پژوهش های تفسیری آیه 4 سوره حمد
پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی
--------------------------------
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی
--------------------------------
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی
--------------------------------
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی
--------------------------------
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی
--------------------------------
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
پژوهش های تفسیری آیه چهارم سوره حمد
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : مالکیت مطلق خداوند در رستاخیز
--------------------------------
4. مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ
خداوند روز جزاست.
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
کته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
«مالِکِ» کسى است که صاحب اختیار چیزى است. این تعبیر در مورد انسانها به معناى مالکیت اعتبارى است که نوعى قرار داد اجتماعى است و به وسیله ى سند و شاهد ثابت مى شود و یا از بین مى رود، اما مالکیت خدا، ارتباطى حقیقى و تکوینى بین او و موجودات است؛ یعنى او علت هستى بخش جهان است و پیوسته به آنان فیض مى دهد و اگر یک لحظه این ارتباط قطع شود آن موجودات نابود مى شوند. «1»
2) نکته دوّم
مفسران قرآن ، تعبیر «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» را دو گونه معنا کرده اند:
صاحب اختیار روز جزاست و یا صاحب اختیار روز دین است، «2» روزى که هر کس در برابر دین و آیین خود جزا مى بیند. «3»
البته ممکن است مقصود آیه هر دو معنا باشد؛ یعنى روز رستاخیز، روز حکومت دین و پاداش دادن هر کس براساس آیین اوست.
__________________________________________________
(1). ما نمونه اى از این مالکیت را در مالکیت خودمان بر اعضاى بدن، و نیز نمونه ى کاملتر را در مالکیت بر تصورات ذهنى خود مى یابیم
(2). در قرآن، واژه ى «دین» گاهى به معناى آیین (ر. ک: سوره ى انعام، آیه ى 161 و سوره ى آل عمران، آیه ى 19) و گاهى به معناى پاداش و جزا مى آید
(3). تفسیر نمونه، ج 1، ص 41
3) نکته سوّم
خدا مالک دنیا و آخرت است اما در این آیه از مالکیت خدا در روز رستاخیز سخن گفته شده است؛ چرا که در آن روز همه ى پیوندهاى مادّى و مالکیت هاى اعتبارى از بین مى رود و کسى مالک چیزى نخواهد بود و مالکیت خدا ظهور بیشترى مى یابد و روشن مى شود که مالک حقیقى همه چیز خداست.
4) نکته چهارم
اعتقاد به معاد، عقیده به توحید را تکمیل مى کند؛ یعنى همان طور که توحید مبدأ هستى را روشن مى کند، معاد فرجام هستى را روشن مى سازد و این عقیده عامل نیرومندى در کنترل انسانهاست و آنها را از کارهاى زشت و قانون شکنى و تجاوز و ستم بازمى دارد.
آن قدر گرم است بازار مکافات عمل
گر به دقت بنگرى هر روز روز محشر است
5) نکته پنجم
این آیه نوعى تکمیل دلیل اختصاص حمد به خداست؛ یعنى از آنجا که خدا مالک روز جزاست، پس به سراغ ستایش و پرستش غیر او نروید و حمد را مخصوص او گردانید.
6) نکته ششم
هشدار این آیه آن است که مواظب رفتار خود باشید که صاحب اختیار روز رستاخیز خداست و در آن روز قوانین دینى کاملًا حاکم بر سرنوشت شماست.
آموزه ها و پیام ها :
1)
پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
آموزه ها و پیام ها :
1) جهان بى فرجام نیست و روز جزا در پیش است.
2) کسى را ستایش کنید که در رستاخیز همه کاره است.
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 137