پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

بحث حروف مقطعه - تحقیق و تتبع در تفاسیر

شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۰۱:۴۹ ب.ظ

بحث حروف مقطعه - تحقیق و تتبع در تفاسیر

* اختلاف قدما و متأخرین در حروف مقطَّعه

صاحب مجمع البیان، مرحوم طبرسى ، یازده قول را نقل کرده.
* 1) حروف مقطعه از متشابهات قرآن است

  • که خداى سبحان علم به آن را به خود اختصاص داده،
  • و در ذیل آیه هفتم از سوره آل عمران فرموده
    •  تاویل متشابهات را جز خدا کسى نمى‏داند

* 2) حروف مقطعه نام سوره

  • نام سوره ‏اى است که در آغاز همان سوره قرار دارد.

* 3) حروف مقطعه اسمِ مجموع قرآن است .
* 4) حروف مقطعه اسم خداوند است 

  • بنابراین معنای حروف مقطعه :
    • معناى‏ « الم » أنا اللَّه اعلم ، است
    • معناى « المر » أنا اللَّه اعلم و أرى ، است
    • معناى  « المص » انا اللَّه اعلم و افضل  است .
    • معنای « کهیعص »
      • کاف  از  «کافى» است
      • هـاء   از  «هادى» است
      • یـاء   از   «حکیم»  است
      • عین  از   «علیم» است
      • صاد از   «صادق» است 
  • این مطلب از ابن عباس روایت شده است.

اختلاف در گرفته شدن

  • بعضى از حروف از اول نام خدا گرفته شده- مانند کاف که از«کافى» است
  • و بعضى از وسط گرفته شده- مانند یاء که از «حکیم» است-
  • و بعضى از آخر گرفته شده- مانند میم که از «اعلم» گرفته شده.

* 5)  حروف مقطعه اسم اعظم خداوند است 

  • این حروف اسمایى از خداست اما مقطعه و بریده
  • که اگر از مردم کسى بتواند آنها را آن طور که باید ترکیب کند
  • به اسم اعظم خدا دست یافته،
  • همانطور که از ترکیب «الر» و «حم»  و «ن» 
    • «الرَّحْمنُ » درست مى شود،
  • و همچنین سایر حروف..
  • چیزى که هست ما انسانها قادر بر ترکیب آن نیستیم.

این معنا از سعید بن جبیر روایت شده.


* 6) حروف مقطعه سوگند های خداوند است

  • این حروف سوگندهایى است که خداى تعالى خورده،
    •  خداوند به این حرف سوگند مى ‏خورد بر اینکه قرآن کلام او است.
  • و اصولا حروف الفباء داراى شرافتى هستند،
    • چون با همین حروف است که کتب آسمانى و اسماء حسناى خدا و صفات علیاى او ، و ریشه لغت‏ هاى امت‏هاى مختلف درست مى ‏شود.

* 7)  حروف مقطعه اشاره به نعمتها  است

  • این حروف اشاراتى است
    • به نعمت‏ هاى خدا
    • و بلاهاى او
    • و مدت زندگى اقوام و عمر و اجلشان.

* 8) بقاء همیشگی اسلام 

  • مراد از حروف مقطعه این است که :
    • امت اسلام تا آخر دهر باقى مى ‏ماند و منقرض نمى ‏شود،

* 9)  حروف مقطعه همان حروف الفباء است

  • مراد از این حروف همان حروف الفباء است،
    • و با ذکر نام بعضى از آنها از ذکر بقیه بى نیاز بوده،
  • در حقیقت خواسته است بفرماید :
    • این قرآن از الفباء ترکیب شده.

* 10) حروف مقطعه برای ساکت کردن کفار است

  • این حروف به منظور ساکت کردن کفار در ابتداى سوره‏ هاى قرار گرفته
  • چون مشرکین به یکدیگر سفارش مى‏ کردند 
    • مبادا به قرآن گوش دهید،
    • هر جا کسى قرآن مى ‏خواند سر و صدا بلند کنید
  • تا صوت قرآن در بین صوتهاى نامربوط گم شود
  • قرآن این جریان را در آیه «لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِیهِ » ...حکایت فرموده.
  • و گاهى مى‏ شد که در هنگام شنیدن صوت قرآن سوت مى ‏زدند،
  • و بسا مى‏شد کف مى‏ زدند،
  • و بسا مى‏ شد صداهاى دسته جمعى در مى ‏آوردند
    • تا رسول خدا را در خواندن آن دچار اشتباه سازند
  • خداى تعالى در آغاز بعضى از سوره‏ هاى قرآن این حروف را نازل کرد
  • تا مشرکین را ساکت کند،
  • چون وقتى این حروف را مى‏ شنیدند به نظرشان عجیب و غریب مى‏ آمد
    • و به آن گوش فرا داده درباره ‏اش فکر مى‏ کردند،
    • و همین اشتغالشان به آن حروف از جار و جنجال بازشان مى‏ داشت،
    • و در نتیجه صداى قرآن به گوششان مى‏ رسید.

* 11حروف مقطعه اثبات عجز مدعیان است

  • این حروف از قبیل شمردن حروف الفباء است
    • مى ‏خواهد بفهماند که این قرآنى که تمامى شما مردم عرب را از آوردن مثلش عاجز کرده
      • از جنس همین حروفى است که مدام با آن محاوره و گفتگو مى‏ کنید
      • و در خطبه ‏ها و کلمات خود به کار مى‏ بندید،
  • باید از اینکه نمى‏توانید مثل آن را بیاورید،
    • بفهمید که این کلام از ناحیه خداى تعالى است،
  • و اگر در چند جا و چند سوره این حروف تکرار شده،
    • براى این بوده که همه جا محکمى برهان را به رخ کفار بکشد.
  • این تفسیر از قطرب روایت شده،
  • و ابو مسلم اصفهانى هم همین وجه را اختیار کرده،
  • و بعضى از مفسرین قرون أخیر نیز بدان تمایل کرده ‏اند

این بود آن یازده وجهى که مرحوم طبرسى از مفسرین نقل کرده، و در بین این اقوال وجوه دیگر هم مى‏ توان قرار داد،

* نظرات دیگر در مقطعه

  • نقل از ابن عباس  :
    • در خصوص «الم»  گفته است
      • «الف »  اشاره است به نام « اللَّه »
      • و  « لام » به « جبرئیل »
      • و « میم »  به   « محمد » (ص).
  • نقل بعضی دیگر

حروف مقطعه اشاره دارد به غرضى که در سوره بیان شده

  • مثل اینکه مى‏گویند حرف « نون »  در سوره «ن »
  • اشاره به اینکه  بیشتر راجع به نصرت موعود به رسول خدا (ص) صحبت شده.
  • و حرف «قاف» در سوره«ق »
  • اشاره است به اینکه در این سوره بیشتر درباره قرآن ، و یا قهر الهى سخن رفته.
  • نقل بعضی دیگر
  • و بعضى دیگر هم گفته ‏اند این حروف صرفا براى هشدار دادن است.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی