پژوهش های تفسیری آیه سوم سوره بقره
جمعه, ۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۴۱ ب.ظ
پژوهش های تفسیری آیه سوم سوره بقره
معنى ایمان
یؤمنون :
ایمان، عبارتست از جای گیر شدن اعتقاد در قلب،
و این کلمه از ماده ( ء . م . ن ) اشتقاق یافته،
کانه شخص با ایمان،
بکسى که بدرستى و راستى و پاکى وى اعتقاد پیدا کرده،
امنیت مى دهد،
یعنى آن چنان دل گرمى و اطمینان مى دهد
که هرگز در اعتقاد خودش دچار شک و تردید نمى شود،
چون شک آفت اعتقاد و ضد آن شک و تردید است.
مراتب ایمان
- ایمان معنایى است داراى مراتبى بسیار
-
چون اذعان و اعتقاد
-
گاهى بخود چیزى پیدا می شود
- و تنها اثر وجود آن چیز بر آن اعتقاد مترتب میشود،
-
و گاهى از این شدیدتر است
- بطورى که به پاره اى لوازم آن نیز متعلق مى گردد
-
و از همین جا نتیجه مى گیریم :
-
که مؤمنین هم در اعتقادشان
- بغیب ،
- و بخداى حاضر و ناظر،
-
و بروز جزاى او ،
-
در یک طبقه نیستند،
- بلکه طبقات مختلفى دارند.
-
در یک طبقه نیستند،
-
که مؤمنین هم در اعتقادشان
-
گاهى بخود چیزى پیدا می شود
معنى غیب و ایمان به غیب
بالغیب :
- کلمه غیب بر خلاف شهادت،
-
عبارتست از چیزى که در تحت حس و درک آدمى قرار ندارد،
- و آن عبارتست از خداى سبحان ،
-
و آیات کبراى او،
- که همه از حواس ما غایبند،
-
و یکى از آنها وحى است،
- (وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ)
- پس مراد از ایمان به غیب
- در مقابل ایمان بوحى
-
و ایمان بآخرت ، عبارتست از ایمان بخداى تعالى
-
و در نتیجه در این چند آیه
- به ایمان به همه اصول سه گانه دین اشاره شده است،
-
و در نتیجه در این چند آیه
-
و قرآن کریم همواره اصرار و تاکید دارد
- در اینکه بندگان خدا نظر خود را منحصر در محسوسات و مادیات نکنند
-
و ایشان را تحریک مى کند به اینکه:
- از عقل سلیم و لب خالص پیروى کنند.
ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص: 73
۹۹/۰۱/۰۱