بحث حروف مقطعه - تحقیق و تتبع در تفاسیر
بحث حروف مقطعه - تحقیق و تتبع در تفاسیر
* اختلاف قدما و متأخرین در حروف مقطَّعه
صاحب مجمع البیان، مرحوم طبرسى ، یازده قول را نقل کرده.
* 1) حروف مقطعه از متشابهات قرآن است
- که خداى سبحان علم به آن را به خود اختصاص داده،
-
و در ذیل آیه هفتم از سوره آل عمران فرموده
- تاویل متشابهات را جز خدا کسى نمىداند
* 2) حروف مقطعه نام سوره
- نام سوره اى است که در آغاز همان سوره قرار دارد.
* 3) حروف مقطعه اسمِ مجموع قرآن است .
* 4) حروف مقطعه اسم خداوند است
-
بنابراین معنای حروف مقطعه :
- معناى « الم » أنا اللَّه اعلم ، است
- معناى « المر » أنا اللَّه اعلم و أرى ، است
- معناى « المص » انا اللَّه اعلم و افضل است .
-
معنای « کهیعص »
- کاف از «کافى» است
- هـاء از «هادى» است
- یـاء از «حکیم» است
- عین از «علیم» است
- صاد از «صادق» است
- این مطلب از ابن عباس روایت شده است.
اختلاف در گرفته شدن
- بعضى از حروف از اول نام خدا گرفته شده- مانند کاف که از«کافى» است
- و بعضى از وسط گرفته شده- مانند یاء که از «حکیم» است-
- و بعضى از آخر گرفته شده- مانند میم که از «اعلم» گرفته شده.
* 5) حروف مقطعه اسم اعظم خداوند است
- این حروف اسمایى از خداست اما مقطعه و بریده
- که اگر از مردم کسى بتواند آنها را آن طور که باید ترکیب کند
- به اسم اعظم خدا دست یافته،
-
همانطور که از ترکیب «الر» و «حم» و «ن»
- «الرَّحْمنُ » درست مى شود،
- و همچنین سایر حروف..
- چیزى که هست ما انسانها قادر بر ترکیب آن نیستیم.
این معنا از سعید بن جبیر روایت شده.
* 6) حروف مقطعه سوگند های خداوند است
-
این حروف سوگندهایى است که خداى تعالى خورده،
- خداوند به این حرف سوگند مى خورد بر اینکه قرآن کلام او است.
-
و اصولا حروف الفباء داراى شرافتى هستند،
- چون با همین حروف است که کتب آسمانى و اسماء حسناى خدا و صفات علیاى او ، و ریشه لغت هاى امتهاى مختلف درست مى شود.
* 7) حروف مقطعه اشاره به نعمتها است
-
این حروف اشاراتى است
- به نعمت هاى خدا
- و بلاهاى او
- و مدت زندگى اقوام و عمر و اجلشان.
* 8) بقاء همیشگی اسلام
-
مراد از حروف مقطعه این است که :
- امت اسلام تا آخر دهر باقى مى ماند و منقرض نمى شود،
* 9) حروف مقطعه همان حروف الفباء است
-
مراد از این حروف همان حروف الفباء است،
- و با ذکر نام بعضى از آنها از ذکر بقیه بى نیاز بوده،
-
در حقیقت خواسته است بفرماید :
- این قرآن از الفباء ترکیب شده.
* 10) حروف مقطعه برای ساکت کردن کفار است
- این حروف به منظور ساکت کردن کفار در ابتداى سوره هاى قرار گرفته
-
چون مشرکین به یکدیگر سفارش مى کردند
- مبادا به قرآن گوش دهید،
- هر جا کسى قرآن مى خواند سر و صدا بلند کنید
- تا صوت قرآن در بین صوتهاى نامربوط گم شود
- قرآن این جریان را در آیه «لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِیهِ » ...حکایت فرموده.
- و گاهى مى شد که در هنگام شنیدن صوت قرآن سوت مى زدند،
- و بسا مىشد کف مى زدند،
-
و بسا مى شد صداهاى دسته جمعى در مى آوردند
- تا رسول خدا را در خواندن آن دچار اشتباه سازند
- خداى تعالى در آغاز بعضى از سوره هاى قرآن این حروف را نازل کرد
- تا مشرکین را ساکت کند،
-
چون وقتى این حروف را مى شنیدند به نظرشان عجیب و غریب مى آمد
- و به آن گوش فرا داده درباره اش فکر مى کردند،
- و همین اشتغالشان به آن حروف از جار و جنجال بازشان مى داشت،
- و در نتیجه صداى قرآن به گوششان مى رسید.
* 11) حروف مقطعه اثبات عجز مدعیان است
-
این حروف از قبیل شمردن حروف الفباء است
-
مى خواهد بفهماند که این قرآنى که تمامى شما مردم عرب را از آوردن مثلش عاجز کرده
- از جنس همین حروفى است که مدام با آن محاوره و گفتگو مى کنید
- و در خطبه ها و کلمات خود به کار مى بندید،
-
مى خواهد بفهماند که این قرآنى که تمامى شما مردم عرب را از آوردن مثلش عاجز کرده
-
باید از اینکه نمىتوانید مثل آن را بیاورید،
- بفهمید که این کلام از ناحیه خداى تعالى است،
-
و اگر در چند جا و چند سوره این حروف تکرار شده،
- براى این بوده که همه جا محکمى برهان را به رخ کفار بکشد.
- این تفسیر از قطرب روایت شده،
- و ابو مسلم اصفهانى هم همین وجه را اختیار کرده،
- و بعضى از مفسرین قرون أخیر نیز بدان تمایل کرده اند
این بود آن یازده وجهى که مرحوم طبرسى از مفسرین نقل کرده، و در بین این اقوال وجوه دیگر هم مى توان قرار داد،
* نظرات دیگر در مقطعه
-
نقل از ابن عباس :
-
در خصوص «الم» گفته است
- «الف » اشاره است به نام « اللَّه »
- و « لام » به « جبرئیل »
- و « میم » به « محمد » (ص).
-
در خصوص «الم» گفته است
- نقل بعضی دیگر
حروف مقطعه اشاره دارد به غرضى که در سوره بیان شده
- مثل اینکه مىگویند حرف « نون » در سوره «ن »
- اشاره به اینکه بیشتر راجع به نصرت موعود به رسول خدا (ص) صحبت شده.
- و حرف «قاف» در سوره«ق »
- اشاره است به اینکه در این سوره بیشتر درباره قرآن ، و یا قهر الهى سخن رفته.
- نقل بعضی دیگر
- و بعضى دیگر هم گفته اند این حروف صرفا براى هشدار دادن است.