پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 49

دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۶:۰۶ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه 49 سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

49. وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ وَ فِی ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ‏

و [یاد کنید] هنگامى را که شما را از (چنگ) فرعونیان نجات دادیم، در حالى که شما را (با شکنجه و) عذاب بدى مى‏آزردند؛ پسران شما را سر مى‏بریدند؛ و زنان شما را زنده نگاه مى‏داشتند و در این [ها] آزمایش بزرگى از [جانب‏] پروردگارتان بود.


نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اول 

تعبیر «یَسُومُونَکُمْ» در اصل به معناى جستجوى چیزى است و به معناى تحمیل کار بر دیگران نیز مى ‏آید. «1» این تعبیر اشاره دارد که فرعونیان بدترین شکنجه‏ ها و عذاب‏ها را بر بنى ‏اسرائیل تحمیل مى ‏کردند.

2) نکته دوم

 این آیه ‏روز نجات و آزادى بنى اسرائیل را به آنان یادآور مى‏ شود که یکى از روزهاى الهى و ایّام اللَّه بوده است. هر ملتى باید روز آزادى خود را بزرگ بدارد. این مطلب آثار روان‏شناختى مهمى دارد؛ یعنى سبب مى‏ شود که شکر آن را به جا آورند و قدر آزادى خود را بدانند و از ارتجاع و بازگشت به وضع سابق جلوگیرى شود.

3) نکته سوم

 این آیه ‏تقریباً با همین عبارات در سوره ‏ى ابراهیم نیز آمده است «2» و تکرار آن براى یادآورى برترین نعمت‏هاست، و هیچ ملتى بدون استقلال و آزادى از چنگ طاغوت‏ها و مستکبران نمى‏ تواند پیشرفت کند؛ چرا که ملتى که از نظر اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و فکرى اسیر دیگران باشد، نیروها و ذخایرش به غارت مى‏ روند و فرصت رشد و پیشرفت پیدا نمى ‏کند.

4) نکته چهارم

فرعونیان نیروهاى فعال جامعه‏ ى بنى‏ اسرئیل را نابود مى‏ کردند؛ و این روش استعمارگران و مستکبران در طول تاریخ بوده و در عصر ما نیز هست که با طرح نقشه ‏هاى ماهرانه، مى‏ کوشند جوانان را به فساد و تباهى بکشند تا زمینه ‏ى تضعیف و اسارت ملت‏ها فراهم شود و از این روست که انواع اعتیاد ، فحشا و فساد را در جهان سوم ترویج مى‏ کنند.

5) نکته پنجم

برخى مشکلات و گرفتارى‏ هاى بشر براى امتحان اوست و این از شئون ربوبیّت و پرورش ‏دهندگى خداست که از این راه انسان‏ها را مى‏ آزماید تا رشد و تربیت و تکامل پیدا کنند.


آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1)  روز نجات و آزادى ملت‏ها را به آنان یادآورى کنید (تا قدر آن را بدانند).
2)  آزادى و استقلال هر ملت از مهم‏ترین نعمت‏هاست.
3)  گاهى مشکلات براى آزمایش شماست (پس واکنشى مناسب داشته باشید و سپاس‏گزار باشید).
4)  مستکبران جهان در پى نسل‏کشى و تباه کردن نیروى جوان ملت‏ها هستند (پس مراقب توطئه‏ها باشید!).
5)  مستکبران جهان چشم طمع به دختران ملت‏هاى مستضعف دارند (پس مراقب توطئه ‏ها باشید!).

__________________________________________________
 (1). ر. ک: المفردات فى غریب القرآن؛ تفسیر ابوالفتوح رازى، ج 7، ص 7 و المنار، ج 1 ص 308
 (2). البته قاعدتاً نخست آیه‏ى 6 سوره ‏ى ابراهیم، سپس آیه ‏ى 49 سوره‏ ى بقره فرود آمده ‏است؛ چرا که سوره ‏ى ابراهیم مکى و سوره ‏ى بقره مدنى است. البته در آیه‏ ى 49 سوره ‏ى بقره «واو» عاطفه بر سر «ویذبحون» نیامده است و در سوره‏ ى طه واو آمده تا آن را بر «سُوءَ الْعَذابِ» عطف کند، در حالى که «سر بریدن» خود یکى از مصداق‏هاى عذابِ بد است و این به خاطر اهمیت عذاب سربریدن کودکان و زنده نگه داشتن زنان است که جداگانه آمده است (تفسیر نمونه، ج 10، ص 274)

                     
                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 263

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی