پژوهش های تفسیر سوره مبارکه بقره آیه 45 و 46
پژوهش های تفسیری آیه 45و 46 سوره بقره
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
راهکارهاى امدادجویى و استقامت ورزى و صفات راهبردى فروتنان
--------------------------------
45. وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ
و بوسیله شکیبایى و نماز یارى جویید؛ در حالى که مسلماً این (کار) جز بر فروتنان، گران است.
46. الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَیْهِ راجِعُونَ
(همان) کسانى که مىدانند که آنان پروردگارشان را ملاقات مىکنند، و اینکه آنان فقط به سوى او باز مىگردند.
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
این آیات و سفارشهاى آن در مورد بنى اسرائیل است، اما در حقیقت قوانین و سفارش هایى براى کل بشریت است و بیان آنها در قرآن نوعى تأکید بر آنهاست.
2) نکته دوّم
هر انسانى دوست دارد امدادگرى داشته باشد که با کمک او بر سختى ها پیروز شود. در این آیات، صبر و نماز، امدادگران زندگى بشر معرفى شدند.
3) نکته سوّم
صبر، حالت استقامت و ایستادگى در برابر مشکلات درونى و برونى است؛ یعنى انسان باید در برابر میل به گناه و هوسهاى نفسانى و شیطانى، دشمنان خارجى و مصیبتها و سختىهاى زندگى استقامت ورزد تا پیروزى از راه برسد.
تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر
بل ز صد لشکر ظفر انگیزتر
4) نکته چهارم
نماز و نیایش، راه پیوند انسان با خداست؛ یعنى انسان را به منبع بىکران قدرت الهى وصل مىکند و نیرویى معنوى و روحى به او مى بخشد تا در برابر مشکلات ایستادگى کند و یکى از راه هاى مقابله با فشارهاى روانى و مشکلات است.
5) نکته پنجم
حکایت شده که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله هر گاه با مشکلى روبه رو مى شد که او را ناراحت مى کرد، از نماز و روزه مدد مى گرفت. «1»
و نیز حکایت شده که امام على علیه السلام در هنگام مشکلات نماز مى گزارد و آیه ى فوق را مى خواند. «2»
و از امام صادق علیه السلام نیز حکایت شده که فرمودند: هر گاه با اندوهى از غم هاى دنیوى روبه رو مى شوید، وضو بگیرید، به مسجد بروید، نماز بخوانید و دعا کنید؛ چرا که خدا فرموده است: از صبر و نماز کمک بجویید. «3»
______________________
(1). مجمع البیان، ذیل آیه
(2). تفسیر نمونه، ج 1، ص 219
(3). مجمع البیان، ذیل آیه
6) نکته ششم
در برخى احادیث از امام صادق علیه السلام حکایت شده که مقصود از صبر، روزه است و برخى مفسران گفته اند که منظور از «صلوة» در این آیه، نمازهاى پنجگانه و نمازهاى مستحبى و نیز صلوات بر محمد و آل محمد است. «1»
البته روشن است که این موارد مصادیق صبر و صلوةاند و معنا در این موارد منحصر نم ىشود.
7) نکته هفتم
عوامل سستى در نماز :
این سستى ما در امور دینى معلوم مى شود براى چیست. براى آن است که ایمان به غیب نداریم و پایه ى یقین و اطمینان سست است و وعده ى خدا و انبیا را به جان و دل قبول نکردیم ... «2»
مبادا در امر دیانت و خصوصاً این نمازهاى پنجگانه، تهاون (/ سستى) کنى و آنها را سست شمارى! خدا مىداند که انبیا و اولیا و ائمه ى هدى علیهم السلام از کمال شفقت بر بندگان خدا اینقدر ترغیب و تخدیر (/ هشدار) نمودند و الّا ایمان ما نفعى به آنها نرساند و از اعمال ما سودى نبرند.
8) نکته هشتم
نماز و روزه براى افراد بىایمان و متکبّر سخت و گران است، اما انسانهاى فروتن مؤمن از نماز لذّت مىبرند و آن را دوست دارند؛ چرا که نماز و روزه و صبر در راه خدا را ذخیره اى براى روز رستاخیز خویش مى دانند، در روزى که در محضر الهى حاضر مى شوند و او را ملاقات مى کنند.
این نکته اى راهبردى است که خشوع و فروتنى، نماز و عبادت را براى انسان آسان و لذتبخش مىسازد.
__________________________
(1). تفسیر صافى، ج 1، ص 126
(2). امام خمینى، چهل حدیث، ص 421
9) نکته نهم
در این آیات دو صفت راهبردى براى فروتنان بیان شده است:
الف) آنان مى دانند «1» که پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد؛ از این رو احساس مسئولیت کرده، فروتن مى شوند و خود را براى آن روز آماده مى کنند و توشه هاى معنوى مى اندوزند.
ب) آنان مى دانند که در حال حرکت و سیر به سوى خدا هستند؛ از این رو در راه خدا و نیکوکارى و انجام عبادات استقامت مى ورزند تا مایهى رشد و پیش رفت آنان در مسیر تکاملى به سوى خدا شود.
10) نکته دهم
با توجه اینکه خدا جسمانى نیست ملاقات حسّى با او معنا ندارد پس مقصود از «لقاءاللَّه» و ملاقات با او چیست؟
مفسران قرآن در مورد «لقاء اللَّه» چند تفسیر ارائه کرده اند:
الف) منظور از آن، حضور در صحنه ى رستاخیز و مشاهده ى آثار قدرت او و پاداشها و کیفرهاى قیامت است، همانطور که در برخى احادیث نیز به این معنا اشاره شده است. «2»
ب) مقصود از ملاقات خدا، همان شهود باطنى و قلبى است؛ یعنى ممکن است انسان به جایى برسد که با چشم دل خدا را ببیند. «3» همانطور که حکایت شده:
شخصى از امام على علیه السلام پرسید: آیا پروردگارت را دیده اى؟ امام پاسخ داد: آیا چیزى را که نمىبینم پرستش کنم؟! (سپس اضافه کرد) چشم هاى ظاهرى او را علنى مشاهده نمى کنند ولى دلها با حقیقت ایمان او را درک مىکنند. «4»
البته مانعى ندارد که هر دو تفسیر در مورد معناى «لقاءاللَّه» صحیح باشد.
_________________
(1). واژهى «ظنّ» اگر با «انّ» استعمال شود به معناى علم است (المفردات فى غریبالقرآن، مادهى «ظن») و در برخى از احادیث نیز از امام على علیه السلام حکایت شده که منظور از «ظن» در اینجا یقین است (تفسیر صافى، ج 1، ص 126)
(2). تفسیر صافى، ج 1، ص 126
(3). تفسیر نمونه، ج 1، ص 217
(4). نهجالبلاغه، کلام 179
آموزه ها و پیام ها :
1) استقامت ورزى و پیوند با خدا یارىگر بشر است.
2) معادباورى زمینه ساز فروتنى است.
3) مؤمن فروتن شوید تا انجام عبادات و تحمّل مشکلات براى شما آسان شود.
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 256