کتاب تفسیر آسان جلد 8
جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶ ب.ظ
کتاب تفسیر آسان جلد 8
- ادامه جزء دوازدهم (1)
-
استثناء در آیه چه مفهومی دارد!: (7)
- عطاء غیر مجذوذ. (8)
- اسباب سعادت و شقاوت: (9)
-
[سوره هود (11): آیات 109 تا 112] (13)
- ترجمه: (13)
- لغت، معنی، ترکیب: (13)
- تفسیر: (14)
- آیه فَلا تَکُ«1»109که (نَصِیبَهُم) که در جمله ذیل میفرماید (وَ إِنّا لَمُوَفُّوهُم نَصِیبَهُم غَیرَ مَنقُوصٍ): عذاب و عقاب کفار میباشد و ضمیر کلمه (نَصِیبَهُم) به قرینه مقام به کفار قریش باز میگردد. بعضی از مفسرین میگویند: کلمه (غَیرَ مَنقُوصٍ)را (1) کلمه (فَلا تَکُ) در اصل: لا تکن بوده، و نون آن برای تخفیف حذف شده است- مولف- کلمه (مِریَةٍ) بر وزن: جزیه و بر وزن: قریه نیز آمده است. به معنی تردید در تصمیم گیری است. و بعضی به معنی شک توأم با قرائن تهمت گرفتهاند. ریشه اصلی اینکه لغت به معنی فشار دادن پستان شتر بعد از گرفتن شیر است، به امید بقایائی که در پستان است بیرون آید. و از آنجائی که اینکه کار با شک و تردید انجام میشود اینکه کلمه به هر شک و تردید اطلاق شده است- نمونه. (14)
- آیه وَ لَقَد آتَینا مُوسَی الکِتابَ فَاختُلِفَ فِیهِ110- إلی آخره: (15)
-
آیه وَ إِنَّ کُلًّا لَمّا لَیُوَفِّیَنَّهُم رَبُّکَ أَعمالَهُم-111 إلی آخره: (15)
-
آیه فَاستَقِم کَما أُمِرتَ-112 إلی آخره: (16)
-
استقامت و معنی وسیع آن: (16)
- محبت. (17)
- معاونت ظالم از نظر موسی بن جعفر علیه السلام: (22)
-
لغت، معنی، ترکیب: (28)
- تفسیر: (29)
-
آیه فَلَو لا کانَ مِنَ القُرُونِ مِن قَبلِکُم أُولُوا بَقِیَّةٍ یَنهَونَ عَنِ الفَسادِ فِی الأَرضِ-116 إلی آخره: (29)
- آیه وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهلِکَ القُری بِظُلمٍ وَ أَهلُها مُصلِحُونَ. (30)
- آیه وَ لَو شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النّاسَ أُمَّةً واحِدَةً-118 إلی آخره: (30)
- آیه إِلّا مَن رَحِمَ رَبُّکَ-119 إلی آخره: (31)
- أُولُوا بَقِیَّةٍ چه کسانی هستند!: (32)
- [سوره هود (11): آیات 120 تا 123] (34)
- ترجمه: (34)
- ثواب قرائت سوره یوسف: (38)
- آیه إِنّا أَنزَلناهُ قُرآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُم تَعقِلُونَ2. (42)
-
آیه وَ کَذلِکَ یَجتَبِیکَ رَبُّکَ وَ یُعَلِّمُکَ مِن تَأوِیلِ الأَحادِیثِ6«1»- إلی آخره: (50)
- سوابق تاریخی رؤیا: (52)
- خواب خود را برای هر کسی نقل مکن: (53)
- نمونههائی از تعبیر خواب: (53)
- [سوره یوسف (12): آیات 7 تا 10] (55)
-
ترجمه: (55)
- لغت، معنی، ترکیب: (55)
- تفسیر: (56)
-
آیه لَقَد کانَ فِی یُوسُفَ وَ إِخوَتِهِ آیاتٌ لِلسّائِلِینَ7. (56)
- آیه إِذ قالُوا لَیُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا وَ نَحنُ عُصبَةٌ8«1»- إلی آخره: (57)
- آیه اقتُلُوا یُوسُفَ أَوِ اطرَحُوهُ أَرضاً یَخلُ لَکُم وَجهُ أَبِیکُم-9 إلی آخره: (58)
- آیه قالَ قائِلٌ مِنهُم لا تَقتُلُوا یُوسُفَ وَ أَلقُوهُ فِی غَیابَتِ الجُبِّ یَلتَقِطهُ بَعضُ السَّیّارَةِ-10 إلی آخره: (59)
-
[سوره یوسف (12): آیات 11 تا 14] (61)
- ترجمه: (61)
- لغت، معنی، ترکیب: (61)
-
تفسیر: (61)
- آیه قالُوا یا أَبانا ما لَکَ لا تَأمَنّا عَلی یُوسُفَ وَ إِنّا لَهُ لَناصِحُونَ (61)
- آیه أَرسِلهُ مَعَنا غَداً«1»12کهأَرسِلهُ و کلمه لَهُ) به یوسف بر میگردد که در آیه قبل است.یعنی فرزندان یعقوب علیه السّلام به حضرت یعقوب گفتند: فردا یوسف را با ما به صحرا روانه کن تا با ما از خوراکیهای صحرائی بخورد و بیاشامد، بازی کند و فرحمند شود. مطمئن باش که ما حتما او را حفظ و حراست مینمائیم.منپاسخ از یک اشکال: (62)
- آیه قالَ إِنِّی لَیَحزُنُنِی أَن تَذهَبُوا بِهِ-13 إلی آخره: (62)
- ترجمه: (66)
- دعای حضرت یوسف در ته چاه: (71)
- ترجمه: (78)
- پاسخی که امام رضا علیه السلام فرمود: (87)
- آیه (وَ استَبَقَا البابَ وَ قَدَّت قَمِیصَهُ مِن دُبُرٍ25- إلی آخره: (90)
-
[سوره یوسف (12): آیات 30 تا 34] (96)
- ترجمه: (96)
- لغت، معنی، ترکیب: (97)
-
تفسیر: (98)
- آیه وَ قالَ نِسوَةٌ«1»30که (قَد شَغَفَها حُبًّا إِنّا لَنَراها فِی ضَلالٍ مُبِینٍ) معنی کلمه (شَغَفَها) را در مبحث لغت و معنی نوشتیم.گفته شده: پنج نفر زن بودند که با زلیخا در تماس بودند، و علی رغم تصمیم عزیز مصر به پرده دری پرداختند و راز همسر او را فاش ساختند. آن زنان چنانکه در تفسیر فتح البیان میگوید عبارت بودند از: 1- همسر ساقی عزیز مصر 2- زوجه خباز او 3- همسر نگهبان مالهای سواری وی 4- زوجه زندانبان او 5- زوجه دربان وی. طبق اینکه قول میتوان گفت: زلیخا آن زنان را محرم راز خود میدانسته است. ولی از آنجا که میبایستی کار زشت درز پیدا کند همان زنان عامل انتشار خطای زلیخا گردیدند- مؤلف.را (1) هی اسم لجمع امرأة، و تأنیثه بهذا الاعتبار غیر حقیقی، و لذلک جرد فعله، و ضم النون لغة فیها- انوار. (98)
- آیه فَلَمّا سَمِعَت بِمَکرِهِنَّ«1»31 (99)
- منظور از کلمه متکا چیست!: (102)
-
آیه وَ دَخَلَ مَعَهُ السِّجنَ فَتَیانِ36- إلی آخره: (108)
- آیه قالَ لا یَأتِیکُما طَعامٌ تُرزَقانِهِ إِلّا نَبَّأتُکُما بِتَأوِیلِهِ قَبلَ أَن یَأتِیَکُما37- إلی آخره: (109)
- آیه وَ اتَّبَعتُ مِلَّةَ آبائِی إِبراهِیمَ وَ إِسحاقَ وَ یَعقُوبَ38- إلی آخره: (110)
- [سوره یوسف (12): آیات 39 تا 42] (111)
-
یک نکته ادبی: (116)
- توجه به غیر خالق: (117)
- [سوره یوسف (12): آیات 43 تا 49] (118)
-
ترجمه: (118)
-
لغت، معنی، ترکیب: (119)
- تفسیر: (119)
- آیه- وَ قالَ المَلِکُ إِنِّی أَری سَبعَ بَقَراتٍ سِمانٍ یَأکُلُهُنَّ سَبعٌ عِجافٌ وَ سَبعَ سُنبُلاتٍ خُضرٍ وَ أُخَرَ یابِساتٍ43- إلی آخره: (119)
- آیه قالُوا أَضغاثُ أَحلامٍ وَ ما نَحنُ بِتَأوِیلِ الأَحلامِ بِعالِمِینَ«1» (120)
- آیه وَ قالَ الَّذِی نَجا مِنهُما وَ ادَّکَرَ بَعدَ«1»45که یُوسُفُ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ«2»که (أَیُّهَا الصِّدِّیقُ) اطلاق دارد و نشان میدهد که یوسف از هر نظر راستگو بوده است- مؤلف. (121)
- آیه قالَ تَزرَعُونَ سَبعَ سِنِینَ دَأَباً«1»47که (تَزرَعُونَ) به صیغه مضارع و به معنی امر است. معنی کلمه (دَأَباً) را در مبحث لغت و معنی نوشتیم. یعنی حضرت یوسف علیه السّلام به فرستاده شاه فرمود:مدت هفت سال طبق عادت و دائبی که دارید مشغول زراعت شوید. و آنچه را که همه ساله درو میکنید جز مقداری که مصرف میشود در خوشه خود بگذارید تا از خطر رطوبت و کرمی که حبوب را میخورد مصون و محفوظ بماند- مؤلف.منآیه ثُمَّ یَأتِی مِن بَعدِ ذلِکَ سَبعٌ شِدادٌ یَأکُلنَ«2»48که (إِلّا قَلِیلًا مِمّا تُحصِنُونَ) مؤلف- حضرت یوسف علیه السّلام هفت گاو چاق و هفت خوشه سبز و تازه را به آن هفت سالی تعبیر نموده که نعمت و خواربار در آنها فراوان بود. و هفت گاو لاغر و هفت خوشه خشکیده را به آن هفت سالی تعبیر کرده که قحطی شدید در آنها رخ داد- فتح.منآیه ثُمَّ یَأتِی مِن بَعدِ ذلِکَ عامٌ فِیهِ یُغاثُ النّاسُ«1»49 إلی آخره: (122)
- تعبیر خواب، یا معجزه!: (123)
- [سوره یوسف (12): آیات 50 تا 53] (124)
-
لغت، معنی، ترکیب: (119)
-
ترجمه: (124)
- لغت، معنی، ترکیب: (124)
- تفسیر: (125)
- آیه وَ قالَ المَلِکُ ائتُونِی بِهِ50- إلی آخره: (125)
-
ادامه سوره یوسف (131)
- [سوره یوسف (12): آیات 54 تا 57] (131)
- ترجمه: (131)
-
لغت، معنی. ترکیب: (132)
- تفسیر: (132)
- آیه لاکه وَ قالَ المَلِکُ ائتُونِی بِهِ أَستَخلِصهُ لِنَفسِی54- إلی آخره: (132)
- آیه قالَ اجعَلنِی عَلی خَزائِنِ الأَرضِ55- إلی آخره: (133)
- آیه وَ کَذلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ فِی الأَرضِ56- إلی آخره: (133)
- آیه وَ لَأَجرُ الآخِرَةِ خَیرٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ57. (134)
- پاسخ از یک اشکال: (135)
- حضرت رضا علیه السلام و ولایت عهد: (137)
-
ترجمه: (138)
- لغت، معنی، ترکیب: (139)
- تفسیر: (139)
-
آیه وَ جاءَ إِخوَةُ یُوسُفَ58- إلی آخره: (139)
- آیه وَ لَمّا جَهَّزَهُم بِجَهازِهِم قالَ ائتُونِی بِأَخٍ لَکُم مِن أَبِیکُم59- إلی آخره: (140)
- آیه فَإِن لَم تَأتُونِی بِهِ فَلا کَیلَ لَکُم عِندِی وَ لا تَقرَبُونِ60. (141)
- آیه قالُوا سَنُراوِدُ عَنهُ أَباهُ وَ إِنّا لَفاعِلُونَ61. (141)
- آیه- قالَ لِفِتیانِهِ اجعَلُوا بِضاعَتَهُم فِی رِحالِهِم62- إلی آخره: (141)
-
استقامت و معنی وسیع آن: (16)
-
لغت، معنی، ترکیب: (144)
-
تفسیر: (144)
-
آیه فَلَمّا رَجَعُوا إِلی أَبِیهِم قالُوا یا أَبانا مُنِعَ مِنَّا الکَیلُ63- إلی آخره: (144)
- آیه قالَ هَل آمَنُکُم«1»64که (فَاللّهُ خَیرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرحَمُ الرّاحِمِینَ) چرا که خدا بهترین حافظ و بهترین رحم کنندگان است- مؤلف.منآیه وَ لَمّا فَتَحُوا مَتاعَهُم وَجَدُوا بِضاعَتَهُم رُدَّت إِلَیهِم65- إلی آخره: (145)
- آیه قالَ لَن أُرسِلَهُ مَعَکُم حَتّی تُؤتُونِ مَوثِقاً مِنَ اللّهِ66- إلی آخره: (146)
- [سوره یوسف (12): آیات 67 تا 69] (147)
- آیا چشم و نظر اثر ندارد!: (151)
- آیه قالُوا فَما جَزاؤُهُ إِن کُنتُم کاذِبِینَ74. (156)
-
تفسیر: (161)
- آیه قالُوا إِن یَسرِق فَقَد سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِن قَبلُ77- إلی آخره: (161)
- آیه قالُوا یا أَیُّهَا العَزِیزُ إِنَّ لَهُ أَباً شَیخاً کَبِیراً78- إلی آخره: (162)
- آیه قالَ مَعاذَ اللّهِ«1»79که (مَتاعَنا) همان پیمانه پادشاه است که در آیات قبل گفته شد. یعنی حضرت یوسف علیه السّلام در پاسخ برادران إبن یامین فرمود: ما بخدا پناه میبریم که غیر از آن کسی را بازداشت نمائیم که پیمانه خود را نزد او یافتهایم.اگر ما شخص دیگری را غیر از إبن یامین که سرقت کرده بازداشت کنیم در حق وی ظلم شده و ما از ستمکاران بشمار خواهیم رفت (إِنّا إِذاً لَظالِمُونَ) چرا که هر کسی رهین کردار و رفتار خویشتن خواهد بود. قرآن در اینکه باره در سوره مدثر، آیة- 38- میفرماید:کُلُّ نَفسٍ بِما کَسَبَت رَهِینَةٌ.یعنی هرکسی رهین و گرو آن چیزی است که فراهم نموده باشد- مؤلف.منآیه فَلَمَّا استَیأَسُوا مِنهُ خَلَصُوا نَجِیًّا80- إلی آخره: (163)
-
آیه ارجِعُوا إِلی أَبِیکُم فَقُولُوا یا أَبانا إِنَّ ابنَکَ سَرَقَ81- إلی آخره: (166)
- آیه وَ سئَلِ القَریَةَ الَّتِی کُنّا فِیها82- إلی آخره: (167)
- آیه قالَ بَل سَوَّلَت لَکُم أَنفُسُکُم أَمراً83- إلی آخره: (167)
- آیه وَ تَوَلّی عَنهُم وَ قالَ یا أَسَفی عَلی یُوسُفَ84- إلی آخره: (168)
- منظور از کلمه بثی چیست!: (174)
-
تفسیر: (179)
- آیه فَلَمّا دَخَلُوا عَلَیهِ قالُوا یا أَیُّهَا العَزِیزُ مَسَّنا وَ أَهلَنَا الضُّرُّ88- إلی آخره: (179)
- در اینجا یک سؤال پیش میآید: (179)
-
یک عبرت و اندرز بزرگ: (180)
- آیه- 89- قالَ هَل عَلِمتُم ما فَعَلتُم بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ«1»- إلی آخره: (180)
- آیه قالُوا أَ إِنَّکَ لَأَنتَ یُوسُفُ90- إلی آخره: (182)
- آیه قالُوا تَاللّهِ لَقَد آثَرَکَ اللّهُ عَلَینا وَ إِن کُنّا لَخاطِئِینَ.«1» (183)
- آیه قالَ لا تَثرِیبَ عَلَیکُمُ الیَومَ یَغفِرُ اللّهُ لَکُم92- إلی آخره: (183)
-
شکرانه پیروزی: (187)
- [سوره یوسف (12): آیات 94 تا 98] (188)
- ترجمه: (188)
- لغت، معنی، ترکیب: (189)
-
چگونه یعقوب بینائی خود را باز یافت!: (194)
- [سوره یوسف (12): آیات 99 تا 101] (195)
- ترجمه: (195)
- لغت، معنی، ترکیب: (196)
-
آیه ذلِکَ مِن أَنباءِ الغَیبِ نُوحِیهِ إِلَیکَ102- إلی آخره: (204)
- آیه وَ ما أَکثَرُ النّاسِ وَ لَو حَرَصتَ بِمُؤمِنِینَ103. (205)
- آیه وَ ما تَسئَلُهُم عَلَیهِ مِن أَجرٍ104- إلی آخره: (205)
- آیه وَ کَأَیِّن مِن آیَةٍ فِی السَّماواتِ وَ الأَرضِ یَمُرُّونَ عَلَیها105- إلی آخره: (206)
- تفسیر: (211)
-
تجزیه و ترکیب: (218)
- تفسیر: (218)
- آیه المر- تِلکَ آیاتُ الکِتابِ1- إلی آخره: (218)
- آیه اللّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّماواتِ بِغَیرِ عَمَدٍ تَرَونَها«1»2 إلی آخره: (219)
- لغت، معنی، ترکیب: (229)
-
آیه فَلَمّا رَجَعُوا إِلی أَبِیهِم قالُوا یا أَبانا مُنِعَ مِنَّا الکَیلُ63- إلی آخره: (144)
-
[سوره الرعد (13): آیات 8 تا 11] (237)
- ترجمه: (237)
- لغت، معنی، ترکیب: (237)
- تفسیر: (238)
- فرشتگانی که دائما مواظب و مراقب انسانند: (242)
- آیه لَهُ دَعوَةُ الحَقِّ14- إلی آخره: (247)
- لغت، معنی، ترکیب: (255)
- آیه الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهدِ اللّهِ20- إلی آخره: (261)
- ترجمه: (269)
- آیه اللّهُ یَبسُطُ الرِّزقَ لِمَن یَشاءُ وَ یَقدِرُ26- الی آخره: (270)
- [سوره الرعد (13): آیات 30 تا 32] (275)
-
عذاب یعنی چه!: (285)
- [سوره الرعد (13): آیات 35 تا 38] (287)
- ترجمه: (287)
-
لغت، معنی، ترکیب: (287)
- سبب نزول: (288)
- تفسیر: (288)
- آیه مَثَلُ الجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ35- إلی آخره: (288)
- آیه وَ الَّذِینَ آتَیناهُمُ الکِتابَ یَفرَحُونَ بِما أُنزِلَ إِلَیکَ36- إلی آخره: (289)
- آیه وَ کَذلِکَ أَنزَلناهُ حُکماً عَرَبِیًّا37- إلی آخره: (291)
-
[سوره الرعد (13): آیات 39 تا 43] (294)
- ترجمه: (294)
- لغت، معنی، ترکیب: (295)
- تفسیر: (295)
- آیه یَمحُوا اللّهُ ما یَشاءُ وَ یُثبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الکِتابِ. (295)
- محو و اثبات و بداء یعنی چه!: (299)
- ترجمه: (307)
-
آیه وَ ما أَرسَلنا مِن رَسُولٍ إِلّا بِلِسانِ قَومِهِ4- إلی آخره: (312)
- آیه وَ لَقَد أَرسَلنا مُوسی بِآیاتِنا أَن أَخرِج قَومَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ5- إلی آخره: (313)
- آیه وَ إِذ قالَ مُوسی لِقَومِهِ اذکُرُوا نِعمَةَ اللّهِ عَلَیکُم«1»6- إلی آخره: (315)
- آیه وَ إِذ تَأَذَّنَ رَبُّکُم لَئِن شَکَرتُم لَأَزِیدَنَّکُم«1»7- إلی آخره: (316)
-
آیه وَ قالَ مُوسی إِن تَکفُرُوا أَنتُم وَ مَن فِی الأَرضِ جَمِیعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِیٌّ حَمِیدٌ8. (321)
- آیه أَ لَم یَأتِکُم نَبَؤُا الَّذِینَ مِن قَبلِکُم9- إلی آخره: (322)
- آیه قالَت رُسُلُهُم أَ فِی اللّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الأَرضِ«1»10- إلی آخره: (324)
- [سوره إبراهیم (14): آیات 11 تا 12] (325)
-
ترجمه: (328)
- لغت، معنی، ترکیب: (328)
- تفسیر: (329)
- آیه وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِرُسُلِهِم لَنُخرِجَنَّکُم مِن أَرضِنا أَو لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا13- إلی آخره: (329)
- ترجمه: (335)
- آیا مخترعان و مکتشفان پاداش الهی دارند: (338)
-
لغت، معنی، ترکیب: (342)
- تفسیر: (342)
- آیه وَ قالَ الشَّیطانُ«1»22 (342)
-
پاسخ از یک اشکال: (344)
- [سوره إبراهیم (14): آیات 24 تا 27] (345)
- ترجمه: (345)
- لغت، معنی، ترکیب: (345)
- تفسیر: (346)
-
آیه أَ لَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ24- إلی آخره: (346)
- آیه تُؤتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذنِ رَبِّها25- إلی آخره: (347)
- آیه وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجتُثَّت مِن فَوقِ الأَرضِ ما لَها مِن قَرارٍ26. (348)
- آیه یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِی الحَیاةِ الدُّنیا وَ فِی الآخِرَةِ27- إلی آخره: (349)
- شجره طیبه و شجره خبیثه: (350)
- انداد یعنی چه؟: (357)
- آیه وَ آتاکُم مِن کُلِّ ما سَأَلتُمُوهُ34- إلی آخره: (361)
-
پاسخ از یک اشکال: (368)
- آیه رَبَّنا إِنَّکَ تَعلَمُ ما نُخفِی وَ ما نُعلِنُ38- إلی آخره: (369)
- آیه الحَمدُ لِلّهِ الَّذِی وَهَبَ لِی عَلَی الکِبَرِ إِسماعِیلَ وَ إِسحاقَ39- الی آخره: (369)
- آیه رَبِّ اجعَلنِی مُقِیمَ الصَّلاةِ وَ مِن ذُرِّیَّتِی40- إلی آخره: (370)
- آیه رَبَّنَا اغفِر لِی41- الی آخره: (370)
- لغت، معنی، ترکیب: (376)
- آیه وَ قَد مَکَرُوا مَکرَهُم46- إلی آخره: (381)
-
تفسیر: (144)
-
آیه فَاستَقِم کَما أُمِرتَ-112 إلی آخره: (16)