پژوهش های تفسیری آیه 40 سوره بقره
پژوهش های تفسیری آیه چهلم سوره بقره
تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان
موضوع : یاد آوری نعمت های الهی ، وفای به عهد الهی ، وفای به عهد مردم
--------------------------------
40. یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِیَّایَ فَارْهَبُونِ
اى بنى اسرائیل (/ فرزندان یعقوب) نعمت مرا، که بر شما ارزانى داشتم به یاد آورید؛ و به پیمانم وفا کنید، تا به پیمانتان وفا کنم و فقط از (مخالفت) من بهراسید!
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اوّل
سوره ى بقره نخستین سوره اى است که در مدینه نازل شد و از آنجا که بسیارى از مردم مدینه یهودى بودند، برخى از آیات این سوره خطاب به آنان و یا در مورد سرگذشت آنان است.
2) نکته دوّم
قرآن کریم در این سوره و در سوره هاى دیگرى سرگذشت آموزنده ى موسى علیه السلام و بنى اسرائیل را بیان کرده است. «1» این ماجرا نکات آموزنده اى براى همه ى مردم دارد و در ضمن آن، بسیارى از قوانین و حقایق الهى بیان شده است که در زندگى مسلمانان نیز کاربرد دارد.
__________________________________________________
(1). ر. ک: سوره هاى طه، شعراء و ...
3) نکته سوّم
در این آیه دو سفارش و یک قانون الهى بیان شده است که براى مسلمانان نیز مفید است؛ چرا که این سه اصل، اساس همه ى برنامه هاى الهى است:
اول آنکه، به یاد نعمتهاى الهى باشید (و سپاسگزارى کنید).
دوم آنکه، از (عذاب) خدا بهراسید (و به مسئولیتهاى خویش عمل کنید).
سوم آنکه، به تعهدات خویش در برابر خدا عمل کنید تا خدا نیز به تعهدات خود در مورد شما عمل نماید.
آرى، این یک قانون و اصل است که اگر کسى به پیمانهاى خود در برابر خدا عمل کرد، خدا نیز به تعهدات خویش در مورد او عمل مى کند، وگرنه خدا هیچ تعهدى در مورد افراد بى مسئولیت نخواهد داشت.
4) نکته چهارم
مقصود از نعمتهاى الهى نسبت به بنى اسرائیل، نعمتهایى همچون نبوّت موسى، آزادى آنان از چنگال فرعونیان و عبور از نیل و غذاهاى نیکوست.
5) نکته پنجم
منظور از پیمان خدا با بنى اسرائیل چیست؟
برخى از مفسران با توجه به آیات دیگر قرآن «1»، پیمان خدا با بنى اسرائیل را شامل توحید، نیکى به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و بینوایان، سخن گفتن نیکو با مردم، برپاداشتن نماز، پرداختن زکات، خونریزى نکردن، اخراج ننمودن دیگران از سرزمین، ایمان به پیامبران، انفاق و همانند آن مى دانند. «2»
__________________________________________________
(1). سوره ى بقره، آیات 83- 84 و سوره ى مائده، آیه ى 12
(2). تفسیر نمونه، ج 1، ص 202- 203
6) نکته ششم
بنى اسرائیل پیمان بسته بودند که این مسائل را رعایت کنند و خدا نیز به آنان وعده داده بود که داخل بهشت شوند، «1» اما آنان در بسیارى از موارد پیمان خود را شکستند و هنوز هم یهودیان امروز به این پیمان شکنى ها ادامه مىدهند و هر روز شاهد خونریزى هاى آنان در فلسطین هستیم.
7) نکته هفتم
در برخى احادیث از امام صادق علیه السلام حکایت شده که مقصود از وفاى به عهد مردم، ایمان به ولایت على علیه السلام ومنظور از وفاى به عهد خدا بردن آنان به بهشت است. «2»
البته این گونه احادیث با الغاى خصوصیت از بنىاسرائیل، به بطن آیه و قانون کلى که از آیه استفاده مى شود اشاره مى کنند که یکى از مصادیق آن میثاق امامت است.
8) نکته هشتم
انسان فقط باید از عذاب خدا بهراسد که در حقیقت هراس از اعمال ناپسند خویش و زمینه ساز تقوا و رستگارى و انجام تعهدات و مسئولیت هاست؛ پس انسان نباید از غیرخدا بهراسد و مسئولیتهاى خویش را رها سازد.
9) نکته نهم
«إِسْرائِیلَ» یکى از نامهاى یعقوب پیامبر صلى الله علیه و آله است که به فرزندان او و نیز یهودیان بعدى، «بَنِی إِسْرائِیلَ» گفته مى شود.
برخى مفسران قرآن برآن اند که «إِسْرائِیلَ» مرکب از دو کلمه به معناى «بنده ى خدا» است «3» ولى برخى نویسندگان مسیحى بر آناند که یعقوب علیه السلام به خاطر ثبات و استقامت و ایمانش، اسرائیل نامیده شد و یا به خاطر اینکه با خدا کشتى گرفت و پیروز شد. «4»
البته روشن است که اینگونه خرافات ساخته و پرداختهى تحریفگران تورات است، وگرنه خدا جسمانى و ناتوان نیست که با کسى کشتى بگیرد و شکست بخورد.
__________________________________________________
(1) سوره ى مائده، آیهى 12
(2) نورالثقلین، ج 1، ص 72
(3) مجمع البیان و تفسیر نمونه، ذیل آیه
(4) قاموس کتاب مقدس، ص 53 و 957
آموزه ها و پیام ها :
1) سه اصل یادآورى نعمتها، هراس از (عذاب) خدا و وفاى به پیمانها، موجب سعادت شما مى شود.
2) انجام وعده هاى الهى مشروط به انجام تعهدات شماست؛ اگر به تعهدات و مسئولیتهاى خویش عمل نکردید، انتظارى (در مورد تحقق وعدههاى الهى و بهشت) نداشته باشید.
3) خدا هیچ مسئولیتى در برابر انسانهاى بى مسئولیت ندارد.
4) پاسداشتِ نعمتهاى بزرگ خدا وظیفه ى همگانى است.
5) در راه اداى مسئولیتهاى خویش از غیر (عذاب) خدا نهراسید.
تفسیر قرآن مهر، ج1، ص: 245