خَلفَهُم57- إلی آخره: (135)
- تفسیر (139)
- آیه 64- یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسبُکَ اللّهُ- إلی آخره: (146)
- آیه لَو لا کِتابٌ مِنَ اللّهِ سَبَقَ لَمَسَّکُم فِیما أَخَذتُم عَذابٌ عَظِیمٌ68- إلی آخره: (153)
-
ترجمه: (159)
- لغت، معنی، ترکیب: (159)
- سبب نزول: (160)
- تفسیر: (160)
-
آیه إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا72- إلی آخره: (160)
- آیه وَ الَّذِینَ کَفَرُوا بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ73- إلی آخره: (162)
- آیه وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ الَّذِینَ آوَوا وَ نَصَرُوا74- إلی آخره: (163)
- آیه وَ الَّذِینَ آمَنُوا مِن بَعدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَکُم فَأُولئِکَ مِنکُم75- إلی آخره: (163)
- ناسخ و منسوخ: (165)
- اشارهای به هجرت و مهاجرین: (165)
-
ثواب قرائت: (169)
- اهداف و دورنمائی از اینکه سوره: (169)
- چرا سوره توبه (بسم اللّه) ندارد!: (170)
- یک واقعیت تاریخی که بعضی سعی دارند آن را بپوشانند: (170)
- [سوره التوبة (9): آیات 1 تا 4] (172)
-
پاسخ از تصور یک اشکال: (177)
- حج اکبر کدام است!: (178)
- چه کسی: نقطه، زیر، زبر و پیش کلمات قرآن را نوشت!: (178)
- [سوره التوبة (9): آیات 5 تا 6] (181)
- ترجمه: (181)
- لغت، معنی، ترکیب: (181)
- آیه کَیفَ یَکُونُ لِلمُشرِکِینَ عَهدٌ عِندَ اللّهِ وَ عِندَ رَسُولِهِ7- إلی آخره: (186)
- آیه فَإِن تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ11- إلی آخره: (190)
-
[سوره التوبة (9): آیات 16 تا 18] (197)
- ترجمه: (197)
- لغت، معنی، ترکیب: (197)
-
سبب نزول: (197)
- تفسیر: (198)
- آیه أَم حَسِبتُم أَن تُترَکُوا وَ لَمّا یَعلَمِ اللّهُ الَّذِینَ جاهَدُوا مِنکُم16 إلی آخره: (198)
- آیه ما کانَ لِلمُشرِکِینَ أَن یَعمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ17- إلی آخره: (198)
- آیه إِنَّما یَعمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَن آمَنَ بِاللّهِ وَ الیَومِ الآخِرِ18- إلی آخره: (200)
- حقیقت و مجاز: (201)
-
[سوره التوبة (9): آیات 19 تا 22] (205)
- ترجمه: (205)
- لغت، معنی، ترکیب: (205)
- سبب نزول: (205)
-
تفسیر: (207)
- آیه أَ جَعَلتُم سِقایَةَ الحاجِّ وَ عِمارَةَ المَسجِدِ الحَرامِ کَمَن آمَنَ بِاللّهِ19- إلی آخره: (207)
- آیه الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَموالِهِم وَ أَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ20- إلی آخره: (208)
- آیه یُبَشِّرُهُم رَبُّهُم21- إلی آخره: (209)
- آیه قُل إِن کانَ آباؤُکُم وَ أَبناؤُکُم وَ إِخوانُکُم وَ أَزواجُکُم24- إلی آخره: (212)
- اشارهای به جریان جنگ حنین«1». (219)
- تفسیر: (224)
- تفسیر: (232)
- مناظرات: (238)
-
ظهور حضرت مهدی از نظر قرآن: (241)
- پس چه زمانی اسلام بر کلیه ادیان غالب میشود!: (243)
- [سوره التوبة (9): آیات 34 تا 35] (244)
- ترجمه: (244)
- ترجمه: (253)
-
لغت، معنی، ترکیب: (265)
- سبب نزول: (266)
- تفسیر: (266)
-
آیه یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ما لَکُم إِذا قِیلَ لَکُمُ انفِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ38- إلی آخره: (266)
- آیه إِلّا تَنفِرُوا یُعَذِّبکُم عَذاباً أَلِیماً39- إلی آخره: (266)
- آیه إِلّا تَنصُرُوهُ«1»40کهإِلّا تَنصُرُوهُ که شرطیه میباشد محذوف و در اصل به اینصورت است: (الا تنصروه فسینصره اللّه) زیرا کلمه (فَقَد نَصَرَهُ) بعلت اینکه ماضی میباشد نمیتواند جواب شرط باشد. چه آنکه خروج پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله از مکه بطرف مدینه چند سال قبل از غزوه تبوک بوده است- فتوحات. (267)
-
حس فداکاری؟: (272)
- [سوره التوبة (9): آیات 41 تا 45] (274)
- ترجمه: (274)
- لغت، معنی، ترکیب: (274)
-
تفسیر: (275)
- آیه انفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا41- إلی آخره: (275)
- آیه لَو کانَ عَرَضاً قَرِیباً وَ سَفَراً قاصِداً لَاتَّبَعُوکَ42- إلی آخره: (277)
-
آیه عَفَا اللّهُ عَنکَ لِمَ أَذِنتَ لَهُم43- إلی آخره: (277)
- آیه لا یَستَأذِنُکَ الَّذِینَ یُؤمِنُونَ بِاللّهِ وَ الیَومِ الآخِرِ أَن یُجاهِدُوا بِأَموالِهِم وَ أَنفُسِهِم44- إلی آخره: (279)
- آیه إِنَّما یَستَأذِنُکَ الَّذِینَ لا یُؤمِنُونَ بِاللّهِ وَ الیَومِ الآخِرِ45- إلی آخره: (279)
- ناسخ و منسوخ: (280)
- [سوره التوبة (9): آیات 46 تا 49] (281)
- ترجمه: (281)
- لغت، معنی، ترکیب: (281)
- سبب نزول: (281)
-
آیه قُل لَن یُصِیبَنا إِلّا ما کَتَبَ اللّهُ لَنا هُوَ مَولانا51- إلی آخره: (286)
- آیه قُل هَل تَرَبَّصُونَ بِنا إِلّا إِحدَی الحُسنَیَینِ52- إلی آخره: (286)
- [سوره التوبة (9): آیات 53 تا 57] (287)
- ترجمه: (287)
-
لغت، معنی، ترکیب: (288)
- تفسیر: (288)
- آیه قُل أَنفِقُوا طَوعاً أَو کَرهاً لَن یُتَقَبَّلَ مِنکُم53- إلی آخره: (288)
- آیه وَ ما مَنَعَهُم أَن تُقبَلَ مِنهُم نَفَقاتُهُم إِلّا أَنَّهُم کَفَرُوا بِاللّهِ وَ بِرَسُولِهِ54- إلی آخره: (289)
- آیه فَلا تُعجِبکَ أَموالُهُم وَ لا أَولادُهُم55- إلی آخره: (290)
- اما کیفیت عذاب اینگونه افراد: (291)
- سبب نزول: (294)
-
[سوره التوبة (9): آیات 61 تا 63] (303)
- ترجمه: (303)
- لغت، معنی، ترکیب: (304)
- سبب نزول: (304)
- تفسیر: (305)
-
[سوره التوبة (9): آیات 64 تا 67] (314)
- ترجمه: (314)
- لغت، معنی، ترکیب: (314)
- سبب نزول: (314)
- تفسیر: (316)
-
[سوره التوبة (9): آیات 68 تا 70] (321)
- ترجمه: (321)
- لغت، معنی، ترکیب: (322)
- تفسیر: (322)
- آیه وَعَدَ اللّهُ المُنافِقِینَ وَ المُنافِقاتِ وَ الکُفّارَ نارَ جَهَنَّمَ68- الی آخره: (322)
- جنات عدن چیست و کجا است!: (330)
- آیه یَحلِفُونَ بِاللّهِ ما قالُوا74- إلی آخره: (335)
- آیه فَلَمّا آتاهُم مِن فَضلِهِ بَخِلُوا بِهِ76- إلی آخره: (341)
- لغت، معنی، ترکیب: (345)
- آیه- فَرِحَ المُخَلَّفُونَ بِمَقعَدِهِم خِلافَ رَسُولِ اللّهِ81- إلی آخره: (350)
- آیه وَ لا تُعجِبکَ أَموالُهُم وَ أَولادُهُم85- إلی آخره: (356)
-
آیه لکِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جاهَدُوا بِأَموالِهِم وَ أَنفُسِهِم88- إلی آخره: (362)
- آیه أَعَدَّ اللّهُ لَهُم جَنّاتٍ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ89- إلی آخره: (363)
- [سوره التوبة (9): آیات 90 تا 93] (364)
-
ترجمه: (364)
- لغت، معنی، ترکیب: (365)
- سبب نزول: (365)
- تفسیر: (366)
- آیه وَ جاءَ المُعَذِّرُونَ مِنَ الأَعرابِ«1»90که (الأَعرابِ) در پاورقی مسطور است. بعد از آنکه خدای سبحان احوال منافقین را که در مدینه بودند شرح داد متعرض عربهای صحرانشین شده که از شرکت در جهاد تخلف ورزیدند. اینکه اعراب دو صنف بودند. یکم: آن صنفی که نزد پیامبر خدا آمدند، و اجازه تخلف از جهاد را خواستند. منظور از جمله قبل که نوشته شد همین افراد میباشد. دوم: آن صنفی که به خدا و رسول دروغ گفتند و خویشتن را خانهنشین نمودند. چنانکه در جمله ذیل در باره ایشان میفرماید: (وَ قَعَدَ الَّذِینَ کَذَبُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ) اینکه معنا که آیه مورد بحث متخلفین از جهاد را به: معذرون و: کاذبین تقسیم میکند دلیل بر اینکه است که معذرون عذر موجه و شرعی داشتند. و لذا خدای سبحان آنانرا به عذاب دردناک تهدید نمیکند.اما کاذبین را تهدید میکند و در باره آنان میفرماید: (سَیُصِیبُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنهُم عَذابٌ أَلِیمٌ) کاشف.منآیه لَیسَ عَلَی الضُّعَفاءِ91- إلی آخره: (366)
- سخنی در باره نصیحت: (369)
- سبب نزول: (372)
-
لغت، معنی، ترکیب: (113)
- آیه الأَعرابُ أَشَدُّ کُفراً وَ نِفاقاً وَ أَجدَرُ أَلّا یَعلَمُوا حُدُودَ ما أَنزَلَ اللّهُ عَلی رَسُولِهِ وَ اللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ97. (377)
-
لغت، معنی، ترکیب: (3)