پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 10 سوره بقره

سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۰۶:۲۵ ق.ظ

پژوهش های تفسیری آیه دهم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع : بیمار دلی منافقان و سرانجام عذاب آلود آنها

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

10.   فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ‏

در دل‏هاى آنان [نوعى‏] بیمارى است، و خدا بر بیمارى آنان افزوده، و به خاطر دروغگویىِ همیشگى آنان، عذاب دردناکى بر ایشان است.

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل



پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

این آیه ‏نفاق را نوعى بیمارى مى‏ داند؛ چرا که انسان سالم یک چهره بیش‏تر ندارد و دل و زبان و روح و جسم او هماهنگ و مکمل یک‏دیگرند، امّا انسان منافق گرفتار دوگانگى جسم و روح و دل و زبان است و از این رو، نوعى تضاد و ناهماهنگى بر شخصیت او حاکم است.

2) نکته دوّم

از منظر آیات ، بیمارى‏ ها دو گونه ‏اند :

1)بیماریهاى جسمى

2) بیمارى‏ هاى روحى - روانى

و از آن‏جا که بیمارى‏ هاى روحى - روانى مهم ‏ترند، قرآن بر آنان تأکید مى‏ کند و گاهى راه معالجه‏ ى آنها را نشان مى‏ دهد؛ «1» چرا که هدف اصلى دین ، سالم ‏سازى شخصیت و روح و بهداشت روان انسان است هر چند به بیمارى‏ هاى جسمى نیز اهمیت مى ‏دهد و دستوراتى در این ‏باره دارد. «2»

3) نکته سوّم

مقصود از «قلب» در این آیه، همان نفس و روح انسان است که کانون احساسات و عواطف اوست.

چند حسّى هست جز این چند حسّ 

آن چو زرِّ سرخ و این حس‏ها چو مس‏

 (مولوى)

4) نکته چهارم

 جمله‏ ى «فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً» یا نفرین است، یعنى: «خدا بر بیمارى‏ آنان بیفزاید.» «1» و یا خبرى است، «2» یعنى هر کس خود را آلوده ‏ى بیمارى نفاق کرد و در آن مسیر پیش رفت، خدا وسایل گمراهى و بیمارى را در اختیارش مى‏ گذارد تا بیمارى‏ اش افزون گردد، هم‏چنان که به ره‏پویان هدایت کمک مى ‏کند.
______________________________________________
 (1). «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ» (سوره‏ى اسراء، آیه‏ى 82)
 (2). مثل آیاتى که انسان را از خوردن خون، مردار، شراب و گوشت خوک منع مى‏کند (ر. ک: سوره ‏ى بقره، آیه‏ ى 173)

 

5) نکته پنجم

سرمایه ‏ى اصلى منافقان، دروغ است و به خاطر همین دروغ‏گویىِ مستمر، گرفتار عذاب دردناکى مى‏ شوند.
 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1) نفاق نوعى بیمارى است که در دل انسان پیشرفت مى‏ کند.
2) کیفر دروغ‏گویى، عذاب دردناک است.
3) منافقان را از دروغ‏گویى آنان بشناسید.
 

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 179

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی