پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

احادیث اهل بیت علیهم السلام - سری دوم - پایگاه رضوان

يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۳:۰۹ ق.ظ

امیر المؤمنین علی علیه السلام : لَیسَ لَکَ بِأخٍ مَن أحوَجَکَ إلى حاکِمٍ بَینَکَ وَ بَینَهُ ؛

برادر تو نیست آن کس که تو را به داورى بین تو و خودش نیازمند کند (فرد سومى را به عنوان قاضى قرار دهد).

غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۷۵۰۵

دانلود پوستر با کیفیت بالا

 

https://nidamat.com/wp-content/uploads/2019/03/%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%86%D8%AF.jpg

https://nidamat.com/wp-content/uploads/2017/12/%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA%D8%8C-%DA%AF%D9%88%D8%B4-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%8C-%D8%A8%D9%84%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85.jpg

رسول اکرم صلی الله علیه و آله در یکى از خطبه هایش فرمود: کسى که غیبتى را از برادرش در مجلسى بشنود و ردّ کند، خداوند درب هزار شر دنیوى واخروى را بروى او مى بندد، واگر ردنکند وخوشش بیاید، گناه اوهمانند گناه غیبت کننده است.

عَن رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ فى خُطبَهٍ لَهُ: وَ مَن رَدَّ عَن أخیهِ غَیبَهً سَمِعَها فى مَجلِسٍ رَدَّاللّه ُ عُنهُ ألفَ بابٍ مِنَ الشَّرِ فِى الدُّنیا وَ الاخِرَهِ فَإنْ لَم یُرَدَّ عَنهُ وَأعجَبَهُ کانَ عَلَیهِ کَوِزرُ مَنِ اغتابَ.

________________

وسایل الشیعه ج ۸ ص ۶۰۷.

 

 

https://nidamat.com/wp-content/uploads/2017/09/%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%B3%D9%88%D8%AF.jpg

امام صادق علیه السلام:

لقمان به فرزندش گفت: حسود را سه نشانه است: پشت سر غیبت مى‏ کند، در حضور چاپلوسی (تملق) می کند و در گرفتاری سرزنش (زخم زبان) می کند.

قالَ لُقمانُ لابنِهِ: للحاسِدِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَغْتابُ إذا غابَ، و یَتَملّقُ إذا شَهِدَ، و یَشْمَتُ بالمُصیبَهِ.

میزان الحکمه،ج‏۳ ، حدیث: ۴۱۱۳.

 

امام على علیه السلام :

مؤمن … به عیب خود ، مشغول و فارغ از عیوب دیگران است و نماز، روشنى چشم اوست.

المُؤمِنُ یَکونُ … مُشغولاً بِعُیوبِ نَفسِهِ ، فارِغاً عَن عُیوبِ غَیرِهِ ، الصَّلاهُ قُرَّهُ عَینِهِ .

جامع الأخبار : ص ۲۱۵

حدیث

  %d8%ba%db%8c%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7-%d9%be%db%8c%d8%af%d8%a7

 

شهید اوّل در کتاب قواعد:

غیبت دو گونه است: غیبت آشکارا، که معلوم است و غیبت ناپیدا، که موارد آن فراوان مى‏باشد. چنان که مثلًا کسى با کنایه بگوید: من در محفل دولتمردان حاضر نمى‏شوم، من مال یتیم خور یا مال مردم خور نیستم و اشاره به کسى داشته باشد که این کارها را مى‏کند. یا بگوید: خدا را شکر که ما را از فلان چیز پاک نگه داشت و با این شکر کردن به دیگرى کنایه زند.

از جمله غیبت کردنهاى ناپیدا، ایما و اشاره کردن به عیب و نقص در دیگرى است، گر چه آن فرد حاضر باشد.

 و نیز از آن جمله است، عباراتى مانند: اگر این کار را مى‏کرد بهتر بود و خوب بود این کار را نمى‏کرد.

همچنین از این نوع غیبت است که کسى نقایص و معایب شخص مستحقِ غیبت را بگوید، تا بدین وسیله عیبهاى کس دیگرى را که مستحق غیبت نیست گوشزد کند.

اما خطور نقایص و عیبهاى دیگران در ذهن و خاطر آدمى، غیبت به شمار نمى‏آید؛ زیرا خداوند متعال خطورات ذهنى را بخشیده است [و به سبب آنها کسى را کیفر نمى‏دهد].

از مخفى‏ترین نوع غیبتها این است که کسى خود را [نزد دیگران‏] به خاطر صفات ناپسندى که دارد یا در وجود او نیست، نکوهش کند تا بدین وسیله به عیبهاى دیگران توجّه دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی