پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

سلسله تفاسیر حجت الاسلام و المسلمین رضوانی حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار

پایگاه قرآنی تفسیر رضوان

بخش های مختلف پایگاه رضوان

http://bayanbox.ir/view/1362245836429681364/negar.jpg

https://trezvan.ir/tools/shop/mahsol/rezvan%20(32).jpg

http://bayanbox.ir/view/1309876882160502091/hadis2.jpg

http://bayanbox.ir/view/3212576473598921280/momenoon2.jpg

http://bayanbox.ir/view/6101283859816078020/goftarha2.jpg

https://bayanbox.ir/view/6437954910246294839/003.jpg

https://bayanbox.ir/view/3257452292458731752/001.jpg

https://bayanbox.ir/view/9113079035818101705/002.jpg

https://bayanbox.ir/view/6438074236879463477/004.jpg

http://bayanbox.ir/view/675798783622752857/noor.jpg

http://bayanbox.ir/view/1844041631931456962/003.jpg

http://bayanbox.ir/view/4577291091479109840/soroosh.jpg

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
خطبه متقین در تفسیر رضوان

پژوهش های تفسیری آیه 35 سوره بقره

يكشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۵۲ ب.ظ

پژوهش های تفسیری آیه سی و پنجم سوره بقره

تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان

موضوع :سکونت آدم به همراه همسرش در بوستان سر سبز 

و آزمایش آنها  به وسیله درخت ممنوع

----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------

 

35. وَ قُلْنا یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَیْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمِینَ‏
و گفتیم: «اى آدم! تو و همسرت در باغ آرام گیرید؛ و از (نعمت‏هاى) آن، از هر جا خواستید، فراوان و گوارا بخورید؛ و [لى‏] نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمکاران خواهید شد.»

 

نکته‏ ها و اشاره‏ ها :

1) نکته اوّل

آدم علیه السلام که براى زندگى معمولى بر روى زمین آفریده شده بود، در آغاز، در یکى از باغ‏هاى سرسبز و پرنعمت ساکن شد تا کم کم با محیط آشنا شود و اطلاعاتى از آن زندگى به دست آورد و با مسئولیت‏ها و تکالیف و محدودیت‏ها و دشمنان خود آشنا شود و نیز در هنگام لغزش‏ها راه توبه را بیاموزد و با آمادگى کامل بر روى زمین حرکت کند؛ به عبارت دیگر، سکونت آدم در این باغ جنبه‏ ى تمرین و آموزش داشت. «1»

2) نکته دوّم

در بوستان آدم علیه السلام میوه ‏هاى گوارا و فراوان وجود داشت و او از نظر غذا کمبودى نداشت و در آن‏جا کاملًا آرام بود. «2» و به هر کجاى باغ مى‏توانست برود و از هر میوه ‏اى مى ‏توانست بخورد.

3) نکته سوّم

در این باغ آزمایشى براى آدم در نظر گرفته شد و شرطى براى ماندن او در بوستان قرار داده شد؛ یعنى به او گفته شد که نزدیک آن درخت مخصوص نرود و از میوه‏ى آن نخورد «3» وگرنه ستمکار مى‏شود و به زحمت مى‏افتد. «4»
این ممنوعیت نوعى ارشاد و آزمایش بود؛ مثل آن‏که پزشک به بیمار خود مى‏گوید «به فلان غذا نزدیک نشو وگرنه به خودت زیان مى‏رسانى و به‏ زحمت مى‏ افتى!» ولى در آیات‏ بعد خواهیم دید که آدم در اثر وسوسه ‏هاى شیطان، از آن درخت خورد و به زحمت افتاد و از بوستان اخراج شد.

__________________________________________________
 (1). تفسیر نمونه، ج 1، ص 184- 185
 (2). «رغد» به معناى فراوان و گواراست‏
 (3). «لا تَقْرَبا» یعنى نزدیک نشوید. مقصود از این جمله، ممنوعیت خوردن میوه‏ ى آن درخت است، اما تعبیر «نزدیک نشوید» تأکید بیش‏ترى به این مطلب دارد
 (4). در آیه‏ى 117 سوره ‏ى طه کلمه‏ى «فَتَشْقى‏» (/ به زحمت مى‏افتى) آمده است‏

 

4) نکته چهارم

مکان «باغ» یا بهشتِ مخصوصِ آدم کجاست؟
برخى مفسران برآن‏ اند که آن بوستان یکى از باغ‏هاى سرسبز زمین بود، چون جاودانى نبود و شیطان بدان‏جا راه یافت، در حالى که آلودگان نمى‏ توانند به بهشت موعود قدم بگذارند؛ و در احادیث اهل بیت
علیهم السلام نیز بیان شده که آن بوستان یکى از باغ‏هاى دنیا بوده است. «1»
و برخى مفسران نیز برآن‏اند که آن باغ، بهشتى برزخى بوده که بین دنیا و آخرت است. «2»

5) نکته پنجم

درخت ممنوع، چه نوع درختى بود؟
مفسران قرآن و احادیث احتمالات متعددى مطرح کرده‏ اند؛
«3» برخى‏ مفسران آن درخت را زندگى دنیا و زحمت‏ هاى آن دانسته ‏اند «1» و برخى آن را حسد یا گیاه گندم دانسته ‏اند. «2»
البته مانعى ندارد که همه ‏ى این معانى مقصود آیه ‏باشد و جمع آنها نیز ممکن است؛ چون گندم مظهر غذاى دنیوى است و نزدیکى به دنیا زحمت‏ها و صفاتى را به دنبال دارد که یکى از آنها حسد است.
ولى به نظر مى‏رسد که اصل آزمایش آدم به وسیله‏ ى یک درخت مهم بوده است؛ از این رو قرآن نوع و نام آن را مشخص نساخته است تا از هدف اصلى دور نشود.

__________________________________________________
 (1). نور الثقلین، ج 1، ص 62؛ تفسیر نمونه، ج 1، ص 184- 185 و منهج الصادقین فى الزام المخالفین، ج 1، ص 172 از ابن عباس و ابن مسعود نیز نقل مى‏کند؛ و صدرالمتألهین در تفسیرش از قول ابو مسلم اصفهانى و ابوالقاسم بلخى نقل مى‏کند و حتى مکان آن را فلسطین یا بین فارس و کرمان حکایت مى‏کند. سپس برخى اقوال دیگر را نقل مى‏کند و مى‏گوید اگر چه این احتمالات ممکن است اما دلایل نقلى آن ضعیف است و متعارض، پس لازم است توقف کنیم (تفسیر قرآن کریم، ج 3، ص 80 به بعد).
ولى برخى مفسران احتمال داده ‏اند آن بوستان، در بهشت موعود یا یکى از کرات آسمانى بوده است (ر. ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 7- 186). ولى آیةاللَّه طالقانى معتقد است که این بهشت موعود نبوده است؛ چرا که اگر کسى اهل آن بهشت گردید از آن بیرون نمى‏رود (پرتوى از قرآن، ج 1، ص 125)
 (2). تسنیم، ج 3، ص 331 (ایشان دلایل متعددى مى‏آورند که آن باغ در دنیا یا بهشت اخروى نبوده است.) ملاصدرا نیز دیدگاه مشابه ى از عرفا نقل کرده‏اند: «قال بعض العرفا: الجنة التى تکون الارواح فیه (فیها) بعد المفارقة من النشأة الدنیاویة، غیر التى بین الارواح المجردة (و بین الاجسام) ... (تفسیر القرآن الکریم، ج 1، ص 80)
 (3). برخى آن را درخت انجیر یا انگور دانسته ‏اند (مواهب علیه، ج 1، ص 11) و در برخى‏احادیث آن را درخت کافور معرفى کرده‏ اند (التبیان فى تفسیر القرآن، ج 1، ص 155)

 

6) نکته ششم

در این آیه ‏به همسر آدم اشاره کرده که از همان روز اول در کنار او بوده و آرامش زندگى او را تکمیل مى ‏کرده است. آرى، انسان در درجه ‏ى اول نیاز به همدم و همسر دارد، سپس نیاز به غذا مطرح مى‏شود.

به زن گیرد آرام مرد جوان

اگر تاج‏دار است اگر پهلوان‏

7) نکته هفتم

در این آیه‏ به نیازهاى اساسى زندگى انسان اشاره شده است که عبارت‏ اند از:

الف) محل سکونتى که بتواند در آن با آرامش زندگى کند؛

ب ) همسر و همدمى که مونس و مایه‏ ى آرامش او باشد؛

ج ) غذاى خوب و فراوان که انرژى او را تأمین سازد؛

د ) برنامه‏ اى الهى که قوانین زندگى او را بیان کند.

آرى، زندگى عادى بشر، بدون این چهار رکن، ناقص و پرزحمت است.

__________________________________________________
 (1). المیزان، ج 1، ص 130 و 144. و مشابه همین نظر را ملاصدرا دارد و آن را درخت‏طبیعت مى‏داند. (تفسیر القرآن الکریم، ج 3، ص 80 به بعد)
 (2). تفسیر المیزان، ص 143 که از امام رضا علیه السلام حکایت مى‏کند. ابوالمحاسن حسین بن حسن جرجانى، صاحب تفسیر گازر از کلبى نقل مى‏کند که آن درخت علم بود و سید محمود طالقانى صاحب تفسیر پرتوى از قرآن (ج 1، ص 125) تلاش مى‏کند که براى این مطلب توجیهى بیابد، ولى با پژوهش بیش‏تر روشن مى‏شود که اصل این سخن از تورات، سفر پیدایش، باب دوم، شماره‏ى 18 است که مى‏گوید: «خداوند آدم را امر فرموده، گفت: از همه‏ى درختان باغ بى‏ممانعت بخور، اما از درخت معرفت نیک و بد زنهار نخورى؛ زیرا روزى که از آن خوردى، هر آینه خواهى مرد.» آرى، قرآن کریم هیچ‏گاه علم و دانش را قاتل انسان و ممنوع معرفى نمى‏کند. البته این مطلب در برخى تفاسیر روایى غیرمعتبر نیز راه یافته است (مثل تفسیر منسوب به امام حسن عسگرى علیه السلام، ج 1، ص 221)


 

آموزه‏ ها و پیام‏ ها :

1) بهره ‏مندى از نعمت‏هاى الهى را با اطاعت از فرمان‏هاى الهى همراه سازید.
2) در برنامه‏ ریزى و قانون‏ گذارى، نخست موارد جواز را بیان کنید، سپس ممنوعیت‏ ها را برشمارید.
3) مرد و زن از روز نخست در کنار هم بوده‏اند و آرامش مرد در کنار همسر تأمین مى‏ شود.
4) انسان در زندگى خود چهار نیاز اساسى دارد: مسکن، همسر، غذا و برنامه ‏اى الهى.
 

                        تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 234

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی